Vilka ET mått passar husvagn``? / av kim_william

• 9 svar
Vilka ET mått passar husvagn``?
2020-03-06 kl 00:43

fick punka igår när ja skulle köra hem med min nyköpta sävsjö -81 550. båda däcken small☹️så körde på punka t närmsta parkering, inte vart bytta på 40 år, så behöver veta om fälgar jag fått köpa som passar på vagnen med ET 50?
tar de inte i då?, har läst att ET 30 är max. däcken är till en VW med 5x112 stålfälgar med 57mm nav vilket passar rakt på.

det är VW fälgar lättmetall 5x112 ET 45 trodde han 215/60 15. nav hål 57, alltså är de bolt on och endast ET är viktigt, passar de på min sävsjö/polar från 81?

Jag ska köpa dyrare husvagnsdäck men för tillfället funkar de ok för att köra hem husvagnen. den ska knappt rulals utan stå stilla de mesta. och väger bara 1000kg. ett vanligt däck brukar klara 500kg utan problem.

2020-03-06 kl 06:07

Personbil fälger går inte ihob med en cv lastvikten är inte hög nog. Fälgerne skal kunne klara >500 kg det gör personbils fälger inte

2020-03-06 kl 15:16

de gör de visst. det står 500kg på däcken kan ni hjälpa mig med min fråga angående om ET 50 passar? har fått tag på ET stålfälgar nu passar de? de handlar i stort om att nödflytta husvagnen från en gräsplätt för att kunna ta hem den sen kan ja börja tänka på på kvalitetsdäck

2020-03-07 kl 07:31

Det är inte däcken som är problemet utan fälgarne som skal kunna klara vikten, annars ricikera du at dom går sönder
https://www.bigwheels.dk/ASP/Seasonsimple/SearchSet.asp?godkendelse=CAMPING

2020-03-08 kl 23:27

det står 500kg på mina 13 tum däck ja köpte igår, de passar på mina husvagns fälgar. men igen vet ni vad de är för mått som funkar på en husvagn, måste de va et 30? vad är max bredd på däck med 30 respektive 50 i ET är det någon som har data på detta. de verkar ju vara ganska tight vad jag sett :)

ja om inte fälgarna klarar 500 kg så gör iaf mina husvagnsfälgar det har köpt däck nu som klarar 500 kg per fälg.

2020-03-10 kl 09:36

Ja, det lär väl gå, du ska ju inte köra så långt.
Men rent faktiskt så kan förstås däcken inte bestämma vad fälgen klarar.
Lika lite som fälgen kan bestämma vad däcken klarar.

Vad det ska vara för hjul på en gammal Sävsjö har jag tyvärr ingen aning om. Jag har aldrig kört med andra fälgar än de som suttit på vagnarna från början, och vagnarna har aldrig varit någon Sävsjö heller.

2020-03-10 kl 15:46

Om din vagn nu verkligen väger 1000 kg så bör det ju funka att dra hem vagnen på de däcken och fälgarna, det bör ju finnas en hel del säkerhetsmarginal på viktangivelserna och det är ju vad jag förstår bara en tillfällig lösning isf. När det gäller ET så tror jag det är svårt, om inte omöjligt, att hitta svaret på ett forum. Det är nog bara testa och se om det funkar.

2020-03-11 kl 01:52

ja de verkar inte finnas nån som har en aning. men jag hittade 2 däck för 500 kr, som passar fälgarna annars finns de 2 hela husvagnshjul på en skrot o plocka för ca 400 totalt :) bär nog ditåt. vi tog mina polar hjul skruva av vagnen och skruva på sävsjö vagnen tillfäligt för att köra hem den. va dock tung att dra med min lilla clio på 75 hk o nästan inget vrid.

2020-03-11 kl 07:06

Korta sträckor går det ju att dra med mindre bilar med, även om det inte är det bekvämaste/roligaste. Vad har du för dragvikt på Clion? Bara så du inte gör nåt som polisen har synpunkter på, vore surt.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842