Vilken fukt-procent är normal i en husvagn / av Leknes

Vilken fukt-procent är normal i en husvagn
2010-06-22 kl 17:28

Köpte i går en värsting-fuktmätare och har nu mätt och mätt i "den lilla prickiga". Fick olika värden lite här och där. Vilken procent fuktighet
är normalvärde? Vagnen hade en temperatur av 22 grader. Tacksam
för ett uttömmande svar.

2010-06-22 kl 20:08

Vet inte om det blir så värst uttömmande men lite kan jag bidra med. Jag fukttestade min vagn i april hos återförsäljaren (lugnast för garantins skull tycker jag). Det protokoll som jag får har ett normalvärde på 16-18%. Har man 20-24% ses det som ett förhöjt värde då man undersöker stället lite noggrannare, t.ex. demonterar skåp eller vad det nu kan vara som är i vägen. I protokollet antecknas sedan om fuktvärdet trots allt kan ses som normalt, eller om någon åtgärd måste göras. Har man 26% eller högre då är det ett fuktvärde som är underkänt och skall alltid åtgärdas.
I mitt fall hade vagnen stått inomhus och ouppvärmd från oktober till april. Därefter kör återförsäljaren upp värmen till 15-20 grader innan testet sker.
I frampartiet låg mina 10 mätpunkter på 5-8%. Taket och de olika takgenomföringarnas 5 mätpunkter låg på 8-10%. Bakpartiet, köksavd. golv och hjulhus (17 mätpunkter) låg på 6-10%. En av avloppsgenomföringarna i golvet låg på 19% men vid undersökningen de gjorde så syntes inget onormalt.
Märtinstrument som användes var en Humitest Mc50.
Hoppas du bara hittar godkända värden i din lilla prickiga goding.
/Roland

2010-06-23 kl 06:26

Vid 17% finns det risk för mögel tillväxt.Det är vad som gäller för hus.Jag tror att kabe och polar har en gräns på cirka 22% innan dom tycker det är någon fara.

var har du köpt värstingen ???

2010-06-23 kl 10:37

Tusen tack ostbergr! Det var ett uttömmande och bra svar tycker jag. Nu får vi se vad den "lilla prickiga godingen" tycker. Tack också för det fina namnet på min älskling. Ett fint epitet. Nu kör vi på det.

Svar till The SwedeX: Min vän skorstensfejarmästaren hjälpte mig att köpa värstingen. Han är ju något av expert på området. Det är fint med goda vänner.

2010-06-23 kl 11:56

Ja vad hade man gjort utan sina vänner hade blivit väldigt dyrt.Får leta upp en kompis som kan fixa en sån.

2010-06-23 kl 12:25

Har nu mätt både här och där igen. Allt verkade OK, men över dörren fick jag 25% på ett ställe c:a 10 cm långt. Vad göra???

2010-06-23 kl 13:16

OK 25% är ju inte speciellt högt men självklart skall man göra en insats så det inte blir värre med åren. Jag skulle nog monterat upp en cupévärmare och kört den mot överkant dörr. Visserligen bör den lilla vattenmängden trängt in utifrån men jag skulle kört fläkten från utsidan så att fukten passerar genom väggen eftersom den andas innåt.
Med värde sedan under 20% skulle jag tätat övergången mellan dörr och sida med butylgummimassa som finns både hos husvagnsfirmor och bygghandel. Nu när du har så bra instrument är det ju kul att sedan kontrollmäta med jämna mellanrum för att se så det inte händer något negativt. Värdena skiftar säkert i takt med att omgivande luftfuktighet varierar, men efter några mätningar har du säkert en bra bild av vad som händer innanför västen på din goding.
Vi här på forumet ser fram mot fukt eller hellre antifuktrapporter hur det går för dig.
/Roland

2010-06-23 kl 17:38

Tusen tack igen ostbergr. Tänk att det finns någon som bryr sig. Det är jag inte van vid. Campingglädje är min bästa vän! Dit räknas Du.
P.S. Har bott på Ulriksbergspromenaden i Växjö vid gamla epedimisjukhuset
i min barndom. D.S.

2010-06-24 kl 08:38

Endast en tanke men kan det inte vara ytterbelysningen som ger utslag på mätaren? Skruvar o lim Te x kan ge utslag på fuktmätare. Vet några som rivit och sedan konstaterat att det inte funnits fukt.

2010-06-24 kl 10:56

67:an. Tack för tipset. Kan faktiskt vara så.

2010-06-27 kl 21:46

Butylgummimassan... Har den nåt namn?!

Har blivit rekommenderad Sikaflex av en bek. Kan det vara samma sak. Har fukt framtill, i hörnet. Har kört värmen på högvarv ett par veckor, ska täta sedan. Jag vet var det läckt in.

2010-06-28 kl 08:47

För mig är Sikaflex mest ett starkt konstruktionslim. Sikaflex finns i många olika utföranden så det finns säkert något som passar. Kama-Fritid har SikaFlex i sitt sortiment som används både som lim och tätningsmassa.
De har också Bostik 1590 som är just en butyltätningsmassa. Den är elastisk och mycket använd till fritidsfordon. Bra att du kört värme så du får ut fukten först. Risken är annars att man stänger in fukten innanför tätningen och att skadan sedan förvärras.
Lycka till.
/Roland

2010-07-19 kl 13:17

Blev nyfiken på var Chajo hittat sin läcka i vagnen. Vi har en fuktpunkt som kommer vid regnväder i nedre vänstra främre hörnet på framgaveln, 1 dm in från väggen, inte alldeles intill, och vi hittar inte läckan. Kollat fönster, lister, positionsljus och handtag. Tätade om övre täcklisten igår igen, hoppas det hjälper.

2010-07-21 kl 09:00

maos skrev:
Blev nyfiken på var Chajo hittat sin läcka i vagnen. Vi har en fuktpunkt som kommer vid regnväder i nedre vänstra främre hörnet på framgaveln, 1 dm in från väggen, inte alldeles intill, och vi hittar inte läckan. Kollat fönster, lister, positionsljus och handtag. Tätade om övre täcklisten igår igen, hoppas det hjälper.

Nu skriver ju du att det kommer vid regnväder men är du säker, eller kollar du efter regn? De borde ju sprida sig om det kom in fukt vid regnväder. En skruv eller lim kan ge utslag på fuktmätare utan att det är fukt inblandad.

Är det ända nere vid golvet kan det vara vatten som rinner efter aluminiumlisten som sitter över hörnet och via den suger "golvet" upp fukt som normat skall rinna efter en sk droppnäsa och ramla till backen.

2010-07-21 kl 09:52

Nej inte riktigt så, mest fukt blir det på framgavelväggens nedre del, antar att det sitter en träregel där (eftersom motståndet är större där när jag trycker in fuktmätaren) sen så spridsfukten vidare till golvet för att såsmåningom torka upp (torkagg). Jag har haft bort hörnlisten, gjort rent och tätat om för jag hade ett litet hål efter en skada i sidoplåten (som ligger i höjd strax under där jag får fukten men om det vore det som spökar borde ju fukten komma redan intill väggen å det gör den inte..:o( )

2010-07-21 kl 11:03

Glömde svara på översta stycket ;o)
Jo det kommer efter regnväder och det sprider sig med tiden. Vid torkning av vagnen så minskar fukten å blir normal på en vecka (nu är värdena betydligt bättre på 2 dar bara) Iof skulle det kunna vara en limanhopning men det är skumt eftersom fukt% varierar å sjunker efter torkning

2010-07-21 kl 13:44

Jag har också problem med fukt i den "prickiga godingen" trots butyltætning i maj hos återførsæljaren. Ska f.ø.till dem igen nær jag kommer hem. Problemet finns i en sænglåda mot golvet. Jag har, som jag tidigare tipsat om, lagt knæckbrødskivor dær jag misstænker fuktintrånget. Kollar dessa skivor varje dag, inte bara efter regn. De blir mjuka direkt vid fukt. På detta sætt kan jag hålla koll på, nær fukten kommer in. Mellan varven torkar jag med værmeflækt och god ventilation. Gløm bara inte att ta bort brødet nær vagnen står stallad en længre tid (typ vinterførvaring) med tanke på møss.

2020-09-25 kl 08:07

Leknes skrev:
Köpte i går en värsting-fuktmätare och har nu mätt och mätt i "den lilla prickiga". Fick olika värden lite här och där. Vilken procent fuktighet
för ett uttömmande svar.

Jag tror att jag kan ge dig ett svar, men kanske inte det du har väntat dig.
Först måste jag veta:
1/ Vilken mätare du har köpt, fabrikat och modell
2/ På vilket sätt du har mätt om mätaren har flera funktioner, med stift och/eller utan
3/ Var du har mätt
4/ Typ av fordon, fabrikat och årsmodell
5/ Hur det är konstruerad, beklädnad, stomme och isolering

2020-09-25 kl 12:24

Skyhook skrev:
Leknes skrev:
för ett uttömmande svar.

Jag tror att jag kan ge dig ett svar, men kanske inte det du har väntat dig.
Först måste jag veta:
1/ Vilken mätare du har köpt, fabrikat och modell
2/ På vilket sätt du har mätt om mätaren har flera funktioner, med stift och/eller utan
3/ Var du har mätt
4/ Typ av fordon, fabrikat och årsmodell
5/ Hur det är konstruerad, beklädnad, stomme och isolering

TS ställde frågan för 10 år sedan och hen är dessutom "raderad". Så det är nog föga troligt att TS kommer att läsa det här.

2020-09-25 kl 16:31

Det ligger något i det du skriver porin, men frågan är faktisk lika aktuell i dag som då har jag märkt efter att gått i clinch med en Besiktningsingenjör som inte vet vad han mäter om det är av intresse.

2020-09-26 kl 10:50

Absolut, tänkte mer som svaret riktat till TS.

2020-09-27 kl 10:52

Det intressanta med denna tråd är att okunskapen om fuktmätningar i husvagnar och husbilar är lika kompakt i dag som då för 10 år sedan. Som jag skrev så har nyligen intervjuat en Besiktningsingenjör på ett av de större företagen som mäter fukt, men som inte vet hur instrumentet alla använder fungerar, eller vad det är för värde han för in i protokollet som han tar betalt för.

2020-09-29 kl 17:30

Det har skrivits spaltmeter om fuktmätning i Husvaganr och det väsentligaste är alltid:
Av vem?
För vem?

Virke som byggs in i Husvagnar har en fuktkvot på 7% RF (snickerivirke) och efter en tids användning, utan läckage t ex efter en säsong så bör den ligga omkring 10% RF.
Skulle den ligga högre så får man söka orsaken.

Av vem? = Gör säljaren en fuktmätning så gynnar den säljaren till 99% och dokumentationen är därefter.

Kruxet i kråksången är att tillverkaren oftast kräver att deras vagnar skall fukt/täthetstestas av deras återförsäljare...
Bara det säger att det kan myglas så garantitiden hinner att utgå...
Eller att man missar med en månad så garantin helt faller, finns mer exempel.

För vem? = En helt opartisk besiktningsman behöver inte ta hänsyn till tillverkarens krav utan gör en helt oberoende täthetskontroll enligt HRF:s regler och dokument vilkett inte tillverkaren och kanske återförsäljaren skulle tycka vara så kul. Denne bör vara auktoriserad och inte ha en servicefirma i ryggen med avtal med dom stora tillverkarna eller återförsäljarna för att det skall kännas tryggt. Annars så kan man ju spekulera i vilket syfte besiktningen utförs.

2020-09-30 kl 09:30

Skyhook skrev:
... men som inte vet hur instrumentet alla använder fungerar ...
Vad är det för instrument "alla" använder? Jag antar du menar alla yrkesverksamma inom området.

2020-10-01 kl 15:16

Ja vad är det för instrument?

En Fuktmätare typ B-tema för runt 500/1000 där kalibrering sker vid användanet mot inställt värde i promen. Tar ej hänsyn till omkringliggande faktorer.
Visar ett närmevärde.

En Fuktindikator (den med kula) pris mellan 1000/3000 som kalibreras mot inställt värde i promen och som visar ett närmevärde utan hänsyn till omkringliggande faktorer.

Eller

En fuktkvotsmätare pris mellan 7000/15000 som kalibreras årligen av en auktoriserad servicefirma där insrumentet tar hänsyn till alla faktorer som kan påverka ett träslags fuktkvot, det närmaste man kan komma.

Vem väljer vad?

Vem vill visa vad?

Vid ett inbyte så är det fördelaktigt att det visar så höga värde som möjligt.

Vid en försäljning så är det bra om det visar så låga värden som möjligt.

Och vid en täthetskontrollsbesiktning under garantitid så är det ju bra om man inte mäter alla ställen och att dom ställen man mäter visar så låga värden som möjligt.

Lite spekulation...

2020-10-01 kl 17:30

Ett vanligt fabrikat av fuktmätare som användes av husvagnas/husbilsverkstäder är fabrikat Protimeter av olika modeller.

Vet att vissa husvagnstillverkare kräver att man använder dessa för att man ska få göra fukttester under garantitiden.

Sen är nästan omöjligt att göra en fukttest på en del husvagnar/husbilar när dom bygger med aluplåt både på innerskivan och ytterskiva och isolering mellan dessa skivor.

2020-10-01 kl 17:31

Den Protimeter som de flesta/(alla) företag använder har ingen fuktsensor eftersom allt trä som inte är ugnstorkar innehåller fukt som exempel 7 % i snickerivirke. Utan instrumentet mäter bara den elektriska ledningsförmågan mellan två metallstift då de sticks in i trä. Och beräknar sedan fuktkvoten [%] som är vikten av vatten i förhållande till vikten av torrt trä, och inget annat.

Det betyder att mätprotokoll med fuktkvot i % på ställen utan trä, inte visar något mått på fukt. Trots det försvarar HRF dagens metod som även används av två stora företag utan anknytning till branschen.

Mot denna bakgrund är det svårt att komma åt problemets. i synnerhet som även husbilsägare vilka förstår att det inte står rätt till, ändå fortsätter att årligen betala för något värdelöst för att inte riskera att bilen skall förlora värde.

2020-10-01 kl 17:59

Det stämmer, att med två piggar som sticks in i matrialet så måste det vara elektriskt ledande annars ger det inget utslag om det är fukt eller inte.

Vissa mätare av Protimeter har ju både piggar och att man kan dra baksidan på instrumentet för att se om det finns fukt, hur det fungerar har jag ingen aning om, men så ger mätaren utslag för fukt även om det inte finns någon fukt bakom, den ger utslag för om det ligger tex. förstärkningsplåtar bakom väggskivan för att montera skåp,cykelställ och div andra saker eller kabelkanaler, så det gäller att fukttestaren känner till hur vagnen/bilen är uppbyggd vid testet.

2020-10-01 kl 18:17

Sen måste man fundera på varför man börjat använda kompositreglar istället för träreglar.

Vagnen blir inte tätare för att man andvänder kompositreglar, men ger bättre resutat vid fuktmätningen, det skulle vara bättre att se till att konstruktionen håller tätt från början.

2020-10-03 kl 11:43

Jag har en fuktmätare som man bara håller mot materialet. Den är uppenbarligen kapacitiv. Den ger förstås fina värden på mina väggar, men förskräckliga vid hörnen upp mot taket, för där finns det metallister. Sätter jag den mot en hur torr metallbit som helst skriker den 100%.

Nu har jag i alla fall tillräcklig förståelse för att begripa att det jag kan göra med en sådan mätare är att kolla om något ändrar sig. Det kan den i alla fall svara på.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 584 fristående campingplatser och 689 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842