Vilken husvagn kan jag ha? / av Anderoid

• 24 svar
Vilken husvagn kan jag ha?
2016-07-12 kl 20:00

Vi är helt nya på husvagnslivet men funderar lite på att sälja båten och köpa en vagn istället.

Den första frågan är hur stor vagn vi kan ha och tips på bra vagnar. Nytt eller begagnat, vilket som.

Bilen vi har är en Skoda Octavia -14 och detta är lite info om bilen:

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1322 kg

Max lastvikt
570 kg

Totalvikt
1892 kg

Ursprunglig totalvikt
1892 kg

Skattevikt
1320 kg

Max släpvagnsvikt
1500 kg

Max släpvikt, obromsad
660 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3392 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1608 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2358 kg

Kan någon hjälpa oss i den här djungeln vad vi får dra för någon storlek av vagn (495?,540?,560?) och gärna ge lite tips också so vore vi mycket tacksamma.

2016-07-12 kl 23:04

Hej och välkomna till forumet.. (Hmm jag e ju applenörd) men ändå..:)
Först och främst hur många är ni? 2 st eller flera? Begränsningen hos er ligger på på 1500 kg, alltid lägsta siffran..
Om 2 st, ja då finns det en mängd vagnar, dubbelsäng (fransk säng) eller långbäddar.. Om 2st och dubbelsäng så är mitt val Knaus 500 UF. Kvalitet ut i fingertopparna och med en köksmiljön som heter duga.. Bra utrymmen trots 230 i bredd..
Nu får andra fylla i..

2016-07-12 kl 23:20

Som Knutaugust säger 1500 är vad ni har att rätta er efter.
Därefter är ju prisklass ett val.
Om vagnen skall användas året runt.
mm mm
Förslår att ni besöker en eller ett par handlare och botaniserar ibland utbudet för att komma underfund med vilken planlösning som passar ert behov och sedan utgå ifrån det.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-07-12 kl 23:23

Hej och Tack!

Vi är två vuxna och ett barn på 7 år, kanske också en hund i framtiden.

När jag kollar på vagnar så är det alltså totalvikt:1500 och under jag ska kolla på?

Är Knaus 500 UF samma som Knaus Südwind Exclusive 500 FU ?

Vi tänker inte använda vagnen under vintern.

2016-07-13 kl 07:21

Skillnaden mellan UF OCH FU är UF= långbäddar och FU= Dubbelsäng.

2016-07-13 kl 08:22

Har ni inte allt för bråttom kan också ett besök på Elmia, 7-11 september vara ett alternativ.
Där får ni alla märken och de flesta varianterna på en gång.
Undvik dock lördag om det är möjligt. Väldigt mycket folk som gör att det i bland är riktigt trångt i vissa modeller.
Onsdag eller torsdag är att föredra om man vill hinna kolla in olika alternativa planlösningar.
Vi pratar nu om nya vagnar, men vad jag förstod av första inlägget är det också ett alternativ.
Det kan också vara ett alternativ för att hitta den planlösning som passar era önskemål och sen titta efter lämplig begagnad med den lösningen.

Ett tips är att titta på en bäddlösning för er tre så att ni slipper bädda ner sittgruppen. Det tröttnar ni snabbt på.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-07-13 kl 11:57

Vi har inte bråttom då vi först måste bli av med båten innan det i så fall blir köp av husvagn. Elmia låter intressant!

Har också tänkt på en lösning där man slipper bädda ner sittgruppen men det verkar omöjligt att hitta en vagn med både en stor säng till oss, våningssäng till lillan och mysig soffa att umgås vid :( I alla fall när man kollar storleken vi får dra.

2016-07-13 kl 13:37

Finns många alternativ som passar bla Adria 552 uk som vi har. Vi har alltid bäddat den bakre sittgruppen som är jämte vånings sängen och där blir en dubbelsäng som blir ihop med nedre våningssängen. Perfekt med barn som har nära till föräldrarna.Så har man främre sittgrupp kvar utan behöva bädda. Hobby har liknande samt flera andra fabrikat så valet finns till rimliga pengar.

2016-07-13 kl 17:29

Nja
uf = dubbelsäng bak u -soffa fram
fu = dubbelsäng fram och u-soffa bak i färdriktningen.
vi hade en knaus sudvind exclusive 500fu innan vi bytte till en knaus sudvind 590 fus.

2016-07-13 kl 23:52

Knutaugust skrev:
Begränsningen hos er ligger på på 1500 kg, alltid lägsta siffran...
Och det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer... ja, inte fastan, men det faktum att man har både total- och bruttovikt att förhålla sig till. Båda gäller. Samtidigt.
Anderoid skrev:
När jag kollar på vagnar så är det alltså totalvikt:1500 och under jag ska kolla på?
Därför är svaret på den frågan "Inte nödvändigtvis".

Om vi antar att den som ska köra ekipaget bara har B-kort, då kan ni sträcka er till husvagnar med en totalvikt på 1600 kg. Men eftersom max släpvagnsvikt är 1500 kg får ni inte lasta en sådan vagn fullt. Den får nämligen inte väga mer än 1500 kg när ni drar den efter den bilen.

Men om vagnen har en vettigt tilltagen lastvikt, säg på 300 kg, då får ni i alla fall lasta 200 kg i den och har en lite rejälare vagn i er ägo. Nästa bil blir kanske en vettigare dragbil. Som ni redan har märkt är 1500 kg inget att hänga i granen om man vill ha en lite rejälare vagn nuförtiden. 2000 kg ger mycket större valmöjligheter, men det skiljer en hel del på vilket utbud man har redan vid 1800 kg.

Att gå ännu högre i ert fall innebär att ni måste skaffa bättre körkort än B, om nu inte det redan finns, och dessutom att tjänstevikten på vagnen ökar så den kommer för nära max släpvagnsvikt med den bilen ni har nu.

2016-07-14 kl 18:36

Blueberry skrev:
Nja
uf = dubbelsäng bak u -soffa fram
fu = dubbelsäng fram och u-soffa bak i färdriktningen.
vi hade en knaus sudvind exclusive 500fu innan vi bytte till en knaus sudvind 590 fus.

Du har rätt och jag blandade ihop st galet.
EU och UE är ju för långbäddar och UF OCH FU för Dubbelsäng.
Bra att någon går in och rättar.

2016-07-14 kl 18:47

apersson850 skrev:
Knutaugust skrev:
Begränsningen hos er ligger på på 1500 kg, alltid lägsta siffran...
Och det var inte sant, och det var inte sant, för däremellan kommer... ja, inte fastan, men det faktum att man har både total- och bruttovikt att förhålla sig till. Båda gäller. Samtidigt.
Anderoid skrev:
Därför är svaret på den frågan "Inte nödvändigtvis".

Om vi antar att den som ska köra ekipaget bara har B-kort, då kan ni sträcka er till husvagnar med en totalvikt på 1600 kg. Men eftersom max släpvagnsvikt är 1500 kg får ni inte lasta en sådan vagn fullt. Den får nämligen inte väga mer än 1500 kg när ni drar den efter den bilen.

Men om vagnen har en vettigt tilltagen lastvikt, säg på 300 kg, då får ni i alla fall lasta 200 kg i den och har en lite rejälare vagn i er ägo. Nästa bil blir kanske en vettigare dragbil. Som ni redan har märkt är 1500 kg inget att hänga i granen om man vill ha en lite rejälare vagn nuförtiden. 2000 kg ger mycket större valmöjligheter, men det skiljer en hel del på vilket utbud man har redan vid 1800 kg.

Att gå ännu högre i ert fall innebär att ni måste skaffa bättre körkort än B, om nu inte det redan finns, och dessutom att tjänstevikten på vagnen ökar så den kommer för nära max släpvagnsvikt med den bilen ni har nu.

Absolut så med bruttovikten men den skillnaden är ju så otroligt liten på en husvagn så det är ju löjligt med så små lastvikter att bruttovikten spelar in..
En vanlig släpkärra är det ju mera brukligt att räkna in bruttovikten där du ju har större lastkapacitet.

2016-07-14 kl 22:23

Skillnaden mellan brutto- och totalvikt kan vara större för ett flaksläp, ja. Men det spelar ju ingen roll. Principen är densamma. Min husvagn kan TS till exempel dra, men han får pruta 80 kg på lastvikten. Det finns fortfarande 260 kg lastvikt kvar, så den vore fullt användbar ändå. Han klarar den dessutom med B-kort, om det nu är så att det är det enda han har.
Nästa gång köper han kanske en bättre bil att dra med, och då är vagnen redan bättre att bo i.
Så visst har det betydelse även för en husvagn.

2016-07-15 kl 07:04

Dom flesta husvagnar i den klassen som TS kan ha ligger i maxlast på mellan 90 och 240 kg och då är det inte mycket marginal som sagt.
Det var kupp det fordonet dom har som dom undrade över..
Jag har ju själv en släpkärra med totalvikt på 1800kg, tillåten lastvikt 1300 kg, där är det mera brukligt att diskutera bruttovikten..

2016-07-15 kl 12:50

Korrekt. Men även om antalet kilogram är färre är principen exakt densamma. Och lika viktig. Det är inte som du skrev: "Lägsta vikten som gäller". Det är två olika vikter, och båda gäller. Samtidigt.

Dessutom är det ju så att vagnens bruttovikt är intressant när man jämför med bilens tillåtna släpvagnsvikt, men vagnens totalvikt är intressant när man lägger ihop den med bilens totalvikt och jämför med körkortsbehörigheten. Så det är två helt olika avgöranden som gäller. Men de gäller båda två. Samtidigt.

Som jag skrev ovan är min vagn, med lastvikt 340 kg och totalvikt 1580 kg, fullt användbar för TS, under förutsättning att man tar hänsyn till båda vikterna. Var för sig, men samtidigt.

Din släpkärra kan man dra efter TS bil, om man prutar 300 kg på lastvikten. Och har minst körkort klass B 96. Efter min bil kan jag dra den fullastad.

2016-07-16 kl 19:46

apersson850 - Är du helt säker på det? Om jag slår på en sån kombination som du föreslår, varför säger i så fall släpvagnskalkylatorn att jag inte får köra denna kombination?

Eller tänker jag fel? Min bil har en totalvikt av 2210kg och får dra max 1600kg, 1290kg med B-kort. Husvagnen jag slog på har en tjänstevikt av 1220kg och en totalvikt av 1300kg = 80kg lastvikt och totalvikten blev enligt släpvagnskalkylatorn 10kg för tung för att jag skulle få dra denna vagn. "Du måste ha utökad B-behörighet (kod 96) eller BE-behörighet för att dra släpvagnen med dragbilen.", är svaret jag får. Om jag förstod dig rätt borde jag få dra denna vagn, bara jag inte lastar den mer än 70kg.

Anderoid - Denna är alltid användbar för att kontrollera om man får dra en viss vagn: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

2016-07-16 kl 23:17

Nej, det är rätt av kalkylatorn.
Din bil får dra kombinationen, eftersom max släpvagnsvikt är 1600 kg och ditt släp inte får väga mer än 1300 kg.

Däremot får du inte köra den kombinationen, om vi antar att du har B-kort. Sammanlagda totalvikterna blir 3510 kg, och gränsen går vid 3500 kg för B-kort.

Så det går bra med din bil och vagn, men jag får köra den åt dig. :-)

Trådskaparens bil är dock lättare, med en totalvikt på 1892 kg, så där blir kombinationen av bil på 1892 och vagn (om vi tar min vagn) på 1580 kg sammanlagt 3472 kg. Alltså under 3500 kg och därmed OK på B-kort.
Däremot får hans bil inte dra tyngre vagnar än 1500 kg, så om han ska dra min husvagn får han inte lasta den full. Det får inte jag heller, om jag drar med hans bil. I det fallet är det bilen som begränsar, så det hjälper inte att jag har E-kort. Med min egen bil går det bra, för den får dra 2100 kg, men då får man inte köra med B-kort, eftersom sammanlagd totalvikt blir 4 ton.

Det där med att man kan komma undan genom att inte lasta fullt gäller alltså enbart när problemet är att bilens högsta släpvagnsvikt är lägre än vagnens totalvikt.
När problemet är att sammanlagda totalvikterna blir för höga, då är det bara bättre körkort som gäller.

2016-07-17 kl 13:41

apersson850 - OK, då förstår jag. Tack för klargörandet! =)

2016-07-25 kl 14:16

Mja, som någon frågade tidigare: Hur många är ni? Är ni bara två så kan ni klara er med en 5-meters vagn utan problem. Sedan är frågan vilken utrustning ni vill ha i den, och hur mycket ni är villiga att betala?
Det kan vara dumt att köpa en ny/nästan ny vagn bara för att upptäcka att husvagnlivet inte var något för er..

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2016-08-30 kl 19:14

Köp ingen knaus.om ni inte har väldigt mycket tålamod då leverans tiden för reservdelar är katastrof.. har väntat på en ny sittdyna sedan juni och har ingen kommit än. Fick även vänta 4 veckor på ett par skenor till en kökslåda .. nästa vagn blir en kabe då finns delarna i Tenhult

2016-08-30 kl 22:00

När våra barn var mindre hade vi en Wilk 560 DM. Dubbelsäng på tvären fram och våningssäng bak. Dinett på mitten. En jättebra vagn för vårat behov då. Förvisso inte den mest ideala vagnen på vintern men i övrigt mycket bra och lättdragen. Dålig lastvikt men de nyare vagnarna är bättre i det hänseendet. Bild

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2016-08-31 kl 09:23

Är man osäker på om bilen får dra husvagnen, kolla registreringsnumret på husvagnen och fyll i släpvagnskalkylatorn som transportstyrelsen har. Då ser man direkt :-)

Vi har en vagn som har 1600 kg i totalvikt men 1370 kg i tjänstevikt så där kanske det skulle funka för eran del? Det är en Polar 560 DBD -09

Susanne
2016-08-31 kl 10:35

Nackdelen med den lösningen är att man måste veta registreringsnumret på vagnen. Det vet man ju normalt inte om man bara spanar efter vilka modeller som kan vara tänkbara.

2016-08-31 kl 11:12

Ja visst är det så, men surfar man runt på nätet och kollar på olika annonser man tycker verkar intressanta (kollar knappast på de annonser där det är långa stora vagnar) så ser man oftast reg. nr på bilderna, många skriver även ut det i annonsen.

Susanne
  • 24 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05