Vilken husvagn ska jag välja? / av ninavk

Vilken husvagn ska jag välja?
2017-04-08 kl 21:17

Hej!

Jag har planer på att köpa begagnad husvagn. Den är till mig själv och jag behöver den för att bo året-runt tills jag finner hus. Jag har B-körkort och Opel Mokka 2015 att dra den med (även om den kommer stå på ETT ställe sedan jag köpt den).

-> Men vilken modell ska jag leta efter?
Jag behöver:
- Basic: Spis, kyl, vv-beredare, dusch, toa (kassett)och isolering.

Jag skulle även önska:
- Värme i golvet, fönster i tak, mycket ljusinsläpp, dubbelsäng,så rymlig som det går, fräsch design

Vad har du för tips till mig? Prisklass helst under 100.000 kr men kan tänka mig mer.

Tack!
Nina i Småland

2017-04-09 kl 16:04

Hej Nina!
Hur mycket får din bil dra? Har du B kort får du inte dra så mycket antagligen. Så kolla hur mycket du får dra. Så kan du utgå därifrån på vilken vagn du kan ha efter bilen.

2017-04-09 kl 18:37

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1646

2017-04-09 kl 19:39

ninavk skrev:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1646

Då är max släpvagnsvikt 1200 kg oavsett körkortsklass.

Vad det gäller val av husvagn så är det ungefär som "hur långt är ett snöre"? Mycket är tycke och smak. Sök här i forumet och du upptäcker att denna fråga kommer upp med jämna mellanrum. Kanske finner du några svar på dina funderingar. Sök på Blocket & husvagnsåterförsäljare och titta på de olika planlösningarna. Besök sedan en ÅF och "känn in" vagnen och dess planlösning.

Du kan sannolikt inte dra någon större husvagn med din bil så ta reg. nr på intressanta vagnar och knacka in det tillsammans med reg. nr på din bil här https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx så får du svart på vitt om din kombination fungerar.

Vad jag förstår på dig så tänker du stå still med vagnen och då kanske du kan få någon vän med rätt kombination av bil och körkortsklass att köra husvagnen om du skulle hitta en som passar dig men du inte får dra?

2017-04-09 kl 20:06

Använd en söktjänst som t.ex. denna så får du några olika modeller att välja bland:
http://www.campagon.se/K%C3%B6ps%C3%A4lj/tabid/113/pristill/100000/totalvikt/1200/Default.aspx

2017-04-09 kl 20:17

Hej,

Finns massor av Skandinaviska märken, vilket jag kan rekommendera då Du ska bo året runt i vagnen.

Jens

2017-04-09 kl 20:55

Tack alla för bra svar! Jag har kommit på att jag förmodligen vill ha en TR TD = badrum som är lite större (synd att man inte får in ett badkar). Ventilation bakom skåp.

2017-04-09 kl 22:25

perin skrev:
Vad jag förstår på dig så tänker du stå still med vagnen och då kanske du kan få någon vän med rätt kombination av bil och körkortsklass att köra husvagnen om du skulle hitta en som passar dig men du inte får dra?
Jag tänkte skriva detsamma. När man ska ha vagnen stående på ett ställe finns också möjligheten att köra dit vagnen tom. Grejorna kan man köra sen, eller ta i bilen. Då kan du utnyttja att du får dra en högre totalvikt, trots att bilen har klen släpvagnsvikt.

2017-04-10 kl 06:18

Smaken är som baken,men jag skulle nog valt en vagn där man slipper bädda upp/ner hela tiden.Kan vara skönt i längden att ha en matplats och en sovplats.Spelar inte så stor roll om det är en nordisk vagn eller ej,huvudsaken är att den har vattenburet värmesystem.

2017-04-10 kl 16:44

Bighoj skrev:
Smaken är som baken,men jag skulle nog valt en vagn där man slipper bädda upp/ner hela tiden.Kan vara skönt i längden att ha en matplats och en sovplats.Spelar inte så stor roll om det är en nordisk vagn eller ej,huvudsaken är att den har vattenburet värmesystem.

Vagnen behöver absolut inte vara av Nordisk härkomst.
Där emot bör vagnen vara anpassad efter det Nordiska klimatet.

Mvh.
Jens

2017-04-10 kl 21:26

Jens och Anneli skrev:
Bighoj skrev:

Vagnen behöver absolut inte vara av Nordisk härkomst.
Där emot bör vagnen vara anpassad efter det Nordiska klimatet.

Mvh.
Jens

Jag skulle också rekommendera en husvagn för nordiska förhållande, utan att för den delen veta om hur många som frusit ihjäl i en icke sådan.... ;-)

2017-04-11 kl 10:31

Öppet förlagt rör till avlopp under vagnen är inte att rekommendera på vintern, exempelvis. Inte ens om man står i Skåne.

2017-04-11 kl 10:50

Det finns Tyska vagnar som klarar svenska årstider och som inte väger så mycket.:)

2017-04-11 kl 19:27

Solifer har lätta vagnar som är både vinterbonade och ganska rymliga. Vi har själv en Solifer 520 S3 från 2002 som har en totalvikt på 1200kg. Fast då är lastvikten visserligen bara 180kg... Vilket är i minsta laget. Men ska du mest stå still spelar det ju ingen roll. Bäddsoffa bak som utdragen blir en tvärställd dubbelsäng 140x200. Vattenburen (Alde) värme och golvvärme. En liknande bör man hitta för runt 100.000kr, eller varför inte en Solifer Goldie 530 med långbäddar, som också är mycket trevlig och både billigare och lättare.

Hittade bara en S3 just nu, men såhär ser dom ut: http://www.bytbil.com/jonkopings-lan/husvagn-s3-6123-9685422 Observera dock att denna har totalvikt 1300kg, alltså för tung för dig.

Blir dock lite tveksam när du pratar om dusch eller badkar... Husvagnar är sällan lämpade att duscha i, även om det går. Det är som att be om fuktskador...

2017-04-11 kl 23:11

Hon fick dra 1646 kg med sitt B-kort, så totalvikt på 1300 kg är inget problem.

Nina befinner sig tydligen i Småland. Nu är det inte så smått som man kan tro av namnet, men om det råkar vara i sydvästra delen går det ju an att komma och titta. Det brukar ge uppslag till vad man vill ha, och vad man inte vill ha.

2017-04-11 kl 23:28

apersson850 skrev:

Fast bilens max släpvagnsvikt var 1200kg, så det bör väl vara den som sätter gränsen här.

2017-04-12 kl 06:29

Angående rör på undersidan så kan man antingen isolera dem eller dra isär dem och ha störtavlopp rakt ner från köksvasken. Visst får man lägga lite jobb på det, men det funkar bra sen.
Jag hade problem med avloppet på min Kabe också när det var kallt. Där frös den värdelösa plastventilen på undersidan hela tiden. Fick ligga med hårtork och blåsa där. På solifern vi hade var alla rör på insidan, den hade ingen gråvattentank inbyggd, så vi körde med vanlig under vagnen fast med en liten värmepatron. Det funkade också bra sålänge man hade ström :)

2017-04-12 kl 07:12

apersson850 skrev:

Nina befinner sig tydligen i Småland. Nu är det inte så smått som man kan tro av namnet, men om det råkar vara i sydvästra delen går det ju an att komma och titta. Det brukar ge uppslag till vad man vill ha, och vad man inte vill ha.
Då bilen har en teknisk begränsning på 1200 kg så är det den vikten som gäller oavsett körkortsbehörighet.Alternativet är då att byta bil till en som har högre släpvagnsvikt.

2017-04-12 kl 09:03

Även om lastvikterna ofta är dåliga på husvagnar är det förhoppningsvis mer än 100 kg lastvikt på en vagn med 1300 kg totalvikt. Det bör inte vara något problem att få bruttovikten att hålla sig under 1200 kg, vilket innebär att vagnen då inte är för tung för bilen.

Notera att här pratar vi om att dra vagnen till en uppställningsplats, en gång. Den behöver alltså inte vara utrustad för fricamping på normalt sätt. Det går att lägga prylar i bilen, eller rent av köra en gång till med prylarna, om det blir för tungt med allt man vill ha i vagnen. När den står still sen spelar det ingen roll om den väger två ton.

Totalvikten ligger redan väl inom körkortsbehörigheten, så den är inga problem.

Angående avloppsrör så kan man förstås bygga om allting. Jag ville bara påpeka att detta blir ett problem på vintern, om rören ligger öppet. Köper man en vagn där det redan är löst behöver man inte tänka på det.

2017-04-13 kl 09:53

För att bo i vagn med ett behagligt klimat hela tiden är det starkt rekommendabelt att välja en Kabe, Cabby, Polar eller Solifer med vattenburen golvvärme. Man kan överleva i en kontinentvagn så klart men värmekomforten över tid är inte så väldigt bra. Dessutom tillkommer tidvis problemet med de utvändiga avloppsrören som fryser.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. IT och Webb för Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2017-04-13 kl 11:39

Min Tabbert fungerar i alla fall ner till frostgränsen, även om det säkert är trevligare med golvvärme. Jag har vattenburen värme med vanliga element. Alde 3000 Compact panna. Vagnen har inga problem att hålla lagom värme inomhus, även vid några minusgrader.
Men längre tids boende på det viset skulle nog leda till bekymmer med mitt utanpåliggande avloppsrör. Nu tycker jag att campande ska vara trevligt, inte typ strapatser (sånt fick man nog av i det militära), så jag har inte sett någon poäng i att bo i husvagn på vintern. Därför är frosten jag upplevt med vagnen bara under någon natt, när något evenemang i oktober drabbats av frostnätter.

2017-04-13 kl 14:48

kjello skrev:
För att bo i vagn med ett behagligt klimat hela tiden är det starkt rekommendabelt att välja en Kabe, Cabby, Polar eller Solifer med vattenburen golvvärme. Man kan överleva i en kontinentvagn så klart men värmekomforten över tid är inte så väldigt bra. Dessutom tillkommer tidvis problemet med de utvändiga avloppsrören som fryser.
Håller inte alls med.Hade en LMC med vattenburet system och elektrisk golvvärme.Vid minus 12 grader höll man på att koka av värme inne i vagnen.Har en adria adora 2016 nu,oxå med vattenburet och elektrisk golvvärme och lika effektiv värme i denna,Har aldrig kört på gasol ska tilläggas.

2017-04-13 kl 15:12

Allt blir varmt med tillräcklig effekt. Men det kan ju skilja på hur mycket energi det går åt för att hålla värmen, beroende på isoleringen i vagnen.

2017-04-13 kl 17:03

Jag har haft flera Skandinaviskt byggda vagnar, och flera vagnar anpassade för det Skandinaviska klimatet.
Utan överdrift kan jag säga att de vagnar som är byggda i Skandinavien har hållt en högre kvalitet när det gäller värme.
Jag har haft flera Adria och aldrig frusit i någon av de vagnarna.
Jämför jag mot mina Skandinaviskt byggda vagnar så är det inte alls samma värme. De vagnarna som är byggda i Skandinavien har gett en behagligare värme.
Men som sagt, tillsätter Du tillräckligt med värme kan Du bo i en papplåda :)

Trevlig Påsk allihopa!

Jens

2017-04-13 kl 19:42

Nuförtiden skiljer det väl inte så mycket på isoleringen egentligen ? Men det är rätt stora skillnader på ventilationen. Tex på Kabe så kan man stänga varioventen och på så sätt elda mindre för kråkorna. Vad jag har märkt på min Hobby är att luftväxlingen är större. Det går altså åt mer effekt för att hålla värmen i den.
Men samtidigt upplever jag inte luften som lika fuktig i den. Har dock inte använt någon vagn förutom en gammal Solifer Arctic i mer än -15.
Solifern hade dessutom kylskåpsventilationen in i vagnen. Vilket var mindre kul på sommaren !
Solifern årsm.88 hade dessutom isolerade tankar och varmvattenberedare.
Detta har jag inte sett på någon ny vagn nu när jag har tittat runt.

2017-04-13 kl 19:44

Nu har ju våra vagnar varit anpassade för det skandinaviska klimatet samt varit nya med senaste aldepannan osv.Förr i tiden var det kanske skillnad men icke idag.Däremot är det enorm skillnad på Truma och Alde.Men det finns nog ingen vagn som är gjord för vintercamping och som har luftvärme.

2017-04-13 kl 20:31

David skrev:
Nuförtiden skiljer det väl inte så mycket på isoleringen egentligen ? Men det är rätt stora skillnader på ventilationen. Tex på Kabe så kan man stänga varioventen och på så sätt elda mindre för kråkorna. Vad jag har märkt på min Hobby är att luftväxlingen är större. Det går altså åt mer effekt för att hålla värmen i den.
Men samtidigt upplever jag inte luften som lika fuktig i den. Har dock inte använt någon vagn förutom en gammal Solifer Arctic i mer än -15.
Solifern hade dessutom kylskåpsventilationen in i vagnen. Vilket var mindre kul på sommaren !
Solifern årsm.88 hade dessutom isolerade tankar och varmvattenberedare.
Detta har jag inte sett på någon ny vagn nu när jag har tittat runt.

Go kväll,

Det skiljer sig lite på isolering.
Både hur "tjock" isolering man har och vilken typ av isolering.
Sedan hänger mycket på antalet fönster och storleken på dessa.

KABE:s Variovent går inte att stänga helt om jag förstått det hela rätt.
Du har ett min och max-läge, men ändå ingen möjlighet att strypa den helt.
Detta är lite trist kalla dagar då man får ett lätt kalldrag tycker jag.

En vagn som börjat väcka mitt intresse är Dethleffs.
Tror den vagnen håller hög kvalitet med tanke på deras husbilar.
Dethleffs husbilar är ju riktigt premium och tror husvagnarna är lika.

Jens

2017-04-13 kl 21:06

Klart man inte skall stänga ventilationen helt, men det är stor skillnad på att ha varioventen i min-läge jämför med att inte kunna strypa luftflödet alls. Sen vet jag att det skiljer i typ av isolering osv. Har ju haft både Kabe, solifer och Hobby. Både Alde och Truma. Truman funkar även när det är kallt den behöver dock gasstöd. Största nackdelen med Truman är precis som du säger, det är svårt att hålla jämn temp, plus att den låter en hel del om det är kallt och man vill ha någerlunda jämn värme.
Fler och större fönster ökar givetvis kallraset och effektbehovet. Men jag själv är inte helt såld på de nya vagnar som mest liknar ett flyttsläp.
Gillar dock Kabes ljuddämpande väggmatta och tak, det gör faktiskt mer än vad man tror för trivseln.
Jag hade gärna valt en Kabe igen om jag inte blivit idiotförklarad för att jag ville ha fönster i dörren :)

2017-04-13 kl 21:11

ninavk, är tanken att du skall bo på en camping året runt eller har du något annat ställe att placera vagnen på. Tänkte mest på duschmöjligheterna, det är svårt i vagnar. Och man tröttnar på att släpa på vatten hela tiden. Så något att föredra är om man kan hitta en camping med fast vatten och avlopp på platsen.
Alternativ för husvagn kanske kan vara villavagn eller någon typ av manskapsbod. De har ordentliga badrum.
Annar får man helt enkelt njuta av campingens duschar och att man slipper rensa golvbrunnar och dylikt :)
Väljer du husvagn hade jag nog valt bort duschen för att få mer utrymme att leva på.

2017-04-14 kl 10:45

David skrev:
Klart man inte skall stänga ventilationen helt, men det är stor skillnad på att ha varioventen i min-läge jämför med att inte kunna strypa luftflödet alls. Sen vet jag att det skiljer i typ av isolering osv. Har ju haft både Kabe, solifer och Hobby. Både Alde och Truma. Truman funkar även när det är kallt den behöver dock gasstöd. Största nackdelen med Truman är precis som du säger, det är svårt att hålla jämn temp, plus att den låter en hel del om det är kallt och man vill ha någerlunda jämn värme.
Fler och större fönster ökar givetvis kallraset och effektbehovet. Men jag själv är inte helt såld på de nya vagnar som mest liknar ett flyttsläp.
Gillar dock Kabes ljuddämpande väggmatta och tak, det gör faktiskt mer än vad man tror för trivseln.
Jag hade gärna valt en Kabe igen om jag inte blivit idiotförklarad för att jag ville ha fönster i dörren :)

Hej,

I Ditt tidigare inlägg skrev Du "Nuförtiden skiljer det väl inte så mycket på isoleringen egentligen ?" därav min kommentar angående issolering.

Trist att bli idiotförklarad om man vill ha en speciell lösning på sin vagn. Hoppas det inte var en KABE återförsäljare :)

Fortsatt trevlig Påsk.

Mvh.
Jens

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03