Vilken vagn till två vuxna och två barn? / av mange76

• 6 svar
Vilken vagn till två vuxna och två barn?
2018-08-02 kl 17:05

Är i färd med att köpa husvagn men kan inte riktigt bestämma mig för vilken planlösning som blir bäst.

Vi är två vuxna, son 14år och dottern 11år. Vagn med två dubbelsängar går ju bort. Men sen finns det långbädd och nån slags barnkammarvagn. Barnkammarvagnen har ju oftast våningssäng och de flesta jag tittat på är iaf minst 180cm långa och klarar runt 80kg, så en sån borde ju fungera bra. På vissa finns det även ett litet bord o soffa (som kan bli säng) och där kan ju hänga med kortspel etc. Det blir liksom som ett eger litet rum.

Sen långbädd som egentligen bara är två fullstora sängar. Inga bord brukar ju finnas i det utrymmet.

Är lite begränsad till mitt körkort "b" så en för stor/tung vagn som har barnkammare, dinette i mitten, samt en dubbelsäng i andra ändan går ju tyvärr bort. Blir för stor vagn.

Har kollat in hobby 540 med "barnkammare". De har ett hyfsat bra prisläge.

Hur gör ni andra med ungefär samma åldrar och körkort?

2018-08-02 kl 18:46

Vi har haft en Knaus Südwind 500 FU nu i två år (den har dubbelbädd och en U-sittgrupp som bäddas ner) och kommer att byta just för att få fler fasta bäddar. Det är segt att behöva bädda upp och ner sittgruppen till säng till dottern, och framför allt är det väldigt obekvämt att sova där.
Vi har precis beställt en 590 UK istället som har dubbelbädd och en våningssäng bak i vagenen samt U-sittgrupp fram i vagnen.

Långbädd tror jag kommer ta en del plats om ni ska ha en barnkammarvagn, och är ni inte gamla och/eller stela så tycker jag att dubbelbädd är trevligare.

Vad har du för bil? Det är inte så himla stora vagnar man får dra med vanligt B-kort med många bilar - man kommer ganska snabbt upp i 3,5 ton totalvikt på ekipaget. Skulle nog råda dig att fundera på att ta B96, det är enkelt.

2018-08-02 kl 21:16

Kör Kia ceed diesel. Jo jag har funderat på utökat b. Men är så rutten på att backa med släp :) Får nog öva ett tag först hehe

2018-08-02 kl 23:04

Nu kanske jag förvisso tillhör kategorin som inte har några problem alls med att backa - men man ska backa runt ett gathörn typ - och du har väldigt lång tid på dig...

Rekommenderar en körlektion innan där du har en möjlighet att få gå igenom detaljerna i säkerhetskontrollen - hur de vill ha det på uppkörningen... En del andra tips och tricks kan man få också...

Hade en Audi A3 sedan tidigare, men när jag bytte till A4 Avant i vintras blev totalvikten lite över 3,5 ton, så fick ta B96 (hade kunnat ta BE också, men då ska man joxa med körkortstillstånd osv). Och då är vår vagn inte särskilt tung - totalvikt på 1400kg.

2018-08-03 kl 21:05

Ja, BE är krångligare och dyrare. Mitt kostade runt 3500 kronor. Min kära dams B96 kostade ca 1100.

2018-08-03 kl 22:35

880kr är nog dit billigaste man kommer undan med för ett B9) tror jag (800kr för provet och 80kr för fotot), om man kör upp vid rätt tid, som apersson850 sade ca 1100kr annars.

Men så ska man ju fixa fram ett släp som uppfyller kraven för provet.

Eftersom jag har automat i A4:an och inte ville ha den begränsningen på körkortet så valde jag att hyra bilen och släpet genom trafikskola så det sprang iväg nån tusenlapp till. Men då slapp jag bekymret med att joxa fram ett lastat släp.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842