Vilket batteri till husvagn ska man välja? GEL/AGM/? / av MiWass

• 14 svar
Vilket batteri till husvagn ska man välja? GEL/AGM/?
2019-04-19 kl 22:00

Relativt nybliven husvagnsägare där jag märkt att batteriet inte håller laddningen särskilt länge, så jag antar att det är dags att byta ut det.
Räcker kanske 12-15 timmar efter jag dragit ur 230 kabeln - och det är ett 75Ah batteri som nu sitter där. Kylskåpet går endast på 230V, - så batteriet skall endast driva 12 volts TV och vattenpump.

Ska jag då ersätta detta med ett GEL batteri eller AGM?

Framöver kommer jag sätta en 270W solcell på taket, för att primärt ladda upp batteriet/ batterierna.
Under körning finns laddning från bilen.

Tacksam för alla era råd!

2019-04-19 kl 22:30

AGM är ju som natt o dag med vanliga startbatterier som inte tål under 70%. och fritisbatterier under 50%,. agm man man gå ner till 20-30% utan att de tar stryk. de tål allts å mer urladdning innan de skadar cellerna. och ingen syra :) bara vinkla hu du vill. att ladda upp de går tusen gånger snabbare bara de. efters de inte är nåt motstånd i batteriet

2019-04-20 kl 14:04

Agm o gel batterier har ju olika laddström jämfört med syra batterier !
Kanske att tänka på vid byte!

2019-04-20 kl 15:30

TV på 12V drar väl rätt mycket ström, men jag vet inte hur lång tid det tar att dra ur batteriet med en sån eftersom vi alltid står på el.

2019-04-20 kl 16:34

Min vagn har ett elsystem som har en omkopplare för bly- kontra AGM-batterier. Olika laddström och spänning.

2019-04-22 kl 13:31

Hjulbo skrev:
Agm o gel batterier har ju olika laddström jämfört med syra batterier !
Kanske att tänka på vid byte!

men agm klarar iaf vanliga batteri laddare vilket inte gel gör. de laddar utmärkt med generatorn från bilen dessutom

2019-05-05 kl 00:29

Skulle ju inte köra AGM under 50%.
Oberoende info från batteriskolan:
AGM Det som är speciellt för AGM är att all vätska, både syran och elektrolyten, är bunden i en väv som ligger mellan blyplattorna. Eftersom den inte innehåller någon vätska är ett AGM-batteri underhållsfritt, dvs att ingen vätska behöver fyllas på. Cellerna är även inkapslade vilket gör att batteriet är väldigt säkert då det inte avger någon gas och endast kan svälla istället för att explodera. Ett AGM-batteri är perfekt för både start och förbrukning men det ska inte laddas ur mer än 50%. Ett välskött AGM håller i ungefär 400-600 laddcykler innan dess livslängd är förbrukad och du märker en försämring i batteriet. Ett AGM-batteri får aldrig lämnas oladdat, då tar det skada.

Gelé Ett Gelé-batteri är väldigt likt ett AGM-batteri. De har samma egenskaper medan det som skiljer dem åt är att vätskan inte är bunden i en väv utan är i gele-form samt att du kan nyttja ett gelé-batteri lite mer då du kan nyttja 60% av batteriet innan du behöver ladda.

Undantaget då xtreme carbon AGM som kan laddas ur ner till 20 och 1000 laddcykler (7000.- 100ah)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-05-05 kl 11:23

Någon som vet om tältmästaren är ett seriöst företag ? Har funderat på att handla där online.

2019-05-05 kl 12:58

ShadowF skrev:
Oberoende info från batteriskolan:
AGM Det som är speciellt för AGM är att all vätska, både syran och elektrolyten, är bunden i en väv som ligger mellan blyplattorna. Eftersom den inte innehåller någon vätska är ett AGM-batteri underhållsfritt, dvs att ingen vätska behöver fyllas på. Cellerna är även inkapslade vilket gör att batteriet är väldigt säkert då det inte avger någon gas och endast kan svälla istället för att explodera.

Enligt tillverkare av AGM-batterier bör även dessa förses med ventilationsslang eftersom även AGM-batterier kan avge gas. Vanligtvis skall AGM-batterier laddas med 14,6v, men dom bör inte laddas i högre temperatur än +45C för att undvika förlust av vätska. AGM-batterier innehåller mindre vätska och är därför känsligare för vätskeförlust än vanliga bly-syra-batterier.

2020-03-08 kl 10:02

Köpte ett AGM 80ah batteri o haft det i husvagnen sen maj 2019, vilket har fungerat riktigt bra att driva tv, samt husvagnens andra komponenter. - utom då kylskåpet. Laddas då jag kör, eller via 230v stolpe med masqot laddaren, eller då jag står still med en 320W solpanel till en billig mppt regulator. Det har fungerat riktigt bra under okt- mars. La till en 12V mätare så jag kan se hur batteriet mår. Även nu under dessa icke soliga dagar laddas batteriet upp på 2-3 timmar med molnighet ..det tycker jag räcker.

Funderar nu på att utöka med 2 batterier (100 ah/st) och kanske då även kan driva kylskåpet vid fricamp under ca 12-16 timmar. Vad tror ni? Även dessa kommer laddas under körning samt solcellspanelen när jag står still..

2020-03-08 kl 10:43

Kylskåpet ska du köra på gasol när du står still, om du inte har 230 V tillgängligt.
12 V duger att hålla liv i kylen med under förflyttning.

2020-03-09 kl 12:00

MiWass skrev:
Köpte ett AGM 80ah batteri o haft det i husvagnen sen maj 2019, vilket har fungerat riktigt bra att driva tv, samt husvagnens andra komponenter. - utom då kylskåpet. Laddas då jag kör, eller via 230v stolpe med masqot laddaren, eller då jag står still med en 320W solpanel till en billig mppt regulator. Det har fungerat riktigt bra under okt- mars. La till en 12V mätare så jag kan se hur batteriet mår. Även nu under dessa icke soliga dagar laddas batteriet upp på 2-3 timmar med molnighet ..det tycker jag räcker.

Funderar nu på att utöka med 2 batterier (100 ah/st) och kanske då även kan driva kylskåpet vid fricamp under ca 12-16 timmar. Vad tror ni? Även dessa kommer laddas under körning samt solcellspanelen när jag står still..

Häftigt att lyckas ladda upp batteriet på 2-3 timmar en molnig dag. Du måste ha trimmat in din elförbrukning riktigt bra - klart imponerad! :)

Vi har inte kommit i närheten så blev istället mer batterikapacitet och elverk som stöttning under vinterhalvåret.

Skulle kunna köra kylskåpet på batteridrift men som Apersson skriver duger inte kylförmågan i vår kyl på 12 V.

2020-03-11 kl 22:17

http://www.husvagnochcamping.se/medlem/bilder/_imgu.php?m=0&i=1653592
Tillåter kassan är det här annars en potent setup. 2x60Ah LifeYpo4 batteri, 22kg laddas från 180w paneler på taket.
Går att utnyttja till runt 90%.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-03-11 kl 22:45

MiWass skrev:

Laddar du även när du kör så borde det du har räcka (naturligtvis beroende på hur länge du stannar) dock inte för kylen. Går din kyl bara på 230? Eller är det en gasolkyl du kör på 230 patron? I vilket fall som helst är det en dålig idé att försöka driva det med en inverter. Ett kompressorskåp med 12v drift skulle väl kunna funka. Annars är ju en gasolkyl att föredra (om du inte tänker resa mycket i varma länder)

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842