Vinter - Inne i kyla eller ute med värme? / av Haddok

• 20 svar
Vinter - Inne i kyla eller ute med värme?
2017-09-11 kl 09:19

Hej.
Jag vet att det finns en tidigare tråd om vinterförvaring, men jag har en annan fråga.
Jag är erbjuden vinterförvaring inomhus i maskinhall utan värme ( dvs. det kan ju bli minusgrader i hallen ), alt. vinterförvaring utomhus med elstolpe så att vi kan ha en grundvärme på ca 10 grader i vagnen. Med utomhusförvaringen kan vi också utnyttja vagnen hela vintern. Vilka för- & nackdelar finns med respektive alternativ? Vilket alternativ skull ni andra föredra? Tacksam för era synpunkter.

2017-09-11 kl 10:46

Under tak, oavsett värme, anser jag skyddar vagnen bäst.

2017-09-11 kl 10:57

Haddok,

Det här handlar ju verkligen om personliga åsikter :). Jag hade helt klart valt bort inomhusföraringen om den innebär att jag inte kommer åt att använda vagnen under vintern. Finner personligen minst lika stort nöje i att bo i vagnen en helg i januari som i juli. Men återigen, en högst personlig åsikt.

Pratar vi bara om vad som skyddar vagnen bäst håller jag med apersson850.

2017-09-11 kl 12:31

Inomhus, tveklöst.

2017-09-11 kl 17:50

Utan tvekan inomhus.Allt som skyddar vagnen såsom tak väggar när man inte använder den borde vara bäst för vagnen.Jag har själv min vagn inomhus(Också kallförvaring) vintertid samt under tak sommartid då den inte är ute och rullar.

2017-09-11 kl 18:16

I angivet fall verkar du inte kunna nyttja vagnen om den står inomhus så det är väl en fråga om ni ska använda den på vintern eller inte. Vi har valt att ha vagnen under överdrag ute så att vi kan nyttja den även på vintern.

2017-09-11 kl 18:48

Som Anden & Priebe skriver, så innebär inomhusalternativet att vi inte kan använda vagnen alls under vintern. Och det skulle ju vara mysigt att kunna utnyttja den då och då även vintertid. Det som jag mest funderar på är detta med vattnet i färskvattentank och framförallt varmvattenberedaren. Den sistnämnda blev inte riktigt tömd häromåret och frös därför sönder. Räcker det med att golvvärmen är igång + t.ex. ett 1000W oljeelement för att kunna hålla tillräckligt varmt i vagnen när vi inte är där? Hur förebygger man ispropp i avloppet för gråvattnet & toan?

2017-09-11 kl 19:03

Du ska verkligen inte ha någon värme på under vintern, blir kondens och stor risk i längden för fukt. Bäst är det att ha den helt kall, visst har du möjlighet att ha den under tak är ju så klart ingen nackdel men självklart så klarar en husvagn att ha stående utomhus hela vintern... Dock så kan man ju skotta av tak m.m om det kommit mycket snö.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-09-11 kl 19:11

Perra79. Men om man håller minst 15 grader, tror du inte detta räcker för att hålla undan kondensen? Inte kul att komma till en iskall vagn för att använda en natt. Hur gör alla vintercampare på skidorter? Där vi bor har det på senare år bara varit minusgrader 15-20 dagar på hela vintern ( typ max 5-6 minusgrader ). Vi har haft den i kallgarage tidigare, så det vet jag fungerar utmärkt, men vill gärna utnyttja vagnen mer. Beträffande skottning och allmän tillsyn är det ina problem då vi bor tillräckligt nära för att lösa det.

2017-09-11 kl 19:24

För att förtydliga:
Om vi inte ville använda vagnen alls under vintern, så skulle vi definitivt fortsätta med kallgarage. Men när vi nu fått erbjudande om vinterplats med el, känns det intressant att prova.

2017-09-11 kl 20:21

Varför kan ni inte ha ordentlig värme på,typ 20-21 grader.Jag tänker om ni ändå ska utnyttja vagnen under vintern.Att ha enbart lite värme på tror jag är sämre.Ordentlig värme skulle jag föredragit.

2017-09-11 kl 20:39

Att ha vagnen stående med värme hela vintern innebär en icke föraktlig kostnad för elen, räkna med en elförbrukning på 12-24 kW per dygn. Sedan finns risken för strömavbrott eller annat krångel så att värmen inte fungerar, har man då inte "vinterställt" vagnen så riskerar man att saker fryser sönder.
En uppvärmd vagn kräver också att man skottar bort snön hela tiden annars smälter snön och vagnen blir mycket isig.

När vi hade vagnen uppställd i Sälen några vintrar gjorde vi så att allt var förberett, värmen på och termostaten på ca 20 grader, sedan ringde vi innan vi skulle åka upp och campingens personal satte i elsladden, då var vagnen varm när vi kom upp på kvällen. När vi sedan lämnade vagnen såg vi till att tömma vattensystem och ta hem allt som kunde frysa samt drog ur elsladden. Vi hade aldrig några problem med kondens.
Numera har vi husbilen hemma på tomten och gör likadant, sätter på värmen någon dag innan vi ska använda den. Det har fungerat bra i tio år.
Så mitt förslag är, ställ vagnen ute med tillgång till el. När ni ska använda den sopa bort snön och sätt på värmen någon dag innan ni skall ge er iväg. Efter varje tur så töm vattensystemet samt plocka ur livsmedel mm. som kan frysa sönder.

LAEN
2017-09-11 kl 20:59

Ja, en värme på 20-21 grader skulle nog fungera, men tveksamt om vår värd som tillhandahåller platsen för en fast kostnad tycker att det är en bra idé...LAEN tyvärr kommer det inte alltid finnas personal att ringa innan vi åker dit,så det skulle nog bli att komma till en kall vagn för det mesta. Sen känns det lite omständligt för en enstaka natt, att behöva tömma vattensystem m.m.

2017-09-11 kl 21:23

Tänk på att om ni ska flytta vagnen under perioden 1 december till 31 mars krävs oftast vinterdäck.

2017-09-11 kl 21:26

Haddok,
Med tanke på att du skrev att ni bodde relativt nära så tänkte jag att ni själva åker förbi och sopar av snön samt sätter i elsladden något dygn innan ni ska ut och åka.
Jag vet inte hur det fungerar på er vagn men på vår husbil handlar det bara om att ställa den plant och öppna avtappnigskranarna. Mesta arbetet är att plocka ur livsmedel mm. som kan frysa.

LAEN
2017-09-12 kl 06:33

Vi har vår ståendes på tomten, kallställd. Står dock med en elektrisk avfuktare. Den tar bort all fukt som bildas och man slipper att det blir så fuktigt klimat när man slår på värmen. Från temperatur strax under nollan så tar det ca 15 min till lagom temp i vagnen. Då får man köra truman på både el och gas. Sen tar det givetvis mer tid innan det är jämn värme i vagnen och möbler osv är varmt. Har man vattenburet så kan man köra pannan på gas och hjälpa till med en värmefläkt i början och när det är lagom varmt kan man slå av fläkten och på med elpatronen.
Då blir det fort varmt.

2017-09-12 kl 06:34

Förresten man kan ha ett sms-styrt uttag att sätta på sladden. Skicka ett sms så slås strömmen på och vagnen blir varm.

2017-09-12 kl 08:14

Tack för tipset apersson850, vagnen kommer dock stå still på den plats vi väljer. LAEN, nja relativt nära är sju mil, och åt ett håll vi inte direkt passerar. Lite långt för att bara åka och sätta i sladden :) Ska kolla om det bara är att öppna kranarna för att tappa ut vattnet. David, bra tips med avfuktare. Också något som ska undersökas. Ja som ni förstår, så är vi inte så rutinerade ännu, men uppskattar verkligen alla tips vi kan få. Ju mindre tokerier vi gör, desto mer tid att njuta...

2017-09-12 kl 10:37

Och mindre pengar att lägga på att reparera. En sprängd varmvattenberedare kan kosta över 20000 att ersätta, beroende på panna.
Till min beredare (Alde 3000 Compact) sitter det två kranar vid golvet, som öppnar ner under golvet. Där öppnar jag för att dränera beredaren.
Tänk på att det finns en massa små ställen där det kan frysa. Jag har spräckt kranen i toaletten bara för att den stod i horisontellt läge, som man brukar ha den, när vagnen stod ute i minusgrader. Den hade behövt lyftas upp så den stod vertikalt. Nu bildades det en liten ficka nertill i själva kranen, där vatten stod kvar istället för att rinna tillbaka ner i den mjukare slangen. Det räckte för att kranen skulle spricka. Jag bytte den aldrig, utan satte en slangklämma utanpå. Det håller tätt, så det fick räcka.
Även om man håller lite grundvärme i vagnen kan man råka ut för sånt, för det kan ju bli strömavbrott.

2017-09-12 kl 13:59

Att hålla typ 20 grader hela vintern blir ju inte direkt gratis... Nog är det bäst att värma upp dagen man kommer till vagnen, det går ju ganska så fort att få upp värmen.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
  • 20 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07