• 10 svar
Vintercamping
2017-09-08 kl 10:39

Har nyss blivit med husvagn en Cabby 58 -05 är min första vagn o min särbo och jag skall ställa upp den för vintercamping, tänkte höra med er som har erfarenhet av det, vad finns det att tänka på? den kommer att vara el-ansluten 1. vad är rekommenderat att man ställer värmen på, finns ju 1,2,3 mm på termostaten till ALDE pannan, men mycket svårt att se vad som blir lagom när man åker ifrån den.
Har ett vintertält som vi skall slå upp,
2. vad brukar ni lägga på backen, har ingen lust att bygga trägolv, vanlig förtältsmatta direkt på backen? lägga nåt under mattan? underlaget kommer att vara dåligt gräs mest sand grus.
3. Vatten i vagnen, slår man i vatten lagom för helgen o sen tappar ur?
4. avloppet, den kran som sitter under vagnen till tanken är ju inte isolerad, är det lite antifrysvätska i tanken och varmluftpistol som gäller?
Det här skall bli förb... roligt men tänkte få hjälp av er som har provat er fram under åren.

2017-09-15 kl 13:20

Fanns tydligen ingen på forumet som var intresserad av att svara, får leta upp ett annat forum, nån som vet nåt som är bra?

2017-09-15 kl 13:49

Brobyhasse skrev:
Fanns tydligen ingen på forumet som var intresserad av att svara, får leta upp ett annat forum, nån som vet nåt som är bra?

He he, bli inte ledsen nu. Det finns många som kan svara men det är lite dödläge just nu...

Vilka som får vara med eller inte.

Börjar med vagnen, andra kan nog svara på det övriga...

Men jag föreslår att du lägger en markduk under hela vagnen som tar upp markkondensen och på den så strör du lite singel typ 13 mm vanligt gånggrus den kyler av ev fukt ganska bra så du slipper få upp den i undergolvet. Se bara till så det ventilerar bra under vagnen och inte belamrar utrymmet med en massa skräp för det drar till sig både råttor och möss i sämsta fall.

Lycka till med din nya vagn!

2017-09-15 kl 15:14

Jag brukar inte campa på vintern, av olika anledningar, men de kan vi lämnar därhän just nu.

Är det den här panelen du har?
Bild

Lagom temperatur när jag är i vagnen brukar vara vid ringen mellan 3 och 4. Ska det bara vara lite bortvarovärme är det nere runt 2 eller så.

Vattnet får man ju tappa ur när man inte är i vagnen. Annars blir ett strömavbrott fatalt. Glöm inte varmvattenberedaren.
Tänk också på sånt som att kranarna kanske måste stå vertikalt, så den inte står kvar en skvätt vatten i dem som kan frysa sönder något, om det blir stopp på värmen. Toaletten får man också tänka på att det inte står något som kan frysa sönder i.
Det går också att köra på både el och gasol. Termostaten ska alå på elvärmen först. Temperaturen måste sen sjunka ytterligare för att gasen ska starta. På så sätt kan man ha gasen som backupvärme, utan att använda speciellt mycket av den annars.

Eftersom jag inte har vintercampat på allvar har jag inte haft något problem med avloppet. Men jag har ingen gråvattentank, utan lös avloppsdunk eller liknande under vagnen. Där använder man ofta öppna spannar på vintern, eftersom påsarna (spillvattenlunga) fryser ihop.

2017-09-17 kl 21:42

Lägg ut lastpallar under vinterförtältet och skruva några plywood skivor som golv. En balkongmatta tar bort risken för halka. Sätt även en 4 mm plywood i taket på förtältet så slipper tältet rämna om det dimper ned enmassa blötsnö.

Vad gäller värmen så ringer vi eller maila campingvärden ett dygn innan vi kommer så slår de på värmen/elen på stolpen. Töm vatten när ni inte är där , glöm inte pannan också. Elpatron på 2 kW klarar de flesta vintrar.

2017-09-18 kl 11:14

Whaooo, kanonsvar från er, vet ju att erfarenheten finns, bra idé med matta under vagnen, och det är den värmepanelen jag har, mellan 3-4 skall ju vara lite std ca 22 grader men det var när man lämnar vagnen som man funderar, en rfr hink som är konad har jag läst skall vara bra som gråvattentank, bara att hälla ur is-konen om den har frusit. bra idé med en plywoodskiva under taket, tror jag får ta med kärran oxå för att få med alla grejer, kanontack för svaren:-)

2017-09-18 kl 15:06

Redan nu är det ju kallt nog på nätterna för att du ska kunna prova ut en lämplig termostatinställning. Sätt värmen i läge 2 och stoppa in en termometer med minne, så ser du hur långt det sjunker när temperaturen närmar sig frysgränsen.

2017-09-18 kl 19:50

Har du möjlighet att få elen påslagen så skulle jag rekommendera att ställa vagnen kall när ni lämnar.
Om du inte har elen gratis vill säga. Ska du stå med värme på hela vintern blir det rejält dyrt.
Står du bara med underhållsvärme kommer du alltid till en ganska så sval vagn när du kommer till den.
Många står med 5-8 grader. Men jag gillar inte det. Då får man köra 3kw och gasol för att så snabbt som möjligt komma upp i temperatur.
Vi ställer alltid kallt och ringer ett dygn innan vi ska upp så kommer vi till en varm vagn.
Räkna med att det tar ca. ett dygn innan du nått genomvärme i bl a sängkläderna.
Glöm inte att tappa ur varmvattenberedare och kranar innan ni lämnar vagnen.
Sen bör du lägga en kloss under hjulen. Skulle du behöva ha lös vagen under vintern så fryser inte hjulen fast i marken.
Sen är tipset om lastpallar för tältet bra. Då kan du fästa det ordentligt och det fryser heller inte fast i marken.
Sen bör du hänga upp elkabeln så den inte ligger på marken. Beroende var du står kan det vara frusen och isig mark när du ska köra hem vagnen på våren och då kan det vara lite knepigt att få lös den.
Avslutningsvis är det bara att gratulera till att ni ska vintercampa. Det är jättemysigt.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-09-19 kl 09:27

Massor med bra tips, ser att det är en del som lämnar vagnen kall och det är svårt med beräkning av kostnaden, skall testa en mån och se om man ställer på 2:an, skall höra med campingen när vi landar där nästa helg vad de har för hjälp att erbjuda, det blir på Orsa camping, hänga upp elkabel är ju ett kanontips, att hjulen fryser fast ett annat, vad gäller golv i vintertältet så lutar det trots allt mot att göra ett trägolv, ser vad ni skriver här, gör trall hemma som jag drar upp med kärra sedan.
Massor med bra tips.

2017-09-19 kl 15:58

Då är vi nästan grannar om du ska stå på Orsa Camping.
Vi står på Sollerö Camping, en mil utanför Mora.
Vet inte hur de har det i Orsa, men på Sollerön ringer man bara campingvärden så sätter de i strömmen och grovskottar så vi har parkering till bilen när vi kommer upp.
Skulle tro det funkar lika i Orsa.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017