Vinterförvaring utomhus, överdrag? / av Jooohan

Vinterförvaring utomhus, överdrag?
2017-08-23 kl 16:40

Hej

Jag har möjlighet att betala några tusingar för att få förvara mitt vagn kallt under tak i en byggnad. Har även möjlighet att förvara den hemma på gården utan tak och går då i funderingar om man skulle provat köpa ett överdrag som täcker hela vagnet eller ett takskydd. Troligtvis behövet jag inga skydd alls då dom är byggd för att stå ute men det är som allt annat man är rädd om, lite extra ompysslad. Bor i norr så kyla och risken för rätt mycke snö finns normalt, dock inte dom senaste vintrarna. Dock inga problem att kunna sopa av taket. Fördelen är ju att man har vagnet hemma om man vill kolla till något.

Hur hade ni gjort? Är det någon som har erfarenhet av dessa överdrag eller takskydd (takskyddet ser lindrigare ut att montera)

Tex någon av dessa
Tacksam för svar

Bild
Bild

2017-08-23 kl 17:38

Här finns en hel del att läsa: http://www.husvagnochcamping.se/forum/husvagnar/husvagnsoverdrag-bra-eller-daligt-360332/post-3610763

2017-08-23 kl 20:46

Jag har haft överdrag en vinter eller halv blev det. Jag drog över vagnen efter allhelgona och hade den på till jul då vi åkte iväg med den. Vagnen blev rätt smutsig av slask så då ville jag inte sätta tillbaka den. Det är nog bra om vagnen är torr och ren när man sätter på överdraget. Det var inget problem med fukt. Ta en storlek större än vad som anges. Jag köpte angiven storlek men den är formsydd efter någon annan form så den är väldigt tigth på vissa håll och tomrum på andra.

2017-08-23 kl 21:39

Okej låter ju bra, hade varit perfekt om jag hade kunnat ha kvar vagnet på gården under vinter ifall man vill göra något, eller bara kolla till det så allt är ok.
Finns det något överdrag som rekomenderas?

2017-08-24 kl 12:20

Jooohan skrev:
Okej låter ju bra, hade varit perfekt om jag hade kunnat ha kvar vagnet på gården under vinter ifall man vill göra något, eller bara kolla till det så allt är ok.

Finns några i tråden som det hänvisas till ovan ;-)

2017-08-24 kl 21:11

mrcool skrev:
Jooohan skrev:

Finns några i tråden som det hänvisas till ovan ;-)

Verkar bara vara Julas som någon "betyg satte"

Finns det ingen som provat enbart ett takskydd? Verkar enklare att hantera, gå in i vagnet osv

2017-08-24 kl 21:18

Jag köpte min på nordiskcampingutrustning.se, den ser ut som den övre bilden.

2017-08-24 kl 21:30

http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/husvagn-och-husbil/husvagnstillbehor/husvagnsoverdrag-619303/
Nöjd med detta..

2017-09-02 kl 12:25

Funkar det bra om man vill in i vagnet när överdraget är på eller måste man dra av det lite?

2017-09-02 kl 12:59

Jooohan skrev:
Funkar det bra om man vill in i vagnet när överdraget är på eller måste man dra av det lite?

Farsgubben hade ett överdrag från Jula och hade inga större problem vad jag minns att komma in i vagnen även med överdraget på. Man måste antagligen släppa på någon/några fästpunkter skulle jag tro.

2017-09-02 kl 16:48

Jag har funderat på ett överdrag bara för taket, eller är det bättre att satsa på ett som täcker hela vagnen?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-09-02 kl 22:33

På mitt överdrag är det dragkedja fram o bak på dörrsidan, så det är bara att lätta lite om man vill in.

2017-09-07 kl 10:49

Motverkar inte ett överdrag syftet. dvs att fukt binds kvar under överdraget?

Bilar o Husvagnar står hos försäljare och inte är de fuktskadade efter vintern?

2017-09-07 kl 10:59

Julas "andas" men vattentätt. INGEN fukt under överdraget efter förvaring över vintern, på mitt.

2017-09-07 kl 11:04

Tyger som "andas" men är vattentäta brukar innehålla ruggigt mycket miljöfarliga kemikalier... Om man nu ska bry sig om sånt...

2017-09-07 kl 11:20

Tänker om tyger som andas, det är väl som en regnjacka som andas. Det blir oerhört svettigt och tätt även i en sådan jacka och då är det säkert mycket bättre kvalitet mm på en regnjacka. Min fundering. ??

2017-09-07 kl 11:25

När man täcker båtar så har man 2 presenningar på varann så inte kondensen rinner på insidan.

2017-09-07 kl 13:14

Om man sitter still och har samma temp som en husvagn, så är det nog inga problem med en regnjacka heller..

2017-09-08 kl 06:29

Jag har också funderat på att täcka min som alltid står på uppfarten till huset. Men tycker att det sticker mer i ögonen med en stor täckt sak än en husvagn. Sen är frågan hur de där överdragen klarar stark blåst. Fladdrar de hej vilt så fönster repas eller kan man få dem att sitta hyffsat tajt ?

2017-09-08 kl 07:40

Mitt fladdrade inte mycket. spände ett extra spännband över husvagnen, längs med. Och ja mitt satt tajt. utom över fronten.(cabby 440) lilla tältet från Jula. Är nöjd än så länge efter en vinter.

2017-09-09 kl 13:39

Jag lade en bräda på några hinkar med tvätsvamp under och ställde på taket undervöverdraget, då får man både lite lutning och luftutrymme. Jag brukar även ha på värme på ca 5 grader och torrboll och det har fungerat bra. Jag har en äldre vagn med lite repiga fönster och har inte märkt några ytterliggare som följd av överdraget. Det sitter tight och har fyra spännremmar som framgår på bilden så det fladdrar inte om det blåser.

2017-09-10 kl 10:20

Hjulbo skrev:

Bilar o Husvagnar står hos försäljare och inte är de fuktskadade efter vintern?

Detta är något jag funderat på när jag passerat stora handlare med hundratals ekipage uppställda.
Jag vet inte hur snabbt de stora lagren omsätts, men klart är att de står där över vintern och ingen bryr sig om att ta bort eventuell snö.
Och har någon någon gång fukttestat dessa vagnar och bilar innan de säljs?
Jag vet att vår vagn borde ha fukttestats vid köpet: Den hade fuktskada vid första besiktningen vilket vållade mycket bekymmer.
Sedan kan man också undra om man kan kalla dessa fordon nya när de stått ute i kanske ett år...?

Och för att återgå till ämnet i tråden: Sedan nämnda fuktskada reparerades för tredje gången började jag använda täckning av det slag tråden handlar om.
När jag använde överdraget första gången var fuktskadan reparerad men materialet var inte helt torrt så fuktmätning visade fukt.
När jag tog bort överdraget på våren så hade allt blivit torrt och ingen fukt var kvar vid ny fuktmätning.

2017-09-10 kl 22:25

Så det du menar är att en produkt avsedd för användning utomhus inte tål att just vara utomhus?
Det måste vara ännu värre om man faktiskt använder sin vagn på vintern då man tillför oerhörda mängder fukt genom att bara andas och laga mat.
Tål inte nya vagnar att användas?
Mina har alltid stått ute året runt, och brukats året runt. Den enda jag har haft läckage på var en Kabe från 89.
Men jag har kanske haft skador som jag inte märkt av på de andra. Ingen vagn har varit så ny att jag har känt mig tvungen att fukttesta varje år. Jag är däremot noga med att hålla vagnen i bra skick och jag kollar över tätningar osv.
Att jag funderar på att täcka den är för att tvätt på vintern inte sker så ofta och då hinner den bli ganska smutsig.

2017-09-10 kl 22:31

Ute vad var det för vagn du hade som var fuktskadad vid nyköp? För att göra en fuktmätning skall de väl stå inne hallen och torka några dagar, särskilt om de stått ute i regn. Är iallafall vad jag fått höra. Och det har handlarna inte tid med.

2017-09-11 kl 10:20

David skrev:
Ute vad var det för vagn du hade som var fuktskadad vid nyköp? För att göra en fuktmätning skall de väl stå inne hallen och torka några dagar, särskilt om de stått ute i regn. Är iallafall vad jag fått höra. Och det har handlarna inte tid med.

Det är en Adria Action 2007. Vid första fuktmätning efter ett år var det fukt kring vänster främre handtag.
Nej, vid fuktmätning åker man till godkänd handlare och betalar för fuktmätning som görs omedelbart; alltså inga krav att vagnen ska ha stått inne. Det är ju insidan som ska fuktmätas.

2017-09-11 kl 16:36

Klart att husvagnar och Husbilar ska klara av att stå ute året runt, annars är det ju bedrövligt.
Tror att de som nu läcker gör det även sommartid.

2017-09-11 kl 16:47

Ute skrev:
David skrev:

Det är en Adria Action 2007. Vid första fuktmätning efter ett år var det fukt kring vänster främre handtag.
Nej, vid fuktmätning åker man till godkänd handlare och betalar för fuktmätning som görs omedelbart; alltså inga krav att vagnen ska ha stått inne. Det är ju insidan som ska fuktmätas.

När jag lämnade in min vagn för fuktmätning för några år sedan fick jag beskedet att jag skulle ha värmen på ett par dagar före.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2017-09-11 kl 16:51

Så här fungerar det
Uppvärmd och rensad på lös inredning
Husbilen eller husvagnen måste vara uppvärmd till cirka 20 grader i minst 24 timmar innan fuktkontrollen genomförs. Ta gärna ur så mycket som möjligt av lösa inredningsdetaljer

Från bilprovningens sida

2017-09-11 kl 16:56

När jag skulle fuktmäta min inför försäljning ville de ha vagnen minst en dag innan då den skulle ställas in med värmen på över natten eftersom den hade stått ute. Detta var för att få bort ytlig fukt och bara få indikering på djupt sittande fukt. Vagnen i fråga var en Kabe och den har en typ av väggmatta som binder fukt.
Vid fuktig väderlek blir allt i vagnen fuktigt av luften som ventileras igenom.

2017-09-11 kl 17:10

Känns som det där med fuktmätningar kan gå till hur som helst. Och med vilka instrument som helst. Vissa har proffsprylar, andra har ungefär samma skit man kan köpa på biltema. Jag lämnade min där jag känner ägaren. De har ungefär samma utrustning som anticimex har när de besiktigar hus. Han berättade följande för mig, vagnen skall ha varit uppvärmd minst ett dygn innan för att ytlig fukt skall avdunsta. Denna ytliga fukt är i regel inte skadlig för vagnen då den varierar med ventilationen. Det är på ställe där det inte ventileras bort som man får problem. Tex i en vägg. Men har vagnen stått ute halva säsongen i riktigt fuktigt väder så kan påväxt på inredningen ta fart och ytliga fläckar kan ses.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1425 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 462 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07