Vinterförvaring utomhus, överdrag? / av Jooohan

Dölj första
Vinterförvaring utomhus, överdrag?
2017-08-23 kl 16:40

Hej

Jag har möjlighet att betala några tusingar för att få förvara mitt vagn kallt under tak i en byggnad. Har även möjlighet att förvara den hemma på gården utan tak och går då i funderingar om man skulle provat köpa ett överdrag som täcker hela vagnet eller ett takskydd. Troligtvis behövet jag inga skydd alls då dom är byggd för att stå ute men det är som allt annat man är rädd om, lite extra ompysslad. Bor i norr så kyla och risken för rätt mycke snö finns normalt, dock inte dom senaste vintrarna. Dock inga problem att kunna sopa av taket. Fördelen är ju att man har vagnet hemma om man vill kolla till något.

Hur hade ni gjort? Är det någon som har erfarenhet av dessa överdrag eller takskydd (takskyddet ser lindrigare ut att montera)

Tex någon av dessa
Tacksam för svar

Bild
Bild

^^ Första inlägget ^^
2017-08-23 kl 16:40

Hej

Jag har möjlighet att betala några tusingar för att få förvara mitt vagn kallt under tak i en byggnad. Har även möjlighet att förvara den hemma på gården utan tak och går då i funderingar om man skulle provat köpa ett överdrag som täcker hela vagnet eller ett takskydd. Troligtvis behövet jag inga skydd alls då dom är byggd för att stå ute men det är som allt annat man är rädd om, lite extra ompysslad. Bor i norr så kyla och risken för rätt mycke snö finns normalt, dock inte dom senaste vintrarna. Dock inga problem att kunna sopa av taket. Fördelen är ju att man har vagnet hemma om man vill kolla till något.

Hur hade ni gjort? Är det någon som har erfarenhet av dessa överdrag eller takskydd (takskyddet ser lindrigare ut att montera)

Tex någon av dessa
Tacksam för svar

Bild
Bild

2017-09-11 kl 17:13

Jag har själv en woods elektrisk avfuktare i vagnen. Den går hela tiden när det är riktigt fuktigt ute. Den håller dock vagnen oerhört fräsch, kläder, dynor och täcken kan ligga kvar. Och vagnen luktar fortfarande som när den var nybyggd. Visst kostar den några hundralappar om året i drift. Men det är verkligen värt det.

2017-09-11 kl 17:49

Beskrivningen i de senaste inläggen här ovan om hur det ska gå till vid fuktmätningen har jag inte erfarit; det har bara varit att åka dit...
En av gångerna sades det att det ska vara +18 i vagnen.
Men jag fick veta att att mätverktyget de använde var gemensamt för branschen. Jag köpte egen mätare som visade sig vara känsligare än branschens så det blev lite diskussion och jag fick, naturligtvis(!), ge mej.
Kan i sammanhanget säga att det läckte vid ett handtag. När jag pratade med reparatören (i Värmland, jag bor i Stockholm) så underströk han att det är vanligt med läcka vid handtagen. Hans tips var att aldrig dra i dem så det är underligt att de finns.
Jag skulle kunna skriva mer än någon orkar läsa om allt tjafs kring denna fuktskada, men avstår denna gång.

2017-09-11 kl 17:56

Nog tror jag vagnen klarar av att stå ute men jag tror den mår bättre om den slipper temperaturväxlingar med blöt snö och rinnande vatten som fryser på natten.

2017-09-19 kl 16:27

Det blev så att jag beställde ett takskydd (den nedre bilden) känns som den bästa lösningen, någon som kör med enbart takskydd och kan ge lite feedback?

2017-10-24 kl 14:36

Förra vintern köpte jag via vidaxl.se ett överdrag till husvagnen. Drygt 1000kr. Vagnen står ute under tak. Bra ventilation. Jag blev jättenöjd för vagnen smutsades ej ned. Hade torrbolle i vagnen. Helt normalt fick jag tömma några cl lite då och då.
Lätt att komma in via dragkedja.

2017-10-24 kl 20:34

rlofstedt49 skrev:
Förra vintern köpte jag via vidaxl.se ett överdrag till husvagnen. Drygt 1000kr. Vagnen står ute under tak. Bra ventilation. Jag blev jättenöjd för vagnen smutsades ej ned. Hade torrbolle i vagnen. Helt normalt fick jag tömma några cl lite då och då.
Lätt att komma in via dragkedja.

Överdrag är ju jättebra på många sätt, men speciellt att man får en renare och finare vagn till våren... Men torrboll är helt meninglöst i en husvagn eftersom det är ett ventilerat rum, snacka om att "elda" till kråkorna :D

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2017-10-24 kl 23:04

Perra79 skrev:
Men torrboll är helt meninglöst i en husvagn eftersom det är ett ventilerat rum, snacka om att "elda" till kråkorna :D

Jag har alltid undrat över var en s.k. torrboll gör nytta! Försöker man inte "avfukta" hela världsalltet? Och ändå använder jag torrboll själv.....

2017-11-05 kl 14:09

Torrboll använder jag bara för att alla andra använder. I alla fall de flesta! Bara en för annars drar man in fukten utifrån säger någon "sakkunnig"! Låter vettigt!

2019-05-31 kl 12:04

Förvisso kunde man tänka sig att vagnar är gjorda för att vara ute. Men det är som med bilar. Tittar man på exemplar som är mer än tio år gamla så ser man skillnad på om de får bo under tak, när de inte används, eller om de alltid står ute.

2019-09-03 kl 20:23

Kan någon svara på om längden i annonsen innefattar dragbom också eller är det endast vagnen? Tacksam för svar då det var väldigt bra pris, jag blir visserligen misstänksam när det är så billigt. Finns någon recension också tar jag gärna emot detta också. https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-husvagnsoverdrag-l-gra-p36507364

2019-09-04 kl 11:57

apersson850 skrev:
Förvisso kunde man tänka sig att vagnar är gjorda för att vara ute. Men det är som med bilar. Tittar man på exemplar som är mer än tio år gamla så ser man skillnad på om de får bo under tak, när de inte används, eller om de alltid står ute.

Visst är det intressant att så fort diskussionen om vinterförvaring kommer så är det alltid nån som svarar "husvagnar är ju gjorda för att vara ute" och "de står ju ute hos firmorna" som om det skulle betyda att det är helt onödigt att ha husvagnarna inomhus när de inte används. Att de slits mindre om de skyddas från vädrets makter, oavsett årstid, verkar inte gå in hos vissa. :)

2019-09-04 kl 16:53

Dragbommen är inte med, den täcker bara husvagnen. Var dock inte snål i beställningen, är den på gränsen är det bättre att ta en större storlek det blir lättare att hantera.

2019-09-04 kl 17:57

Det kluriga är att bilden visar när den är spänd över dragbom och längden är max 7,01. Min vagn med dragbom är 7,40. Funkar den ändå?

2019-09-05 kl 09:14

Det där var lurigt. Som du säger visar bilden att den sitter över dragbom/kulhandske. Det står i texten: "Mått: L, 701 x 250 x 220 cm (L x B x H) Lämplig för alla husvagnar med en längd på 6,09-7,01 m" Så är din vagns totallängd 7,40 lär den ju inte passa så som den sitter på bilden.
Hur lång är din vagn om du bortser från dragbomen? Tänker om man möjligen skulle kunna strunta i att sätta den över dragbomen. Eller om den är sydd med "strut" fram ev bara sätta den över stödhjulsveven... Du får mäta på din vagn och se vad som hamnar inom 6,09-7,01.

2019-09-07 kl 18:42

Har tidigare haft vagnen i lada o där står den ju skyddat men inte så tillgänglig alltid. I år har jag skaffat parkering (2400kvm) nära bostaden och tänker ha den där med överdrag. Mest för att hålla den renare men också lite skydd. Har skaffat ett billigt från Vida XL. Det är öppningsbart på ena sidan så det blir lätt att komma till om man behöver. Sen får vi se till våren om det var en bra idé eller inte ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-09-07 kl 19:25

Hur lång är din vagn då? Kolla min fråga ovan. Är nyfiken på om det är längden på vagnen utan dragbom dom skriver om i annonsen?

2019-09-07 kl 19:50

Min vagn är väl dryga fem meter plus dragbom. Köpte Medium som skulle passa till drygt sex meter. Men har provmonterat och hela dragbommen får inte plats. Trots bilder verkar den heller inte gjord för det utan den är ganska liksidig fram o bak. Skall man ha den så lång så den täcker draget helt blir det rätt mycket luft på sidorna verkar det som .
Du skall nog ha i alla fall en Large till din vagn.
Bilderna är lite luriga och kunskapen hos VidaXL personalen är lika med 0. Jag frågar om det fanns blixtlås på båda sidorna för på deras bilder är öppningen på "fel" sida. Fick två olika svar och i förlängningen kunde ingen svara utan jag fick själv prova först. Det var bara blixtlås på ena sidan men då den var ganska liksidig fram o bak kunde man vända öppningen rätt. Krävs två för att få på eller grymt vindstilla ;-)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2019-09-07 kl 20:37

Ok men då borde den funka även för min utan att dra den över dragbommen. Tackar för info!

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1559 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842