Vintertält / av nova

• 6 svar
Vintertält
2016-08-08 kl 21:05

Vi ska köpa ett större vintertält och skulle vilja få in synpunkter. Vi har tittat på Ventura 320 som är den storleken vi söker. Det är ett universaltält som enligt många passar vint som vintertält. Vi tar tacksamt emot eventuella synpunkter på detta tält och gärna tips på bra tält. Har också tittat lite på Isabella tält i samma storlek. Vi hade tidigare ett mindre vintertält (Svenska tält)

2016-08-09 kl 08:25

Ett Ventura 320 passar utmärkt som vintertält.
Dock skulle jag kanske tänka mig för om jag ska stå i fjällvärlden där snömängden är större och vindarna kraftigare. Har ju inte samma material som ett vintertält.

Att tänka på är att ha extra vintersäkring mot taket då det samlas lite mera snö på universaltältens tak då de inte har samma branta lutning som vintertält.
På Sollerön där vi står vintersäsong är det många som utan några som helst problem har universaltält.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-08-09 kl 18:47

Tack för svar och synpunkter. Sollerön är en fin camping. Vi bodde där vid mitt Öppet spår i år. Vi funderar på fina Mellsta camping i Borlänge. Blir det lika lite snö som senaste säsongen blir nog Ventura ett bra alt. Nu gäller det bara att finna något till rätt pris.

2016-08-09 kl 21:35

Hej, Vi har ett Ventura 320 som vintertält. Fungerar kanon och är rymligt och trevligt på alla vis.
Köp till vinterpaketet med extra stänger samt innertak. Stängerna behövs vid större snölaster och det extra innertaket tar bort kondensen effektivt.
Du ser det uppsatt på min profilbild.
Lycka till.
/Mathias

2016-08-09 kl 21:36

360 kanske mitt hette hmm blev osäker nu.

2016-08-09 kl 22:13

Vi hade ett fint vintertält från Svenska tält som tyvärr visade sig vara lite för litet. Det är nu sålt och vi söker ett större. Vi har en Kabe 560 Royal. Det vore nog inte fel att gå upp till 360. Större än så blir för stort. Det är ju trots allt "endast" ett vintertält som används relativt sporadiskt.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03