Wifi i husvagn / av Hattmutt

Wifi i husvagn
2020-10-04 kl 19:43

Hur får man bra wifi i mobilen inne i husvagnen? Alltså utan router, enbart mobilen. Finns det någon typ av antenn man kopplar till mobilen eller en "apparat" med antenn som man kan koppla mobilen till.

2020-10-05 kl 11:00

Du menar när du använder mobilen som hotspot? Hittills har jag inte sett någon mobil som har uttag för yttre WiFi-antenn. Det är ju en sekundär funktion för en telefon, så det är knappast prioriterat.

Jag kör med en router. Fungerar bättre och fungerar fortfarande när den som äger en viss telefon lämnar vagnen.

2020-10-05 kl 11:35

Jag förstår inte varför det skulle behövas en extra antenn? Men vi tar också med vår router för mobilt bredband hemifrån och det funkar lika bra som hemma, utan extra antenn. Såväl mobil som router har ju en inbyggd antenn. Men jag kanske missförstått frågan.

2020-10-05 kl 11:53

Jan-E, du får ursäkta en amatör inom wifi och sånt. Det jag menade är att på en camping som har wifi funkar det inte på min mobil så länge jag är inne i husvagnen. Om jag står utanför däremot, då får jag kontakt med campingens wifi. Om jag fattade rätt nu så måste man ha en router inne i vagnen,t ex samma som man har hemma, så ska wifin funka till mobilen. Så bara själva routern plus 230V behövs?

2020-10-05 kl 11:54

Jan-E skrev:
Jag förstår inte varför det skulle behövas en extra antenn? Men vi tar också med vår router för mobilt bredband hemifrån och det funkar lika bra som hemma, utan extra antenn. Såväl mobil som router har ju en inbyggd antenn. Men jag kanske missförstått frågan.

2020-10-05 kl 11:55

Vi har ju fast bredband genom antennuttaget, funkar den routern i husvagnen?

2020-10-05 kl 13:07

Jag vill börja med att säga att jag inte heller är någon expert på området. Men det fall du beskriver beror förmodligen på att ni står för långt ifrån campingens router, den har helt enkelt inte tillräckligt lång räckvidd för att ge tillräckligt stark signal till alla.

Det där med fri wifi har jag också dålig erfarenhet av. Där jag stått har det kunnat funka hjälpligt på förmiddagen för att mot eftermiddag och kväll blivit så många som nyttjar det att det går väldigt segt. Därför kör vi hellre på egen router, alt direkt på mobilen. Ja, vår routern är kopplad till 230V, men det finns ju även andra varianter, som t.ex kopplas på laptopens USB-uttag. Mobilen har ju egen surf, om man har sånt abonnemang, så den behöver ingen wifi för att surfa på.

Oj, nu blev det överkurs för mig. Vilken typ av bredband har ni via antennuttaget? Är det via vanlig gammeldags TV-antenn eller har ni fiber-TV? Är det fiber så funkar det ju inte i husvagnen, men är det via vanlig antenn och ni har en sån på husvagnen så kanske det funkar. Koppla in och testa, är det bästa svar jag kan ge.

2020-10-05 kl 13:17

Hattmutt skrev:
Jan-E, du får ursäkta en amatör inom wifi och sånt. Det jag menade är att på en camping som har wifi funkar det inte på min mobil så länge jag är inne i husvagnen. Om jag står utanför däremot, då får jag kontakt med campingens wifi.
Jaha, det var en annan sak. Du vill ta in WiFi till telefonen, inte sända ut. Det är plåten i väggarna på vagnen som skärmar av för mycket.
Citat:
Om jag fattade rätt nu så måste man ha en router inne i vagnen, t. ex. samma som man har hemma, så ska WiFin funka till mobilen. Så bara själva routern plus 230V behövs?
Routern som jag har i vagnen är där för att få internet när det inte finns något WiFi alls i närheten. En router som du har hemma är antingen just enbart en router, eller en router kombinerad med något sätt att komma åt internet.

Hemma har jag en medieomvandlare, för att gå från fiber till Ethernet, och sen en router, för att dela ut internet via Ethernet till alla datorer och annat krafs. Dessutom ger den WiFi, tillsammans med några fler accesspunkter i huset.
Den routern kan man ta med i husvagnen, men den gör ingen nytta så länge den inte får internet från någon annan enhet. Via kabel, då.

Tidigare hade jag en router kombinerad med ADSL-modem. Den hade jag inte heller någon nytta av i en husvagn, eftersom det inte fanns någon telefonlinje med ADSL där.

Det du skulle kunna ha nytta av i husvagnen är en WiFi repeater. Företrädesvis en med antenn utanpå vagnen, eller åtminstone en rejälare antenn inne i vagnen. Denna tar då emot WiFi utifrån och reläar den internetanslutningen till ett nätverk inne i vagnen. Så du får bra mottagning där också.

Den jag har i husvagnen har då mobilt bredband in. Sen skapar den två WiFi-nätverk och ett över kabel i vagnen, som den delar ut internet på. Den klarar att koppla upp 20 enheter på WiFi, så det räcker väl.

I andra sammanhang kan den ta in internet över Ethernetkabel och sända ut över WiFi. Eller ta in internet över den ena WiFi-kanalen och återutsända det över den andra. Vilket är precis vad du frågar efter. Fast då måste kanske routern vara utomhus, om den ska få in WiFi på campingen. Vill till att du har ett förtält eller något den kan sitta under då, för vattentät är den inte.
Den funktionen är egentligen tänkt för exempelvis WiFi i ett hotellrum, där du kanske bara får ansluta en enhet. Då kan man låta routern koppla upp sig mot hotellets WiFi på ena kanalen, och sen dela ut internet till familjens telefoner och plattor på den andra WiFi-kanalen.

2020-10-05 kl 13:20

Jan-E skrev:
Oj, nu blev det överkurs för mig. Vilken typ av bredband har ni via antennuttaget? Är det via vanlig gammeldags TV-antenn eller har ni fiber-TV? Är det fiber så funkar det ju inte i husvagnen, men är det via vanlig antenn och ni har en sån på husvagnen så kanske det funkar.
Bredband över antennuttaget i lägenheter fungerar så att man överlagrar internetåtkomsten på lokalantennsystemet. Det kräver en speciell burk, som kan separera internet från antennsignalen igen. En sådan signal finns bara på lokalantennen i det huset, inte på antennsignaler i luften.

2020-10-05 kl 13:30

Jag behöver alltså en wifi-repeater som skickar signalen till ett nätverk (är det min mobil?)inne i vagnen.

2020-10-05 kl 14:43

apersson850 skrev:
Jan-E skrev:
Oj, nu blev det överkurs för mig. Vilken typ av bredband har ni via antennuttaget? Är det via vanlig gammeldags TV-antenn eller har ni fiber-TV? Är det fiber så funkar det ju inte i husvagnen, men är det via vanlig antenn och ni har en sån på husvagnen så kanske det funkar.
Bredband över antennuttaget i lägenheter fungerar så att man överlagrar internetåtkomsten på lokalantennsystemet. Det kräver en speciell burk, som kan separera internet från antennsignalen igen. En sådan signal finns bara på lokalantennen i det huset, inte på antennsignaler i luften.

Aha, tack för klargörandet. Jag trodde att det kanske fanns nån variant av bredband via antenn, typ som betal-TV från Boxer, som jag inte hört talas om. Men då fattar jag.

2020-10-05 kl 14:56

Hattmutt skrev:
Jag behöver alltså en wifi-repeater som skickar signalen till ett nätverk (är det min mobil?)inne i vagnen.
Till din mobil, surfplatta, dator eller vad du nu kan ha i vagnen.

Du tar alltså emot ett WiFi-nätverk (campingens) på utsidan av vagnen och skapar ett annat WiFi-nätverk på insidan. Din repeater kopplar ihop de två.
Enklast är då om din repeater har uttag för yttre antenn, så du kan koppla in en antenn för det nätverk som du ska ta mot på campingen och sätta den antennen utomhus. Sen räcker det med repeaterns inbyggda antenn inuti den lilla vagnen.

Men det fungerar förstås bara så länge det finns ett yttre WiFi att ansluta till. Därför kör jag mobilt bredband istället, så fungerar det var jag än står. Men det kräver förstås ett abbonemang.

2020-10-05 kl 15:17

Enklast är att skaffa en mobilt bredband med router + kontantkort. Jag har detta då vi hade samma problem, husvagnen skärmar av för mycket plus att när det blir mycket campinggäster räcker inte det fria nätet till.
Jag har typ detta, https://www.tele2.se/handla/mobilt-bredband-4g
Vi har Huawei'n då denna fungerar på 230V, den mindre ZTE drivs av laddbara batterier och fungerar ett antal timmar (läs del av dag).

2020-10-05 kl 16:12

Jag kör med en Nighthawk M2. En finess med den är att den fungerar både som en batteridriven, helt mobil enhet och med nätdrift (USB-laddning). Ska man köra den i evigheter med ström utifrån kan man ta ut batteriet. Den fungerar ändå, fast då får det inte blir strömavbrott, förstås.

2020-10-05 kl 17:46

Köp en Dovado Tiny Ac och använd den som repeater,den fungerar perfekt.

2020-10-05 kl 20:58

Kör samma som apersson. Tecknade abonnemang via katshing med fri surf. 124 spänn i månaden under sommaren utan bindningstid.

2020-10-06 kl 08:11

Hattmutt skrev:

Jag måste fråga, är det enbart i din mobil du vill få tillgång till Internet och ingen annan enhet? Om det är flera enheter så är ju alternativen wifi repeater eller mobil bredband med router bra lösningar. Men är det enbart din mobil, som jag tolkar det, så känns ju dessa lösningar som överkurs. I så fall är det väl både enklare och billigare att köpa till surf direkt till mobilen ifall den surf som ingår i abonnemanget inte räcker till. Men kanske står ni väldigt ofta på en camping med fritt wifi och vill få tillgång till det. I så fall är en wifi repeater det ni ska satsa på. Men var beredd pä att om det blir många gäster på campingen så är det inte säkert att det fria nätet räcker till.

2020-10-06 kl 08:22

Ja,egentligen är det väl två mobiler. Samtidigt så är vi på en camping max en månad per år. Kanske extra surf är ett bättre alternativ.

2020-10-06 kl 08:26

Här har du även ett komplett paket. https://wifi.se/

2020-10-06 kl 09:50

Att jag har den router jag har beror på att jag vill kunna få tillgång till internet till ett par telefoner, ett par surfplattor och någon dator när vi är ute och campar själva.

När den används vid större orienteringsarrangemang vill jag kunna få internet via kabel, som sen går till ett gäng switchar, där ett 8-12 datorer (en MySQL server och ett gäng klienter) och några skrivare kopplas in. Dessutom några telefoner via WiFi. Nätverkslagring för backuper får jag enkelt med en USB-sticka i routern.

Så min router är förstås lite overkill för "vanlig" camping, men jag har flera olika behov.

2020-10-06 kl 10:53

Hattmutt skrev:
Ja,egentligen är det väl två mobiler. Samtidigt så är vi på en camping max en månad per år. Kanske extra surf är ett bättre alternativ.

Du får räkna på det och se vad du tror lönar sig bäst. Men med enbart en månad per år på camping så känns det tveksamt om det är lönt köpa extra utrustning för det, såvida ni inte laddar hem t.ex filmer eller gör annat som drar många GB. Testa att köra enbart på mobilerna denna månad, så ser ni ju hur ofta ni måste ladda på surf och hur dyrt det blir.

Det kan ju även vara idé att se över vilket abonnemang man har på mobilen. Det finns ju abonnemang där man får spara surf man inte använt och på så sätt kan man ha väldigt mycket surf att utnyttja den där semestermånaden.

2020-10-07 kl 06:31

Innan jag installerade en fast router i vagnen så hade jag en gammal mobil som delade ut internet. Den kunde man lägga där den hade bra täckning på mobilnätet.

En sak att tänka på angående campingars wifi är:

Det är inte alla som tillåter att du använder en repeater, eller att du plockar ner signalen i din egen router och sen delar ut i vagnen. Om det funkar beror helt på hur campingens nät är inställt.

Det är en risk att använda om man skickar känslig data eftersom vem som helst som är uppkopplad på campingens nät enkelt kan snappa upp trafiken. Många campare är inte IT-tekniker och tänker inte så mycket på säkerheten. Det vet buset om, och det är enkelt att komma åt nätet sittandes i en bil utanför campingen tex.

2020-10-08 kl 11:54

Jag hade nog kollat upp vad extra surf kostar att köpa till mobilen för den tiden man är ute. Kanske räcker pengarna en repeater eller annan utrustning går på till extra surf för flera års camping? Det beror ju såklart på hur mycket man surfar på mobilen. Via menyn "dataanvändning" under instllningar på mobilen kan man ju se hur mycket man förbrukar och ha lite koll så får man snabbt en uppfattning om hur mycket extra surf det kan tänkas handla om.

2020-10-12 kl 15:28

Jag använder en Dovado Tiny AC när jag kommer till en camping som bara erbjuder uppkoppling på en enhet.
https://www.dustinhome.se/product/5010826270/tiny-ac?ssel=false&_ga=2.132056847.1268427778.1602509212-2027175066.1602509212

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger än så länge en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-10-12 kl 20:04

Jag kör med en Dovado Pro AC samt extern antenn på taket för att ta in campingens signal så bra som möjligt. Men som sagt vissa campingar stödjer inte det. Få hoppas på bättre täckning när 5G nätet är utbyggt. Vissa campingar har ju ingen täckning alls...

2021-01-04 kl 12:11

Hej
Ni som har en Dovado produkt med extern antenn, vad har ni för antenn ?
Jag har letat men hittar ingen för utomhus för både 2.4ghz och 5ghz bandet.
Hur har ni fäst de på vagnen, maströr vid dragbalken eller magnet på något sätt ?

Mvh
Martin

2021-01-04 kl 21:03

Jag använder mig av denna antenn. Se länk längst ned. Ihop med en Dovado Pro AC.
Har en kompis som bockade ihop ett rostfritt fäste som jag limmade fast på taket. Nu står vi säsong i Bjursås där tar vi ner campingens fria wifi sen delar ut det i våran vagn. Men måste skaffa eget mobilt bredband då campingens inte räcker till när alla börjar surfa.

https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3g-4g-antenner/fordonsantenner/panorama-fordonsantenn-mimo-2g-3g-4g-wifi-24-58

2021-01-05 kl 20:17

Ser ju spontant trevlig ut. Rundstålande som verkar fungera för både 4G och Wifi med bra förstärkning.
Någon bild på din installation av antennen på taket ? Hur har du gjort med kabelgenomföringen in i vagnen ?

2021-01-05 kl 21:46

Kabeldragningen går ner genom taket in i garderoben. Där sitter Dovado routern. Ska se om jag kan fota lite imorgon. Kan bli svårt då vi inte har någon stege här. Plåtverkstan bockar lätt till ett rostfritt fäste. Tänk dig ett upp och nedvänt u med små flärpar ut på varsin sida för att kunna limma på. Själva antennen sitter med mutter genom plåten på fästet.

2021-01-05 kl 22:20

Tror jag är med på hur fästet ser ut. Lim, vad använder du där ?

Du har alltså gjort hål i taket och gått igenom sen, tätat med samma lim som du limmat antennfästet med ?

Jag är inte så bekväm med att sätta hål i taket. Min första tanke var ett fäste på något sätt som man drar igenom skenan för förtältet och sedan någon magnet också kanske. Löser dock inte kabelgenomföringen.

Kan du ta foto genom takluckan inifrån vagnen kanske ?

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1627 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206