YBO480 -74 - A-mått? / av YBO480_74

• 6 svar
YBO480 -74 - A-mått?
2016-06-02 kl 20:39

Är stolt(?) delägare till en YBO480 anno konkursåret 1974. Originalförtältet sjunger minst sagt på sista versen och andelen silvertejp kontra orignalmaterial är lite väl hög. Således är det hög tid att leta rätt på ett nytt förtält. Tyvärr så glömde jag att mäta a-måttet under föregående säsong och nu står "pärlan" på vinterförvaring 45mil bort.

Är det månne någon som har en aning om vilket a-mått som kan vara aktuellt för vagnen ifråga?

Funderar även över infästningen i vagnen om man köper nytt/begagnat tält av annat fabrikat med annan position på tälstängerna. Någon som har goda erfarenheter av tälstångsbeslag som häktas i tältstångskenan?

2016-06-02 kl 22:37

A-mått kan jag inte hjälpa dig med men jag har goda erfarenheter av moderna tältstångsfästen. På nyare tält finns det en extra "vulst" under den som träs i tältskenan, i den fäster man tältstångsbeslagen som i princip är en platta som stöder mot husvagnens vägg. När man har fäst dem i rätt position första gången så låter man dem sitta kvar på själva tältet.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-06-03 kl 08:37

Om ni mäter det nuvarande förtältet längs med hela kederlisten bör ni få reda på vilket a-mått det är. Alternativt att man mäter med ett snöre längs med listen på husvagnen där man trär i förtältet. Mät från backen, se bifogad länk.

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4t+a+m%C3%A5tt&espv=2&biw=1571&bih=933&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi__-fOnovNAhUDkiwKHbxzCEoQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=nXC5t2olTvwBHM%3A

Susanne
2016-06-05 kl 07:23

http://www.isabella.net/se/fortalt
Såhär skulla du kunna hitta ditt A-mått

Knud

2016-06-12 kl 15:08

Tack stigk för tipset om den smarta varianten av tältstångsfästen. Låter helt klart som det bästa alternativet!

Susanne_L: Tyvärr är förtältet på samma ort som husvagnen, men jag tackar för tipset!

knudaa: Tyvärr är YBO-vagnarna alldeles för ovanliga för att de ska finnas med i Isabellas lista.

2016-06-13 kl 08:29

Det ligger en YBO480 ute på blocket nu (i Norrköping), du kanske kan maila säljaren och fråga om han kan hjälpa dig med A-måttet? Det är ett Isabellatält med till den så de borde om de vill, kunna hjälpa dig med frågan. :)

• 6 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05