Nostalgi: Hemmabygge som hållit sig

Publicerad: 2024-01-11   Uppdaterad: 2024-01-10

1980-talet var hem(sk)byggarnas förlovade tid. Många av dessa husbilar var kanske inte så välbyggda, och de flesta har säkerligen försvunnit. Några har dock överlevt och används fortfarande, som denna avancerade skapelse som vi stötte på av en slump.

Vi kan inte undgå att lägga märke till hembygget när det rullar in på ställplatsen. Med sin karossplåt i brunt och beige ser denna helintegrerade husbil ut som en Cabby-husvagn från första halvan av 80-talet, men vi upptäcker detaljer – bland annat motordunket – som avslöjar att bilen är äldre än Kristinehamn-företagets första trevande husbilsförsök. 

– Det är många som kommer fram och frågar, säger Ravn Årman från Sundbyberg, som äger detta fantastiska fordon idag.

Och det kan nog de allra flesta förstå, för det är inte mer än strålkastarna och partiet runt dessa som förråder vad detta en gång varit: en Mercedes 508 av den första generationen, från mitten av 1970-talet. 

– Just strålkastarna och det runt omkring samt torpedväggen – och givetvis chassit och drivlinan – är det enda som är kvar av den ursprungliga skåpbilen berättar Ravn, som till stöd visar de fotoalbum byggherren låtit ligga kvar i bilen.

Cirka tre år tog att det att få till en färdiginredd buss
och så här såg det ut när bygget påbörjades.

Hela karossen är byggd kring en bur av fyrkantsrör, och klädd med plåt köpt från Cabbys fabrik. Även bakljusramp och en del andra detaljer verkar härstamma från det anrika företaget. Det var just det unika utseendet som väckte den nuvarande ägarens nyfikenhet när han såg bilen utannonserad på Blocket våren 2021. Det behövdes inte lång tid innan han och en vän var på väg från Sundbyberg till Glasriket där den dåvarande ägaren var bosatt. 

– Han var den förste ägaren efter själva byggherren och han hade haft bilen i 26 år, nämner Ravn. Han hade dessutom registrerat om den från lastbil till personbil klass II, så nu kan vi som är lite äldre köra den på ett vanligt B-körkort.

Knappt 34 000 mil stod det då på mätaren, men det tyckte inte Ravn var något problem.

Trots moderniteter som mobilhållare och läsplatta, andas förarmiljön 70-tal. Lägg märke till anvisningarna med dymo-tejp.

– De här gamla dieselmotorerna, som även satt i taxibilar och andra personbilar från Mercedes, är näst intill outslitliga.

En motorrenovering med tillhörande turbokonvertering, gjord i samband med förvandlingen till husbil, gör dessutom att gamlingen inte känns så trött som man skulle kunna tro.

– En och en halv liter bränsle per mil klarar vi oss på, konstaterar Ravn och tillägger att han tycker att det är bra för en sådan här typ av fordon.

Medan de flesta husbilar från den här perioden – både fabriksbyggda och hembyggda – hade en husvagnsliknande planlösning, med (rund) sittgrupp bak, känns boendet i denna husbil helt up–to–date med vinkel- och sidosoffa längst fram och sovrummet med dubbelsäng i aktern.

Stort kök och dubbelsäng på tvären i den bakre delen.

Precis som i moderna husbilar kan dessutom den främre passagerarstolen vridas mot bordet, medan den långa golvväxelspaken har gjort det omöjligt att göra förarstolen vridbar. Mindre modernt är däremot tvättrummet, som i stort sett bara rymmer ett tvättställ och en porta potti, men bygget gjordes som bekant före kassett-toaletternas tid.

Hela inredningen känns mer gedigen än i många moderna husbilar. Den har därför hållit sig bra under alla dessa år – och mil – vilket skvallrar om att detta är ett kvalitetsbygge. Det vimlar också av finesser som Ravn gärna berättar om, som till exempel den integrerade markisen som ursprungligen manövrerades med en vev vid ett av ovanskåpen, men som numera elektrifierats med en rörmotor.

Ordning och reda, även i gasolutrymmet.
Ravn Årman från Sundbyberg heter den nuvarande ägaren till detta imponerande hembygge från början av 1980-talet.

På vår fråga om vad en annan vev vid sittgruppen används till, förklarar han att bilen tidigare var försedd med en nedsänkbar säng ovanför framstolarna.

– Men den har jag demonterat. Vi är ju bara två, förklarar Ravn.

Även detaljarbetet är imponerande med många beståndsdelar – exempelvis kylargrillen och kylskåpsgallren – av polerat rostfritt stål. Att ribborna i gallren sitter med millimeterprecision, behöver väl knappast påpekas. Trots att Ravn och Jennifer inte haft denna husbil särskilt länge, är de inte några noviser i husbilssammanhang.

–  Före denna hade vi till exempel en Pilote 580, och parallellt med den här husbilen har vi även en egeninredd ”plåtis” baserad på Ford Transit.

Helt modern vardagsrumslösning med vinkel- och sidosoffa samt vridbar passagerarstol.

En hel del resor har det naturligtvis blivit, främst i Sverige men även Danmark står högt i kurs och Ravn framhåller lyriskt hur haven möts i Skagen.

Till sist, vem byggde då husbilen? Jo, det var Karl-Axel Aspeqvist, plåtslagare från Linköping. 1982 skapade han denna genomtänkta och välbyggda husbil nästan helt på egen hand. Vi tog kontakt med honom och fick höra följande.

– Jag visste nog inte vad jag gav mig in på när jag satte igång projektet och ändå hade jag byggt en husvagn från grunden nästan 20 år tidigare. Det började under bar himmel, sedan byggde jag ett tält utanför garaget så att jag kunde stå någorlunda skyddad, skrattar den pigga 87-åringen.

Många detaljer, som detta ventilationsgaller till kylskåpet, är tillverkade av rostfritt stål.
Elegant utformad vev för den (numera demonterade) nedsänkbara sängen.

Motorrenoveringen och turbokonverteringen fick Karl-Axel hjälp med, och när det var dags för snickerierna fick en kompis med välutrustat hemmasnickeri hjälpa till med att hyvla och fräsa de lister som behövdes.

–Cirka tre år tog bygget men det kunde ha gått fortare om det inte varit för annat som kom emellan, avslutar Karl-Axel.


FAKTA

Årsmodell: 1975
Längd: 655 cm
Bredd: 239 cm
Tjänstevikt: 4 330 kg
Max lastvikt: 670 kg
Totalvikt: 5 000 kg
Effekt: 70 kW/96 hk
Antal passagerare: 4 

Ravn: Är ett fornnordiskt ord, som betyder korp. Namnet är inte helt ovanligt som efternamn i Danmark, och i Sverige finns nio män som har det som tilltalsnamn. På engelska har ”ravn” blivit till ”raven”, vilket också är namnet på Edgar Allan Poes mest berömda dikt. 

Rulla till toppen