Barnkammarvagn / av LiaElg

• 12 svar
Barnkammarvagn
2017-03-27 kl 09:50

Hej,
Jag och min man är ute efter en husvagn med barnkammare.
Det blir våran första, så ingen herregösses vagn, utan ngt lite enklare.
Men jag skulle vilja ha lite tips.
Vi har 2 barn, 2 resp 4 år.

Vad ska vi tänka på vid köp av vagn?
De enda krav är att de ska vara en barnkammare :)

Tacksam för svar,
Vilsen husvagnsletare!

2017-03-27 kl 10:02

Varför inte prova att hyra 1 vecka första året, då upptäcker man mycket. T.ex hur man vill ha planlösningen. Våningssängar jämte föräldrarnas dubbelsäng eller ska de vara placerade i vars en ände av husvagnen? Det finns mycket att fundera över så det finns nog inga självklara saker utan det är nog olika från fall till fall.

Sen om ni tänker mer generellt med att köpa så går det söka här på forumet då denna fråga dyker upp titt som tätt. :-)

2017-03-27 kl 14:12

Vi har just köpt våran första vagn och då blev det en Hobby 470 KMF OnTour med en totalvikt på 1350kg. Detta är en perfekt resevagn eftersom vi gillar att åka runt i hela Europa så vill vi inte ha allt för stor och tung vagn.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-03-27 kl 18:46

Hej vi har en Adria 552 uk ,bra vagn för barnfamiljer för rimliga pengar. Har tillverkats länge så den borde finnas i olika prisklasser. Tänk dock på dom flesta husvagnars last vikt är väldigt låga. Vi har vägt upp vår .För att slippa överlast böter.

2017-03-27 kl 21:17

Med risk för upprepningar...
Jag tycker man ska fundera på vad man prioriterar mellan att slippa hålla på att bädda upp och ha bra sittgrupp. I samma tänk, vill man sova helt bredvid barnen eller i andra ändan av vagnen? Kika på flera vagnar innan ni bestämmer er. "Provligg" bäddarna.

Vi har själva en 552 UK vilken har en lösning som tillåter båda varianterna men ska man sitta bra så är det U-gruppen som gäller.

Hur långa är ni? Sänglängderna är inte standard på husvagnar utan kan variera mycket.
Bredd på sängarna påverkar också hur man kommer trivas att sova i den.

Läs på er om de olika värmesystemen, det finns för och nackdelar. Nu är det inte det enda man behöver läsa på om, körkort,dragvikter på bil, vikter på husvagn och lastförmåga är också bra att ha koll på innan. Använd släpvagnskalkylatorn.
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Men det som är absolut viktigast är att verkligen få koll på är att ni inte får en vagn som är fuktskadad eftersom detta är riktigt dyrt att fixa. Detta är riktigt svårt att veta och ju äldre vagn desto svårare. Torra protokoll betyder inte att vagnen är ok men är en bit på väg. Ta hjälp av någon som kan.

2017-03-28 kl 11:13

LiaElg skrev:
Hej,
Jag och min man är ute efter en husvagn med barnkammare.
Det blir våran första, så ingen herregösses vagn, utan ngt lite enklare.
Men jag skulle vilja ha lite tips.
Vi har 2 barn, 2 resp 4 år.

Vad ska vi tänka på vid köp av vagn?
De enda krav är att de ska vara en barnkammare :)

Tacksam för svar,
Vilsen husvagnsletare!

Hej,

Vilka årstider under året hade Ni tänkt Er att vara i vagnen?
Adria har fina barnkammarvagnar i strl. klassen 550, som någon skrev.
Vad får Ni dra med Er bil?
Vad har Ni för behörighet på körkort?

Adria klarar den Svenska vintern utan problem om Ni väljer vattenburet värmesystem. Hur dom fungerar med luftburen värme kan jag inte uttala mig om, men inget jag skulle rekomendera.

Mvh.
Jens

2017-03-28 kl 19:20

Även om ni inte har tänk att köpa en ny vagn så kan jag rekommendera att åka till en större firma och sitta/ligga och röra er i vagnarna. Ha gärna med ungarna också. Det är lite lättare att bilda sig en uppfattning om vagnens planlösning i verkligheten. Hittar man sedan något man gillar kan man leta efter äldre vagnar. Många har haft samma beteckningar i många år.

Angående värmesystemen så har jag upplevt det såhär genom åren.

Vattenburen Alde/Primus:

Lätt att ställa in och hålla en viss temperatur.
En termostat, reglerar el/gas automatiskt.
Pannan skall vara tyst, skall knappt gå att höra vid drift. Kan värma vagnen även när man har den på kroken.
Nackdelar är att det är mer prylar som kan strula, det tar ganska lång tid att värma upp en kall vagn.

Truma:
Snabb värme, inom någon minut om man startar på gas. Går snabbt att värma upp vagnen.
Väldigt enkla prylar och klabbar sällan, väger mindre än Alde.
Nackdelar, är att fläkten låter en hel del, olika mellan vagnar så testa. Kan vara svårt att få jämn temp eftersom man har 3 reglage att skruva på, gas,elpatron och fläkthastighet.
Vid gasdrift eller låg fart på fläkten kan pannan bli riktigt varm, man kan bränna sig illa och det är inte vidare barnvänligt kan jag tycka.

Vi vintercampar med våran Hobby 560 kmfe och truma. Och har inga problem att få det varmt.
Hade vi stått på säsong hade vi valt Alde och vattenburet mest för möjligheten att fjärrstarta pannan. Truman förbrukar också mer gas, och i vår vagn klarar inte elpatronen att hålla värmen när det blir kallare än -10.

2017-03-28 kl 22:24

Hobby 470 KMF On Tour är en ganska liten barnkammarvagn, liksom Adria Aviva 472 PK.
http://hobbycaravan.se/mypage/vagnar-2/ontour/
http://se.adria-mobil.com/husvagnar/aviva/

2017-03-30 kl 08:00

Vilken bra sida!

Vi kör nu Ford Kuga, min man har utökat B 96 ( tror jag de heter )

Vi kommer campa mellan vår-tidig höst.

Som liten campade vi väldigt mycket, och förra sommaren hyrde vi en vagn ngr veckor för att se vilken vagn som passar oss bäst.
Det vi kom fram till var att antingen ha matplatsen vid frammen, så man kan laga maten lite "ifred".
Eller att barnkammaren har en liten sittgrupp, så dem kan pyssla lite, utan att de ska bli för trångt.

Vi har kollat på Weinsberg 550 UK. Jag hittar inte så mycket info om den vagnen. Om de är mycket strul etc.
Det var iaf en bra prisklass.

Sen har vi kollat Hobby 650 kfu.
Den gillar vi.

Adria Adora 593 UK- verkar också vara en trevlig vagn.

Skulle gärna vilja veta mer om Weinsberg 550.

Tack så mycket för alla svar!

2017-03-30 kl 12:29

Här finns en artikel om Weinsberg 550UK http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/forsta-intrycket/20160822/husvagn-weinsberg-caraone-550-uk.
Vill ni ha en BK-vagn med även en lite sittgrupp för barnen får ni nog kliva upp till en 6,5 meters vagn.
Men helt klart skulle jag föredra en vagn med U-soffa istf en soffa mitt i vagnen då den oftast är placerad mitt emot köket som gör det onödigt trångt när någon vill fram.

2017-03-30 kl 14:18

VI har en sån här vagn, vi gillar planlösningen skarpt. Våningssäng bak med nedbäddningsbar sittplats bredvid. Den blir ofta nedbäddad hela tiden, men är vädret kasst så hela familjen vill vara inne i vagnen kan man ju bädda upp och ha bord och soffor bak, perfekt för kidsen att hänga vid om de vill. https://www.fast-alles.net/pictures/221812.jpg

2017-04-02 kl 15:04

Nu när du nämner Adria 593 UK..
Jag är själv mycket förtjust i de nyare Adria Adora vagnarna som har det stora takfönstret och glasfiberkaross. Om jag skulle köpt en ny vagn hade jag själv valt Adora 573PT.

Men som sagt , kolla storleken på sängarna, finns ingen logik i storlekarna.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03