Detta måste finnas på mitt julbord! / av ostbergr

Detta måste finnas på mitt julbord!
2010-11-30 kl 23:27

Snart dukar vi upp julborden och vi har olika favoriter. Men vad måste ABSOLUT finnas med för att du skall känna den rätta julstämningen?
Har du någon egen "specialare" med hittills hemligt recept? Släpp då receptet här och nu!
:) :)

Själv kan jag inte tänka mig ett julbord utan

1. - Ugnsbakad skinka
  2. - Brunkål
  3. - Köttbullar/prinskorv
  4. - Dopp i grytan
  5. - Gräddig potatisgratäng
  6. - Kokt oxbringa
  7. - Brysselkål

Hälsningar
/Roland

2010-12-01 kl 01:32

Grönkål=)
I med fryst hackad grönkål i en kastrull (mycket!) Puttra bort alla vätska och tillsätt därefter grädde, salt och peppar. Enkelt o så jäkla gott!

2010-12-01 kl 07:08

Istersmör med hackad rödlök!

2010-12-01 kl 07:26

Janson och ägghalvor med kaviar/majonnäs och stor räka på toppen

Lars

2010-12-01 kl 07:44

ÅL kokt rökt luad, jansons.
ingen jul utan ÅL lutfisk- med hemlagad senap.

2010-12-01 kl 08:30

Hej ja julen är nära med all dess tokerier. julbordet för mig är
inlagd sill med mycket rödlök
ungsbakad skinka
bullkötte (köttbulle) och barndomsminnen(prinskorv)
dopp i gryta med hårt tunnbröd
rödkål
en herrgård eller en OP till sillen

Nää Bero ingen lutfisk. jag tycker att om fisken e så smutsig att den måste lutas av är det ingen föda. :-)
Förresten så e det vitsåsen med krydda som alla vill ha. :-)

2010-12-01 kl 08:44

Nu blir jag nyfiken, på vad Kallekulas istersmör är för något?

Lika kul vore det med Beros hemlagade senapsrecept. Är det något du kan släppa Bero?
Funderar på om ett par matskedar av den senapen skulle kunna vara en ingrediens i Tomas A-s gräddiga varma grönkål?

2010-12-01 kl 09:12

Ingen jul utan surkåls koldomar..och mycket annat, alla dom goa korvar som tyvärr finns inte här att köpa!Visst det blir också ugnsbakad skinka..men det är anamat från svensk tradition!Istället för köttbular blir det cevapcici!Men som sagt surkåls koldomar...och en sak är säker...det är svårt med hemtraditioner när är det svårt att hitta råvaror!

Bild

2010-12-01 kl 17:33

Utöver alla självklara julbordsrätter måste hemmagjord älgkorv, kantarellomlett och gravad strömming finnas med på julbordet.
På juldagen bruna bönor och skinka, köttbullar, korvar m.m. Till dessert Ris ´a la Malta.

Klicka på nedanstående länk!
Bild URL: http://mrg.bz/bJVSrg

Den ser väl inte så dum ut!

2010-12-01 kl 18:23

Kokt Potatis skinka julmust vörtbröd.inget mer för mej...bara risgrynsgröt efter eller risalamalta med saftsås,,fick jag som jag ville så skulle storhelger tas bort..ÄR mycket trevligare att gå ut på krogar och äta,,,edling

2010-12-01 kl 18:35

Var på marknad i veckan , fick smaka på något som var toppen,har ni ätit vildsvinsköttbullar.gu va gött.köpte en hel låda..edling

2010-12-01 kl 18:42

zubac skrev:
Ingen jul utan surkåls koldomar..och mycket annat, alla dom goa korvar som tyvärr finns inte här att köpa!Visst det blir också ugnsbakad skinka..men det är anamat från svensk tradition!Istället för köttbular blir det cevapcici!Men som sagt surkåls koldomar...och en sak är säker...det är svårt med hemtraditioner när är det svårt att hitta råvaror!

Bild

Nu har jag köpt surkål...fint huvud på 2,2kg..så imorgon blir det att göra kåldomar...kan inte vänta till julen,när är det så himmla gott!

2010-12-01 kl 18:58

Har du köpt Surkålshuvud...Zubac ??!! Är det inte så att det är vitkål som du "surar" ? Jag såg att man gärna använde Youghurtlöpe på div recept på www. Hur gör du Zubac...Är faktiskt intresserad då jag har fått det av släktingar (ursprung från Tyskland) Den Surkålen hade dom också "surat"/"syrat" själva

Lars.

2010-12-01 kl 19:12

Goda saker!!

Ha de

2010-12-01 kl 19:23

Detta finns på mitt julbord .

Skinka
Köttbullar
Prinskorv
Jansons Frestelse
Potatisgratäng
Ägghalvor ,majonäs med räka på toppen
Cecapcici ska jag testa på julbordet

Kokt potatis & lutfisk på juldan .

Diverse dryck

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2010-12-02 kl 07:14

sm6hoc skrev:
Har du köpt Surkålshuvud...Zubac ??!! Är det inte så att det är vitkål som du "surar" ? Jag såg att man gärna använde Youghurtlöpe på div recept på www. Hur gör du Zubac...Är faktiskt intresserad då jag har fått det av släktingar (ursprung från Tyskland) Den Surkålen hade dom också "surat"/"syrat" själva

Lars.

Visst kan man göra det själv men jag köper.Willy´s är duktiga på det där med annolunda matsortiment och tar hem surkål´s huvudena från Kroatien!Samtidigt så tar dom hem olika sortiment med krydor som är specielt annpasade för olika rätter.Förpackningen heter "Fanta" och används både för fylda paprikor och för surkålskoldolmar.Jag vet inte om du har Willy:s på din ort men om du har så går dit och kolla! Mina föräldrar gjorde det själva men det var länge sedan så jag kan inte den proceduren utom att det var bara salt som användes!Det finns väl olika recept på nättet men gogla på Sarma (ett annat namn på surkål koldolmar)så får du lite till.

Mvh/Zlatko

2010-12-02 kl 07:35

Inte så svårt Ostbergr. Kanske inte det magraste på bordet, men man äter ju inte så mycket och endast under julen för min del.

Ister blandas med hackad rödlök samt vitpeppar och salt efter smak. Går åt en del salt. Sedan tar man en klick och breder sig en smörgås och avnjuter det hela. Lätt som en plätt.

Finns självklart en hel del annat smått o gott på julbordet men just istersmör är en gammal tradition som inte syns så ofta idag. Våga prova, det är faktiskt gott.

2010-12-02 kl 10:07

Ja det låter ju smaskigt. Inte direkt GI-stuk men som du säger det är en kort period. Antar att du smälter istret först och låter det sedan stelna och därefter blandar du i lök och kryddor?
/Roland

2010-12-02 kl 11:38

FRÅGA Va och HUr kan ni vara utan risgrynsgröten risalamaltan ingen av ER har nämt den,,,samt på julen skall man äta mycket fettrik mat ..edling

2010-12-02 kl 11:49

Rätt Edling. Vi avslutar julaftonen med skinkmacka och risgrynsgröt med kanel och sirap. Ris á la malta blir det juldagen av det som eventuellt finns kvar av risgrynsgröten.
Fettrik mat blir det "av sig själv". Vad tror du om kalllekulas istersmör?
/Roland

2010-12-02 kl 12:59

jO Du Roland jag har kännedom och hört att det skall vara gott så vi som har nära till varandra får väl göra en sats samt påminner om att förr i tiden så tog man stekflottet och använde som smör , Istersmör är en släkting bara att man tillsatt rödlök peppar salt ..Sedan till jul skall finnas bruna bönor lax rödkål syltor av olika slag korvar likaså rödbetssallad sillsalat grisfötter kokt oxtunga fårfiol jha det finns hur mycket som helst EDLING

2010-12-02 kl 13:58

Vad belangar julmat: Annandagen äter vi julhare med norrlandssås, potatis och rårörda lingon. Dessert: Blåbärspaj med vaniljsås.

2010-12-02 kl 14:04

Du Ulla Julhare förekommer här i sydsverige också men det är på utgående, du vad består norrlandssåsen av för ingredienser ???????? edling

2010-12-02 kl 20:16

Norrlandssås görs på stekskyn av haren och smaksätts med messmör. Jättegott. Kan också tipsa om att steksås efter viltkött kan smaksättas med nyponsoppspulver. Ger en mycket god touch på såsen.

Bild

Min hustomte i adventstid.

2010-12-02 kl 20:42

Jo du det är så i svedala. man skall alldrig sluta förundras över smaker och vad som är ätbart,det bevisar att smaken har följt kulturen,nora delen harsitt södra likaså.det viktigaste är att alla tycker att deras ärgott och att kunna aceptera olika smak och seder..edling

2010-12-03 kl 07:32

Ostbergr, det skall inte smälta. Det finns ister att köpa bland smörprodukterna.
Rör med en kraftig gaffel efter att istret har legat framme och mjuknat ett tag.

Självklart har vi massor av annat godis på julbordet bl.a. äter vi rödkålssoppa med äpple och svartvinbärssaft samt rå prinskorv som kokats upp som sovel till. Det är vår julaftonslunch med en istersmörsmacka samt en skinkmacka. Deé mat för en tomte det!

2010-12-03 kl 08:42

hemlagad senap menar jag senaps frö som manblandar med vatten och maler det med en senapskula till rätt konsistens det tar omkring två tre timmar att mala beroende på vilken konsisten man vill ha till lut fisken, Ål är en skånsk rätt som fins på alla julbord här nere en annan rätt som fans mycket förr är(grisatassar på skånska) gris fötter på övrig svenska)

och vill mann ha en kopp kaffe på lulafton( så tar man en bit Spede- Kaga till).

2010-12-03 kl 08:48

vi var i småland i för går och åt julbord på ikea mycket gott men vi saknade Ålen så gränsen för ålen går nog i markaryd,

2010-12-03 kl 09:03

Igår gjorde jag surkålkoldolmar..3 stora grytor stod på spisen och putrade i cirka 3timar....sen var jag bara tvungen att tjuvstarta med ättande av "sarma"(kåldolmar)gud va gott.....

2010-12-03 kl 09:57

Nu börjar det dyka upp läckerheter skall jag säga:)

Färdigt ister från mejeridisken var ju en elegantare lösning än att ta råister från grisen.

Hemlagad senap som är ett riktigt litet hantverk. Nu gäller det bara att skaffa en senapskula innan man kan börja mala.

Kåldolmar i surkål, grönkål i grädde, hemgjord älgkorv, vildsvinsköttbullar, Norrlandssås med messmör m.m m.m...........Ja det blir nog ett spännande julbord i år:)
/Roland

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206