• 8 svar
Elgrill
2018-05-15 kl 19:24

Det kanske är lite som att svära i kyrkan... Men vad har ni får erfarenheter utav elgrillar?
Både i campingfordon och privat?
Krävs det 2300w och lock för att det skall bli varmt? Eller tar det bara lite längre tid med 1400w? Jag har ett elverk på 2kw men det går ju bättre under 1600w...
Även om elgrillen är på 2300 w så kanske den går p lägre effekt om jag inte kör på högsta värmen?
Många tekniska frågor här känner jag. Men ni kanske kan bidra med nått i frågan :-)

Anledningen till att jag börjat fundera på elgrill är dess kompakta storlek och förhoppningsvis smidigheten.
Även här hemma skulle det kunna vara av intresse då vi ev skulle kunna grilla i lusthuset? :-)

2018-05-16 kl 06:01

En kompis till mig hade en och det funkade ju att grilla helt klart.Jag har själv inhandlat en gasolgrill till husvagnen och dom har ju lite mer kapacitet och blir varma direkt.Jag skulle själv satsat på lite mer W så där blir lite fart på grillningen.

2018-05-16 kl 19:10

Hade en för ett 25-tal år sedan, en sådan där vit historia med "tak" över. Kommer av förklarliga skäl inte ihåg effekten men vill minnas att det var dåligt med grillat smaken.
Är det litenheten du vill åt så hade jag nog gått på en liten gasolgrill istället.

2018-05-17 kl 10:03

Hur maten smakar vet jag inte, men rent elektriskt är i alla fall en grill tacksam. Effektfaktorn är 1 för den typen av last, så ditt elverk, som är på 2 kVA, inte 2 kW, bör klara en grill på 2,3 kW också. Det brukar finnas lite marginal på elverken.
Hur de reglerar effekten i grillen när man sätter ner den vet jag inte. Antingen kör man på 2300 W, fast inte hela tiden, eller på lägre effekt hela tiden. Det framgår kanske om man tittar på grillen, men jag vet inte ens vilken sort du har.

2018-05-21 kl 14:36

Elgrill beställd. Blev en "Electrolux ETG340"
Får väl återkomma till hösten om den blev till belåtenhet eller ej. :-)

2018-05-21 kl 17:05

Jag hade någon elgrill för länge sedan med två effektläge. Halva effekten var med halvvågslikriktning. Det gillade verkligen inte mitt inverterelverk :)

2018-05-24 kl 22:25

Det var ju också en snållösning för att få ner effekten. Gick det inte att köra på högeffekt heller? En del inverterelverk gillar konstiga belastningar bättre då.

2018-05-25 kl 06:23

Köra på full effekt funkade, då var värmeelementet direkt kopplat. Ingen rolig grillupplevelse dock. Fick stå och slå av och på grillen hela tiden. Elverket varvade upp för fullt och sen ner.
Och så höll det på ett tag. Gjordes enbart för att det var grillförbud. Annars är det portabel gasgrill som gäller.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1490 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 547 fristående campingplatser och 537 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

• Husvagn & Camping 2018-03

• Husvagn & Camping 2018-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842