Erfarenheter av Cadac Grill Safari Chef 2? / av jimmy28

• 16 svar
Erfarenheter av Cadac Grill Safari Chef 2?
2016-10-04 kl 16:53

Råkade se en "grill" som heter CADAC Grill Safari Chef 2 på en husbilsblogg som jag brukar följa. Den ser väldigt smidig och praktisk ut.

Jag kommer att fortsätta med kolgrillen som "huvudgrill", tänkte den mer som ett komplement. Den kan ju även användas som stekbord, wokpanna m.m.
Man är ju inte så där jätte sugen på att dra igång kolgrillen om man bara ska fixa till någon jättesnabb lunch, och speciellt inte om man skall checka ut någon timme senare. Så då verkar denna smidig.

Sedan finns den i två varianter en för gasolslang med extern gasolflaska och en för engångspatroner. Engångspatroner känns ju inte som någon jättehit känner jag.
Men sen kom jag på att jag har ju inget extra gasoluttag i vagnen, och att släpa med sig en extra flaska känns inte som ett alternativ. Finns i och för sig små flaskor men då är det ännu en pryl som skall med.

Någon här som har en sådan här grill och har några erfarenheter av den?
I så fall kör ni med engångspatroner eller extern flaska?

Mvh/Jimmy

2016-10-05 kl 07:56

Jag har en sån och är mycket nöjd.
Liten, smidig och lätt. Prisvärd.
Just flexibiliteten uppskattar jag. Steka fisk i husvagnen gör jag t ex inte. Men funkar kanon på grillen med stekplattan.
Wokpannan är också uppskattad.
Har den med slang.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-10-05 kl 18:24

Tack för ditt svar chriper :)

Det är just flexibiliteten och att den verkar liten som jag fastnat för.
Har inte hittat så mycket info/omdömen om den på svenska sidor.

Om det blir ett köp så får det bli den med slang, så är man inte låst till engångsflaskor.
Hade tänkt köra med engångsflaska med regulator och slang till en början i alla fall.
Men regulator för engångsflaska/campingflaskor verkar inte säljas på så många ställen nu för tiden. Finns ju Fogas, men hade varit enklare om det funnits på Biltema eller Jula eller liknande.

2016-10-09 kl 09:50

Nu har jag i alla fall beställt en safari chef grill. Det blev varianten med slang.
Får väl beställa reduceringsventil för engångsflaskor från Fogas. Dom verkar också vara dom enda som har reserv glas till Primus gasollampa så det passar ju bra.

2016-10-09 kl 15:40

Köp en PK5 eller 5kg light flaska. Lätt att ta med i bilen. Eller om du har två stora flaskor så koppla till den som inte används. alternativt koppla in ett xtra gasoluttag.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-10-09 kl 16:48

Tack för tipsen ShadowF :)
Har bara plats för en flaska i vår gasolkoffert, först hade jag tänkt att sätta ett extra gasoluttag. Genom att klippa slangen från flaskan och sätta dit en t-koppling och sen sätta en slang till ett uttag med snabbkoppling i kofferten. Men bara uttaget kostar ju 700 kr. Får se om jag kanske sätter dit ett sånt i framtiden.
Men sedan vill jag ändå ha någon lösning där jag kan använda grillen när jag inte är i närheten av vagnen.
Tänkte mig först en 2 kg sån där blå campingflaska, men den känns rätt otymplig. Tror jag testar med engångsflaskor först, får se hur länge en 450 g flaska varar.
Är ju tyvärr väldigt högt kilopris på gasol jämfört med vanlig P flaska.

2016-10-10 kl 08:57

Ja platsen kan ju va ett problem. Vi har två P11 i kofferten men en extra PK5 i bilens baksäte/golv/bagage beroende på resesituation. Bortsett från utrymmet är den ju väldigt lätt.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-10-10 kl 14:40

Inte vill jag åka omkring med en gasflaska i bilen, tycker brandis.

2016-10-11 kl 16:26

Blev intresserad av den här grillen, har testat några olika men inte hittad den optimala än. Har inte hittat någon sida med måtten i packat format - någon som kan hjälpa till? Åker i liten husbil så utrymmet är begränsat.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-10-11 kl 17:06

Hittar tyvärr ingen info om det heller. Jag har inte hunnit få min ännu så kan tyvärr inte hjälpa dig förrän om ett par dagar.
Annars kan du fråga på bloggen http://varahusbilsresor.se/pryltips/ om du vill. Det var där jag såg grillen först, väldigt trevlig och hjälpsam bloggare och brukar svara snabbt :)

Edit:
Hittade dessa mått nu Cadacs produktkatalog
"Dimensions (cm) length x breadth x height
38.8 x 22 x 22 (Assembled)
32.6 x 32.6 x 22.5(Packaged)"

http://www.cadacservice.com/media/downloads/Catalogi/en_US/Product%20catalogue%202016.pdf

Hur det är mätt vet jag inte, för den verkar vara 10 cm bredare nerpackad.

2016-10-11 kl 19:19

låter otroligt bra, återkom gärna när du fått hem den - kanske du kan maila ett foto då och berätta om måtten.

Pierre Palm
2016-10-11 kl 19:25

Det kan jag absolut göra :)
Den är just nu i postens händer någonstans i landet, beräknat leveransdatum är imorgon :)

2016-10-13 kl 18:52

Nu har jag fått grillen, men inte hunnit testa den eller kolla så mycket på den ännu.
Den känns faktiskt rejälare än vad jag trodde och kvaliteten känns helt okej.

Kändes som att det var rätt mycket delar när man öppnade kartongen, men det skall i princip bara staplas på varandra, så det är inget som tar tid att sätta ihop.
Däremot när man skall ha den nedpackad så kom jag inte på något riktigt bra sätt, lägger man alla delarna ovanpå varandra så blir det en ganska ranglig historia. Men man får ju en väska till, och den gick lätt ner i den, så i den ligger i alla fall sakerna samlade.

Mätte lite snabbt, höjden är ca 230 mm med benen infällda och alla tillbehör staplade på varandra. Bredden är ca 350 mm inkl handtagen på locket, annars så är diametern ca 300 mm

EDIT: Nätet är ju helt fantastiskt, hittade en video hur man packar ihop grillen :)
Missade helt att det fanns fack i locket för "grillgallret" och stekhällen. Får kolla på det imorgon.
http://www.outdoorbbqreviews.co.uk/SafariChef2/Storage.html

2016-10-13 kl 19:24

Tack!

Pierre Palm
2016-10-14 kl 10:05

Jag har föregångaren och inte lika förnämlig väska som på filmen. Mitt stekbord och grillgaller ligger i separata tygpåsar.
Det jag annars upplever svårast att få plats med är slangnippeln och slangen.
På min variant sticker nippeln ut och tar en del plats.
Men efter att ha testat ett par packningsvarianter så jag har jag också fått till det.
Är i övrigt som sagt jättenöjd med grillen och att den inte väger mer än ca. 4 kg är jättebra.
Det enda är väl om man någon gång är fler än frugan och jag så blir den lite liten.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2016-10-14 kl 16:33

Tack chriper :)
Det blev bättre nu när jag packade ihop det som på filmen.
På den nya varianten måste man plocka bort slangnippeln annars går det inte att fälla in benen. Enligt sidan jag länkade till behövdes det nog inte på den tidigare modellen.
Men jag fick plats med slang och regulator i väskan i alla fall. Vill ju helst ha allt samlat på ett ställe.
Hade helst förvarat hela väskan med grillen i originalkartongen, känns som att det ligger mer skyddat då. Men packar man det som på filmen så blir det för högt så det går tyvärr inte att stänga locket. Vill ju inte packa det så att det blir skavt heller. Men men...allt kan ju inte gå som man vill ;)
Nu skall jag bara prova att grilla med den också när tillfälle ges :)

• 16 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05