2008-06-03 kl 11:58
|
|
Hej!! |
2008-06-03 kl 17:30
|
|
Vi älskar att laga mat och även då i husvagnen. Eftersom vi är lite av Frankrike älskare så har vi även anammat deras matvanor. Under hela sommarsemestern lagar vi tre-fyra rättersmiddagar (2 vuxna och 3 tonåringar). Enda gången vi äter ute är när vi är på utflykt och inte orkat ta med mat, men då blåser vi lätt 600 - 700 kronor för en lunch eller middag och det kan man ju inte ta för vana |
|
2008-06-03 kl 21:32
|
|
Vi lagar mycket mat i vagnen på gasolköket.Vi har oxå införskaffat en "Omniaugn" som vi ska prova i sommar. Ett par vänner testade sin i höstas när vi var på utflykt en helg. De gjorde potatisgratäng med ett lysande resultat. |
|
2008-06-03 kl 23:25
|
|
Kom igen vänner. Gå inte som katten runt het gröt. Dela med er av de enkla men fantastiska recept ni konstruerat själva. Det finns väl inget härligare än egenpåhittade enkla men fantastiskt goda rätter tillagade under fritiden tillsammans med ett glas rött eller vitt eller...... |
2008-06-04 kl 07:16
|
|
Hej i värmen. Varför började inte du Roland? Jag får väl bidra med ett enkelt recept då. |
2008-06-04 kl 12:40
|
|
Jättebra ide!!! Jag tycker ibland det är lite knivigt att hitta på mat i ett husvagnskök.. Jag som varit långliggare .. i mitt förra liv.... o då var van vid att ha riktig kyl.. spis i köksskåp ute i förtältet... Nu ska jag klara mig med två ynka plattor.. begränsade "verktyg".. o ingen ugn!!! *pust*.. Så jag hoppas denna tråd blir lååång o välfyld av smarriga tips.. Kallekulas lax ska jag banne mig prova till helgen!!! |
|
2008-06-04 kl 16:17
|
|
Här kommer mitt första bidrag. Thai nudlar 1 burk cocosmjölk 1 burk Green curry grytbas (finns i asiatitka hyllan)4 paket snabb nudlar (ej blötlagda) Om man vill lite wookgrönsaker1 burk Räkor i lag (även spadet) * Koka ihop tills det blir torrt (Inte räkorna).* Tillsätt räkorna låt det bli varmt men inte kokaTips. Byt ut räkorna mot scampi el salladskyckling eller lite stekt kött Smaklig spis |
2008-06-05 kl 00:17
|
|
är OK...visst kan det vara gott att laga mat i husvagn eller husbilen,men ännu goare är att bli serverad tycker jag.Kanske bortskämd....nej.... |
2008-06-05 kl 01:04
|
|
Hej Kallekula. Jag hade inte modet att börja! Men jag lovar att återkomma med något att laga. |
2008-06-05 kl 06:56
|
|
Tack Roland!! Kul när man lär sig något nytt!!! Jag är ingen hejjare på datorn så sånna här bra och lättbegripliga tips passar mig perfekt!! *ss* |
2008-06-05 kl 08:41
|
|
Tack så jätte mycket för hjälpen. En fråga bara. varför måste man hålla in shift? det behövs ju inte i ett vanligt Word. Hur vet man en sådan sak om man hamnar på annat ställe där man inte får så trevlig hjälp som här? |
2008-06-05 kl 09:00
|
|
Nu åke rvi utanför ämnet, men shift tillsammans med Enter ger ett så kallat mjukt radbyte. Man byter rad, men är kvar i samma stycke och är kvar i det gamla styckets formateringar.Hårt radbyte (alltså utan shift) påbörjar ett nytt stycke.Detta gäller även i Word där man kan vilja ha olika fomateringar på olika stycken, eller om man har en punktlista, men vill byta rad utan att starta en ny punkt. Då använder man shift+Enter.I detta forums inställningar ligger att nytt stycke påbörjas med extra radavstånd. Sådana inställningar kan man ha i Word också om man vill. |
2008-06-05 kl 09:32
|
|
Åter till recept:Grillolja eller salladsdressing (kan med fördela nvändas till majskolvar) (ganska stark, ingen höjdare hos barnen)2 viltlöksklyftor2 tsk chilipulver2 tsk sambal oelek1 tsk rosmarin2 tsk vinäger (jag använder vitvinsvinäger)5 msk olivolja (gärna neutral)Blanda samman och använd till grillolja eller som salladsdressing. Den ger en bra skjuts till fransk potatissallad. |
2008-06-05 kl 09:46
|
|
Här kommer då min hyfsat enkla rätt: |
2008-06-05 kl 21:20
|
|
Hej!Här kommer bidrag nr 2 |
2008-06-26 kl 20:36
|
|
Halleluja ,äntligen lite spännande saker ........ |
2008-06-30 kl 11:23
|
|
Hej! |
|
2008-06-30 kl 15:23
|
|
Här kommer ett recept som är perfekt att tillaga "dagen innan" och som är lika god att värma. |
2008-07-01 kl 09:35
|
|
Tackar! |
|
2008-07-01 kl 09:58
|
|
Ännu ett recept:Fläskfile i Omnia:Skär en djup skåra i en fläskfile, nästan helt igenom, fyll med någon god färkost, själv gillar jag vitlöksost men det är en smaksak. Toppa med bacon och "nåla" ihop filen med tandpetare och lägg i omnian, fyll på med matlagningsgrädde till 3/4 av filens höjd. Krydda med peppar och salt och låt puttra i en dryg halvtimme. Tag upp filen ur omnian och skiva upp den i lagoma bitar, servera grädden som sås tillsammans med ris. |
2008-07-01 kl 10:29
|
|
Hmm.. den där omnia.. Låter som en vettig grej att investera i..?? Eller?? Jag har letat lite på nätet men inte hittat den.. Var har ni köpt er? Pris? ... |
2008-07-01 kl 11:20
|
|
Hej Lotte J |
2008-07-01 kl 13:27
|
|
Hej LottejOmnian är kanon!! Vi använder våra fortfarande trots att vi nu har ugn. Vi köpte 2 st på husvagnssvensson och dom tar liten plats och väger nästan inget.Jag bakar bröd,kakor, gör gratänger värmer bullar. ja precis allt kan du göra som du behöver ugn till.Verkligen en investering jag rekomenderar! |
2008-07-01 kl 13:35
|
|
Hej Lotte!Vi använder omnian ganska sparsamt men den är perfa att ha med. Lätt och tar inte mycket plats. Den är i aluminium så det är handdisk som gäller men om man lägger den i blöt så är det enkelt att diska ur den sen i servicehuset. |
2008-07-03 kl 07:02
|
|
Hallåj igen,den där omnian.....verkar ju helt klart en grej som skulle vara värd sin vikt i guld, |
2008-07-03 kl 19:47
|
|
Ja ! det låter intressant ,vi har ändå funderat på att köpa den.... |
2008-07-03 kl 22:52
|
|
Tack för era svar... Jag hittade inte den när jag bläddrade i Husvagns-Svenssons nätkatalog.. Men jag ska titta igen... |
2008-07-03 kl 23:40
|
|
Hej alla |
2008-07-04 kl 11:25
|
|
Hej Lotte J |
2008-07-09 kl 11:49
|
|
Vill bara prisa Omnia-ungnen en gång till. Har bakat chokladkaka till kaffet och allt som jag skrev innan och även en form av calzone-pizza som smakade jätte gott (receptet finns i omniakokboken). Tänkte att även jag skulle dela med mig av ett fiskrecept som är jätte gott: |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.