Matlagning i Husvagnen / av gela

Matlagning i Husvagnen
2008-06-03 kl 11:58

Hej!!
Är det bara jag som tycker det är roligt att laga god och festlig mat i husvagnen? Det är ju lite av en utmaning att kunna fixa till en god o smidig rätt på denna lilla yta. Själv har jag både hittat på egna recept och köpt redskap som går att använda både hemma o i vagnen. Vore kul och få fler tips o ideer på mat o redskap.
Smaklig sommar
Gela

2008-06-03 kl 17:30

Vi älskar att laga mat och även då i husvagnen. Eftersom vi är lite av Frankrike älskare så har vi även anammat deras matvanor. Under hela sommarsemestern lagar vi tre-fyra rättersmiddagar (2 vuxna och 3 tonåringar). Enda gången vi äter ute är när vi är på utflykt och inte orkat ta med mat, men då blåser vi lätt 600 - 700 kronor för en lunch eller middag och det kan man ju inte ta för vana ;-)
Utomlands finns så mycket godsaker man bara måste prova. Tänk att gå på torget på förmiddagen och köpa hem till lunch eller middag - ofta ställer dessutom säljarna upp med att förklara hur man ska tillaga "konstigheterna"
Sen har vi ju med oss 3 tonårsdiskmaskiner och det kan behövas...

2008-06-03 kl 21:32

Vi lagar mycket mat i vagnen på gasolköket.Vi har oxå införskaffat en "Omniaugn" som vi ska prova i sommar. Ett par vänner testade sin i höstas när vi var på utflykt en helg. De gjorde potatisgratäng med ett lysande resultat.

2008-06-03 kl 23:25

Kom igen vänner. Gå inte som katten runt het gröt. Dela med er av de enkla men fantastiska recept ni konstruerat själva. Det finns väl inget härligare än egenpåhittade enkla men fantastiskt goda rätter tillagade under fritiden tillsammans med ett glas rött eller vitt eller......
Varför inte låta denna tråd bli en tråd med enkla rätter passande i ett campingliv?
Vem vill börja?
/Roland

2008-06-04 kl 07:16

Hej i värmen. Varför började inte du Roland? Jag får väl bidra med ett enkelt recept då.
Laxfilé ( fryst eller färsk ) lägges i lämplig kastrull eller gourmetpanna. Häll på ett vitt vin och koka fisken försiktigt. Ta upp fisken och koka ihop vinet lite grann och tillsätt lite grädde ( välj vilken fetthalt du önskar ) och koka ihop. Tillsätt dill eller annan ört samt salta och peppra efter smak. Kokt färskpotatis samt sallad sitter fint till. samt ett glas vitt.
Skål och smaklig spis!!!

2008-06-04 kl 12:40

Jättebra ide!!! Jag tycker ibland det är lite knivigt att hitta på mat i ett husvagnskök.. Jag som varit långliggare .. i mitt förra liv.... o då var van vid att ha riktig kyl.. spis i köksskåp ute i förtältet... Nu ska jag klara mig med två ynka plattor.. begränsade "verktyg".. o ingen ugn!!! *pust*.. Så jag hoppas denna tråd blir lååång o välfyld av smarriga tips.. Kallekulas lax ska jag banne mig prova till helgen!!!
Mitt recept då... ?? Tja.. passar kanske inte precis just nu i denna värmen.. men i vintras när vi var ute o campade provade jag denna enkla soppan.. Smarrigt god!!
Skala och riv 0,5 kg morötter.. Koka morötterna i 0,5 l buljongsalt o pepparlägg i en liten paket kräftost (mjukost)ta i en stor matsked fryst persiljavärm upp igen...
Serveras med ett bröd o en bit ost om man vill..

2008-06-04 kl 16:17

Här kommer mitt första bidrag. Thai nudlar 1 burk cocosmjölk 1 burk Green curry grytbas (finns i asiatitka hyllan)4 paket snabb nudlar (ej blötlagda) Om man vill lite wookgrönsaker1 burk Räkor i lag (även spadet) * Koka ihop tills det blir torrt (Inte räkorna).* Tillsätt räkorna låt det bli varmt men inte kokaTips. Byt ut räkorna mot scampi el salladskyckling eller lite stekt kött Smaklig spis
Varför kan inte jag få till ett snyggt recept där ingredienserna står snyggt uppradade under varandra och momenten med * står i ute kant?

2008-06-05 kl 00:17

är OK...visst kan det vara gott att laga mat i husvagn eller husbilen,men ännu goare är att bli serverad tycker jag.Kanske bortskämd....nej....

2008-06-05 kl 01:04

Hej Kallekula. Jag hade inte modet att börja! Men jag lovar att återkomma med något att laga.
Till signaturen gela:Jag tror det är så att när du skriver löpande text blir det radbrytning då nästkommande ord inte får plats. Om man trycker enter-knappen innan en rad är fullskriven, får man dubbelt radavstånd, vilket man kanske inte alltid vill.
För att undvika dubbla radavstånd samt få till sammanhållna rader som jag tror du vill ha i ett recept, kan du göra på följande sätt: * Håll ner shift-tangenten och tryck sedan enter, då får du enkelt radavstånd. * Börjar du dessutom raden med en stjärna så blir det kanske så som du vill ha det. * Testa på ditt redan inlagda recept genom att trycka på "ändra-knappen" och försök hålla samman raderna sedan ditt recept.
Ett annat alternativ är att använda knappen för punktlista, alternativt sifferlista. Då bildas en ny rad med punkt eller siffra varje gång du trycker enter (ny-rad-knappen)

exempeltext

exempeltext

exempeltext
Lycka till/Roland
PS Shifttangenten är den tangent man trycker på för att få stor bokstav i början av ett ord DS

2008-06-05 kl 06:56

Tack Roland!! Kul när man lär sig något nytt!!! Jag är ingen hejjare på datorn så sånna här bra och lättbegripliga tips passar mig perfekt!! *ss*

2008-06-05 kl 08:41

Tack så jätte mycket för hjälpen. En fråga bara. varför måste man hålla in shift? det behövs ju inte i ett vanligt Word. Hur vet man en sådan sak om man hamnar på annat ställe där man inte får så trevlig hjälp som här?
Ha det gottGela

2008-06-05 kl 09:00

Nu åke rvi utanför ämnet, men shift tillsammans med Enter ger ett så kallat mjukt radbyte. Man byter rad, men är kvar i samma stycke och är kvar i det gamla styckets formateringar.Hårt radbyte (alltså utan shift) påbörjar ett nytt stycke.Detta gäller även i Word där man kan vilja ha olika fomateringar på olika stycken, eller om man har en punktlista, men vill byta rad utan att starta en ny punkt. Då använder man shift+Enter.I detta forums inställningar ligger att nytt stycke påbörjas med extra radavstånd. Sådana inställningar kan man ha i Word också om man vill.

2008-06-05 kl 09:32

Åter till recept:Grillolja eller salladsdressing (kan med fördela nvändas till majskolvar) (ganska stark, ingen höjdare hos barnen)2 viltlöksklyftor2 tsk chilipulver2 tsk sambal oelek1 tsk rosmarin2 tsk vinäger (jag använder vitvinsvinäger)5 msk olivolja (gärna neutral)Blanda samman och använd till grillolja eller som salladsdressing. Den ger en bra skjuts till fransk potatissallad.

2008-06-05 kl 09:46

Här kommer då min hyfsat enkla rätt:
Pasta med gorgonzolaost (för 2-3 personer)

Färska champinjoner ( 5-10 st, beroende på storlek - alt.en halv burk)

1 liten paprika (ej den gröna)

ca 150 g gorgonzola ost

2 dl grädde (visp- eller mellan)

1 kryddmått paprikapulver

1 knivsudd cayennepeppar Gör så här:

Skiva champinjonerna och skär paprikan i tärningar.

Smält lite margarin i en kastrull. Lägg i paprikan och champinjonerna och fräs alltsammans en stund.

Skär gorgonzolaosten i mindre bitar. Lägg i osten i kastrullen att smälta på svag värme.

När osten har smält, häll i grädden.

Låt koka ihop en stund.

Krydda sedan med cayennepeppar och paprikapulver (efter behag!).

Om du tycker att såsen är för tunn, så red av den med lite mjöl.
Serveras med pasta (av något slag)

Hoppas det smakar och att fler forumläsare bidrar med sina specialare.
/Roland

2008-06-05 kl 21:20

Hej!Här kommer bidrag nr 2
GRILLSÅS
Lägg Turkiskyoghurt i en skål smula över fetaost (gärna kladdig) ringla därefter över sweet chili och gör allt en gång till sen kan du göra hur många lager du vill men avluta med sweet chili överst. Det blir jätte smarrigt till det mesta.
MVHGela

2008-06-26 kl 20:36

Halleluja ,äntligen lite spännande saker ........
det lilla jag kan dela med mig är enkelt , följande :
stek lite kyckling, koka lite ris, men nu Woka lite grönsaker av olika sorter,
gör sedan en enkel sås med cremefraise och lite tandorri krydda,koka ihop detta ,och sen....
allt detta tillsammans blir en väldigt trevlig mys afton,så på slutet ,lite kaffe med en god enkel chokladbit,. Recept ,nä detta blir så enkelt det kan bli,och en sak till var inte rädd för att krydda= smaksätta ! salt lite peppar osv.
mitt lilla problem det är väll att komma på vad det skall ätas,men nu har jag hittat favorit stället så problemet är löst !
trevlig middag.

2008-06-30 kl 11:23

Hej!
En nybörjare på campingenlivet. Har införskaffat en husvagn som vi nu har uppställd på släktings tomt i Bohuslän. De vi köpte vagnen av skickade med både spis+plattor o elgrill. Har tänkt att använda dessa i första hand. Söker nu enkla recept gärna allt-i-ett, grytor osv. Vi älskar kyckling, köttfärs, pasta mm. Kom med förslag.
Sedan undrar jag hur mkt skålar,bunkar osv ni har i vagnen? Vi är två vuxna o två barn (8 o 6 år)

2008-06-30 kl 15:23

Här kommer ett recept som är perfekt att tillaga "dagen innan" och som är lika god att värma.
Yoghurt gryta (6-8 personer)

1 kg fläskfile i skivor
6 hg oxfärs
2 hackade lökar
2 röda paprikor i strimlor
1 liten burk tomatpuré
1 ½ liter naturell yoghurt
1 msk curry ev mer efter egen smak
Bryn köttfärs, filéer, lök och paprika och flytta efter hand över till en stor gryta. Tillsätt yoghurt och tomatpuré och låt det koka ihop i en ½ timme. Smaksätt med curry och lite aromat.
Servera med råris, grönsallad, skivade bananer och russin.
När det gäller antal grytor m.m. så är det högst individuellt. men lite tips:Grytor:1,0 l (såser m.m.)2,0 l (pasta m.m.)3.0 l (potatis m.m.)
Burkar: (kan man aldrig få för många av)5-10 låga fyrkantiga plastburkar ca. 2 cm höga till pålägg m.m. Det finns också en rund modell som är väldigt praktisk eftersom den kan tryckas samman och ser ut som en dragspelsbälg. De tar ingen plats tomma och kan sedan vecklas upp allt efter hur mucket man skall förvara i dem.Övriga burkar: ta med det du får plats med och som kan staplas i varandra.Glöm inte plastpåsar 1, 2 och 3 l samt folie och gladpac
Lycka till med det härliga campinglivet!/Roland

2008-07-01 kl 09:35

Tackar!
Maträtten påminner om något jag kallar Fälldinska grytan, mycket god.
Kom på att jag även behöver någon slags ugnsform att steka/ gå klart i ugnen rätter. Plastburkar, typ nya från tupperware måste ju vara perfekta då de går att göra helt platta då de inte används, bra tips. Plastfolie, grillfolie och plastpåsar hade jag helt förträngt- det kan ju underlätta mathållningen en del.
Har även börjat "träna" barna på kalla såser med creme fraiche som grund, kan bli mkt användbart då det finns kelda eller milda produkter med lite längre hållbarhet o bra form på förpackningen att knö in i mini kylet. Ja, det är dock första säsongen som campare, lär väl stöta på ett å annat misstag eller få flera aha-upplevelser kring själva hushållandet i en husvagn. Mer tips emottages tacksamt- Glad sommar!!

2008-07-01 kl 09:58

Ännu ett recept:Fläskfile i Omnia:Skär en djup skåra i en fläskfile, nästan helt igenom, fyll med någon god färkost, själv gillar jag vitlöksost men det är en smaksak. Toppa med bacon och "nåla" ihop filen med tandpetare och lägg i omnian, fyll på med matlagningsgrädde till 3/4 av filens höjd. Krydda med peppar och salt och låt puttra i en dryg halvtimme. Tag upp filen ur omnian och skiva upp den i lagoma bitar, servera grädden som sås tillsammans med ris.

2008-07-01 kl 10:29

Hmm.. den där omnia.. Låter som en vettig grej att investera i..?? Eller?? Jag har letat lite på nätet men inte hittat den.. Var har ni köpt er? Pris? ...
ÄR den nu verkligen användbar? Diskvänlig? funktionell? Värd att fylla ett skåp i vagnen med? Ärligt nu.. Hur ofta använder ni den.. ni som har???

2008-07-01 kl 11:20

Hej Lotte J
Omian hittar Du i Husvagns-Svenssons katalog den kostar röd pris 375: ord. pris,425:- .Jag har oxå tänkt på en sådan men tror inte den kommer att användas så mycket !!!! kan ju ha fel förstås men dom som har en kan ju skriva en rad och berätta om hur den funkar.
Ha en bra sommar
Mvh Amigo

2008-07-01 kl 13:27

Hej LottejOmnian är kanon!! Vi använder våra fortfarande trots att vi nu har ugn. Vi köpte 2 st på husvagnssvensson och dom tar liten plats och väger nästan inget.Jag bakar bröd,kakor, gör gratänger värmer bullar. ja precis allt kan du göra som du behöver ugn till.Verkligen en investering jag rekomenderar!

2008-07-01 kl 13:35

Hej Lotte!Vi använder omnian ganska sparsamt men den är perfa att ha med. Lätt och tar inte mycket plats. Den är i aluminium så det är handdisk som gäller men om man lägger den i blöt så är det enkelt att diska ur den sen i servicehuset.

2008-07-03 kl 07:02

Hallåj igen,den där omnian.....verkar ju helt klart en grej som skulle vara värd sin vikt i guld,
säljareoch inköpare som man är........
vi kanske skulle kolla om vi kunde få ngn sorts"husvagnsforum rabbat" om vi var några stycken som ville ha, i och med det då så kan vi kanske få ner priset? ska kolla lite om jag lyckas! är det ngn som är intresserad av att ev hänga med på detta??

2008-07-03 kl 19:47

Ja ! det låter intressant ,vi har ändå funderat på att köpa den....

2008-07-03 kl 22:52

Tack för era svar... Jag hittade inte den när jag bläddrade i Husvagns-Svenssons nätkatalog.. Men jag ska titta igen...
Ja.."Jonker70"... jag är också intresserad!! Är den bara HÄLFTEN så bra som Eros påstår så är det nog något för mig!!! *ss*.. ( Jag har ingen ugn i vår vagn....)

2008-07-03 kl 23:40

Hej alla
Sitter i vagnen på Kolleviks camping i Karlshamn i Blekinge. Har precis avnjutit en god fläskfile a la "Luke" tillagad i en omnia-ugn. Tackar för recepet, smakade kanon, ungarna skrek efter mer så nästa gång gör vi 2 st i stället. I morgon kväll ska vi grilla en köttbit med en potatisgrateng gjord på nypotater gräddad i omniaungnen. Till lunch blir det nog en ägglåda med bacon, kkorv och brocoli även den gjord i omniaungen. En perfekt investering tycker jag.
Ha en skön semester på er alla

2008-07-04 kl 11:25

Hej Lotte J
Sidan 4 i tidningen om Du har den.
Mvh Amigo

2008-07-09 kl 11:49

Vill bara prisa Omnia-ungnen en gång till. Har bakat chokladkaka till kaffet och allt som jag skrev innan och även en form av calzone-pizza som smakade jätte gott (receptet finns i omniakokboken). Tänkte att även jag skulle dela med mig av ett fiskrecept som är jätte gott:
Alla ingredjenser kan vara frysta (tinade kortare tid i ugnen).
4-5 laxbitar
grönsparris
räkor
creme-fraich
matlgningsgrädde
dill, basilika
1 fiskbuljong tärning
smöra formen, lägg i sparrisen därefter räkorna, lägg på laxbitarna, täck med en blandning av creme-fraich och matlagningsgrädde samt dill, basilika, mosad fiskbuljong tärning och salt och peppar, en skätt citronsaft.
V klippte ner lite citronmeliss oxå, förhöjde smaken ännu mer.
Låt stå i ungen c:a 40-50 min, de sista 15 min på lite högre värme.
Servera med vad man tycker om men kokt potatis eller pressad potatis är jätte gått till.
Smaklig spis Lycka till Pelle

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206