Alde 2921 värmeproblem. / av KeiNo

Alde 2921 värmeproblem.
2018-11-29 kl 18:54

Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok
- cirkulationspumpen går(både 220 samt 12v)
- Pannan går(blir supervarm)
- Rumstermostaten/reglaget klickar och hoppar igång pannan(provat att sänka bara för att se så det klickar samt att den röda lampan börjar lysa)

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

2018-11-29 kl 21:26

Har Du provat att lufta systemet?

2018-11-30 kl 07:01

Svar nej.
Borde man inte kunna utesluta luftning eftersom det blir supervarmt av konstantvärmen?
Eller räcker det med lite luft i cirkulationspumpen för att sätta allt ur balans?
Borde isåfall inte det ge med sig av sig självt efter ett tag?

2018-11-30 kl 08:29

GLB? Från -90 hadde ingen 220V cirka.pump som standard (kanske monterats senare) så ev inkoppling kanske inte stämmer.

Men luftning är aldrig fel.

2018-11-30 kl 08:52

Såhär ser panelen ut iallafall, om den är eftermonterad eller inte låter jag vara osagt.

https://i.imgur.com/Haf8zwn.jpg

2018-11-30 kl 10:31

Panelen är inte eftermonterad, den tillhör pannan.

Men om man bytt Elpatron till en som har cirk.pump i änden ser du bara om du tittar på den, den sitter i ditt fall nedåt bakom pannan i änden på Elpatronen.

Sitter det ingen cirk.pump där så skall inte knappen på pannan vara påslagen för 220V cirk.pump utan endast 12V.

2018-11-30 kl 11:01

Ber om ursäkt var lite för snabb där, en tjeck i kartoteket så skall det vara.

510 har ingen cirk.pump medans 540 GLB har.

540 har även varmvattenberedare och är det dom slangarna som är märkta och är varma så ligger det vatten i det systemet.
Det bör tömmas när det är frostgrader för frysningrisk. Tömningen sitter på baksidan av pannan och mynnar ut under vagnen.
Har däremot varmvattenberedaren frusit sönder så kan nackdelen vara att det går ut glykolvatten i färskvattensystemet.

Kontrolera expansionskärlet som sitter upptill famåt på pannan innanför den främre övre plåten.
Nivån skall ligga mitt i burken.där sitter även 12V cirk.pump.

2018-11-30 kl 12:16

Den som jag antar är cirkulationspumpen sitter stående ovanpå elpatronen, det är ett blått lock som det står Vortex nånting på.
Sen vet jag dessutom att det är en 220v pump, eftersom det har funkat innan, 12v pumpen som sitter i expansionkärlet funkar också, surrar värre än ett gäng bin.

Varmvattenberedare har jag, men hur man ställer den kranen vet jag inte riktigt, men använder ändå inte det systemet. Den är grå och varm iallafall.

De slangar jag markerat är de som går till rören som går till radiatorerna.
Den rosa är kall medan den gula är varm.
Den som är grönmarkerad, är kall mot den rosa, men varm uppåt och mot höger till. Funderar på om det är en backventil i den, för annars borde ju värmen även gå mot den rosa?
Rosa leder bakåt i vagnen där sängen är, medan den gula leder framåt i vagnen, köket/u-soffa.
Eller är det någon som vet hur hela system ska röra sig? Ska det cirkuleras åt ett håll enbart eller går det bara runt på måfå?

2018-11-30 kl 12:20

I expansionskärlet är det även rätt nivå och det har inte läckt ut något vad jag kan se heller.

2018-11-30 kl 14:36

Om man antar att det är cirkulationspumpen som är paj, går det att köpa enbart pump någonstans eller är det allt nytt som gäller?

2018-11-30 kl 15:20

KeiNo skrev:
Den som jag antar är cirkulationspumpen sitter stående ovanpå elpatronen, det är ett blått lock som det står Vortex nånting på.
Sen vet jag dessutom att det är en 220v pump, eftersom det har funkat innan, 12v pumpen som sitter i expansionkärlet funkar också, surrar värre än ett gäng bin.

Varmvattenberedare har jag, men hur man ställer den kranen vet jag inte riktigt, men använder ändå inte det systemet. Den är grå och varm iallafall.

De slangar jag markerat är de som går till rören som går till radiatorerna.
Den rosa är kall medan den gula är varm.
Den som är grönmarkerad, är kall mot den rosa, men varm uppåt och mot höger till. Funderar på om det är en backventil i den, för annars borde ju värmen även gå mot den rosa?
Rosa leder bakåt i vagnen där sängen är, medan den gula leder framåt i vagnen, köket/u-soffa.
Eller är det någon som vet hur hela system ska röra sig? Ska det cirkuleras åt ett håll enbart eller går det bara runt på måfå?

Förstår egentligen ingenting när du beskriver slangarna?

Gula, Rosa mm?

Slangarna vad jag vet som hör till radiatorvärmen är normalt "svarta" 22 mm innerdiameter (eller har du visat någon bild där du markerat med färger?).

Men då du har varmvattenberedare så kan det gå några gula eller blå eller någon annan färg om det är bytt, och dessa är till färsk och varmvattenförsörjningen.

220V cirk. pump motorn går att byta om den inte funkar (två klämtänger och lite spill före och efter), så även 12V pumpen men utan spill.

Avtappningen bakom varmvattenberedaren brukar vara en "Ballofixventil" som vid avtappning står uppåt eller nedåt, stängd horisontalt. Man får känna lite med handen för att hitta den kanske, sitter i underkant på beredaren.

2018-11-30 kl 15:28

Glömde systemets cirkulation.

Cirkulationen går alltid uppåt och från pannan till expansionskärlet och från Elpatronen in i botten på pannans värmekammere och sedan uppåt till expansionskärlet.

Att nämna om det är bytt elpatron så skall dom äldre monteras med cirk. pumpen uppåt och den nya med cirk. pumpen neråt för att få rätt cirkulation.

Dom äldre heter 2737, 2762, 2763 och den nyare heter 2772 med motorn neråt.

2018-11-30 kl 15:41

Har du ingen beskrivning på systemet så kan du titta på den här....

https://alde.se/media/53857/bruks-och-installationsanvisning_2921.pdf

2018-11-30 kl 15:50

Nu hittade jag bilderna och det du tror är en backventil är nog bara en "skarvmuff", en backventil med en viss tröghet i detta system skulle inte funka så bra då allt bygger på thermosifonprincipen, varmt uppåt som drar med sig det kalla nerifrån.

Utgången från pannans översida är matningen till radiatorerna med varmt vatten och den kallare returen kommer in underifrån pannan.

2018-11-30 kl 20:33

Okey, detta känns som att det börjar spåra ur lite utanför min kunskapszon, så jag ska nog börja med att anta att cirk. pumpen är paj.
Värmen kommer inte runt men pannan blir varm, måste ju då bero på cirk. pumpen?

Min cirk. pump sitter ovanför elpatron, med ett blått "lock" ovanpå, betyder det att det är äldre?

En annan tanke som slog mig - skulle det kunna bero på rumstermostaten? Den som man ställer in värmen på? Går det att öppna upp den för att kolla om något inte står rätt till?
Har googlat lite och försökt hitta en likadan, men hittar bara någon en i annat utförande och i vitt, men det kanske inte spelar någon roll?

Supertacksam för alla dina svar Hagbard, keep em coming!

2018-12-01 kl 07:41

KeiNo skrev:
Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

Funderat lite då du även har golvvärme och att det funkat bra tidigare när det var varmare ute...

Hur är glykolblandningen?

Klarar den minusgrader?

Verkar som det blivit lite frysning här och var då det inte cirkulerar som det ska.

2018-12-01 kl 09:34

Golvvärmen har sen jag köpte vagnen i våras vart lite till och från, det är vad jag förstått el-golvvärme. Vissa sektioner blir varmare än de andra om jag säger som så.

Fyllde på glykolblandning i höstas, och då blandade jag ut det så att det skulle vara ok till -40 grader.
Vagnen har ju aldrig varit kallare än 10-15 grader enligt rumstermostaten, så känns ju inte som att det skulle ha frusit heller.

Desto mer jag funderar och läser våran konversation så lutar det mer och mer åt cirk.pumpen känns det som.

2018-12-01 kl 10:18

KeiNo skrev:
Golvvärmen har sen jag köpte vagnen i våras vart lite till och från, det är vad jag förstått el-golvvärme. Vissa sektioner blir varmare än de andra om jag säger som så.

Fyllde på glykolblandning i höstas, och då blandade jag ut det så att det skulle vara ok till -40 grader.
Vagnen har ju aldrig varit kallare än 10-15 grader enligt rumstermostaten, så känns ju inte som att det skulle ha frusit heller.

Desto mer jag funderar och läser våran konversation så lutar det mer och mer åt cirk.pumpen känns det som.

Borde inte vara Elgolvvärme då den original är utrustad med rör i golvet, bör synas i något hörn både bak och fram där det går ner i golvet.

Du fyllde på säger du, hur var den vätska som fanns i systemet, vilken fryspunkt?

Glykolblandningen måste alltid göras i typ en hink för att det skall blandas ordentligt, blandas väldigt dåligt eller inte alls om man fyller direkt oblandad glykol in i systemet.

Om det skulle vara 220V pumpen som har lagt av så borde systemet fungera med 12V pumpen.

Låter 12V pumpen illa så kan det vara den lilla förbindning mellan motor och axel som bör bytas (en vanlig liten gummislang som är påträngd, kan vara torr).

2018-12-01 kl 10:30

Aha! Ska undersöka det imorgon när jag åker till vagnen och kan se!

Det låter jag vara osagt, varit samma ägare på vagnen sen den var ny och med tanke på skicket så har det känts som det har varit ett klokt par som vårdat och gjort rätt för sig så att säga.
Så jag kan erkänna att jag varit godtrogen och antagit att glykolblandningen är anpassad för svenskt väder.

Jag får systemet att funka med 12V-pumpen som sitter i expansionskärlet, men som jag nämnde så låter den som en svärm av bin, surrar deluxe.

Kan inte påstå att den låter illa, det är mer det faktum att den låter. Men de kanske ska vara mer eller mindre ljudlösa de också?

2018-12-01 kl 11:10

KeiNo skrev:
Aha! Ska undersöka det imorgon när jag åker till vagnen och kan se!

Det låter jag vara osagt, varit samma ägare på vagnen sen den var ny och med tanke på skicket så har det känts som det har varit ett klokt par som vårdat och gjort rätt för sig så att säga.
Så jag kan erkänna att jag varit godtrogen och antagit att glykolblandningen är anpassad för svenskt väder.

Jag får systemet att funka med 12V-pumpen som sitter i expansionskärlet, men som jag nämnde så låter den som en svärm av bin, surrar deluxe.

Kan inte påstå att den låter illa, det är mer det faktum att den låter. Men de kanske ska vara mer eller mindre ljudlösa de också?

Det är lätt att anta men de kloka "mäter" om inte annat byter då livslängden är relativ kort på "vanlig" glykol om man inte använder den Alde rekommendera "long life" som håller ca 5 år.

Att 12V pumpen lever om efter dessa år är inte ovanligt en ny kostar egentligen inte så mycket men brukar funka att man byter kopplingen (slangbiten) mellan motoraxeln och axeln ner till impellern.

Golvvärmen som sådan var det lite problem med i början (från -87 då den kom på de större vagnarna först) då aluplåtarna släppte i limningen mot golvplyfan vilket kallades för "delamering".
Detta brukade åtgärdas på märkesverkstad genom uppborrning underifrån och man sprutade in nytt lim som fick härda med tyngder på golvet så det inte slog sig. Numera så har man stansat ur plåtarna med små hål så man slipper denna fadäs.

Kontrollera gärna underifrån om det syns några igensatta borrhål, oftast vid köksdelen där man mest står och trampar.

Men annars så skulle jag tömma ur allt och börja om från början, har du instruktionsboken?

Annars så kan du hämta den här...visserligen -97:an men den stämmer ganska bra i det mesta bl a golvvärmen.

https://www.kabe.se/documents/manuals/Instruktionsbok_1997-se.pdf

2018-12-01 kl 12:35

Ja, jag börjar komma till den insikten att det nästan är lika bra att bara göra om allt, tömma systemet, fylla det på nytt, lufta.

Är ändå nästan inne på att byta cirkulationspumpen till 220v när man ändå har farten uppe, lika bra att göra innan nästa köldknäpp kommer, lite tråkigt att stå utan värme då tänker jag.

Samtidigt känns det tråkigt när man inte riktigt vet vad det kan vara för fel..

2018-12-01 kl 14:56

KeiNo skrev:
Om man antar att det är cirkulationspumpen som är paj, går det att köpa enbart pump någonstans eller är det allt nytt som gäller?

Kontrollera först om det är den gamla typen eller den nya (om den är bytt).

Den gamla typen har en förbindning motor-elpatron med en stor bricka med fyra skruv. Den nya har en stor "mutter" som dras mot elpatronen. Går att se på i dessa manualer som bifogas.

Den gamla typen:2737,2762,2763 Där motorn skall vara uppåt för rätt strömriktning).

https://www.alde.se/media/53859/v-2737-01-rev-809-instruktionsbok-elpatron-se-gb-de.pdf

Den nya typen:2772 (där motorn skall vara nedåt för rätt strömriktning på vattnet).

https://www.alde.se/media/53860/bruks-och-installationsanv_2772_v-2772-01_rev-1132.pdf

Det kan ju vara bytt, men då det funkat tidigare så borde det vara något annat.
Det går ju att starta motorn och känna på den ifall den surrar, eller lägga en skruvmejsel emot och lägga den mot öra och höra om den surrar eller köpa ett stetoskop (som läkarna har, mycket användbart) för att höra om den surrar.

Själva motorn går att köpa lös för runt ett par tusen och lite billigare på typ t radera eller b locket.

Men även Alde har ju vad jag förstår numera webbförsäljning så då kanske det går även där.

För ändå hoppas på att du får ordning på det hela för det är ju en vagn som alltid ligger steget före i förhållande till alla andra fuskbyggen.

:-)

Glömde ju en sak...

Det är inte så att överhettningsskyddet på Elpatronen löst ut då cirkulationen inte funkat då du kört på konstantvärme?

Kolla det först...Går att återställa med den lilla knappen på Elpatronen (se manualen).

2018-12-01 kl 15:52

Om jag förstår rätt och allt sådant så är det Elpatron typ 2762 921 som jag har i min vagn.

Jaa, det är en helt suverän vagn får jag lov att säga! Även om jag nu bara använder den som sovkoja under veckodagarna på jobbet. :)

Ska kika på överhettningsskyddet first thing! Har tyckt att både panna och el-patron var väldigt varma, så skulle ju inte va omöjligt!

2018-12-02 kl 18:56

Tokkallt i vagnen! Men verkade som att det var överhettningsskyddet som slagit ifrån! Måste ha hänt när jag vred på värmen på konstantvärme när det var som kallast!

Hur funkar överhettningsskyddet förresten? Lite tråkigt om den slår ifrån när det är kallt o man kör värmaren för fullt?

2018-12-02 kl 19:32

Ännu en gång, tusen tack Hagbard för alla tips och råd!
Otroligt tacksamt med människor som dej! :)

2018-12-02 kl 19:43

KeiNo skrev:
Ännu en gång, tusen tack Hagbard för alla tips och råd!
Otroligt tacksamt med människor som dej! :)

:-) :-) :-) Det är inte ofta man hör men tack du, det är alltid trevligt när frågaren kommer igen... :-)

2018-12-02 kl 19:51

KeiNo skrev:
Tokkallt i vagnen! Men verkade som att det var överhettningsskyddet som slagit ifrån! Måste ha hänt när jag vred på värmen på konstantvärme när det var som kallast!

Hur funkar överhettningsskyddet förresten? Lite tråkigt om den slår ifrån när det är kallt o man kör värmaren för fullt?

Glömde ju lite till...

Det var ju tur att det bara var överhettningsskyddet för då sparade du i runda tal ca 2000 pix... :-)

Ja den har egentligen två begränsare och överhettningsskyddet styrs av en tvåpolig "temperaturbegränsare" som slår ifrån systemet vid 110 grader.

Det finns också en driftstermostat (sitter fastskruvad i kopplingsboxen på rörets långsida) som skall slå ifrån vid 80 grader och den bör ju fungera om du kör på konstantvärme tycker man.

Men, undrar om det inte ändå har varit lite fruset då det inte cirkulerat, cirkulerar det inte så hinner temperaturen snabbt upp till 110 grader.

Så undersök det i första hand.

Glömde ju i vanlig ordning, åldern kanske...

Men, om nu det har varit eller att det sitter någon ispropp någonstans så funkar det ju inte heller att köra gasolpannan. Då för du försöka med ett elelement/fläkt som kan hålla lite grundvärme i avvaktan på att det kanske släpper.

Tänk bara på att det är max 2000 Watt som gäller.

2018-12-03 kl 19:34

En tanke som slog mig, vilken "set-up" bör man köra för jämnaste värmen?
Just nu kör jag 220v pumpen på konstant,o så kör jag värmen på termostat och 2kw.
Upplever dock att de blir som en kölddipp innan de blir varmt?

2018-12-03 kl 21:00

KeiNo skrev:
En tanke som slog mig, vilken "set-up" bör man köra för jämnaste värmen?
Just nu kör jag 220v pumpen på konstant,o så kör jag värmen på termostat och 2kw.
Upplever dock att de blir som en kölddipp innan de blir varmt?

Allt cirkulerar som det ska då?

Jämnaste värmen får man med gasolen för då går det att ställa in en grundvärme.

Med Elpatronen är det lite svårare då dom flesta vill köra på 2kW, skulle rekomendera att sänka till 1 kWh och ha cirk. pumpen på termostat (utgår ifrån att du har lite plusgrader där du är).

Samt att du slår över knappen på patronen så den bryter på den inbyggda termostaten (80 grader) och kör på 1 kW då brukar det inte upplevas som så stora kallras (kör du här på 2kw så kan det upplevas som att den kokar om du inte har vatten i beredaren).

Med denna inställning har du lite ström över till annat om du bara har en 2,5 m2 ledning in.

Lite dip får man räkna med men känslan blir mindre om man kör på mindre tillförd energi.

Termostaten är för övrigt en bimetallsprodukt och brukar ha en differens på ca 2 grader om den är rätt insjusterad (kan kollas med en annan lös termometer som man hänger bredvid.

2018-12-04 kl 10:15

I min förra vagn hade jag 12 V pump i toppen på expansionskärlet. Den väsnades också, men det var inte kopplingens fel. Lagerna (glidlager i nylon) var så slitna att hålen var dubbelt så stora som axeln. Därför viftade axeln runt som en gräddvisp ungefär, och det lät förstås så det inte gick att sova i vagnen.
Svarvade nya bussningar i något lagringsmaterial i plast (vet inte riktigt vad det var; det var nåt vi hade liggande på jobbet). Sen höll den tyst tills vagnen fick hädan.
Köpa ny pump kunde man göra, men den kostade över 1500 kronor. Billigare med lite hantverkande.
Hämtade en annan vagn igår. Den har samma sorts pump, men den håller käften än så länge.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1501 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 557 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842