Alde 2921 värmeproblem. / av KeiNo

Dölj första
Alde 2921 värmeproblem.
2018-11-29 kl 18:54

Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok
- cirkulationspumpen går(både 220 samt 12v)
- Pannan går(blir supervarm)
- Rumstermostaten/reglaget klickar och hoppar igång pannan(provat att sänka bara för att se så det klickar samt att den röda lampan börjar lysa)

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

^^ Första inlägget ^^
2018-11-29 kl 18:54

Hej!
Första vintern med husvagn närmar sig och man skulle kunna säga att sofar so good, men efter veckans köldknäpp så verkar min kära Aldepanna fått tuppjuck.

Under veckans kyla -16 som kallast och -2 som varmast så har jag kört på konstantvärme och konstant cirkulation på elpatron på 2kw.
Övrigt tid innan dess så har jag kört den termostatstyrd, vilket har funkat helt suveränt!
Men nu när det börjar bli varmt/kallt så kan jag knappt få den att gå alls, såvida jag inte kör den på konstant på 25 grader, vilket gör att vagnen blir värre än en finsk bastu.

Jag har försökt att utesluta vad felen kan bero på men blir inte riktigt klok
- cirkulationspumpen går(både 220 samt 12v)
- Pannan går(blir supervarm)
- Rumstermostaten/reglaget klickar och hoppar igång pannan(provat att sänka bara för att se så det klickar samt att den röda lampan börjar lysa)

Dock har jag lagt märke till att rören samt slangarna i garderoben är varma/kalla på ett lustigt sätt.
Den med rosa pil(går mot bakre delen av vagnen, sängen) är iskall, medan den med gul pil är så otroligt varm( den går via köket mot sittgruppen i främre del).
Den med grön ring, är det en slags backventil i den? För fram till den och uppåt är slangarna jättevarma, likaså själv t-korset, men mot den rosa pilen och den slangen är det kallt.

Jag har även lagt märke till att rören under sängen kan va kalla, men rören på toaletten och under kylskåpet kan va varma.
Samt att rören längs med köksdelen är varma samt den sidan av U-soffan, men kortsida och andra sidan av U-soffan är rören kalla.

Som ni säkert förstår är hela detta väldigt mysko, och med tanke på årstiden som nalkas så förstår ni säkert även min oroa i detta.

Vagnen i fråga är en Kabe Smaragd 540 Glb från -90.

[img]https://i.imgur.com/oHaVV06.jpg[/img]

2019-10-30 kl 16:27

Om du gjort som vi sa tidigare att du skulle köra med 230V pumpen så kan du prova att slå över till 12V pumpen, blir det tyst då så har nog 230V pumpen endera fått något skräp som gör att magnetdrivningen inte harmonierar/centrerar så pumphjulet slår i kanterna.

Det kan också vara som så att keramikdelen på pumphjulets centrering har blivit skadat så den inte centrerar och då blir det byte.

Men kör 12V pumpen i stället, lägg några droppar 5,56 på axeln ifall den låter det brukar hjälpa ett tag annars så får man byta den, den är billigare att byta än 230V pumpen då den finns som reservdel hos kama som jag skrev tidigar. Och absolut inget kladd när man byter, bara lyfta ur och och sätta dit och kablarna på rätt poler så blir det bra.

2019-11-02 kl 19:38

Precis, kör på de inställningarna som sagts innan! Funkar toppen!

Ska testa att bara köra på 12V pumpen och se hur det beter sig! Men pallar 12V pumpen med även när det börjar bli ännu kallare?

Byta 230V pumpen, hur meckigt är det och vart hittar man sådan pump i värsta fall? :)

2019-11-02 kl 20:36

Inga problem, funkar ner till -30 grader och då får du stödköra med gasol.

2019-11-02 kl 20:43

KeiNo skrev:
Byta 230V pumpen, hur meckigt är det och vart hittar man sådan pump i värsta fall? :)

Det billigast är nog att köpa en hel Elpatron med pump (motsvarande eller nyare) begagnad på typ Blocket eller Tradera. Själva pumpen kostar runt 3-4 tusen ny och en begagnad Elpatron runt 1500 till 2000.
Själv skulle jag då satsa på en nyare i rostfritt typ 2772.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1553 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842