2020-07-02 kl 19:21
|
|
Två nybörjarfrågor |
2020-07-02 kl 19:56
|
|
Känns som du blandar ihop vattnet lite. Alden har ett eget system med vatten/glykol blandning till värmen. Det behövs normalt sätt inte fyllas på om man inte tappar ur hela systemet. Den slingan har alltså inget med vattnet till kranar och dusch samt wc att göra. Därför kan man köra värmen utan att fylla på i vattentanken. Har du däremot tomt i Aldesystemets slinga då lär du inte få någon värme och en trasig panna. Men du ser ju nivån i expansionskärlet. Annars är det bara ställa vilken temp du vill ha på panelen cirkulationspumpen startar när vattnet ska börja cirkulera runt i systemet den symbolen visas då på Aldepanelen. Har du kollat efter symbolen när du är i rätt skärmläge? Är man inne på inställningar så visas den inte. Utan endast i menyn som visar inne/utetemp klocka osv. |
2020-07-02 kl 20:00
|
|
Stort tack för ett väl utvecklat svar! Jag ser inte 230 V symbolen när jag har meny som visar inne/utetemp, klocka. Jag ser symbolen på den andra panelen Där man styr vattenpump, belysning etc. Jag vet alltså att 230V är inkopplat. Vad kan det vara för fel? |
|
2020-07-02 kl 20:48
|
|
Ja det verkar konstigt. Kollade precis på våran den visar stickproppssymbolen högst upp till höger på Aldepanelen. Förutsatt att man är på första sidan som visar inne/utetemp. klockan cirkulationspumpen osv. Du skulle ju kunna testa att reseta Alde panelen. Men kolla då i inställningarna vilka tillbehör som först är ibockade så du kan återställa till samma inställningar. Kollat så att alla säkringar är hela? Det bästa för att säkerställa att du får fram 230v är naturligtvis att mäta direkt vid pannan om du har tillgång till en multimeter. |
2020-07-02 kl 21:21
|
|
Jag får kolla säkringarna. Men borde inte displayen vara mörk om säkringen gått? En annan fundering. Jag har hittat en del säkringar direkt till höger när man kommer in, alltså bakom alde panelen. Men de sitter lite illa till, svårt att komma åt från skåpet bredvid. Finns det ngt enklare sätt? Och hur ser jag om det gått en säkring? |
2020-07-02 kl 21:35
|
|
Displayen går ju på 12volt så den blir nog inte svart. Aldepannan skickar nog signal tillbaka till displayen om den har 230V. Enklast hade såklart varit att mäta direkt vid pannan. Men då måste man ju ha en multimeter. Kolla säkringar går också fint med multimeter. Beroende på hur säkringen ser ut så kan man se om den brunnit av. Är det glassäkring så kan man se genom glaset. Eller om det är en vanlig 12V bilsäkring så kan man oftast se om den gått av antingen uppifrån eller från sidan beroende på hur den ser ut. Vad händer om du försöker slå på värmen? Får du fram värme fungerar det som de ska förutom symbolen? Värmen går nämligen inte att köra på 12V utan att slå på gasolen. |
|
2020-07-02 kl 22:22
|
|
Okey! Intressant. Jag har ställt temp på 22 grader, efter 30 min gick jag ut och kollade. Då visade displayen 16 gr ute och 18,5 inne. Då borde den väl värma, fast det går långsamt? Inställd på 2 kw, kan man höja till 3 kw utan problem? Hur lång tid tar det att nå önskad temp vid normala förhållanden som det är nu? Många frågor ![]() |
2020-07-02 kl 22:46
|
|
Kommer du åt pannan? Känn på den om den är varm. 2,5° kan det lätt skilja mellan innetemp och ute även om inte värmen går. 3Kw går inte på 10A säkring då måste man ha 16A. Annars löser den ut. Vad säger cirkulationssymbolen på ALDE displayen? Kolla i expansionskärlet bubblar det där och låter så borde det fungera. |
2020-07-02 kl 22:49
|
|
Jag kommer åt pannan, ska känns efter lite senare. Hur vet jag om säkringen löst ut? Sitter bara 10A säkringar vad jag kan se. Cirkulationssymbolen visas, expansionskärlet bubblat och låter. |
2020-07-02 kl 23:07
|
|
Jag tänkte på säkringen innan husvagnen. Är inte det 16A så kan man bara köra 2Kw på Alde panelen. Annars kommer säkringen gå. Har du 16 kan du ställa den på 3Kw och således få snabbare värme. |
2020-07-02 kl 23:16
|
|
Aha, då förstår jag! Ja allt verkar funka. Får se imorrn bitti när jag går ut om den uppnått rätt temp. Men jag blir irriterad över att symbolen för 230v inte syns. Jag vill veta om det är ngt fel eller om den bara är så. Irriterande ![]() |
2020-07-02 kl 23:20
|
|
Ja sånt där kan man bli tokig på. Har du kollat på Aldes hemsida? Där finns manualer att ladda ned. Vore ju konstigt om den inte skulle visa stickproppssymbolen. Har du provat att göra en reset på panelen? |
2020-07-02 kl 23:55
|
|
Har kollat instruktionsböcker på hemsidan. Inte testat att resetat, jag är lite osäker på om något kan gå galet om man gör det? Är det massa inställningar som kan gå förlorade tro? |
2020-07-03 kl 08:27
|
|
Vilken panel har du? Verkar som att det är en touchpanel. Monokrom eller färg? |
2020-07-03 kl 08:54
|
|
Jag var ut å kollade nyss. Satte temp på 22 grader igår kväll. Symbolen för cirkulationspump visades. Men nu när jag gick ut och kollade visade temp inne på 15 grader, samma som utetemperaturen. Nu får jag en klump i magen. Är något trasigt eller varför blir det inte varmt? Ska man göra något mer än att ställa in den temp man vill ha? Jag har en färgdisplay med touch. 230V symbolen syns inte, och det för mig väldigt bekymrad |
2020-07-03 kl 09:57
|
|
Låter ju som att pannan inte har 230 V. Om det är så, men 12 V finns, då pumpar cirkulationspumpen som den ska ändå. Men det blir förstås aldrig varmt, med mindre än att man även tillåter gasolen att sätta igång. |
2020-07-03 kl 10:29
|
|
Sitter det nån säkring för 230 volten till pannan nånstans? Det känns som första saken att kolla isf, om TS nu inte har multimeter och kan mäta. Jag har inte koll på vad det finns för säkringar i vagnen och vart de sitter. Vad är det för vagn förresten (Kabe 2012 tycker jag mig kunna utläsa ur nåt äldre inlägg)? Inget överhettningsskydd/återställningsknapp på pannan som kan löst ut? |
2020-07-03 kl 10:32
|
|
Alla vagnar jag har sett har haft en automatsäkring för pannan i vagnen. Säkringen brukar sitta i garderoben, med pannan under densamma. Ibland slår man ifrån säkringen genom att sätta in något, typ en korg eller liknande, i garderoben. Stöter korgen mot säkringen kan vippan slås ner av misstag. |
2020-07-03 kl 10:44
|
|
Ja, en sån grej skulle kunna vara anledningen ju. |
2020-07-03 kl 11:06
|
|
Tack för dina tummar ![]() Bakom batteriet sitter två snabbsäkringar och jordfelsbrytare. En säkring 16 A för värmepanna och en på 10A för resten av 230 V systemet. Jag ringde en firma i min stad som guidade mig. Säkringen för pannan var nere, vippade upp och nu syns symbolen för 230V +. att man känner att golvet blir varmt. Vet att firman som jag köpt vagnen av har bytt till ett nytt batteri, kanske har man kommit åt säkringen. Annars vet jag inte varför den löst ut. Tänkbara förklaringar till det? Känns iaf väääldigt skönt att det bara var ett nybörjarfel ![]() |
2020-07-03 kl 11:55
|
|
Sådärja, då är det bara att koppla och sen njuta av stödbensölen! |
2020-07-03 kl 16:24
|
|
Japp! Kanske skriva ett till inlägg i forumet. Dyker säkerligen upp fler bekymmer med tiden ![]() |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.