Alde, tömma pannan / av MrM

• 11 svar
Alde, tömma pannan
2020-07-22 kl 11:03

Går det bra att tömma pannan (gul kran) helt och ändå ha Alden påslagen? När jag sätter på varmvatten på kranen i kök fylls pannan ( 8 liter) det vattnet värms sen till 50 grader om jag förstår det rätt. Värmer pannan trots att det inte finns vatten i den så att säga? Finns det någon nackdel med att öppna den gula kranen och köra allt annat som vanligt. Eftersom vi inte använder varmvatten alls så vill jag gärna undvika att vattnet står i stilla i beredaren. Lite luddet beskrivet kanske men jag hoppas att ni förstår frågeställningen

2020-07-22 kl 11:56

Pannan har två separata vattensystem. Det ena är blandat med glykol och cirkulerar i radiatorerna. Det måste finnas i pannan, annars får den inte startas!

Sen finns det en varmvattenberedare. I den har man, av förklarliga skäl, inte glykol, så den måste tömmas när den inte används. Ja, i alla fall på vintern. Det gör man normalt med två kranar i golvet vid pannan. Pannan går bra att använda för uppvärmning utan att det finns vatten i beredaren.

Varmvatten i husvagnen är för övrigt en rejäl komforthöjare, jämfört med de äldre vagnar jag haft, som bara hade kallt vatten. Diska och tvätta sig själv, exempelvis, blir något helt annat.

Du kan för övrigt inte ha avtappningskranarna öppna när du ska använda vagnen, även om du inte kranar varmvatten, för då rinner vattnet ut under vagnen efterhand. Det är ju samma vatten från pumpen, som sen går till beredaren. Så även om det finns några backventiler i systemet brukar det inte gå att använda kallvatten heller på rätt sätt med avtappningen öppen.

Oavsett vilket bör beredaren tömmas typ var tionde dag, även om man bor i vagnen konstant.

Vilken sorts Aldepanna har du?

2020-07-22 kl 12:43

Jag har alde 3010, min fråga handlar om varmvattenberedaren, inte glukol/radiatorer.

Så du menar att jag kommer tömma hela tanken även fast jag bara öppnar den gula kranen vid beredaren?

2020-07-22 kl 13:54

Jo, din fråga handlade om både varmvatten och glykol/radiatorer. Du undrade ju om pannan värmer även om du inte har varmvatten i den. Det tolkade jag som om den värmer vagnen, och det gör den alltså, med glykolblandningen i radiatorerna.

Jag har också en 3010. Min har två kranar vid pannan. Öppnar jag dem rinner allt vattnet ut, med tiden, eftersom pumpen går då och då. Om jag bara öppnar en av dem vet jag inte riktigt vad som händer. Det gör jag ju aldrig.

Men det spelar ju ingen roll. Öppna båda kranarna och släpp ut vattnet. Stäng sedan båda och använd vattnet som vanligt. Om du inte kranar varmvatten fylls inte beredaren speciellt mycket heller, eftersom det inte blir någon genomströmning genom den.

Jag blir dock nyfiken på varför ni inte använder varmvattnet? Jag tycker det är mycket smidigt att ha det direkt ur kranen, precis som hemma.

2020-07-22 kl 14:25

När du skriver "tömma pannan" blir jag lite orolig, men antar att du menar tömma varmvattenberedaren och det går bra. Som apersson850 redan förklarat väldigt tydligt så går det ändå att köra pannan för värme på elementen. Men öppnar du en varmvattenkran så kommer det åter att sugas in nytt vatten i varmvattenbredaren och har du då tömningen öppen rinner vattnet ut, så stäng den i så fall. Innan avfärd kan du åter öppna den för att tömma det som ev ändå sugits in. Men eftersom du ändå måste tömma innan avfärd, för säkerhets skull, så skulle jag fylla även varmvattenbredaren. Det är trots allt trevligt med varmvatten i husvagn och jag antar att det även rensar ur avloppsslangen lite bättre än kallt vatten.

2020-07-22 kl 15:28

Jan-E skrev:
När du skriver "tömma pannan" blir jag lite orolig, men antar att du menar tömma varmvattenberedaren och det går bra. Som apersson850 redan förklarat väldigt tydligt så går det ändå att köra pannan för värme på elementen. Men öppnar du en varmvattenkran så kommer det åter att sugas in nytt vatten i varmvattenbredaren och har du då tömningen öppen rinner vattnet ut, så stäng den i så fall. Innan avfärd kan du åter öppna den för att tömma det som ev ändå sugits in. Men eftersom du ändå måste tömma innan avfärd, för säkerhets skull, så skulle jag fylla även varmvattenbredaren. Det är trots allt trevligt med varmvatten i husvagn och jag antar att det även rensar ur avloppsslangen lite bättre än kallt vatten.

Ja precis, menar varmvattenberedaren :)

2020-07-22 kl 19:06

Jag står hemma nu, men i samband med att jag bytte en packning i toalettspolningen behövde jag fylla på vatten i tanken, för att kolla att det blev tätt.

När jag ändå hade vatten i passade jag på att kolla effekten av att ha en eller båda kranarna i golvet öppen. Jag kan konstatera att även med bara en kran öppen, oavett vilken, så rinner vattnet ut. Olika fort beroende på vilken kran, men ut rinner det. Jag har en gul och en svart, men färgen verkar mer bero på hur de är utformade än vilken funktion de har, så det är inte säkert att du har en identisk installation.

Har man riktigt flyt (haha) kan man till och med få till en sughävert. Då räcker det att man öppnar en vattenkran, i köket eller någonstans, en gång. Sen fortsätter tyngdkraften att suga ut vattnet ur tanken, genom kranen i golvet, tills det är tomt i tanken.

Så den kan fastslås att ska du använda något vatten alls, kallt eller varmt, måste båda kranarna i golvet vara stängda. Hur du än gör får du dessutom in lite vatten i varmvattenberedaren, så tänkt på att öppna kranarna när du campat färdigt.

2020-07-23 kl 09:26

apersson850 skrev:
Jag står hemma nu, men i samband med att jag bytte en packning i toalettspolningen behövde jag fylla på vatten i tanken, för att kolla att det blev tätt.

När jag ändå hade vatten i passade jag på att kolla effekten av att ha en eller båda kranarna i golvet öppen. Jag kan konstatera att även med bara en kran öppen, oavett vilken, så rinner vattnet ut. Olika fort beroende på vilken kran, men ut rinner det. Jag har en gul och en svart, men färgen verkar mer bero på hur de är utformade än vilken funktion de har, så det är inte säkert att du har en identisk installation.

Har man riktigt flyt (haha) kan man till och med få till en sughävert. Då räcker det att man öppnar en vattenkran, i köket eller någonstans, en gång. Sen fortsätter tyngdkraften att suga ut vattnet ur tanken, genom kranen i golvet, tills det är tomt i tanken.

Så den kan fastslås att ska du använda något vatten alls, kallt eller varmt, måste båda kranarna i golvet vara stängda. Hur du än gör får du dessutom in lite vatten i varmvattenberedaren, så tänkt på att öppna kranarna när du campat färdigt.

Toppen! Tack för att du utförde experimenttestet :) Då vet jsg läget, alla kranar stängda om man vill ha vatten kvar i tanken

2020-07-23 kl 10:29

Varsågod. Nu vill jag veta varför du inte vill ha varmvatten? Vad är det för del på det?

2020-07-23 kl 19:32

apersson850 skrev:
Varsågod. Nu vill jag veta varför du inte vill ha varmvatten? Vad är det för del på det?

Jag vet inte, vi har hitintills inte använt det bara. Vi borstar mest tänderna och tvättar händerna sporadiskt.

2020-07-23 kl 22:20

Jaha. Jag trodde det var av någon speciell anledning.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206