Att campa på camping / av Erikas

• 21 svar
Att campa på camping
2017-03-12 kl 10:50

Hej! Jag och min man köpte husvagn i år. Det är vår första egna, och nu kommer vi med största säkerhet bli flitiga campare, eftersom vi har släkt och vänner spridda över hela landet.
Jag är uppvuxen med både husvagn och husbil, MEN här kommer problemet; är ändå novis på campingplatser. Under alla år jag bott i husvagn med mina föräldrar har vi nämligen, så vitt jag kan minnas ALDRIG stått på en camping. Mina föräldrar gillade friheten med att fricampa.
Nu är jag orolig att vi ska missa självklara oskrivna regler i camping etiketten, tex detta med att hålla sig på sin plats när man parkerar. Har förstått att det är något som gör folk vansinniga när man missar och parkerar fel.
Jag vill ha alla tips ni kan ge mig!
Hur man husvagnscampar på campingplats, for dummies.
Gärna så detaljerat som möjligt!
Tack på förhand!

2017-03-12 kl 13:11

Välkommen hit! Kul fråga, vi gör som så att vi checkar in parkerar och GÅR runt för att välja plats, hälsar på våra kommande grannar och ser hur dom står så att vi kan parkera vettigt.(vissa campingar har väldigt noga regler om hur man får stå men då talar dom om det och det finns ofta bild på det) Hämtar ekipaget och ställer upp det, frågar grannarna om allt är ok. Väl på plats gena ALDRIG över andras tomter när ni ska gå iväg någonstans. I övrigt vanlig hänsyn med ljud, ev rökning (gå gärna iväg eller tänk på vindriktning) och grillning :-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2017-03-12 kl 15:09

Välkommen till forumet.Så trevligt att ni gillar campinglivet.Egentligen gäller bara att visa allmän hänsyn.Som mrcool skriver-Gena aldrig över andras plats,dom har ju precis som alla andra hyrt sin plats.Att inte störa med rökning,hög musik m m är ganska självklart.Att hälsa på sina grannar är vanligt folkvett(Man behöver inte presentera sig eller ta i hand)Att hålla rent efter sig då man diskat,lagat mat i gemensamt utrymme,duschat eller varit på toaletten är givet i min värld,men tyvärr inte i många andras har jag erfarit.Har man husdjur med sig ska dessa vara tysta och inte springa vild för våg.Har hänt att hundar skäller nästan oavbrutet och detta är inte ok och är väldigt störande.

2017-03-12 kl 18:36

Med lite sunt förnuft kommer man långt.
Och det där med att gena tycker jag att det går inte säga något generellt att man inte gör, det beror helt och hållet på hur det ser ut. Förstår mycket väl om man skall kunna komma till exempelvis ett servicehus utan att gå en omväg på ett par tre hundra meter genar. Man kan ju göra det snyggt genom att gå på gränsen mellan två tomter. Gillar man inte att det händer någon gång emellanåt så är kanske inte campinglivet nåt för dem.

2017-03-12 kl 21:02

perin skrev:
Och det där med att gena tycker jag att det går inte säga något generellt att man inte gör, det beror helt och hållet på hur det ser ut. Förstår mycket väl om man skall kunna komma till exempelvis ett servicehus utan att gå en omväg på ett par tre hundra meter genar. Man kan ju göra det snyggt genom att gå på gränsen mellan två tomter. Gillar man inte att det händer någon gång emellanåt så är kanske inte campinglivet nåt för dem.

Sunt förnuft så sant. Ett par tre hundra meters omväg till ett servicehus tror jag inte existerar på någon camping. Men orkar man inte gå rätt väg så kanske man inte ska välja campinglivet :-)

Pierre Palm
2017-03-12 kl 21:26

mrcool skrev:
perin skrev:

Sunt förnuft så sant. Ett par tre hundra meters omväg till ett servicehus tror jag inte existerar på någon camping.

Tyvärr så har du fel där. Men oavsett, vad är det hemska för en campare när någon genar lite?

2017-03-13 kl 17:03

Jag skulle vilja ställa en motfråga-Vad är det hemska med att gå där man ska ? Jag betalar ju faktiskt hyra för min plats och inte för att andra ska använda den som genväg bara för att dom är lata.Jag tycker att det är vanligt bondvett att inte snedda över andras tomter.

2017-03-13 kl 20:54

Ska du jaga alla som genar får du jobba på. Tycker det är ett ickeproblem. Gillar olika och det är bra att vi är olika.

2017-03-14 kl 18:12

Har faktiskt aldrig varit med om att någon genat över min plats,men det kan bero på att jag väljer platser som inte leder till toalett,reception m m.Däremot har det hänt att jag haft elstolpen till platsen sidan om på min plats och då är det ju ok att beträda vår plats.Eftersom det aldrig hänt oss så ser inte jag heller något problem med det.

2017-03-14 kl 18:54

Tack för alla svar! Ganska lugnad, vi har inget husdjur som följer med, och med en liten grabb på 2,5 år så blir det inga sena, eller högljudda kvällar. Vi kan ta det säkra före det osäkra för att inte störa någon och undvika alla genvägar ;) Så jag tror inte vi kommer vara något stort störningsmoment (om inte grabben får magvärk eller dyl)
Men hur är det med gemensamma utrymmen? Har alla campingar gemensamma toaletter/duschar/diskutrymmen osv? Brukar man behöva polletter eller småpengar till dessa eller finns det någon slags kod eller liknande för den som är betalande gäst?
Oskrivna regler på det området? Särskilt med disk och köksdel? Visst är det diskvatten som är det såkallade "gråvattnet"?
Ni hör, osäker på allt.
Och hur brukar det fungera med vattnet från husvagnen? Nu slog det mig att jag inte har koll på om vi har en tank för det, eller om avloppsvatten bara rinner rakt ut under vagnen. Det kan ju inte vara så populärt om det bara rinner rakt ut.

2017-03-14 kl 20:49

Har man inte avloppstank får man ha exempelvis en spillvattenlunga (ett slags plastsäck) att samla upp avloppsvattnet i.
Gråvatten är avlopp som inte kommer från toalettstolen.

2017-03-14 kl 21:30

Alla campingar har gemensamma faciliteter, på vissa kostar det att duscha mm på andra är det gratis, det går alltid att växla till sig mynt om det skulle behövas.

Pierre Palm
2017-03-15 kl 13:14

När det gäller dusch så brukar de alltid tala om vad som gäller när man checkar in. Det kan vara mynt, poletter, kort som man får ladda eller gratis, det finns många varianter. Diskmedel finns ibland på en del ställen, men det är inte så ofta, diskpropp likaså. Det är ganska sällan det är låst till toaletter och kök/disk, men det händer på en del ställen, dessa ställen har då ofta passerkort som man får vid incheckning.

Tömma gråvattentanken eller lungan görs på samma ställe som toalettavloppet när dessa börjar bli fulla och behöver tömmas. Gråvattnet kan man ju behöva tömma nån gång när man står en långhelg. Såklart beroende på hur mycket man använder vatten. :)

Mer då? Ja, det är nog som alla skriver, sunt förnuft, vara glad och trevlig och hälsa på grannar och förbipasserande är alltid trevligt. Bemöt andra som du själv vill bli bemött för det brukar smitta av sig. Ser man tjurig ut så kommer ingen hälsa och man får vara ifred, ser man glad ut kanske man gör en hel hög med nya roliga bekantskaper. :)

2017-03-15 kl 15:37

Var glad och trevlig, visa normal (ej överdriven) hänsyn till omgivningen och allt kommer säkert att gå jättebra!!

2017-03-15 kl 21:30

Sunt förnuft :)
Ni kommer aldrig att uppfylla allas önskemål, så är det.
Men något som är riktigt irriterande är när folk genar över "din" tomt.

Mvh
Jens

2017-03-23 kl 21:58

Jag tycker det är trevligt när folk genar, speciellt när man ställer upp vagnen och de har en stödbensöl med sig :)

2017-03-24 kl 06:35

Jag gillar de lite mindre campingarna där tomterna inte är lika hårt inrutade utan man kan stå lite hur som helst bara man håller säkerhetsavståndet. De är mer som en naturtomt med elstolpar utspridda. Det brukar råda väldigt god stämning på dessa och det verkar inte finns lika många rätt och fel. Är man sen nybörjare så funkar det väldigt bra om man talar om det för folk. De flesta tycker bara det är kul att några till hittat campinglivet. Har man svårt att få vagnen på plats tex så be om hjälp innan ni börjar bråka. Släpp all prestige och njut av livet. Skratta åt missöde, de blir oftast ett kul minne när man har det i backspegeln.

Tex förra året kom vi till en camping i värsta skyfallet. Jag körde givetvis fast ordentligt. Fick lossa vagnen och köra den på plats med movern. In med fru och barn som båda var grininga och hungriga. Själv ut i regnet och försöka få loss bilen. En äldre man i en Concorde trodde han kunde använda tyngden i sin husbil för att dra loss min bil, båda fastnade :) Han bjöd in på en öl medans vi väntade på campingägaren som kom med traktor och drog loss båda. Riktigt kul minne, med många kul bilder tagna av min fru.
Så se det roliga även i tråkiga situationer.

2017-03-24 kl 11:14

Nu vill vi se bilder!
Jag har också bärgat ett antal campare i olika sammanhang, men det är inget som plåtat då.

2017-03-24 kl 12:44

David skrev:
Jag gillar de lite mindre campingarna där tomterna inte är lika hårt inrutade utan man kan stå lite hur som helst bara man håller säkerhetsavståndet. De är mer som en naturtomt med elstolpar utspridda. Det brukar råda väldigt god stämning på dessa och det verkar inte finns lika många rätt och fel. Är man sen nybörjare så funkar det väldigt bra om man talar om det för folk. De flesta tycker bara det är kul att några till hittat campinglivet. Har man svårt att få vagnen på plats tex så be om hjälp innan ni börjar bråka. Släpp all prestige och njut av livet. Skratta åt missöde, de blir oftast ett kul minne när man har det i backspegeln.

Tex förra året kom vi till en camping i värsta skyfallet. Jag körde givetvis fast ordentligt. Fick lossa vagnen och köra den på plats med movern. In med fru och barn som båda var grininga och hungriga. Själv ut i regnet och försöka få loss bilen. En äldre man i en Concorde trodde han kunde använda tyngden i sin husbil för att dra loss min bil, båda fastnade :) Han bjöd in på en öl medans vi väntade på campingägaren som kom med traktor och drog loss båda. Riktigt kul minne, med många kul bilder tagna av min fru.
Så se det roliga även i tråkiga situationer.

....medan fru och barn satt kvar i husvagnen? :-)

2017-03-24 kl 19:17

apersson, ingen som har berättat det för dig kanske. Tycker mobilen åker upp bra fort om man gör något som sticker ut. Tex envisas med att backa vagnen med bil, mellan en massa träd bara för att få komma nära havet och få bra utsikt. Alla hoppas på att man skall backa på något så de får en bra historia att berätta !

perin, helt korrekt de njöt av mat och bra underhållning utanför. Hon tyckte jag var värd en öl efter att ha kört 6 timmar medans de sov i bilen. Efter att vi hade fått upp båda bilarna på grusvägen igen upplyste campingägaren oss om att man inte fick stå där vi hade kört ut för att det var sankt där efter allt regn som kommit tidigare i veckan. De sa ju tjejen när ni checkade in sa han. Tyvärr sa hon inget till varken mig eller husbilsägaren. Men sånt är inget att hänga läpp för, skit händer och man går vidare.

2017-03-24 kl 22:15

Har inte sett någon som plåtat, men däremot någon som kommenterat mitt backande vid något tillfälle.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05