Backa in på campingplats / av belle

Backa in på campingplats
2009-09-12 kl 20:34

Hej på er alla, särskilt till er med lite camping erfarenheter.Har i slutet av säsongen införskaffat vår första husvagn. Vi hann med en liten tur till Askersund innan semestern var slut och allt gick väl. Min fråga till er som har vanan inne är, finns det tips om hur vi bör gå till väga med inbaxning på trånga tomter, detta ger mig mardrömmar inför sommaren som kommer. Är alla superbra på att backa in sina vagnar eller är det handkraft som gäller. Kommer naturligtvis träna på gårdsplanen som en galning men undrar ändå om det räcker.Kan nämna att vi har en kabe 560 enkelaxlad.Går det undvika katastrof vore det skönt. Nybörjaren.

2009-09-12 kl 20:53

Ta det bara lugn och försiktigt så funkar det. Vad gör det om du behöver justera några gånger i början. En viktig grej är att den som skall hålla kollen bakom inser att det inte funkar om de försvinner bakom vagnen. Ett vanligt betende hos mitt huskors. En tumregel: Börjar vangnen gå åt vänster ; styr vänster och vise versa för höger. Jag tycker personligen att det är betydligt lättare att backa med husvagnen än med en vanlig släpkärra. Gå med i Caravan Club. Sektionerna har oftast någon eller några manöverkörningar (avrostning) inför vårsäsongen. Ett strålande tillfälle att som nybörjare få bra hjälp. Lycka till och välkomna till campingfolket.

2009-09-12 kl 22:06

Tack kjello, ska kolla upp caravan club, är nog inte fel om man går nån manöverkurs för att komma igång. Belle=)

2009-09-13 kl 09:00

Hej!Håller med KjellO ,fast o andra sidan varför inte skaffa Mover,då kan man få vagnen precis dit man vill med fjärkontrol i handen.

2009-09-13 kl 10:14

Men tänk om tekniken krånglar, då står "man" där o får inte vagnen på plats i alla fall...En mover kan nog vara ett bra hjälpmedel, men grunden måste du kunna ändå.

2009-09-13 kl 11:09

Träna på att backa, det har du alltid glädje av. Se till att den som hjälper dig att backa står så att hon/han syns hela tiden och är tydlig med sina tecken / vinkningar. Är det väldigt trångt så koppla från och dra / Skjut för hand. Ofta finns det trevliga campare som brukar komma till hjälp och putta på. Brukar själv få koppla av och ta till handkraft när det är för trångt och jag är ganska duktig på att hantera släpvagnar. Men ibland är ekipaget för långt och omgivningen för trång.
Mover är ju kanon som hjälpmedel, men de kostar ju en hel del. Mellan 16 - 20.ooo Kr.
Ta det bara lugnt så löser sig allt i slutändan. Lycka till.

2009-09-13 kl 12:03

Tack ni alla, en mover är säkert bra men som kallekula säger en kostsam investering. Skönt att höra kallekula hur du gör vid trånga platser, det kanske är vanligt att man med handkraft gör justeringar och då menar jag inte bara de sista finjusteringarna. Det som känns pinsamt är väl de sk. proffsen som gärna sitter på första parkett och tittar på.Kram till er alla och fortsätt gärna komma med tips.Belle

2009-09-13 kl 12:09

[quote user="belle"]
Tack ni alla, en mover är säkert bra men som kallekula säger en kostsam investering. Skönt att höra kallekula hur du gör vid trånga platser, det kanske är vanligt att man med handkraft gör justeringar och då menar jag inte bara de sista finjusteringarna. Det som känns pinsamt är väl de sk. proffsen som gärna sitter på första parkett och tittar på.
Kram till er alla och fortsätt gärna komma med tips.
Belle
[/quote]

Du får väll gå fram å säga att ska dom titta på utan å hjälpa så kostar det en slant

2009-09-13 kl 15:42

Som sagts tidigare, det bästa är att helt enkelt öva. Det näst viktigaste är att låta backningen ta sin tid, börjar man hetsa upp sig eller jäkta går det automatiskt åt h-vete. Speciellt om man är två för det går lätt ut över den andre. Ta det med ett garv istället och börja om :-)

2009-09-13 kl 16:00

Jag brukar stå där vår "tomt" tar slut, så han vet hur långt han ska backa. Hur han ska vrida ratta o så vet han bäst själv. Jag lägger mig inte i de. Han kliver ur o kollar var tomtgränsen åt sidan går, sen backar han. Men o andra sidan, så är han van o köra större ekipage än våran Volvo o en Cabby 590.

2009-09-13 kl 18:40

Vi använder billiga comradios från Claes Ohlsson

2009-09-13 kl 21:01

Mitt tips är att innan inbackningen gå ut och tillsammans avgöra var vagnen ska stå. Vi brukar bestämma var ett av husvagnhjulen ska hamna.Sen är det nog träning som gäller, både på backningen och på kommunikationen! Det är ju oftast lättast att backa i vänstersväng (du ser vagnens vänstra bakre hörn) och om ni då har bestämt var vänstra husvagnshjulet ska hamna (och inte har alltför dåligt ögonmått) borde det vara relativt enkelt att komma på plats.Jag har nog lite "sinne" för att backa med vagnen, så vi behöver sällan justera för hand. Men det beror även på att vi inte är så noga med att stå exakt rättt, väljer ofta lite ensligare lägen och tar omtag när det blir fel. Och om man gör fel så får man bjuda på det, det är inte hela världen!

2009-09-13 kl 21:17

Träning Träning Träning så funkar det bättre hela tiden samt vänster backa är lättare då du ser sidan på vagnen .

2009-09-13 kl 21:42

Rätt Conny
träna träna träna och tillsammans med han eller hon som brukar DIRIGERA

2009-09-15 kl 15:36

Mycket bra tips här redan. Som tidigare inlägg, se till att ni ser varandra en dirigent som försvinner bakom vagnen är ingen hit.
Jag tycker själv det är lättare att backa med vagnen än med en släpkärra, det är längre till axeln vilket gör att den inte svänger så fort.
Ha ingen prestationsångest, ta den tid det tar. Ibland kan man "köra runt" och komma in på sin plats via den mittemot om den är ledig.
Och du - Knuffar du vagnen kommer det med all säkerhet några som hjälper dig att knuffa.

2009-09-15 kl 18:45

Hmmm... märker att det räknas med att man har någon som dirigerar... Kan man lära upp hunden till det tro? Skämt åsido tycker jag det är ett stort problem att behöva sköta det hela själv utan någon som kan hålla koll. Några tips?

2009-09-15 kl 19:10

Klart det finns tips!
Kolla först hu det ser ut bakom, försök att välja position så att du inte behöver "vinkla" alltför kraftigt såhar du hyfsad koll i backspeglarna.
Man kan förstås också köpa sig fri med en trådlös backkamera

2009-09-15 kl 19:16

jag kan bara kontatera att det det finns ett uttryck som heter
"Learning by doing " och det är det det går ut på,vist tokigt kommer det att bli men vad skoj det är efteråt.........

2009-09-15 kl 19:56

Vilken respons det blev på min undran om backning, jag tackar allra ödmjukast för alla tips. Jag kommer garanterat inför sommarens campingturer i första hand välja plats där man som någon berättade om, platser som man kan köra rakt igenom, men skulle det nu vara så att inte det alternativet finns så hoppas man ju på att den hjälpsamheten som verkar finnas här också finns på campingen om handkraft skulle behövas. Ps snart är det dags för premiären att backa in "kräket" på logen, det kommer bli bra träning.Sköt om er och fortsätt gärna med tips det behövs.Belle..

2009-09-15 kl 22:09

Før eller senere vil du oppleve at ekvipasjen er for lang og må skyves på plass.Det er ikke alltid medhjelperene sitter å venter;særlig ved dårlig vær. Da er det man er glad man har mover. Du kan selv stå bak vognen og dirigere den på plass. Det er du selv som bestemmer hvor vognen skal bevege seg. Du kan ikke skylde på noen annen om det går feil. Akkurat som med GPS. Etter at den kom er det slutt på å skylde på kartleseren ved feilkøring. En annen viktig ting som underletter backningen er gode speil.

2009-09-15 kl 22:27

Hej Nybörjaren, tycker inte du ska vara orolig. Köpte själv min första husvagn i våras och har varit ute mycket i sommar och har inte haft några större problem. Jag har iofs kört mycket släp innan så en del vana hade jag sedan innan. Sen är det som några har skrivit innan att grannarna hjälper till om du puttar in husvagnen. Har en rolig upplevelse från i somras när jag skulle backa in husvagnen till våran plats, då är saken den att jag skulle backa i en liten uppförsbacke och det regnade det tog bara typ 1 meter sen satt bilen fast i gräset. Vi gick ut för att putta in husvagnen och fast att det regnade kom det ut grannar för att hjälpa till.
Ångrar inte en sekund att jag blivit campare.
Lycka till!

2009-09-16 kl 19:32

Bara ett litet inlägg till i "debatten"...har aldrig upplevt maken till tjänstvilliga campingvärdar som på CC Sollid på Tjörn i våras. När vi kom så "strömmade" det till campingvärdar och i princip ställde de hela vagnen på plats. Jag (som inte kör, men brukar dona med dirigering, nervevning och sån´t) stod bara som en "fågelholk" vid sidan och undrade vad jag skulle göra...ingen uppgift blev kvar till mig, t o med elen satte de i. Så kan det också "gå till", helt klart. Så jag tror inte någon behöver oroa sig för att inte få hjälp. Även om inte hjälpen kommer "självmant" på en gång så har jag aldrig varit med om att bli nekad hjälp om man frågat, har givetvis aldrig själva nekat någon heller.
Finns det ingen att fråga så lär det ju istället vara gott om plats...

2009-09-17 kl 17:43

Alla är vi barn i början. Tyvärr finns det som någon nämde tidigare i forumet folk som finner nöje i att titta på när en nybörjare gör sina misstag, men lika många som vill hjälpa till. Själv föredrar jag att parkera ekipaget utanför campingen och leta upp en bra plats till fots innan jag kör in. Är det som en sardinburk på campingen åker jag hellre vidare av flera skäl. Dels har vi hund, och då är det bra om man kan stå lite avskilt. Sen trivs jag själv bättre om jag får ha lite "luftigt" omkring vagnen och inte behöver trängas. Även om det för det mesta finns trevliga och hjälpsamma människor på en campingplats så är det en speciell känsla att kunna vara oberoende (kanske en del av frihetskänslan många campare talar om) och kunna hantera sitt ekipage själv, så mitt bästa tips är att träna på att backa, och kanske skaffa en fyrhjulsdriven dragbil om du inte redan har det, så du slipper köra fast på blöta gräsmattor. En lätt och smidig vagn underlättar naturligtvis också. Min Solifer 500 har totalvikten 1090 kg, och bredd 223 cm, längd 655 cm inkl.dragstång. Den har ändå gott om plats för två vuxna, två barn och en mellanstor hund.

2009-09-22 kl 19:43

Har nu ställt in vagnen på logen för vinterförvaring. Var lite pirrigt att göra det för första gången med ungefär 35 cm marginal på vardera sidan på logdörrarna. Men skam den som ger sig, när jag väl våga lita på sambons direktiv så gick det galant. Nu är det några månader tills man ska ut och campa igen, men tack vare er alla så känns det faktiskt ganska ok, att ge sig in på campingarna och försöka undvika smärre katastrofer.Trevlig höst på er alla " Belle"

2009-09-23 kl 21:46

Hej Belle. Här är ett tips för trånga platser. Se bilder på fotoalbum

2009-09-24 kl 09:15

Tack bermag otroligt fiffig ide. Borde verkligen passa dem som åker själva utan medhjälpare.Såg i ditt fotoalbum en bild från lökna camping, där har du en typisk mardröm för mig att ställa in på långsidan som de hade gjort. Om man kommer till en sån plats och ska stå emellan två som redan är uppställda, så måste man väl ändå backa in på tvären och sen med handkraft putta den på plats eller.. Mvh Belle

2009-09-24 kl 18:26

Att stå så med bredsidan är väl egentligen inte tillåtet då draget ska vara ut mot vägen på de flesta campingar och rekommenderat ur brandsäkerhetsynpunkt. Svårt med 4 meters-regeln.

2009-10-24 kl 18:42

Så här gör jag (eller borde göra).

Om ni är två, gå in på campen och i lugn o ro se ut var ni vill stå. Kolla vägar,träd o lyktstolpar mm.

Placera en hink el dyl där vagnens hjul eller hörn skall vara.

Gör klart vilka tecken som skall gälla mellan bil o invinkare

Backhjälpen måste se backspegeln för att synas

Nu kommer min hjälp

DU FATTAR RATTEN MED BÄGGE HÄNDER PÅ NEDRE HALVAN AV RATTEN.

Detta för att underlätta åt vilket håll vagnen skall gå. Vrid vänster och vagnen går vänster när du backar. Denna insikt har hjälpt många.

Nu har du full koll på ekipaget. Sakta o lugnt. Kolla medhjälparen. Gå ut o titta.

Håll koll på bilens främre del.!!

Det är ingen skam att ta om och göra bättre.
Detta att fatta ratten med bägge händer, i nedre delen av ratten, löser problemet "åt vilket håll skall jag veva" och du är efter ankring fortfarande vänn med invinkaren. Hela tiden små rattrörelser.
Ett annat tips, när du sedan skall backa in till vagnen igen. Det kan vara svårt att i sidled exakt veta bil/husvagns position.
När du har ekipaget stående i rät linje, backspeglar och du i körställning. Fäst en liten svart tejpbit i nederkanten på bilens bakruta. Be en medhjälpare att på husvagnen fästa en liknande tejpbit som du i backspegeln ser rakt över bilens tejpbit. Nu har du på seglarspråk bil och husvagn "ens".
Alltså då du backar mot vagnen, håll bara koll på tejpen att de är under varandra. Avståndet till kula / drag sköter medhjälparen.
Ha det så gott med vagnen. Låt den bli din vänn o glädje

2009-11-16 kl 20:16

Hej!
Du har alldeles rätt det är bara att öva. övning ger som bekant färdighet. Åk gärna ut på en industritomt och sätt ut några koner kan vara hinkar gamla blomkrukor träbitar o dyl. Du kan då göra upp gatukorsningar p-rutor slalömbanor mm. Ett tips när man backar med släp stor som liten. Vart skall den? Går den dit den skall? Gör den inte det styr emot så blir det åt rätt håll och bry dig inte om du svänger höger eller vänster. Det är också bra och viktigt om medpassageraren står synligt.
Lycka till.

2009-11-17 kl 13:34

Jag skulle säga att "belle" har inga problem längre med att backa på campingplats..har man fixat vagnen genom logdörrar med 35cm marginal på varje sidan då har man klarat backningen som v.g.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03