Bara konflikter och bråk när vi är iväg! / av LindaA

• 11 svar
Bara konflikter och bråk när vi är iväg!
2016-06-27 kl 17:15

Var ska jag börja. Min man var intresserad av att köpa husbil och vi köpte en förra våren, 2015. Vi hade provat husvagn en sommar. Jag följde med och hade krav på hur den skulle se ut:), dock var jag inte jätteintresserad men gjorde det för min man och dotterns skull. Dottern är nu 10år. Förra året var vi iväg i Europa och körde allt för långt. Det var värmt och vi hade ingen a/c, trodde jag skulle dö. Nu i midsommar var vi iväg över midsommar och körde 45 mil dit och tillbaka. Dottern på 16 år följer också med och vilket liv och bråk. Hon vill inte följa med och bråkar om wi-FI och går inte ens ut. Bråkar om röran i husbilen, vilket inte är mycket alls. Men nu när vi kom hem så sa jag att jag är inte intresserad av detta längre. Det tar något så hårt på mina krafter och jag får inte sova. Jag är helt slut när vi kommer hem. Nu är min man skitsur och besviken på mig. Vad tusan ska man göra? Fler som bråkar och har ingen semester när ni är iväg? Känns som för vår del så blir det skilsmässa om vi åker iväg och skilsmässa om vi inte åker. Suck, nu pratar vi inte med varandra. Ska jag ljuga eller och säga att jag tycker det är supermysigt när jag inte tycker så?

2016-06-27 kl 18:06

Vi tog med vår dotter med son på 5 år och dotter på 11 till Italien en sommar och likadant 2 år senare och de tjatar jämt om att de vill följa med oss ut igen. Det är tydligen stor skillnad på barn.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2016-06-27 kl 18:49

Ja verkligen. Vår lilla på 10 år vill ju också men inte den stora och så inte jag heller. Jäkla konflikter....:(

2016-06-27 kl 20:23

Linda.. Det låter som att ni har ett liten bit kvar till varandra vad gäller att respektera varann.
Kan vara så att tiden inte riktigt är mogen för er med campinglivet.
Svårt för dig att säga ifrån förstår jag men det blir ju inte bättre för att du ger med dig.
En grej ni kan testa är att ni får bestämma semester varannan ggn du och din man, vill du inte iväg med husbilen så måste han respektera det, liksom du då måste respektera det när det är hans ggn att bestämma.
Regler behövs ibland för alla, och det är upp till var individ att följa dom, men passar inte det så är det bättre att stanna hemma..
Vad gäller wi-fi så finns det en mängd olika lösningar.
Respekt och tillit är nyckelorden.
Lycka till.

2016-06-27 kl 22:10

Ni är nog inte unika på något sätt utan det som du beskriver går nog alla barnfamiljer igenom. Det är nog ingen tröst för dig just nu men man kan ha det i bakhuvudet att det är en övergångsperiod. Det är väl en typ av brytningsprocess som din dotter går igenom.

Har sjäv en 14 årig son och en 16 årig tjej och där är det mest grabben som inte gillar det. Tjejen tycker det är helt OK om det finns sol, bad & shopping, fast kanske i omvänd ordning. :-)

Jag har införskaffat en 4G router så att de kan surfa när de känner för det, och vi föräldrar med för den delen. Använder Tele2 som operatör och får betala 150:- för 20Gb eller 250:- för 50Gb så det är inga jättestora pengar. Köpte min Router kontant utan bindningstid så man behöver då bara betala när man nyttar det.

2016-08-24 kl 18:37

Linda! När jag läser din text blir det rätt tydligt att ni helt enkelt tar för långa respass. Om grejen är att ni vuxna verkligen vill komma långt för att uppleva något unikt kanske barnen skall vara hemma om det går. Annars låter det som att ni skall ta kortare resor, låta själva campinglivet bli grejen, plus roliga saker att göra för alla när ni stannar till. Variation! Kanske också en idé att ge tonåringen ett eget ansvarsområde...dokumentera med kamera... eller annat utifrån intresse...

2016-08-24 kl 19:05

Vi skaffade vagn när ungarna var relativt stora. Sonen nu 22 tvingade vi med ett tag men när han var tillräckligt gammal att sköta sig själv hemma, fick han stanna hemma (och ta hand om en hund). Vi varierar resorna en hel del med mest kortare dagspass och blandar fricamping med mindre campingar. Det gör mycket att bara vara två som skall komma överens och då blir det att både ge o ta. Men är man en som inte alls gillar nomadlivet är det naturligtvis svårt. Annars får man väl göra så gott man kan att tillfredsställa respektive semesterdeltagares önskemål.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-08-25 kl 06:59

Det där är uppenbarligen väldigt olika.
Vi två fungerar utmärkt när vi är iväg. Ungarna är utflugna, men yngsta dottern har visat intresse att köra ut på egen hand (med sin pojkvän). Projekt för henne att ta tillräckligt körkort har smugit igång.
Får väl se hur det går för dem, om de kommer iväg. Hon får ju ha så hon får köra med den först...

2016-09-01 kl 15:30

Undrar på om inte något av din besvikelse över husbil semestern, är på grund av stora dotterns beteende? Det måste vara ett helsike med en sådan unge i en husbil, ja alls på semester.
Nu är hon ju så stor att man kan föreslå att hon själv semestrar antingen tillsammans med familj eller med kompisar.
Så gör ett nytt försök i höst innan det blir för kallt, med bara din make och den yngsta dottern, så skall du se det nog blir betydligt trevligare.

Med vänlig hälsning

Hans-Peter Stülten
Nynäshamn
2016-09-01 kl 19:40

Vi är alla olika så jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter. När jag var i 16 års åldern så ville jag frigöra sig från mina föräldrar. Tror jag slutade följa med mina föräldrar med husvagnen när jag var 15 eller 16, minns inte exakt.
De sista åren jag var med så hände det att det kunde vara rätt så livat vissa gånger, ibland p.g.a att man hade stark vilja när man ville göra något särskilt eller när man inte ville göra något. Ibland bara för att man var allmänt tjurig, får jag vill erkänna. Detta löstes delvis genom att jag fick hitta på lite egna grejer utan mina föräldrar även när vi var iväg med vagnen.
Som sagt vi är alla olika, men jag minns att det var lite av en befrielse när man fick stanna hemma själv.

2016-09-09 kl 11:04

Vi har husvagn och för oss så har vi den för resor lite varstans.
Har själv en dröm att åka neråt europa men det får vänta ett tag till. De andra skulle hata att åka länge i en bil så den kortaste resan hemifrån har varit 8 km bort, vid en sjö, som vi har sovit vid. Frugan jobbade dagen efter. Börja med att åka kortare sträckor än att mala långt bort.

PS, någon gång har vi sovit utanför huset ocksåf förståss. DS

• 11 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05