Behöver man elplats varje natt ? / av solifer1987

Behöver man elplats varje natt ?
2013-07-06 kl 15:34

Kul att läsa denna sida med så olika intressen. Själv håller jag nog med Kampare. Har skaffat husvagn för att kunna ta mig dit ungen annan är och uppleva tystnaden. Lugnt och fridfullt är min grej då jag jobbar med folk och service hela dagarna så är jag liksom färdigpratad. Jag har endast ett 75A batteri och har varit ute som längst i fyra dagar och det har gått bra. Nu har jag skaffat LED-lampor så nu blir det väl ännu bättre. Solpaneler står på tur om jag nu skulle få tid att vara ute längre. Kan ju dessutom vara så att jag börjar vara ute mer vår och höst och då drar det väl mer batteri med cirkulationspump som går och mer behov av tända lampor. Men att starta ett elverk är inte aktuellt. Lätt eller inte men då får det kosta vad det vill att få dit solpaneler...:-)

2013-07-06 kl 15:36

Annars har jag inget emot att ha med saker... Cyklar... Gärna kanot..Gasolgrill... Men TV har jag inget sug på. Tyst var det ju...:-)

2013-07-06 kl 15:59

Själv har jag en husbil där jag installerade en 100W solpanel och nu 2st gelbatterier som tål urladdningar bättre än bly batterier. Det fungera alldeles utmärkt tyst o fridfullt har jag el i flera dagar tom veckor om jag vill. Skulle jag mot förmodan ge mig ut på vintern så finns det ju elplatser att tillgå om elen skulle tryta.
Jag beställde min solpanel med regulator o allt från Tyskland: Kostnad ca: 2500:-

2013-07-07 kl 01:31

Ett 1KwA elverk ger ca 4 ampere.
med lite TV, lyse blir det kanske 2A x4 kvar till laddning dvs kör man verket i 5-6 timmar laddar man på med +40A dvs ett urladdat 75A batteri. Vet inte vad ett sådant verk drar i timmen på full belastning men det går väl åt en del liter bränsle.. Gärna då akrylatbensin som dom flesta nya motorer brukar kräva.. blir ganska dyr ström. men använder man verket sällan så kan det ju vara lönt...
En jeepdunk på 20 l bör räcka att ladda och se på tv med en stund.

2013-07-07 kl 19:19

Jag vet inte vad det är för elverk ni refererar till som högljudda, antagligen handlar det om betydligt äldre och/eller större doningar än det jag har köpt. Jag har denna helg varit till Countryfestivalen i Gumboda (fricamping på en stor sandhed utanför Robertsfors i AC-län, uppträdde gjorde bl.a Nanne Grönwall, Top Cats, Pepita Slappers och Custom Covers), och tog med det nyinköpta blå "monstret". Ungefär 20 meter från min husvagn stod en campingbuss (ett hemmabygge baserat på en fullstor landsvägsbuss) som hade två ganska stora elverk stående ute bland tallarna, och visst hördes de OM det var vindstilla och ingen som satt och pratade i närheten. När jag drog igång mitt elverk (som jag ställde på ytan mellan min vagn och grannens, ca 2 meters avstånd till varje vagn) var jag tvungen att kolla en extra gång för att försäkra mig om att det gick, så tyst var det. Min husvagnsgranne tyckte att det lät mer som en eltandborste än som en förbränningsmotor, och det var ingen av de som stod inom en radie av 15 meter från min vagn som upplevde det som störande. Tvärtom var det flera som undrade var jag hade köpt det och min husvagnsgranne (Kabe Safir XL) ville även låna det några timmar för att ladda upp sitt batteri.

Det enda störningsmomentet jag uppmärksammade var, när en av entrévärdarna gick omkring och försökte få folk att ställa sina husvagnar "med draget mot vägen", och det var nog han själv som blev mest störd när svaret från de flesta blev "det gör jag kanske i morgon, om jag hunnit nyktra till", samt att det fanns några som ansåg det vara hutlöst att ta 300 kr i inträde till festivalområdet.
Bränsleförbrukningen då? Ja, enligt specifikationerna ska det gå 4 timmar på 2,5 liter bensin vid en belastning på 75 procent, men när jag stängde av det efter nästan 5 timmar var det fortfarande bränsle kvar i tanken.

Vad mer att nämna då? Tja, jag sov riktigt bra även om jag gärna sett att dynorna varit lite tjockare (det ska jag lösa genom att köpa en 120 cm bäddmadrass och rulla ut över bakre slafen), kylen fungerade utmärkt på gasol, jag upptäckte att en slanganslutning till kranen i "toalettutrymmet" hade släppt och behövde lagas, mitt nyinköpta campingbord och gasolgrillen från Jula fungerade bra, mitt gasoldrivna campingkök (ett klassiskt Primus 2-lågigt kök) gick över förväntan och väckte en hel del beundrande kommentarer, solskyddstaket/markisen från Biltema var väldigt lätt att montera upp, de hopfällbara stolarna med drickahållare i ena armstödet och en liten "kylväska" i det andra (också från Biltema) var riktigt bekväma, alla trivdes och umgicks på ett avslappnat sätt trots att variationen på årsmodeller och prisklasser var stor, solen sken och det fanns knappt några mygg att tala om. Jo, det fanns förresten ett störningsmoment till: Tältspikarna som följde med solskyddstaket var för korta för att ge något fäste för staglinorna i den torra sandheden, men det löstes med hjälp av några tillyxade tallkäppar som jag slog ner i backen i stället. :-)

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2013-07-07 kl 20:03

Kul för dig nalle. Hoppas det är så om fem år också..

2013-07-07 kl 22:49

Knutaugust skrev:
Kul för dig nalle. Hoppas det är så om fem år också..

Mja Knutaugust, hur ska vad vara om fem år?
Ska jag fortfarande tycka om att vara ute med husvagn? Eller ska jag åka till Countryfestivalen då också? Omöjligt att säga, då det inte ens går att säga om jag lever om fem år, även om jag naturligtvis har det som målsättning..
Ska jag fortfarande tycka om bra musik? Ja, lever jag och får behålla hörseln så lär jag göra det.
Ska jag fortfarande tycka att mitt elverk är en pärla? Ja varför inte, om det fortsätter att gå bra så (och, som sagt, om jag fortfarande lever), och om jag inte köpt ett annat, kraftigare elverk för att möta mina eventuellt högre krav eller kompletterat/bytt till solpaneler.
Eller menar du om jag fortfarande kommer att uppskatta mina JULA- och Biltemaprylar, om jag fortfarande kommer att uppskatta en myggfri kväll med något gott på grillen och något gott i glaset, om jag fortfarande kommer att känna mig nöjd över att ha löst ett problem med det som finns på platsen, eller om jag fortfarande kommer att uppskatta den familjära stämningen som råder mellan (de flesta) husvagnsägare oavsett om husvagnen kostat 10.000 eller 350.000 kronor?

Sedan Knutaugust, varför skulle någon dra igång ett elverk om dom står vid en elstolpe? Är inte det som att köpa buteljerat vatten när det finns dricksvatten i världsklass i kranen?

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-08 kl 22:09

Nalle907 skrev:
Sir-n skrev:
Tänk på detta Nalle907

Med solceller har du en engångskostnad som sedan sköter sig själv!

Ett elverk drar bränsle som du även ska ha med dig i dunkar. Räkna bränsle åtgång slitage mm på ditt elverk på Ca:10 - 15år

Kul att ha ett elverk som står och för ett jäkla odjud också.

Säg mig Sir-n, men är inte tonen i det inlägget tämligen mästrande? Jag ber om ursäkt om du känner dig stött, men hela ditt inlägg andades "jag vet bäst och du ska göra som jag säger".. Och blir jag bemött så på en enkel fråga, då sparkar jag bakut och väljer en liknande ton.
Och ja, jag köpte ett elverk i dag.

Nej jag bara såg en underton i ditt sista inlägg som liksom härledde till din tillrättavisning utav Sir,n .
Jag såg bara en form av precis samma sak i ditt inlägg. Ja faktiskt mera i ditt inlägg.
Ursäkta om jag frågade om det är så om 5 år då.

2013-07-09 kl 00:39

Knutaugust, om du uppfattade mig som mästrande är jag den förste att be om ursäkt, för det var inte min mening. Min målsättning var i stället att förklara hur jag upplevt elverket, dess funktion och dess ljudnivå, samt också att ge en inblick i hur min första helg/fricamping med husvagnen hade förlöpt.
Och naturligtvis hoppas jag att jag kommer att tycka att det är lika trevligt med husvagnslivet om fem år :-)
Så än en gång, till alla som kan ha uppfattat mitt inlägg som mästrande eller på annat sätt stötande, mina uppriktiga ursäkter och en förhoppning om en trevlig sommar oavsett om det blir husvagnsliv eller inte.

Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-09 kl 19:09

Varför skall man ha antingen eller? Varför inte både och...
Jag har inte valt mellan solceller och elverk. Har både och. Elverket är dock inte alltid med då det inte alltid behövs.

Batterierna är 3 st 80Ah. Står gärna utan elstolpe. Men på nåt sätt är det en frihet att kunna titta på TV om jag vill. Eller surfa lite på internet. Och slippa snåla på all LED-belysning hela tiden. Det ger en känsla av frihet att vara oberoende och kunna göra det man känner för oavsett var man är.

2013-07-10 kl 18:26

Nalle907 skrev:
Knutaugust, om du uppfattade mig som mästrande är jag den förste att be om ursäkt, för det var inte min mening. Min målsättning var i stället att förklara hur jag upplevt elverket, dess funktion och dess ljudnivå, samt också att ge en inblick i hur min första helg/fricamping med husvagnen hade förlöpt.
Och naturligtvis hoppas jag att jag kommer att tycka att det är lika trevligt med husvagnslivet om fem år :-)
Så än en gång, till alla som kan ha uppfattat mitt inlägg som mästrande eller på annat sätt stötande, mina uppriktiga ursäkter och en förhoppning om en trevlig sommar oavsett om det blir husvagnsliv eller inte.

Visst var det så Nalle907, ger man så tar man.

Du måste vara stolt över dina Ryska desertörer, du har i din släkt. Tänkte mest på att du poängterar dessa i din sign?

Jag för min del har inte så långt till Karl den XI !!!

2013-07-11 kl 10:51

Sir-n skrev:
Du måste vara stolt över dina Ryska desertörer, du har i din släkt. Tänkte mest på att du poängterar dessa i din sign?

Jag för min del har inte så långt till Karl den XI !!!

Ja visst Sir-n, ligger det till så att jag har ryska desertörer i släkten så är väl det inget att skämmas för, det visar ju bara att de var lika trötta på att kriga som de svenska soldaterna var.. Men det kanske var därför som du och jag kom lite på kant med varandra (Karl XI krigade ju som bekant mot ryssarna) ;-)

Hur som haver lutar det åt att åka iväg och fiska i helgen, och sedan har semestern officiellt börjat för mig. Hoppas att du och alla andra får en skön och trevlig semester och vem vet, vi kanske träffs någonstans där ute?

Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-23 kl 01:00

Vad ska du med batterier till om du har elverk?

2013-07-23 kl 10:06

Ja vad svarar man på den frågan? I mitt fall har jag elverket för att kunna hålla batteriet fräscht även när jag fricampar, och för att jag inte tror att husvagnens 12 V-utrustning skulle må så bra om jag tog bort batteriet och försökte köra allt på 240 V.

Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-23 kl 17:04

Ville bara berätta att jag nu varit i Hälsingland o fricampat i 6 dygn, fiskat och tittat på Diggiloo i Järvsö utan el.
När jag tittar på laddningen i bilen så är batterierna fulladdade. Jag har kört värme på natten, fläkten har gått sen att värmen går på Gasol är ju en annan femma, och även haft läslampor samt laddat mobilerna o dator mm.

Solceller skulle jag även skaffa på en eventuell Husvagn som jag funderar på att byta till.

2013-07-23 kl 20:01

Nalle907 skrev:
Ja vad svarar man på den frågan? I mitt fall har jag elverket för att kunna hålla batteriet fräscht även när jag fricampar, och för att jag inte tror att husvagnens 12 V-utrustning skulle må så bra om jag tog bort batteriet och försökte köra allt på 240 V.

Det jag menade var att om du nu gör dej besväret med att ta med ett elverk på tur så kan du ju lika gärna sätta in en transformator 230/12 v och bara köra på det.

En 100-140w solpanel och en dc/dc laddare/regulator behöver du aldrig tanka, dra av snöret till, serva, svära över, kolla oljan, eller höra gnäll i från grannarna.
Och små, billiga elverk är inte gjorda för att gå så ofta och länge för att ladda ett batteri. Dom går gärna sönder. Om man inte har riktiga grejer med hondamotor förstås, med då kostar dom ju en del.

2013-07-23 kl 20:26

Svensson82 skrev:
Det jag menade var att om du nu gör dej besväret med att ta med ett elverk på tur så kan du ju lika gärna sätta in en transformator 230/12 v och bara köra på det.

En 100-140w solpanel och en dc/dc laddare/regulator behöver du aldrig tanka, dra av snöret till, serva, svära över, kolla oljan, eller höra gnäll i från grannarna.
Och små, billiga elverk är inte gjorda för att gå så ofta och länge för att ladda ett batteri. Dom går gärna sönder. Om man inte har riktiga grejer med hondamotor förstås, med då kostar dom ju en del.

Mja, skulle jag köra med den lösningen så hade jag nog siktat på ett betydligt dyrare elverk, men nu är tanken den att använda det för att ladda upp husvagnsbatteriet under dagtid och nattetid har jag det undanställt. Tyvärr finns det allt för många i vårt avlånga land som har lite svårt att skilja på sina egna och andras ägodelar, och att ha t.ex ett Honda- eller Yamaha elverk (som kan kosta 13-18.000) gående kontinuerligt kanske är en allt för stor frestelse för dessa individer. Dessutom, om jag tar bort batteriet och någon mindre nogräknad individ bestämmer sig för att "låna" elverket nattetid, vad har jag då för alternativ?
Men som jag sagt i ett tidigare inlägg, det finns inget som säger att jag inte kompletterar och/eller ersätter elverket med solpaneler någon gång i framtiden, men för denna säsongen får det räcka med elverket. Skulle det sedan gå sönder under sommaren så lämnar jag bara in det som garantireklamation och tar ut ett nytt.

Kör Volvo V70 2.4D -08
2013-07-26 kl 21:52

Underhållande läsning!

2021-10-17 kl 21:30

Marianne 46 skrev:
Underhållande läsning!
Ja, eller hur? Även nu, åtta år senare.

Jag har solpaneler på vagnen, så jag har inte stått så länge att jag fått slut på strömmen med den här. Längre än tio dagar har jag inte varit utan el. Däremot händer det ändå att elverket följer med, men det är mest för att ladda datorer och sånt, som inte klarar sig med USB-laddning. Jag har också ett elverk från Biltema, fast på drygt 2 kVA. Jag behöver det till lite mer än bara batteriladdning ibland.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206