Behövs AC i ny Kabe? / av annarehn

• 11 svar
Behövs AC i ny Kabe?
2019-08-06 kl 07:15

Hej. Nu är det nära att vi slår till på en ny Kabe Classic 600 GLE (b14). Just nu har återförsäljaren ett väldigt bra pris på AC vilket såklart vore skönt men behövs det verkligen? Jag har hört att Kabe håller både värme och kyla ganska bra ändå eftersom att dem är så bra isolerade. En AC väger ju ganska mycket så den snor ju typ 40-50 kg av min lastvikt.. Någon som har Kabeerfarenhet med eller utan AC?

2019-08-06 kl 09:00

Är det hela tiden över 30°C ute så hjälper det inte att vagnarna är mer eller mindre bra isolerade. Väggarna är inte speciellt tjocka, oavsett vad det är i dem. Vagnen blir varm ändå. Enda skillnaden är att det tar lite längre tid.
Den svalnar ju också långsammare på natten, om man inte kan ha öppet och vädra då.
Själv har jag Tabbert, som brukar påstå att de har de tjockaste taken av alla, men det blir hett i vagnen när solen skiner på taket i alla fall.

2019-08-06 kl 12:26

Kommer du campa typ i Italien ett par veckor per år så satsa på AC. Kommer ni att vara kvar i Sverige så tycker jag oftast att det räcker med fläkt och ordna med korsdrag innan man går och lägger sig. Visst, AC är bättre, men det kostar både i pengar och vikt. Även kanske förlust av en stor Heki lucka som släpper in ljus som en AC i samma hål kommer att förhindra.

2019-08-06 kl 14:10

Jag har hållt mig i Sverige, men när det var 30°C för några veckor sedan, då blev det med tiden något liknande inne i vagnen, förstås.

Den vagn jag har nu har dubbla Heikiluckor. Det gör en rejäl skillnad jämfört med den förra, som hade en Heiki och en "vanlig", alltså en sån där som poppar upp några centimeter.
Med Heikiluckorna, dörren och något/några fönster öppna blir det bra ventilation.

För att inte tala om förr-förra, som hade två vanliga luckor.

Alla tre har dessutom haft en vanlig lucka på toaletten också.

Jag ska väl också lägga till att ytterligare en anledning till att jag inte skulle få för mig att installera AC är att jag sällan har tillgång till ström när jag väl skulle behöva AC.

2019-08-08 kl 00:23

Vi har en Adria 573 PT. Första sommaren med vagnen. Jag kan inte påstå att jag saknat ac denna sommar. Förra sommaren lånade vi en Weinsberg två veckor för att se om vagn var något för oss. Då var det fruktansvärt utan ac. Samtidigt har denna vagn mycket bättre möjligheter att öppna upp.

2019-08-08 kl 06:29

På den vagnen kan man väl ha max 150 kg lastvikt. Väljer man sen paketet med stor kyl och micro. Då har man bara 109 kg lastvikt. Det är inte mycket att hänga i granen så tänk er för innan ni beställer. För oss gick Kabe classic bort pga den låga lastvikten.

Sen om man behöver AC eller ej. Det kan vara skönt när det blir 25-30 grader och man är nära kusten. Det blir väldigt hög luftfuktighet då, och det är svårt att vädra bort. Det löser en AC. Jag klarar mig utan den, men barnen blir rätt gnälliga när de inte kommer undan värmen.

2019-08-08 kl 07:30

Jag skulle prioritera lastvikt före ac. Jag kan inte påstå att vi saknat ac varken i fjol i Sverige eller tidigare år i södra europa. Däremot "ständigt" lastvikt. Att välja mellan att stänga allt och dra på brölet från ac eller öppna upp och vädra ut väljet jag det senare även om vi har ac i vagnen.

2019-08-08 kl 08:57

En vagn med 109 kg lastvikt hade jag aldrig köpt, AC eller ej.
Den jag har nu har 200 kg. Vi är för det mesta två personer, men jag upplever det ändå som besvärande lite.

2019-08-09 kl 06:36

Jag har 300 Kg på min. Två barn 2 och 5 år gamla. Och vi brukar ligga runt 200 Kg i last när vi åker på sommarsemester.
Då är det kläder, mat, leksaker, badleksaker samt större batteri och en större solpanel på taket.

annarehn, får jag fråga vad ni skulle få betala för en AC?

2019-08-09 kl 08:52

David skrev:
Jag har 300 Kg på min. Två barn 2 och 5 år gamla. Och vi brukar ligga runt 200 Kg i last när vi åker på sommarsemester.
Då är det kläder, mat, leksaker, badleksaker samt större batteri och en större solpanel på taket.

Jag kan svara på det, på noliamässan som pågar nu kostar ac endast ca 7000:-

2019-08-09 kl 11:39

Stoota skrev:
David skrev:

Jag kan svara på det, på noliamässan som pågar nu kostar ac endast ca 7000:-

Då förstår jag att frestelsen kan vara stor. Inte lätt med alla val man ska göra i livet. :)

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842