Berg och städer östra Europa. Liten husvagn eller liten husbil? / av d95der

• 7 svar
Berg och städer östra Europa. Liten husvagn eller liten husbil?
2017-03-15 kl 13:12

Tänkte bo i ett litet mobilt hem i 6 till 12 månader tillsammans med min hund i östra Europa. Inte mycket för att bo på campingplatser om jag slipper.

Jag gillar både berg och städer. Är rastlös av mig så jag kommer nog att vara max 1-2 veckor på samma ställe.

Jag är nybörjare vad gäller mobilt boende men van vid att bo trångt.

Jag står och velar mellan något liknande Fritidsvagnen, en mindre begagnad husbil eller en Campers.

Säg att jag skulle gå för Fritidsvagnen. Skulle jag kunna bo i städer då eller är jag tvungen att bo på Campingplatser? Har läst att man kan få in den på en parkeringsplats men är det lagligt och lämpligt?

Länder som jag funderar på är Polen, Ukraina, Ungern, Rumänien, forna Jugoslavien etc.

Iom att det är så billigt att äta ute där så kommer det inte ske så avancerad matlagning. Jag behöver toalett, dusch, sov- och stuvutrymme.

Utifrån det jag skrivit och era erfarenheter, vad skulle ni valt?

2017-03-15 kl 19:56

Efter att ha kollat på detta forum om Fritidsvagnen så skulle jag lätt valt denna som boende.Är tveksam till att bo i städer,tror inte det är lagligt överallt,men vet ej säkert.Personligen skulle jag valt campingar.Dels p g a säkerheten och dels för att man har alla faciliteter på en camping.Man behöver dock ej bo på campingar varje natt om man nu inte vill detta.

2017-03-15 kl 21:22

Prisklass?
Plåtisar lämpar sig väl bra till detta forum?

Mvh
Jens

2017-03-15 kl 22:01

Skulle utan tvekan välja den mindre begagnade husbilen.
Du får toa, dusch, ordentlig vattentank, gråvattentank mm. Du klarar dig några dagar utan att tömma och fylla. Lättare att hitta lämplig plats att övernatta på. Enklare att resa med.

LAEN
2017-03-16 kl 05:58

En stellplatz führer (googla den) är et must have om du väljer en husbil :-)

2017-03-16 kl 14:17

Tack för alla svar.
Jag är en snålis och kommer gärna undan så billigt som möjligt.
Som alternativet ser ut nu så köper jag nog en billig van och utrustar den eftersom.

Funderar på en Peugeot Boxer Bus 2.5 TD 76kW 1997 för 11.000. Är det en bra modell att börja med?

2017-03-16 kl 18:26

Absolut, jag startade med en gammal J7, efter inredning klämde vi in 5 personer :-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
  • 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03