Berg och städer östra Europa. Liten husvagn eller liten husbil? / av d95der

• 7 svar
Berg och städer östra Europa. Liten husvagn eller liten husbil?
2017-03-15 kl 13:12

Tänkte bo i ett litet mobilt hem i 6 till 12 månader tillsammans med min hund i östra Europa. Inte mycket för att bo på campingplatser om jag slipper.

Jag gillar både berg och städer. Är rastlös av mig så jag kommer nog att vara max 1-2 veckor på samma ställe.

Jag är nybörjare vad gäller mobilt boende men van vid att bo trångt.

Jag står och velar mellan något liknande Fritidsvagnen, en mindre begagnad husbil eller en Campers.

Säg att jag skulle gå för Fritidsvagnen. Skulle jag kunna bo i städer då eller är jag tvungen att bo på Campingplatser? Har läst att man kan få in den på en parkeringsplats men är det lagligt och lämpligt?

Länder som jag funderar på är Polen, Ukraina, Ungern, Rumänien, forna Jugoslavien etc.

Iom att det är så billigt att äta ute där så kommer det inte ske så avancerad matlagning. Jag behöver toalett, dusch, sov- och stuvutrymme.

Utifrån det jag skrivit och era erfarenheter, vad skulle ni valt?

2017-03-15 kl 19:56

Efter att ha kollat på detta forum om Fritidsvagnen så skulle jag lätt valt denna som boende.Är tveksam till att bo i städer,tror inte det är lagligt överallt,men vet ej säkert.Personligen skulle jag valt campingar.Dels p g a säkerheten och dels för att man har alla faciliteter på en camping.Man behöver dock ej bo på campingar varje natt om man nu inte vill detta.

2017-03-15 kl 21:22

Prisklass?
Plåtisar lämpar sig väl bra till detta forum?

Mvh
Jens

2017-03-15 kl 22:01

Skulle utan tvekan välja den mindre begagnade husbilen.
Du får toa, dusch, ordentlig vattentank, gråvattentank mm. Du klarar dig några dagar utan att tömma och fylla. Lättare att hitta lämplig plats att övernatta på. Enklare att resa med.

LAEN
2017-03-16 kl 05:58

En stellplatz führer (googla den) är et must have om du väljer en husbil :-)

2017-03-16 kl 14:17

Tack för alla svar.