besiktning, ny totalvikt / av Anonym 234538011

besiktning, ny totalvikt
2013-05-24 kl 18:47

Skall köpa husvagn, första för mig. Hittade en som verkar bra men totalvikten är något för hög för min bil. Går det att registreringsbesikta om vagnen för en lägre vikt?
Vad kostar det och hur går man till väga?

/tora

2013-05-24 kl 23:26

Är totalvikten för hög för din körkortsbehörighet eller är den högre än bilens släpvagnsvikt? Bestämmelserna har ändrats under årens lopp så vagnens årsmodell har betydelse om och hur det går att ändra totalvikten.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2013-05-25 kl 07:11

Totalvikten är högre än vad bilen får dra, skillnad 50kg. Vagnen är från 2008.

2013-05-25 kl 07:56

Personligen hade jag nog antingen avstått den vagnen eller köpt en annan bil, jag vet att några "downsizer" vagnar men jag hade aldrig gjort det.

2013-05-25 kl 12:06

Att total vikten är högre än bilens släpvagnsvikt har ingen betydelse, du får bara se till att inte lasta den mer än att verkliga vikten (bruttovikten) inte överstiger vad bilen får dra.

Cabby C61 -99
2013-05-25 kl 21:40

stigk skrev:
Att total vikten är högre än bilens släpvagnsvikt har ingen betydelse, du får bara se till att inte lasta den mer än att verkliga vikten (bruttovikten) inte överstiger vad bilen får dra.

Gäller det inte endast om du har utökad behörighet? Typ BE ELLER CE ?

2013-05-25 kl 22:01

Om bilen har en släpvagnsvikt på 1600kg och vagnen har en tjänstevikt på 1600kg men en totalvikt på 1800kg så får du dra den. Men du får inte lasta den med nåt.

2013-05-25 kl 22:10

Ahh ok. Då vet jag, jag har haft tung behörighet sedan -91 och aldrig behövt bry mig mer än om att lägsta viktangivelse alltid gäller. Men ok...

2013-05-25 kl 22:32

Jag skulle utöka min B-behörighet istället... Gör en uppkörning via Trafikverket och du har problemet ur världen.
Blir nog även billigare.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2013-05-25 kl 22:49

Mitt nya hem skrev:
Jag skulle utöka min B-behörighet istället... Gör en uppkörning via Trafikverket och du har problemet ur världen.
Blir nog även billigare.

Tyvärr så tjänar det ingenting till med utökad B-behörighet, då vagnens totalvikt ändå inte får överskrida bilens maximalt tillåtna dragvikt. Man måste ha BE-behörighet i detta fall. Vid BE-behörighet gäller det alltså att vagnens bruttovikt (tjänstevikt plus aktuell lastvikt) inte får överskrida bilens maximala dragvikt.
En lösning är alltså att ta BE-behörighet om du har tillräckligt med lastvikt så bruttovikten ej överstiger bilens maximalt tillåtna dragvikt. I princip kan man dra hur stor och tung husvagn som helst med BE-kort bara vagnens tjänstevikt inte överskrider bilens maximalt tillåtna dragvikt, men man måste ju tänka på att man vill ha last i vagnen med.

2013-05-25 kl 23:01

Bullen skrev:
Om bilen har en släpvagnsvikt på 1600kg och vagnen har en tjänstevikt på 1600kg men en totalvikt på 1800kg så får du dra den. Men du får inte lasta den med nåt.

Tyvärr får man inte dra vagnen med B-kort. Du måste ha B96 eller BE!
Den enda förändringen som gäller med den utökade behörigheten är att man ökat maximalt tillåtna totalvikt för bil + släp från 3.500 kg till 4.250 kg, samt att bilens tjänstevikt inte längre sätter gränsen, utan det är bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt som gäller med utökad behörighet.

2013-05-25 kl 23:37

Kenny skrev:
Mitt nya hem skrev:
Blir nog även billigare.

Tyvärr så tjänar det ingenting till med utökad B-behörighet, då vagnens totalvikt ändå inte får överskrida bilens maximalt tillåtna dragvikt. Man måste ha BE-behörighet i detta fall. Vid BE-behörighet gäller det alltså att vagnens bruttovikt (tjänstevikt plus aktuell lastvikt) inte får överskrida bilens maximala dragvikt.
En lösning är alltså att ta BE-behörighet om du har tillräckligt med lastvikt så bruttovikten ej överstiger bilens maximalt tillåtna dragvikt. I princip kan man dra hur stor och tung husvagn som helst med BE-kort bara vagnens tjänstevikt inte överskrider bilens maximalt tillåtna dragvikt, men man måste ju tänka på att man vill ha last i vagnen med.

Nu skriver du i nattmössan Kenny, det jag skrev i mitt inlägg är vad som gäller, sammanlagda totalvikterna är vad som styr körkortsbehörigheten, 3500 kg vid B. Sedan styr bilens tillåtna släpvagnsvikt vad du får ha för BRUTTO-vikt på släpet, sedan spelar det ingen roll om TOTAL-vikten är mycket högre. Den principen gäller vare sig det är B, B96 eller BE man har, det är bara en gammal skröna som tycks vara svår att avliva att det skulle vara annorlunda med B-kort. Bullen vet också vad som är rätt!
Här finns ett bra hjälpmedel:
http://tinyurl.com/bv5efoj

Cabby C61 -99
2013-05-26 kl 10:25

Ett exempel, min bil får dra 2100kg och om jag hänger på en Kabe 880 med en totalvikt på 2650kg men den har en tjänstevikt på 2050kg så får jag dra den, men får bara lasta 50kg i den. Självklart måste det till ett BE-kort.

2013-05-27 kl 19:42

TACK för alla svar - inte direkt raka rör, men stigk har en länk till släpvagnskalkylatorn - testa den!!! samt ytterligare info på transportministeriets hemsida - sakligt faktiskt.
Med detta kan jag svara på min första fråga: Jag får dra vagnen, utan att ändra totalvikten, men bara lasta den upp till vikten som bilen får dra. Detta oavsett om jag har B, B96 eller BE.
Tack för hjälpen!!

2013-05-27 kl 22:56

Tack själv, alltid roligt att få reda på om svaren har varit till hjälp.

Cabby C61 -99
2013-05-28 kl 00:34

stigk skrev:
Tack själv, alltid roligt att få reda på om svaren har varit till hjälp.

Läs gärna följande text som jag klippt ut från http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Körkortsbehörighet B ger normalt rätt att köra en bil som väger högst 3 500 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra större personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller enbart vid tillkopplad släpvagn. Begränsningen för personbilars och lätta lastbilars totalvikt på högst 3 500 kg påverkas inte av utökad B.

Således är det fortfarande totalvikten som räknas om man har B-kort. Bruttovikten på släpet räknas bara om man har B96 eller BE-behörighet.

Således om du har B-kort, så får fordonskombinationen inte ha högre totalvikt än 3.500 kg.

Med B96 får totalvikten på kombinationen inte överstiga 4.250 kg.

Bruttovikt och Totalvikt är inte samma sak!

2013-05-28 kl 10:55

Nej, totalvikt och bruttovikt är inte samma sak, därför är det viktigt att hålla isär körkortsbestämmelser och tekniska begränsningar. Det är fortfarande bruttovikten som gäller i fråga om vad bilens släpvagnsvikt tillåter och det gäller både B och B96. Bestämmelsen att släpets totalvikt inte får överskrida dragbilens tjänstevikt försvann i och med de nya reglerna.

Cabby C61 -99
2013-05-28 kl 12:23

stigk skrev:
Nej, totalvikt och bruttovikt är inte samma sak, därför är det viktigt att hålla isär körkortsbestämmelser och tekniska begränsningar. Det är fortfarande bruttovikten som gäller i fråga om vad bilens släpvagnsvikt tillåter och det gäller både B och B96. Bestämmelsen att släpets totalvikt inte får överskrida dragbilens tjänstevikt försvann i och med de nya reglerna.

Jag har inte skrivit att bruttovikt och totalvikt är samma sak! Läs en gång till!
Dock har jag förbisett att man ändrat skrivelsen om att bilens tjänstevikt inte längre sätter begränsning vid B-kort utan bilens maximalt tillåtna släpvagnsvikt (vagnens totalvikt). Denna regel verkade inte vara helt klar innan man införde den nya varianten av B96-kort.

Detta gäller:

Vid B-kort: Du får dra en fordonskombination som har en totalvikt på max 3.500 kg.

Vid B96: Du får dra en fordonskombination som väger max 4.250 kg. Då utgår man från vagnens bruttovikt plus bilens totalvikt.

Ännu en gång, Bruttovikt är lika med fordonets tjänstevikt plus aktuell lastvikt. Totalvikt är lika med tjänstevikt plus maximalt tillåten lastvikt.

Bruttovikt är alltså till för dem som har B96 eller BE-kort. Tidigare använde man alltså termen bruttovikt med B-kort då det fanns en tekniskt begränsning på släpvagnsvikten då den var lägre än dragfordonets tjänstevikt. Eftersom tjänstevikten nu är borttagen från B-kortet, så är det enbart fordonets maximalt tillåtna dragvikt som gäller.

Se gärna http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf

2013-05-28 kl 14:20

Du missuppfattade, jag instämde i vad du skrev att bruttovikt och totalvikt inte är samma sak, men du blandar ihop dem i alla fall.
"Vid B96: Du får dra en fordonskombination som väger max 4.250 kg. Då utgår man från vagnens bruttovikt plus bilens totalvikt."
Även här är det sammanlagda totalvikterna som gäller. Bruttovikt används fortfarande med B-kort. (Det var vad tråden handlade om från början, några påstod att man inte fick använda sig av det) Jag kan ge ett exempel, Mazda 626 -00, totalvikt 1840, släpvagnsvikt 1500, släpvagns max totalvikt vid B-behörighet 1660.

Cabby C61 -99
2013-05-28 kl 15:46

stigk skrev:
Du missuppfattade, jag instämde i vad du skrev att bruttovikt och totalvikt inte är samma sak, men du blandar ihop dem i alla fall.
"Vid B96: Du får dra en fordonskombination som väger max 4.250 kg. Då utgår man från vagnens bruttovikt plus bilens totalvikt."
Även här är det sammanlagda totalvikterna som gäller. Bruttovikt används fortfarande med B-kort. (Det var vad tråden handlade om från början, några påstod att man inte fick använda sig av det) Jag kan ge ett exempel, Mazda 626 -00, totalvikt 1840, släpvagnsvikt 1500, släpvagns max totalvikt vid B-behörighet 1660.

Nej jag blandar inte ihop dem, men du kanske missförstår vad jag menar.
Totalvikt = Tjänstevikt plus maxlast
Bruttovikt = Tjänstevikt plus aktuell last
Har man maximalt tillåten last på fordonent, så motsvarar det bruttovikten och totalvikten, men bruttovikten får aldrig överstiga totalvikten på släpet.
De uppgifter du skriver är inte kompletta och går inte tolka. Det enda jag kan se är att bilens totalvikt är 1840 och att bilen får dra max 1500 kg. Du får dra en vagn som har max totalvikt på 1660 kg, men vagnens bruttovikt och/eller tjänstevikt får inte överstiga 1500 kg. Trots allt är det ändå så att vagnen får inte ha högre totalvikt än vad bilen är godkänd för med B-kort. Är totalvikten högre t.ex. 1665kg så får du inte dra vagnen med din Mazda med B-kort och det spelar ingen roll om du har mindre last eller ej. Läs länken i föregående inlägg så kan du själv konstatera att det är så här.
En sak att tänka på när man ställer frågor är att ge upplysning om vilken behörighet man har. Annars får man göra olika antaganden beroende på situationen.

2013-05-28 kl 16:10

Självklart får inte totalvikten vara 1665 när jag skriver att den max får vara 1660 i exemplet. Varför skulle inte uppgifterna vara kompletta i mitt exempel? Jag upprepar: Max bruttovikt: 1500, Max totalvikt med B-kort: 1660. Naturligtvis handlar exemplet om B-kort eftersom jag skrev så. Vad mer anser du att man måste vet om du menar att detta inte är komplett?

Cabby C61 -99
2013-05-28 kl 22:50

stigk skrev:
Självklart får inte totalvikten vara 1665 när jag skriver att den max får vara 1660 i exemplet. Varför skulle inte uppgifterna vara kompletta i mitt exempel? Jag upprepar: Max bruttovikt: 1500, Max totalvikt med B-kort: 1660. Naturligtvis handlar exemplet om B-kort eftersom jag skrev så. Vad mer anser du att man måste vet om du menar att detta inte är komplett?

Du skriver ju att släpvagnsvikten är 1500 och det säger inget vad som avses om det gäller tjänstevikt, bruttovikt eller totalvikt.
Du skriver även att "släpvagns max totalvikt vid B-behörighet 1660". Detta är ju inget som står på släpvagnens papper, utan i bilens registreringsbevis i så fall.
Du skriver alltså inte vilken totalvikt släpet har, dvs det som står i släpets registreringshandlingar. Alltså har du lämnat bristfällig information.
Sedan har jag testat kalkylatorn nu och det verkar vara något som inte stämmer med den. Går man efter den, så kan man inte räkna bruttovikt när man väljer behörighet B96, men i reglerna står något annat. Råder tydligen en del förvirring även hos transportstyrelsen om vad som gäller hur reglerna skall tillämpas vid behörighet B96.

2013-05-28 kl 23:31

Jag hade ingen speciell släpvagn inblandad, jag bara skrev vad en viss bil fick dra och vilken totalvikt en släpvagn fick ha som ett svar på ditt påstående i ett tidigare inlägg:
"Således är det fortfarande totalvikten som räknas om man har B-kort. Bruttovikten på släpet räknas bara om man har B96 eller BE-behörighet."
Uttrycket släpvagnsvikt det är ju vad en bil får dra, det betyder inget annat. Vad gäller släpvagnskalkylatorn gjorde jag bara ett par test, själv har jag inga problem, jag har haft E sedan bokstavssystemet infördes

Cabby C61 -99
2013-05-29 kl 00:04

stigk skrev:
Jag hade ingen speciell släpvagn inblandad, jag bara skrev vad en viss bil fick dra och vilken totalvikt en släpvagn fick ha som ett svar på ditt påstående i ett tidigare inlägg:
"Således är det fortfarande totalvikten som räknas om man har B-kort. Bruttovikten på släpet räknas bara om man har B96 eller BE-behörighet."
Uttrycket släpvagnsvikt det är ju vad en bil får dra, det betyder inget annat. Vad gäller släpvagnskalkylatorn gjorde jag bara ett par test, själv har jag inga problem, jag har haft E sedan bokstavssystemet infördes

Vad är det vi diskuterar här egentligen? Om du läser ordentligt, så skriver jag samma sak som dig, men du misstolkar informationen.
Själv har jag haft E sedan 2010 och då kanske man hade lite annorlunda frågor på teoriprovet än när man skapade bokstavssystemen för körkort.
Jag testade dock kalkylatorn med följande information. Bilens totalvikt 2.500 kg. Bilens tillåtna släpvagnsvikt 2.000 kg. Husvagnens tjänstevikt 1.620 kg och vagnens totalvikt 2.000 kg. Fordonskombinationens totalvikt är då alltså 4.500 kg. Svaret var att man inte fick köra med B96, men med BE. Om man fick blanda in bruttovikt i B96 för att fordonskombinationen inte skulle få överstiga 4.250 kg så skulle man få lasta max 130 kg i vagnen. Men enligt kalkylatorn får man inte detta. Har du något bra svar på varför det inte stämmer?

2013-05-29 kl 07:45

För att återgå till trådskaparens fråga istället för Pajkastning.

Ja, beroende på olika faktorer som ålder på vagnen o lite tekniska grejor. Totalt sett - inte värt besväret. titta på en annan vagn som fyller kraven för nuvarande fordon eller byt bil . Det är mer troligt att du vill höja totalvikten för att kunna lasta mer.

2013-05-29 kl 07:55

Och för att kommentera din egen slutsats: Oavsett vad släpvagnskalkylatorn säger får husvagnens totalvikt inte överstiga vad bilens registringsbevis säger när det gäller B-kort sedan kan du lasta hur lite du vill, det hjälper inte.

2013-05-29 kl 10:47

Släpvagnskalkylatorn är tydligen inte helt perfekt, det säkraste är nog att läsa vad som gäller och räkna själv.

Cabby C61 -99
2013-05-29 kl 12:59

Kenny, vi var nog inte vakna någon av oss just nu, exemplet du gav sist ger 4500 i sammanlagd totalvikt så det kräver E, släpvagnskalkylatorn hade nog rätt.
Stödbenet, om du syftar på mig, vad skulle jag ha gett för felaktiga råd?
Jag tror en del missförstår det här med bruttovikt, vad jag har vänt mig emot är påståendet att totalvikten inte får överstiga bruttovikten vid B och B96.

Cabby C61 -99
2013-05-29 kl 15:32

stigk skrev:
Kenny, vi var nog inte vakna någon av oss just nu, exemplet du gav sist ger 4500 i sammanlagd totalvikt så det kräver E, släpvagnskalkylatorn hade nog rätt.
Stödbenet, om du syftar på mig, vad skulle jag ha gett för felaktiga råd?
Jag tror en del missförstår det här med bruttovikt, vad jag har vänt mig emot är påståendet att totalvikten inte får överstiga bruttovikten vid B och B96.
Bruttovikten får aldrig någonsin överstiga totalvikten oavsett körkortskombination. Punkt slut!

2013-05-29 kl 15:33

Hej

Jag tror ni har lite rätt båda två.

Om vagnen anses som lätt, dvs vagnens totalvikt är mindre än bilens tjänstevikt, samt att samanlagd totalvikt under 3500 kg så får man kompensera med en lägre last (bruttovik) oavsett om vagnens totalvikten överstiger bilens max godkända släpvagnsvikt. (På B-kort)

Läs hela inlägget nedan:

http://www.minhusvagn.com/2009/11/hur-mycket-husvagn-far-bilen-dra.html

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1501 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 557 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842