Billig begagnade vagnar / av medic

• 6 svar
Billig begagnade vagnar
2021-09-26 kl 14:26

Jag och frugan tänkte köpa en liten typ 350-450 husvagn för max 20-25 tusen.
Min fråga är om det i huvud taget gör att hitta något vettigt objekt i den prisklassen? Kan man begära att den är helt fri från fukt eller får man bara gå på allmänt skick och lukt? Det är ju ingen vagn via annonser som är testade för fukt och ingen vill åka iväg och testa?

2021-09-27 kl 07:18

Jag är tveksam till om jag heller skulle åka och fukttesta en vagn i den prisklassen. Hur man ska bete sig som köpare beror ju kanske lite på vad man tänker sig med vagnen.

Vår första vagn vi köpte var ännu billigare och bara för att prova på campinglivet, så där räknade vi inte med att ha vagnen mer än nåt år för att se om vi inte gillade det (sälja/skrota och glömma camping) eller om vi gillade det (sälja/skrota och byta upp oss).

Men tänker man sig att man köper en vagn för att ha flera år vill man ju inte ha en fuktskadad vagn och då kanske man kan komma överens med säljaren om att man står för kostnaden för fukttestet innan köp tex?

2021-09-27 kl 15:10

Det är inte många som behåller en så liten vagn som en 350 någon längre tid. Efter 40 års campande i olika stora vagnar har jag konstaterat att för två personer är en vagn på sex meter precis lagom stor. Om man klarar sig utan dusch i vagnen.

2021-09-28 kl 17:25

medic skrev:
Min fråga är om det i huvud taget gör att hitta något vettigt objekt i den prisklassen? Kan man begära att den är helt fri från fukt eller får man bara gå på allmänt skick och lukt? Det är ju ingen vagn via annonser som är testade för fukt och ingen vill åka iväg och testa?

Nog går det att hitta välbehållna äldre vagnar i den prisklassen, men man får nog vara beredd att leta ett tag. Vi började själva med en liten billig vagn, men jag hade ratat många fuktskadade vagnar innan jag till slut hittade en väldigt fin Cabby 440 från 1986 på en firma. Vi behöll den i 5år och den hade inga fuktproblem. Kan ibland sakna den, för den var så gediget byggd, hade utsökt värme och var så smidig, gick att parkera var som helst. Rymdes i en P-ficka utan att nåt stack ut. Kollade nyss och den jag sålde den till har den fortfarande kvar efter 8år, så nog trivs vissa av oss med små husvagnar. ;)

2021-10-18 kl 18:06

medic skrev:

Vet inte om gör rätt nu vid inlägg,visar sig när postar.:)
Vill bara tipsa er att verkligen kolla upp vagnar i den prisklassen och även säljarna.
När du väl har regnummer så hittar du det mesta.Vi köpte en gammal vagn i höst men hade bud på många innan köp.En som sålde annonserade bla om att dom säljer efter alla år för byter till husbil.Vid kontroll så ägde inte personen i fråga vagnen utan en anhörig gjorde det.Inget konstigt så långt men när kollade närmare ägde denna anhörig 20 vagnar!
Och personen som sålde förekom i belastningsregister som dömd för bedrägeri.
Kände anledning att dra öronen åt mig.En annan vagn såldes av ett företag som endast förmedlade den åt en kund.Jag ringde den "rätta" ägaren och frågade om han upptäckt nån fukt?.Han behövde sk inte vara ärlig.Ja det hade vagnen,ägaren berättade gärna att det mjukt på ett parti där regeln mjuk så det behöver fixas.
Jag ringde sen förmedlingsfirman och frågade om den fukttestad.Visst den är !- sa säljaren och det ingen fukt i vagnen .Jättefin trots sin ålder. Jag frågade då om ett protokoll.Nej det fanns inget.Det var firman själv som testat.Jag upprepade fuktfrågan igen mer specat och fick nekande svar.
Inget köp där heller.Så kolla noga!

2021-10-18 kl 18:23

Kan lägga till att vi letade länge och kände att vi behövde landa på ca 30-37000 för att hitta en "bra" vagn.Vår blev 35000 så det ju lite mer kanske än ni tänkt.
Men lycka till !:)

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206