Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas / av KalleKson

Bo veckovis i husvagn Köpråd önskas
2017-05-17 kl 09:06

Jag kommer plugga till hösten, har lite svårt att få studielån och lägenhet att gå ihop. Har en bekant med en större tomt. Jag får ställa upp en husvagn där gratis. El finns och vatten med innom räckhåll. Varannan vecka arbetar en annan bekant borta, då kan jag använda hans etta. Så tänkte rodda all tvätt av kläder de veckorna. Men tillbaka till min eventuella husvagn. Det här ser ut att bli ett treårigt projekt då jag varannan vecka bor i vagn. Då behöver vagnen rimligtvis ha dusch och toa. Den bör klara ordentliga vintrar, sedan är det ett plus om toan är lättömd.
Budgeten är inte gigantisk. under 100 000 vore kalas.
Jag kommer bo där ensam utan varesig partner eller barn. Men med behov av plats för studier.
Så ni som kan det här med vagnar, vad rekommenderar ni? Jag har en bil som får dra 1400kg
Vill jag får jag snickra skärmtak eller liknande för husvagnen, det stör liksom ingen där det är tänkt att jag står.

2017-05-17 kl 09:55

Vagnar med dusch är ofta ganska stora, eftersom det tar en del plats, om man ska kunna tvätta sig också, inte bara stå och bli blöt där inne. En rymlig vagn väger oftast mer än en liten, naturligt nog.

Tänk på att bilens dragvikt inte är så kritisk för en sån här uppställning. Du ska ju inte flytta den mer än dit, och sen kanske därifrån. Då går det ju att låta någon annan, som har en bättre dragbil, dra vagnen.

Sen ska du också tänka på att det är vagnens bruttovikt som är intresant, inte totalvikten. När det gäller en enstaka uppställning kan man ju köra dit prylarna separat.
Får bilen dra futtiga 1400 kg är det ju sannolikt att du får dra en rätt hög totalvikt även om du inte har mer än B-kort.

Hur långt norrut är det? Det blir ju vinter då och då, om man ska hålla på i tre år. Vattenburen värme, gärna golvvärme, gör det mer uthärdligt. Fundera på avloppet. Går rören utvändigt undertill fryser det förr elle senare på vintern.
Vad finns det för elmatning? Är det 10 A uttag kan du inte köra mer än 2 kW värme på el, även om vagnen har större elpatron (vilket inte är självklart). Ska du koka kaffe får du gå ner till 1 kW, i alla fall just då. Är det långt norrut får du räkna med att stötta med gasol till pannan.

Finns det Schukouttag säkrat med 16 A har de en tendens att brinna upp om man belastar dem fullt ut under lång tid. Uttag av CEE-typ är då att föredra, men vi är en rätt liten skara som har sådana hemma. Jag installerade mitt enbart för vagnens skull.

2017-05-17 kl 12:16

Det finns ett 16A uttag invid platsen, men med vanlig stickpropp. Jag kan säkert pröjsa elektriker för att fixa ett riktigt uttag, kan ju vara en del av tacket för lån av plats. Jag kör dit vagnen och ställer upp den. Sedan kör jag dit mina pinaler separat. Avlopp för spillvatten antar jag du menar, för rör med toalettavfall hoppas jag inte det finns ut ur vagnen, då blir det genast dålig stämning.
Det kommer bli kallt så det räcker det är i Dalarna och en vanlig vinter har de typ -20 till -30 någon vecka i alla fall. Nu är det rätt sällan så kallt så just dom veckorna går säkert att be att få komma in. Men generellt vill jag kunna klara mig i vagnen under de veckor jag bor där. Vänskap är mycket värt. Att bli en belastning vore trist.

2017-05-17 kl 21:05

Ett litet tips är att även om du har fri el så tycker jag ändå att du kan pynta nån hundring i månaden som en bra gest... du verkar ha en sjyst kompis, var rädd om denne..
vad gäller val av vagn så är det skandinaviska vagnar som gäller tycker jag.. dom är oftast mera vinteranpassade och klarar med ett visst effektbehov mera än vanliga 3-säsongersvagnar. Vad gäller totalvikter osv så behöver du inte bekymra dig om du alltid ska ha vagnen,uppställd... du behöver inte skaffa en annan kontakt om du har en 3,5 kabel, ja om det är vanlig stickkontakt du menar... om det är den runda röda 380 kontakten så finns det adapters att köpa till 230 V. Då får du ut 16 amp med just 230v..
i övrigt... kolla vatten och avlopp så dom är isolerade och klarar en dalänsk vinter...
Om du ska spika upp ett skärmtak, klä on med tält eller vad som... se till at kondensen hålls utanför vagnen... lycka till

2017-05-18 kl 09:19

Jo, det är just de vanliga uttagen, kallade Schuko, som man numera kan säkra med 16 A, som är problemet. Även om man har 2,5 mm² kabel, vilket är ett krav, så är de kontaktdonen nätt och jämt dimensionerade för att klara 16 A under lång tid. Har man en panna som tar 3 kW är det 13 A kontinuerlig belastning. Lite annat på det och du är ofta tidvis över 16 A.
I sådana lägen rekommenderas CEE-uttag för 230 V (blå) istället, för att undvika brandtillbud.

16 A kortare stunder ur vanliga uttag är inget problem. Men här pratar vi ju om fastboende.

Vagnens vikt har bara betydelse två gånger, när den ska dit och därifrån. Sånt brukar gå att lösa med kompisar med bättre bil och/eller körkort, om man inte själv har.

2017-05-18 kl 14:41

Om budgeten är max 100 000 vilken modell av vagn hade ni rekommenderat då? Det är verkligen inte lätt att veta vad som innehåller en riktig dusch och vilka som bara har handfat och wc. Så ni som vet lite mer, vad hade ni valt?
Hellre ordentligt badrum än extra kojplatser.- En säng räcker bra.
Givetvis kommer polaren ha ersättning för både vatten och el, även om det blir mot hans vilja.
Det finns möjlighet att på skarvkabel plocka el från tre olika centraler om det skulle behövas. Men det kanske inte underlättar.

2017-05-18 kl 19:28

Finns 3-fas urtag så kan du koppla in "byggström" med jordfelsbrytare och hela mankemanget... finns på Jula både med 16 och 32ampers... från detta kan du koppla hur mycket ström du vill i princip bara du har en kabel till vagnen som är optimerad.. typ Schuko som apersson tipsade om... försök att undvika skarvkablar så mycket som möjligt... allt leder till spänningsbortfall och kan orsaka kortslutning och brand om du flåsar på för fullt i vagnen kalla nätter..

2017-05-18 kl 23:12

Exemplifierar för de som inte är fackfolk.
Schuko
CEE
Varianten som kallas CEE tåler 16 A bättre.

2017-05-19 kl 12:22

KalleKson skrev:
Om budgeten är max 100 000 vilken modell av vagn hade ni rekommenderat då? Det är verkligen inte lätt att veta vad som innehåller en riktig dusch och vilka som bara har handfat och wc. Så ni som vet lite mer, vad hade ni valt?
Hellre ordentligt badrum än extra kojplatser.- En säng räcker bra.
Givetvis kommer polaren ha ersättning för både vatten och el, även om det blir mot hans vilja.
Det finns möjlighet att på skarvkabel plocka el från tre olika centraler om det skulle behövas. Men det kanske inte underlättar.

Det blir nog svårt att hitta en "nordisk" husvagn med riktig dusch i det prisspann du letar efter. Hittade i alla fall denna Adria https://www.blocket.se/vasterbotten/Adria_542_UT__05_73164877.htm?ca=14&w=3 med både Alde vattenburen värme, duschkabin och även elektrisk golvvärme. Vet som sagt inte hur väl den fungerar på vintern men fryser ihjäl har väl ingen gjort i en husvagn men man kan ju behöva stötta värmen även med gasol om det är riktigt kallt.

2017-05-19 kl 15:15

Hur vet man att en vagn har riktig dusch? Finns det beteckningskoder att hålla utkik efter, eller är det bara att vara grymt påläst?

Ja, gränsen på 100 000 är inte ristad i sten, om jag är smidig och bygger ett skärmtak över vagnen kanske man får igen pengarna till viss del i alla fall. Eller slits dom ner fullständigt om man använder dom flitigt?

Polaren har en himla massa regelvirke och takplåt liggande så det blir en ganska billig grej att ordna ett tak och även väggar bör gå att ordna, lufttätt och vinterbonat är svårare.

2017-05-19 kl 20:07

KalleKson skrev:
Hur vet man att en vagn har riktig dusch? Finns det beteckningskoder att hålla utkik efter, eller är det bara att vara grymt påläst?

Man får nog vara lite påläst skulle jag vilja säga. Här länkar till äldre katalog material till Kabe http://www.kabe.se/se/instruktionsbocker/, Cabby http://www.cabbycenterkristinehamn.se/support_cabby_ibok.php och Polar https://www.dropbox.com/sh/gakvg5dt5jzelgh/AABWwdCb5v7yPYSNjXBgAoXTa där du kan bläddra för att se vad det är för planlösning om du hittar en passande vagn i vart fall av dessa tre vagnar.

2017-05-19 kl 22:07

Grabben hade vår vagn Adria 552UK några månader för han inte fick tag i boende på studieorten.
Han bodde på en campingplats så dusch o toa fanns i servicebyggnaden bredvid men han blev rejält trött på det.

2017-05-20 kl 19:40

Jag är inne på samma linje som flygrc. Har du verkligen tänkt igenom detta och vet vad du ger dig in på? 3år i husvagn, även om varannan vecka, låter jobbigt, speciellt på vintern. Det är liten yta leva på... Och att duscha i husvagnen innebär ännu tätare tömning av gråvattnet. Om lägenhet är för dyrt, finns det inget rum att hyra, eller någon att dela lägenhet med? Inköp av husvagn + el kostar ju också. Visserligen kan du sälja husvagnen sen, den har ju ett värde. Valet är ditt, men jag tror det blir 3 lååååånga år...

2017-05-28 kl 11:45

Finns många positiva berättelser från dom som flyttat ut för att bo permanent i sin husvagn.
Dom jag följt bor oftast på campingar med fullt utrustade servicehus som är öppna året runt. Att flyttat till husvagn skulle för mig innebära ett val av stooooor husvagn, allra helst om jag inte har förtält.
Jag skulle välja en vagn anpassad för det Skandinaviska klimatet, samt vattenburet värmesystem.
Mvh
Jens

2017-06-11 kl 07:50

Ja, ursäkta att det dröjde med svar här, det såg ett tag ut som att det löst sig med en billig lägenhet. Men det gick över. Så nu är min plan husvagn igen. Precis​som Jens och Anneli skriver, det vore allra bäst att få veta hur det verkligen är att bo i husvagn på vintern av någon som verkligen har testat.
Gråvatten, hur tömmer man det? Kan man köra med en slang till avloppsbrunn? För det finns en sådan typ 40 meter längre ut på tomten skulle kunna stå typ 5 meter från den om vi fäller ett par björkar.

Hur mycket kladd är det med att tömma en kassett toalett?

Det blir liten yta, men naturen strax utanför. Lägenhet som höll på att vara aktuell saknar all möjlighet att bjuda på utomhusvistelse. Hemskt område med bara betong. Så ja som inte prov husvagn drog nästan en lättnadens suck när den lösningen ske sig. 19,5 kvm i en vidrig miljö. En husvagn verkar vara åtminstone halva den ytan.
När ja inte sitter i husvagnen och pluggar tänker jag att jag är ute i naturen eller med bekanta. Bjuda hem folk får man göra när man har lägenhetsvecka.

2017-06-11 kl 07:58

Min kalkyl nu är vagn för 140k den tappar givetvis ordentligt i värde på tre år, slitaget blir rätt stort gissar jag om bor där typ 550 dygn. Värdet efteråt kommer nog vara begränsat, men ja har råd att torska dom pengarna.
Det är lite svårt att få ett hyreskontrakt för mig. Mitt ekonomiska CV är ingen vacker läsning. Så lägenhet för mig blir bara aktuellt när man slipper få med upplysningscentralen i upplägget.

2017-06-11 kl 10:55

Om du räknar med att kunna köpa en husvagn för 140 tkr, kan du då inte hyra en bostad och sätta in en förskottshyra på t.ex 3 månadshyror?

2017-06-11 kl 16:57

Jo, visst, för 140k kan jag förskott betala hela studietiden med. Men ja... Det blir då i en själadödande miljö. Polaren har idag berättat att det ligger en massa trallvirke och skräpar i en maskinhall. Han föreslog att vi slår ihop en uteplats med... Alltså, det känns allt mer lockande att bo i husvagnen.
Hur tömmer man en toalett-tank? Måste man köra iväg vagnen till en latrintömningsstation, eller kan man plocka ut tanken bara och köra den till stationen? Eller kan man typ tömma den i avloppsbrunnen på gården?

2017-06-11 kl 18:24

Tänkte mer att hyra en "vanlig" lägenhyttan av någon hyresvärd.

2017-06-11 kl 21:43

Här kan du se, i filmen, hur man tömmer en husvagnstoalett. https://www.thetford-europe.com/sv/product/c200/
Tryck på fliken "allmän information" så kommer du till sidan med filmen.

2017-06-11 kl 22:11

KalleKson skrev:
Min kalkyl nu är vagn för 140k den tappar givetvis ordentligt i värde på tre år, slitaget blir rätt stort gissar jag om bor där typ 550 dygn. Värdet efteråt kommer nog vara begränsat, men ja har råd att torska dom pengarna.
Det är lite svårt att få ett hyreskontrakt för mig. Mitt ekonomiska CV är ingen vacker läsning. Så lägenhet för mig blir bara aktuellt när man slipper få med upplysningscentralen i upplägget.

Husvagnar har riktigt bra andrahandsvärde, mycket bättre än bilar, så du behöver nog inte oroa dig för att den kommer att tappa ordentligt i värde på tre år. Ja, såvida du inte sliter ner den fullständigt då... Men lever du bara normalt i den och sköter om den så kommer du att kunna sälja den utan allt för svindlande värdetapp enligt min erfarenhet.

2017-06-12 kl 12:32

Har läst allt fler som är positiva till åretruntboende. Börjar känna att den här lösningen kan bli galet bra.
Det här med närheten till avloppsbrunnen kommer göra allt sådan hantering smidig. En sån där löstagbar tank och typ 8 meter till brunnen kommer bli smidigt, och duschvatten blir ännu smidigare, visst kanske lite meckigt o. Det är riktigt kallt men annars är det bara att tömma med slangen direkt i brunnen.

Kompisen som äger marken föreslog att vi spikar ihop ett enkelt garage /carport åt vagnen. Han tänker ändå bygga något sådant då han gärna skaffar en båt, skulle göra komforten högre, ljudet av regn i husvagn ska tydligen vara ordentligt. Takventilerna hålls fria då. Ska skissa på en variant med flexibla väggar, så den står fritt sommartid och nästan innomhus vintertid.

2017-06-16 kl 07:19

Hej igen!
Nya bekymmer... Vagnar som klarar svensk vinter och har duschkabin verkar väga 1500 och uppåt. Min bil får dra 1400 tydligen, Trafikverket hälsar följande:

Max släpvagnsvikt
1400 kg

Max släpvikt, obromsad
740 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3120 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1530 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
2280 kg

Gissar att jag får strunta i den Cabby 620 ft jag tittade på igår...
Finns det rimliga sätt att ta sig runt detta, eller vagnar med duschkabin som min bil klarar?

2017-06-16 kl 13:08

Hej Kalle !

Kolla på om en begangnad Adria Adora 542 UT skulle passa dig !

Hälsningar
Lennart

2017-06-17 kl 15:21

Ett sätt att ta sig runt det är ju att du drar dit vagnen med någon annan bil. Kanske någon kompis/släkting som kan ställa upp? Sen ska den ju stå på samma plats i 3år, så då är vikten inget problem. Kanske kan du rent av vid köpet göra upp att den levereras hit?

2017-06-18 kl 22:44

Jo, visst kan jag låna bil. Tanken är ju egentligen att stå parkerad i tre år. Samtidigt... Kan ju liksom vara smidigt att under sommaren åka på en tur i landet =) Läst så mycket om husvagnar nu att jag börjar begripa att den där friheten är rätt skön. Jag har väl sett sverigesemester som nått lite töntigt och fattigt, men när man sitter och läser så mycket som ni skriver, ja jag vill nog fasen testa på. Helt ärligt kan det ju vara så att jag går miste om något i livet, då är väl detta tillfället att testa.

Men mina val ser ut så här:

Cabbyvagnar med dusch verkar heta FT, dessa ska vara grymma vintervagnar. en -06 kan man få för 170k typ. Det verkar som att den lättaste Cabbyn är 650 FT men den väger 1505 kg om jag fattar allt rätt.
Polar har dusch i vagnar TR DB finns i storlekar 590, 620 och uppåt. 590 verkar väga från 1425...
Kabe har TDL i vagnarna från 600 och uppåt. Men dom verkar väga galet mycket...
Solifer verkar inte tillverka vagnar med duschkabin...
Hobby har dusch i några modeller, oklart vilka, verkar inte finnas någon logik. Men å andra sidan har jag hört så mycket trist om just dessa och vinterboende, så de kanske inte är aktuella.
Adria verkar snäppet bättre än Hobby, men gör inga med duschkabin, utan kabin tror jag vagnen är rökt vid så flitig användning som jag planerar.

Kvar är alltså Polar och Cabby. Dessa väger dock aningen för mycket. Men en ny bil kan ju också vara kul =) Nu blir inte det frågan om en NY, en väl begagnad får fasen räcka. Men hur underbart vore det inte med en makapär som trafikverkets släpvagnskalkylator men där man får förslag på bilar som klarar av en viss vagn.

Ni som vet, har ni tips på andra vagnar med kabin? eller går det att knö in en i en vagn utan?
Vilka bilmodeler får dra en Polar 620 eller Cabby 650?

2017-06-19 kl 08:52

Hej Kalle !

Duschkabil finns i Adria Adora 542 UT.
Just nu finn ca 15 st på Blocket varav vå st runt 100.000kr !

Vi har en sedan 2005 och bor i den ca 100 dagar per år och duschar flitigt.
Funkar jättebra !

2017-06-19 kl 09:02

KalleKson skrev:
Vilka bilmodeler får dra en Polar 620 eller Cabby 650?

Antar att du menar med B-kort? Här är en några år gammal lista som kan vara aktuell om du letar begagnat http://www.husvagnochcamping.se/forum/dragbilar/hittade-en-lista-pa-dragbilar-4474

2017-06-19 kl 09:48

Rimligt stora vagnar för sånt här boende går inte att dra med någorlunda modern bil av någorlunda vettig storlek. Vagnarna ligger över 1500 kg och bilarna över 2000 kg i totalvikt.
Men ta B96 är enkelt och snabbt. Kostar en dryg tusenlapp, så det märks knappt när man ändå köper vagn. Då får man 750 kg mer att leka med, och det gör stor skillnad. Min bil får man köra en vagn på 1100 kg med om man har B-kort. Men med B96 blir det 1850 kg vagn istället. Finns en väldig massa vagnsmodeller mellan 1850 och 1100 kg.

2017-06-19 kl 21:21

Glader46 skrev:
Hej Kalle !

Kolla på om en begangnad Adria Adora 542 UT skulle passa dig !

Hälsningar
Lennart

Funkar en sådan iDalarna, klarar en Adria det, eller blir elräkningen obscen?

Och den där duschen... känns som att be om fuktproblem. Går det att ställa in en duschkabin? Jag kommer troligen att ta typ 178 duschar per år i vagnen så det måste vara en säker lösning.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1418 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 532 fristående campingplatser och 465 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 421 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06