Cykelhållare till husvagn - vad ska jag tänka på? / av roger.hedstrom.9

• 20 svar
Cykelhållare till husvagn - vad ska jag tänka på?
2014-03-22 kl 15:08

hej
har en husvagn som jag tänkte sätta på en cykelhållare bak på för 2 st cyklar.
är det nån som vet vad man bör tänka på t.ex
måste man lasta på nåt särskilt sätt?
jag hur mycket får man lasta i vagnen.jag har en lastvikt på 190 kr enligt registreringsbeviset?
tacksam för svar/Roger Örebro

2014-03-22 kl 15:23

Du måste ju räkna in både cyklar o hållare i lastvikten. Men vad som är viktigt är att du måste hitta reglar att skruva i o att de bli riktigt tätt. Så lämna in vagnen på verkstad för montage istället. Du måste även tänka på att detta blir tyngd bakåt så du kompenserar det med tyngd framåt i vagnen.

2014-03-22 kl 16:15

Jag har en balk med dragkrokskula på fram på draget från Biltema där man monterar en cykelhållare på, funkar kanon och lasten hamnar rätt. Dessutom såg jag att det fanns torkvinda som passar på kulan om man vill.

2014-03-22 kl 17:35

Du kan även ha dina cyklar på ett takräcke på din bil det funkar väldigt bra jag har själv haft dom där i några år när vi är ute och campar.

2014-03-29 kl 17:57

Det finns ju även cykelhållare för bakluckan på bilen men det passar ej sedanmodeller.

2014-03-31 kl 15:17

Ursäkta mig, men lastvikt 190kg. Då får du väl knappast över så det räcker till ett cykelställ med cyklar. Har du kontrollvägt vagnen med normal last (utan cyklar) så du vet om du har viktutrymme?

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2014-03-31 kl 16:13

Vi har också valt att montera ett cykelställ på dragstången istället för på vagnen. Dels för att slippa räkna in det i lastvikten, dels för att slippa göra åverkan på vagnen. Sen är det lätt att flytta med till nästa vagn om man byter!

Susanne
2014-03-31 kl 20:32

Susanne: Inte räkna in i lastvikten om ni monterat hållaren på dragstång, hur menar du?
Har precis beställt ställ för 2 cyklar för montage på dragbalk och lär räkna med denna tyngd i lastvikt vad jag kan förstå. Dragstång/balk tillhör ju vagnen eller?

2014-03-31 kl 22:05

SLSstu skrev:
Susanne: Inte räkna in i lastvikten om ni monterat hållaren på dragstång, hur menar du?
Har precis beställt ställ för 2 cyklar för montage på dragbalk och lär räkna med denna tyngd i lastvikt vad jag kan förstå. Dragstång/balk tillhör ju vagnen eller?

Ja psov men du flyttar ju vikten till kulan istället för vagnen, så bilen tar det mesta av vikten... Kotrollväger polisen hela ekipaget så märks inte den vikten på vagnen om vagnen vägs separat men påhängd.

2014-04-01 kl 08:20

Ja Knutaugust svarade där åt mig :)

Susanne
2014-04-01 kl 20:44

Aha, tack för det tipset.

2014-04-03 kl 00:10

nackdelen med att sätta tunga saker långt bak på vagnen är att det måste kompenseras till att ha tyngd där fram, det kan lätt bli gungigt, jämför med en gungbräda på lekparken där det är stabilt om man har tyngd på mitten men gungigt om man sätter den på kanterna. Själv har jag cyklar på taket på bilen.

2014-04-03 kl 07:31

Nackdelen med att ha dom på taket är ju den ökade bensinförbrukningen.

2014-04-03 kl 21:33

Knutaugust skrev:
Nackdelen med att ha dom på taket är ju den ökade bensinförbrukningen.

Har aldrig mätt hur mycket mer det drar med cyklar+husvagn eller utan cyklar+husvagn. Men brukar ha 2 på taket och 2 på dragstången. De på dragstången kan vara lite i vägen när man ska öppna upp gasolkofferten då man hela tiden måste plocka bort dem. De på taket är ju nackdel att det är lite högt att få upp dem. Eftersom vi fricampar mycket är det enklare att ha dem på taket då vi ej behöver plocka bort dem varje gång man ska veva stödben mm. men annars tycker jag bäst att ha 2 på dragstången under tiden man kör.

2016-11-05 kl 10:00

En gammal tråd som jag väcker liv i.Ska själv köpa cukelhållare och har funderat på Flamma som sätts på dragstången.Denna modell går att vinkla frammåt så att man kan öppna gasolluckan utan att behöva plocka bort cyklarna varje gång.

2016-11-05 kl 11:25

Citat:
Bighoj skrev:
Denna modell går att vinkla frammåt så att man kan öppna gasolluckan utan att behöva plocka bort cyklarna varje gång.

Har en sådan Fiamma tycker att den fungerar alldels utmärk, har ioförsig bara haft barnens cyklar på men borde fungera lika bra med "full stora" cyklar. Inga som helst problem att komma in i gasolluckan när man vinklat ner stället.

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat
2016-11-05 kl 15:54

Jättebra munin att du har en sådan och är nöjd med den.Då är det säkert ett bra köp ser jag det som.Vi tänker ha vuxencyklar,men som du skriver ska det inte vara några som helst problem.Det blir ju lite bökigare att behöva ta bort cyklarna då man behöver öppna luckan.

2016-11-23 kl 13:40

Två cyklar samt hållare relativt högt placerade längst bak på husvagnen förstärker pendeleffekten i besvärliga körlägen (av typ undanmanöver) -i alla fall om cyklarna sitter bak på en liten husvagn. Cyklar på taket på dragbilen är inte så dumt, dels får de vara mer ifred för klåfingriga figurer samt blir de inte smutsiga på samma sätt som om de hänger bak på vagnen. Nackdelen är att det kan vara tungt att lyfta cyklarna upp på biltaket, men det finns cykelhållare som förenklar själva lyftet. Har som cykelvän haft cyklar på biltaket vid många och långa färder och tycker att det fungerat utmärkt. Lycka till med funderingarna!

2016-11-23 kl 17:16

Det är lätt att överstiga bilens högsta tillåtna kultryck när man hänger några cyklar på dragkroken.
Om man nu bryr sig om det...
Kolla också att det går att svänga för fullt innan ni ger er iväg.

2017-03-15 kl 09:25

Inte helt nya erfarenheter! Cabby 55 årsmodell 1999, dragbil SAAB. Slutade med cyklarna på cykelstället bak då vi tyckte det påverkade körningen negativt. Övergick till att ha dem på biltaket. 2 vuxencyklar. (inser att köregenskaper för husvagnar förbättrats sedan vår från -99.)Cykelstället satt så vi lyfte upp dem direkt. Inte någon hissanordning.

• 20 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03