Däck... C-däck eller inte? / av maglag

• 18 svar
Däck... C-däck eller inte?
2011-08-09 kl 07:41

Då kommer min nästa husvagnsfråga. Hoppas jag kan få lika bra svar nu ocksså!

Överallt står det att man rekommenderar C-däck. Vad är det? Vad är prisskillnaden jämnfört med "vanliga" däck? Kan man se på däcken som sitter på om det är C-däck?

2011-08-09 kl 11:42

Det står på däcket, exempelvis "185R14C", de har större bärighet och är stabilare i sidled, men har du inga problem med det så är det ju onödigt att byta för den sakens skull. Däremot när det ändå är dags att byta kan det vara ide att ta C-däck, prisskillnaden är inte stor

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2011-08-09 kl 13:18

Kanon stigk! Tack för svaret! Ska kolla vad vi har för däck på idag...

2012-06-27 kl 23:51

Vad som är viktigast är att ha koll på däckets lastindex (LI). En enaxlad vagn med totalvikt på 1000kg behöver ha LI84 (500kg).

Vanliga gummiventiler avsedda för personbilar klarar ett maxtryck på 450 kPa vid varmt däck. Lätta
lastbilar, husbilar och husvagnar som har C-däck måste ha en skruvventil eller en speciell
högtrycksventil om däcktrycket överstiger 450 kPa när däcken är varma.
Använder man vanliga personbilsventiler är risken stor att dessa börjar läcka vid höga tryck.
En bra regel är att aldrig använda personbilsventiler till C-däck.

Vidare är det vettigt att välja ett däck med så lågt hastighetsindex som möjligt. Sportbilsegenskaper är föga intressanta på en släpvagn.

Slutligen vill jag hävda att det är vettigt att välja ett premiumdäck istället för det billigaste kinesiska. Egenskaper att föredra på en vagn är lågt rullmotstånd. Bara att läsa däcktester och välja medvetet.

Skodde just vår vagn med Bridgestone B250. Bra däck till humana priser.

2012-06-29 kl 18:40

Håller med om det mesta utom: Vidare är det vettigt att välja ett däck med så lågt hastighetsindex som möjligt. Sportbilsegenskaper är föga intressanta på en släpvagn."

Om du kör långt, typ 30-50 km på en dag, då går dom däcken med låg klassificering riktigt varma av friktionen... Däck med hög klassificering klarar denna värme bättre vilket medför bättre stabilitet, och mindre slitage på just däcket.
Ett varmt däck blir också mjukare om det körs långt....
Jag rekommenderar därför ALLTID C-däck för den som reser med vagnen...

2012-06-29 kl 19:16

Skal du godkjenne husvagnen til å kunne kjøre i 100km/t i Tyskland, må dekket være godkjent til å kunne kjøre i 120km/t

2012-07-01 kl 15:11

Naturligtvis, alltid C-däck på husvagnen. Jag har fått explosion på ett vanligt däck på vagnen, Däcket var som nytt i slitbanan men sprickor på insidan vid fälgen, 5 år gammalt. Däckhandlaren poängterade att husvagnsdäcken ALDRIG får bli äldre än 5 år, man sliter inte ut dem men nu byter jag i tid. Det är en rimlig kostnad om man jämför med vad reparationen kostade.

2012-07-03 kl 22:35

Kollade däcken i dag på vår husvagn Cabby 2002. Och upptäckte då att det var olika mönster på däcken. På vänster var det Maxway GT Radial M+S 185R14C Made in China tillverkningsår vet ej, kan inte läsa koderna. Och på höger var det Nankang 185R14C tillv 2005. Då är mina däck alltå förgamla, men det är inga swprickor som är synliga. Det har väl ingen betydelse om det är olika mönster på samma axel.

2012-07-03 kl 22:44

Och vilket luftryck brukar ni köra med, jag har tryckt i 3,5kg.

2012-07-03 kl 22:54

Vi har 185R14C 4,5 kg.

2012-07-05 kl 16:22

Cabbyn skrev:
Kollade däcken i dag på vår husvagn Cabby 2002. Och upptäckte då att det var olika mönster på däcken. På vänster var det Maxway GT Radial M+S 185R14C Made in China tillverkningsår vet ej, kan inte läsa koderna. Och på höger var det Nankang 185R14C tillv 2005. Då är mina däck alltå förgamla, men det är inga swprickor som är synliga. Det har väl ingen betydelse om det är olika mönster på samma axel.

Då bör du nog byta, det första verkar ju vara ett vinterdäck och det får man ju ha i och för sig när det är odubbat men man får inte blanda sommar och vinterdäck. Jag har också Cabby, en 61L -99 1600 totalvikt, samma däckdimension som du och jag har som Cabby rekommenderar 4,5 kg luftttryck.

Saab 9-5 kombi 2,3T -05
Cabby C61 -99
2012-07-05 kl 20:28

Nya Michelin C läggs på vagnen i morgon med förstärkta ventiler.

2012-07-06 kl 21:08

Att det var olika mönster har jag inte funderat över, men varför säger inte Bilprovningen något om detta, besiktigade i april 2012. Vianor som monterade däcken 2010, påstod att de inte hade hemma däck med samma mönster. Jag tyckte det har väl ingen betydelse men reflekterade inte på att var ett vinterdäck. Det var väl så att det däcket har nog blivit över, och då tyckte de att det duger till en husvagn. Det var ingen extra rabatt för det. Är det olika gummiblandning i de båda däcken. Då känner jag mig lurad.

2012-07-06 kl 22:33

Vinterdäck har mer gummi än sommar däck och slits därför mer på sommaren. Investera i två riktigt bra C däck till din husvagn så slipper du framtida bekymmer

2012-07-07 kl 14:53

M+S kan även stå för Mud & Sand.
Beror lite på vart däcket är tillverkat.

2012-07-10 kl 15:15

Jag köpte "Tyfoon Connexion" 8 lagrade c-däck till husvagnen på http://.www.teletyre.se
Gå in på lastbil->sommardäck.
Efter 3 år ser dem fortfarande ut som nya. Inga tendenser till torrsprickor. 450kr/st är ju så billigt att man har råd att byta efter 5 år...
Visst, man får säkert vad man betalar för. Men hur avancerad körning gör du med husvagnen?
Made in South Africa, så svensk sol ska dem väl tåla ;)
Tyfoon vilar för övrigt under Continentals vingar.
/Mats

2012-07-13 kl 18:35

Däcket är tillverkat i China och M+S står för Mud och Sand, har kollat med Vianor, det är ett sommardäck enligt dem. Så det får vara på så länge det inte är sprickor i det.

2012-07-21 kl 23:48

Milken skrev:
Håller med om det mesta utom: Vidare är det vettigt att välja ett däck med så lågt hastighetsindex som möjligt. Sportbilsegenskaper är föga intressanta på en släpvagn."

Om du kör långt, typ 30-50 km på en dag, då går dom däcken med låg klassificering riktigt varma av friktionen... Däck med hög klassificering klarar denna värme bättre vilket medför bättre stabilitet, och mindre slitage på just däcket.
Ett varmt däck blir också mjukare om det körs långt....
Jag rekommenderar därför ALLTID C-däck för den som reser med vagnen...

Ja. Lågt hastighetsindex. Komplett onödigt att ha ett H-klassat (210km/h) däck på en husvagn. T räcker mer än väl (190km/h). Det går inte att hitta sommardäck med lägre hastighetsklass än T om man inte letar bland "trailer only".

Ett T-klassat däck med rätt belastningsindex går inte alls "varmt" efter 30-50 kilometer (kallar du verkligen det för långt?). Dumheter.

Däck i C-segmentet är självklart för tyngre, enaxlade vagnar där det helt enkelt inte finns personbilsbilsdäck med tillräcklig belastningsindex. På vår vagn med totalvikten 900kg har jag låtit montera däck med hastighetskod T (190km/h) och lastindex 84 (500kg). Exakt enligt tillverkarens rekommendation. Vagnen uppfyller kraven på 100km/h-godkännande i Tyskland med dessa däck.

C-däck är jättebra. Men det är också jättebra att veta vad de betyder.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12