El-kabel
2009-04-27 kl 20:05

Hej,
Hur lång El-kabel behöver man ha med sig till en camping, räcker 10 m? Får man skarva t.ex. två 10 m kablar om den inte räcker med en? Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

2009-04-27 kl 20:46

Hej!Ibland kan det räcka,men oftast inte.Ha en 25m så är du garderat,men glöm inte att du skall ha 3x2,5mm2

2009-04-27 kl 21:42

Det är i allmänhet inte tillåtet att skarva (fast jag vet inte hur noga man är med det), och jag håller med om att 20-25 meter är nog bra att ha. 10 meter räcker visserligen på många ställen, men usch så förärgligt när det fattas en liten bit...

2009-04-27 kl 21:48

På caravan club är det noga ingen skarv och så ska det vara 3.G 2.5mm area . Det borde väl vara lika överalt ..

2009-04-27 kl 22:07

Det skall alltid vara 2½mm2 kabelarea för anslutning mellan elstolpe och vagn/bil enligt regelverket.
Beträffande längd är min åsikt att man lämpligen har en på 10 m och en på 25 m med CEE Industrikontakter. (De blå runda). Till detta behöver man en adapter med "vanlig" jordad stickkontakt i ena änden och en CEE hona i den andra. Rustad med detta klarar man de flesta anslutningarna. Visst kan det förekomma att inte ens 25 m räcker. Då får man ta till sin 10 m are också.

2009-04-27 kl 23:39

Hej! Nu måste jag fråga: Varför har det plötsligt blivit ett krav med 3 x 2,5 kvadrat för el-kablerna? Jag kan förstå det på vintern om man kör en el-patron för fullt under kalla dagar. Men jag har betydligt svårare att förstå det på sommaren.Jag har en kabelvinda för utomhusbruk, inköpt för 2 år sedan. Enligt märkningen klarar den 10A i ström, alltså rundt 2 kW utan att vara sig den inbyggda säkringen utlöses eller det iövrigt skall hända något. Det räcker och blir över på sommar, höst och vår där man oftast inte har pannan igång alls och har man den igång då på låg effekt runt 1 kW. Jag tycker det är ganska orimligt att jag och andra tresäsongscampare skall tvingas skaffa en ganska dyr kabel för att tillfredställa en regel främst av hänsyn till vintercampare. mvh Hans Peter Larsson

2009-04-28 kl 10:28

Jag har flera längder på mina 3X2.5mm kablar för att slippa hålla på med onödigt långa när det inte behövs (1 st 5 meters , 1 st 12 meters , om båda är för korta kopplar jag ihop dom till en lång & får då 17 meters kabel) har även en kabel på 1 meter med uttag på ryggen för att få ström in till förtältet.
CEE-kontakterna är gjorda för att kunna skarvas på säkert sätt.
3X1.5mm kablarna klarar vanligtvis säkringstyrka upp till 10 amp.
3X2.5mm kablarna skall användas vid säkringstyrka fr o m 16 amp , om inte camping el liknande kräver dessa även vid lägre säkringsstyrka.

2009-04-28 kl 12:40

Anvisningen från Elsäkerhetverket rakt av.
Elanslutningar i husbil/husvagn Skall ske med godkända kablar, AO7BB-F, HO7RN-F. Skarvuttag och stickproppar skall vara godkända för utomhusbruk. Kablar som tagits i bruk eller inköpts efter 1996 04 30 skall ha minst 2,5 mm area. Anslutningsdon skall vara av industrityp (blå), godkända för 16 A samt godkända för utomhusbruk.
Att campinar äntligen har fattat att ett regelverk inte har kommit till av en slump är ju ur säkerhetssynpunkt skönt. Att Caravan Club tidigt har tagit till sig detta är väl bra.

2009-04-28 kl 15:10

En undran bara Hur vet dom att kablarna är köpta / inte köpta efter den datumen Det kann ju bli en diskusion om det Vem har då rätten på sin sida Brukaren eller campingvärden

2009-04-28 kl 19:19

det är väl inte många som tvistar om det en normal mäniska köper väl en godkänd Kabel det har ju med säker heten att göra, när jag var lång liggare dåbrändes många kablar och gick många säkringar där var bara 10 amp är där då 16amp kopplar då någoförståsigpåare inn en klenare kabel som bara är godkänd för 10amp dåkan ju alla utom föståsigpåaren räkna ut vad som händer.

2009-04-28 kl 20:00

Ja det är väl självklart att man köper en godkänd slad men det finns ju sådana som kopplar själv o även jag har gjort det med Godkända kontakter o dyl Men diskusionen var väl om man får skarva ett par sladdar o e det godkända kontakter bör man väl få det eller har jag fel jag har både vanlig sladd o europa kontakter eller vad den nu heter ni vet vad jag menar fick med dom när jag köpte vagnen obs nya då det är ju bara o hoppas dom skicka med "godkända sladdar"

2009-04-28 kl 20:38

Och vad hä[quote user="bero"]det är väl inte många som tvistar om det en normal mäniska köper väl en godkänd Kabel det har ju med säker heten att göra, när jag var lång liggare dåbrändes många kablar och gick många säkringar där var bara 10 amp är där då 16amp kopplar då någoförståsigpåare inn en klenare kabel som bara är godkänd för 10amp dåkan ju alla utom föståsigpåaren räkna ut vad som händer.[/quote]?

2009-04-28 kl 21:17

[quote user="KjellO"]
Anvisningen från Elsäkerhetverket rakt av.
Elanslutningar i husbil/husvagn Skall ske med godkända kablar, AO7BB-F, HO7RN-F. Skarvuttag och stickproppar skall vara godkända för utomhusbruk. Kablar som tagits i bruk eller inköpts efter 1996 04 30 skall ha minst 2,5 mm area. Anslutningsdon skall vara av industrityp (blå), godkända för 16 A samt godkända för utomhusbruk.
Att campinar äntligen har fattat att ett regelverk inte har kommit till av en slump är ju ur säkerhetssynpunkt skönt. Att Caravan Club tidigt har tagit till sig detta är väl bra.
[/quote]
Man kan ju också undra över i vilket skick en kabel är som är inköpt före detta datum och har legat ute i sol och regn varje sommar sedan dess.

2009-04-29 kl 07:10

Intressant att läsa hur obstinata människor kan vara. Hur svårt kan det vara? Godkänd kabel i enlighet med Anvisning från Elsäkerhetsverket. Klart slut! Hur enkelt som helst.
Man kan ju fricampa utan el också och på det sättet löser sig ju detta problem om det känns svårt. Ha en bra Valborgshelg.

2009-04-29 kl 14:43

Vad har huvagnsförsäljaren för skyldigheter? Har en husvagn av 2005 års modell inköpt 2007 där det ingick kabel med 1,5 mm2 kabelaria. Skall jag kräva en ny kabel eftersom regeln gäller från 1996?

2009-04-29 kl 15:04

Anslutningskabeln är ju inte en del av själva husvagnen. Kan inte tänka mig att försäljaren har några som helst skyldighter att skicka med någon kabel över huvud taget. Om de sedan ändå gör det, ja då är det bara att tacka och ta emot...Betalar man extra för att få med anslutningssladd ska man anturligtvis kunna förvänta sig att den är av godkänd typ.

2009-04-29 kl 18:22

Det är helt otroligt!! Det är väl själv klart att man använder godkända anslutningar om man vet vad som är godkänt. Varför ta onödiga risker. Det är upp till oss Campers att kolla upp så vi har rätt utrustnig det står oftast när man checkar in på Camping att man skall ha godkänd anslutnig annars så gäller inte campingens försäkring om det händer nått! Vänlig Hälsning.

2009-04-30 kl 07:29

Absolut skall du kräva en ny kabel.

2009-04-30 kl 08:24

Kollade igår på Grangården på en kabel...och den var godkänd för utomhusbruk...men den var bara 3x1,5 går det bra med en sån?

2009-04-30 kl 09:06

Det är 2,5m2 som gäller för inkoppling i campingfordon. Granngårdens kabel har inte den arean.
Det är tydligen svårt det här. Försök bara att tänka 2,5 så går det nog till slut. Lycka till.

2009-04-30 kl 09:14

HaHa...

2009-06-20 kl 11:26

Då får man ju också hoppas att campingplatserna har nya skåp, annars försvinner mycket av iden.

2009-06-20 kl 12:21

[quote user="ljunie"]
Då får man ju också hoppas att campingplatserna har nya skåp, annars försvinner mycket av iden.
[/quote]
Nya "skåp" eller inte... kabeln skall vara 2,5 kvmm.

2009-06-22 kl 07:42

Att en sådan enkel grej som en elkabel kan orsaka så mycket huvudbry och diskutioner

2009-06-23 kl 07:10

Det är som när man gick i skolan. En del lärde sig direkt medans andra aldrig förstod. Fast man kan ju vara bra på andra saker. Njut av det fina vädret nu och se till att inte få "sladd" på fordonen när vi är ute och åker!

2009-06-28 kl 22:48

Det är kanske så att vissa ifrågasätter saker istället för att bara acceptera någonting. Om man kan plocka ut ca. 3000 watt mellan skåp o vagn men bara ca. 2000 watt kommer till skåpet, var blir det varmt? Jo, det kortsluter eller smälter innan skåpet. Med allt som finns i vagnarna idag är ca. 3000 watt/16 ampere fullt möjligt att plocka ut. Så jo, jag lärde mig något i skolan.

2009-06-29 kl 07:01

Det är perfekt när man tar till sig lärdom. Har varit med om en incident som dock slutade bra. Det var en skarvsladd 1,5 m2 som inte hade rullats ut och var kopplad till ett antal strålkastare totalt 2400 W. Efter ett tag så började det osa brännt och någon klok individ drog ur sladden snabbt. Den rullen fick slängas men som tur var började det inte brinna den gången. En elrulle som inte rullas ut i sin hela längd blir en spole. Den var varm kan jag lova. Det var inomhus kan jag förtydliga.

2009-06-29 kl 14:14

[quote user="ljunie"]
Det är kanske så att vissa ifrågasätter saker istället för att bara acceptera någonting. Om man kan plocka ut ca. 3000 watt mellan skåp o vagn men bara ca. 2000 watt kommer till skåpet, var blir det varmt? Jo, det kortsluter eller smälter innan skåpet. Med allt som finns i vagnarna idag är ca. 3000 watt/16 ampere fullt möjligt att plocka ut. Så jo, jag lärde mig något i skolan.
[/quote]
Är övertygad om att de flesta campingplatser kan leverera mer än 16A till en stolpe och att det är säkringen på 10A som smälter o inget annat.

2009-06-29 kl 14:35

Förstår inte vad du vill säga med din dialog egentligen. Fast jag antar att Du precis som jag vill att man skall använda en 2,5 m2 kabel när man ansluter mellan husvagn / husbil och elskåp precis som reglerna säger. Allt annat är ju bara dumheter. Nu skall jag ut i europa och åka en sväng och där kan det ibland vara lite si och så på vissa campingplatser. Då är det skönt att veta att man har en bra kabel med sig. Ha en skön sommar allihop.

2009-07-10 kl 09:57

Tänkte bara på en sak, varför ifrågasätta varför man måste o måste? Alla måste följa regeln om att besikta bilen för att vi ska ha säkra bilar på vägen. Alltså ska vi kanske inte fundera så mycket på varför man ska ha en viss sorts kabel. Regler är till för att följas. Jag skulle inte vilja vara med om en riktig kortis i min vagn på grund av att man använt fel kabel. nä köp ordentliga grejer så är det säkert.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

• Husvagn & Camping 2022-09

• Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206