Hobby Optima OnTour Edition: Slimmad för två

Publicerad: 2024-02-14   Uppdaterad: 2024-02-13

Större och bredare än en plåtis och samtidigt smalare än fullvuxna husbilar. Kan det vara en karamell att suga på? Häng med när vi kikar på intressanta Hobby Optima OnTour Edition V65 GE. Ett fordon som med råge underskrider prislappen en miljon.

Numera kostar det att ligga på topp. Husbilsmodeller som för bara några år sedan inte var i närheten av att kosta en miljon kronor, snuddar och även överskrider nu det sjusiffriga beloppet. Men inte Hobby Optima OnTour Edition V65 GE. Den viktigaste anledningen heter Citroën Jumper.

Under pandemin fick Fiat, som mer eller mindre ”ägde” husbilsmarknaden, problem att leverera sina Ducatochassin. Detta medförde att Citroën, Peugeot, Renault och Ford gavs möjligheten att få in en fot bland husbilsbyggarna. Något som har varit uppskattat hos vissa kunder och ratats av andra. Hur som helst har ovan nämnda kvartett sänkt priserna för att kunna vara med i budgivningen om att bli chassileverantör till Europas olika påbyggnadstillverkare – och det har gett resultat på sista raden för kunderna. 

Men varför har då många ett sådant agg gentemot flera av de nytillkomna ”bilarna”? Jag tog ett snack med nio kamrater under en innebandyträning. Alla män i ålderskategorin 36–59 år där dessvärre ingen av dem rattar husbil. Frågan jag ställde till varje enskild var: Vilket av följande varumärken skulle du helst köpa som personbil, och vilket hamnar på no no-listan? 

Takfönster och goda ytor i det sanitära utrymmet.
Köket har tre brännare och bra med förvaring.

Snabbt summerat hamnade Ford och Peugeot i topp, Citroën tog plats i ingenmansland, medan Renault och Fiat delade på sistaplatsen. Okej, nu handlar det om personbilar och inte om husbilar, men ändå.

Därefter kikade jag på tämligen färsk statistik från Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden). Under perioden januari–september 2023 har det registrerats 6 209 Peugeot (37 Boxer), 4 719 Ford (340 Transit), 3 902 Renault (144 Traffic), 2 978 Citroën (90 Jumper) och 1 784 Fiat (1 179 Ducato). 

Med dessa siffror kan vi enkelt dra följande slutsats: Det är stor skillnad på vad vi konsumenter helst väljer när det gäller personbilar, och när husbilar kommer på tal. 

Är det så att Fiats husbils-chassi är det överlägset bästa, eller handlar det om gammal vana?

Vi lämnar ämnet och tar oss an testobjektet som har en klassisk och samtidigt populär planlösning med svängbara hyttstolar, dinett bakom förarstolen, kök och hygienutrymme i husbilens mittparti samt höga långbäddar längst bak. Det sistnämnda innebär stort lastutrymme och V65 GE är inget undantag. 

Extra plus vid köksbänken för den fällbara skärbrädan.

Lastluckor har monterats på båda karossidorna (101 x 75 centimeter) medan själva lastutrymmet omfattas av värmeutblås, belysning och surrningsöglor. Exteriört noterar vi uttag för utedusch. Bränsletanken rymmer 90 liter medan tanken för AdBlue sväljer 20 liter. 

På plats bakom ratten sitter reglagen där de ska. Här ses bilens enda USB-uttag. Kan det verkligen vara korrekt? Jag måste ha missat något. Säkerhetskomponenterna ESP, ASR, Hill Holder, däcktryckskontroll och backkamera är med oss på färden.

Och det är i denna rond som V65 GE är i sitt esse. 17 centimeter smalare är sina fullvuxna syskon låter kanske inte mycket, men vid trånga passager och gränder (vanligt förekommande i framför allt södra Europa) drar den här husbilen det långa strået – utan att tappa kvalitet interiört. För visst, är den smalare på utsidan blir naturligtvis resultatet detsamma i själva bodelen. Fast det stör inte Husvagn & Camping. Den känns nämligen som en ”fullbreddare”.  

Entrén är exemplarisk, om vi diskuterar yta. Då det inte finns något säte bakom passagerarhyttstolen blir det mer utrymme i den här slimmade husbilen än vad det blir i fullvuxna konkurrenter. Krokar och papperskorg har applicerats på dörren. Vi har i omgångar nämnt Hobbys stilfulla designspråk.

Bäddbreddningsfunktionen ger en 196 centimeter bred dubbelsäng.

Visserligen har många tillverkare kommit i kapp på den fronten, men ingen kan ta ifrån tysken att inredningen är minst sagt smakfull med en mjuk och behaglig färgsättning. 

Vi gillar bäddbreddningsfunktionen. Garderob och linneförråd är placerade under sängarnas fotände. I avdelningen för nattbruk sitter även ett litet takfönster, åtta överskåp samt brandvarnare. På toa finns duschmöjlighet samt mycket bra benutrymme.

Ett stort takfönster ombesörjer ventilation. Köket har tre brännare, bra med förvaring (skåp och lådor), kryddhyllor samt dubbelhängd kyl som kan öppnas från två håll. 

Vad blir då slutklämmen? En slimmad husbil för två personer, som dessutom attraherar med en synnerligen positiv prisbild.

Rulla till toppen