Första gången som förtältet ska upp!! / av esmeral

• 18 svar
Första gången som förtältet ska upp!!
2006-05-22 kl 19:47

Snart är helgen här och då är det meningen att förtältet ska upp!!!

Nybörjare som jag är, mer än mannen i familjen börjar jag bli smått nervös.

Finns det några knep och tips som ni vill dela med er till mig vore jag tacksam!!

Kommer ihåg hur det var när jag var liten och mamma och pappa skulle sätta upp förtältet, jag tjatande i bakgrunden om att jag ville gå och bada, föräldrarna som börjar bli mer och mer irriterade, det slutade oftast med att jag och mamma stack och badade och pappa ensam fick bli kvar med tältet i handen.
Ja det var tider det, hoppas det inte blir likadant när jag är vuxen.

2006-05-22 kl 19:57

Jag brukar börja med att lägga ut alla delar till ställningen där de kommer att sitta, sen sprayar ja lite sillikonspray i skenan. Sen är det bara att trä i tältet och när det är gjort bygger jag bara ställningen inne i tältet. Det går ganska fort.
Be om hjälp om du kör fast det brukar finnas så många hjälpsamma händer på en campingplats.
Lycka till.
Mvh Lasse.

2006-05-22 kl 20:22

Jo det brukar vara spännande, själv köpte vi ny vagn till våren och det följde ett penta tält till den gissa om jag blev förvånad när jag skulle lyfta ut tälltpinnarna det vägde säkert 150kg. Men det hjälpte att prata med andra pentaägare på campingen så det löste sig.
Mvh Arne&Dessan

2006-05-22 kl 22:43

Du är inte ensam som har tänkt så. Ett tips varr inte rädd att begära hjälp om det behövs - många känner igen sig och blir lite lyckligare när man blir
tillfrågad och kan hjälpa. Ett tips märk gärna upp tältpinnar som skall sammanfogas med färgad tejp så blir det
lättare nästa gång tältet skall upp.
Brukar också lägga ut alla pinnar innan
tältet dras i tältskenan så blir det lättare att resa.

2006-05-23 kl 20:11

Ang tips så är de andras jättebra. Men strunta i alla hånfulla typer som sitter och glor på en som om det vore
cirkus. Dom har man god lust att hälla gammalt diskvatten på eller något annat sunkigt. :)

2006-05-23 kl 21:48

Vi var första gången på en CC:s campingplats och där var det jättevänliga värdar som hjälpte upp tältet för första gången åt oss. Sedan märkte jag varje rör med tejp och bokstäver. Efter detta har det gått jättefort att sätta upp tältet och inga problem att hitta vilka rör som ska sättas ihop och var ska de vara. Skriv på rören vart de kommer och åt vilket håll. Sparar massor med tid senare.

2006-05-24 kl 20:39

Tack för tipsen allihopa!! Bra ide att märka tältpinnarna, diskvatten kanske funkar också:))
Väntar till på fredag vädret verkar bli bättre längre in i helgen.

2006-05-31 kl 08:39

En bekant gav mej att bra tips. Korka upp en pilsner sen sprid ut tältdelarna och se förvirrad ut så kommer det garanterat någon och hjälper dig :-)

2006-05-31 kl 09:35

Ett bra tips för familjefriden: Se till att alla är mätta!!! Ett besök på Macdonalds strax innan man svänger in mot campingen har haft mycket god effekt på familjens humör. När barnen är i den åldern när de mest är i vägen vid tältresningen är dessutom Happy Meals leksaker bra förströelse när föräldrarna sliter med tältresning.
Om barnen vill bada: GÖR DET. Det går precis lika bra att resa tältet efter ett skönt bad eller en timme på lekplatsen. Eller gå på upptäktsfärd på campingen, kolla läget och varva ner. Du hinner resa tältet. Jag lovar!

2006-05-31 kl 17:30

jag är helt inne på adrians tips
ta det lungt det finns ingen regel att man behöver rusa ut och sätta upp förtältet på en gång.Eller gör som jag (och säkert många med mej)
prova hemma eller på en lugn plats
att klura ut hur allt ska sitta och märk upp tält-ställningen.För att har man satt upp tältet ett par gånger så är det mycket lättare sedan
mvh aero

2006-06-01 kl 08:19

Jättebra tips Adrian - så här med facit i handen inser jag att man kunnat undvika mycket tjat och tjafs om man gjort som du säger...
Nu är "barnen" så stora - 16,13 och 11 så nu kan dom själva gå iväg och köpa en korv eller gå och bada om dom vill medans vi reser tältet.

Bra tips är ju oxå att prova hemma om man har möjlighet, har man ett inte alltför komplicerat tält räcker det oftast att man satt upp det en gång och ev. märkt pinnarna så grejar man det lätt nästa gång.

2006-06-15 kl 15:19

Tja du Esmeral!
Jag skrev här för en tid sedan efter att ha gjort ett tappert försök till att resa vårt förtält hemma i trädgården (ett förtvivlat försök till att undvika att bli till fullkomligt åtlöje på första campingturen). Behöver jag säga att vi inte hade följt någon utav tex Adrians råd den gången. Det började blåsa, ungarna var hungriga och griniga och vi begrep oss inte på beskrivningen alls. Det hela slutade med att vi fick avbryta halvvägs och ge upp för den gången.

Sen avgjorde vädert den kommande Kristiflygare helgen att vi inte åkte iväg med vagnen (ville inte utsätta oss för väderts makter första gången :-) Men vi gjorde däremot ett nytt försök med tältet och la ut alla pinnar på marken och sorterade upp dem. Efter lite trixande och fixande fick vi faktiskt ihop det och var mäkta stolta. En bekant kom förbi samma eftermiddag och kika på vårt alster och vi fick lite mer tips.

Nu är det faktiskt så att vi inte varit iväg än men planerar att åka iväg i morgon över helgen. Hoppas vi kommer ihåg hur man gör med tältet då igen.

Lycka till!

2006-06-16 kl 19:51

Nu ska jag berätta hur det gick för oss!

När vi kom till campingen hade vi bestämt oss för att vänta till lördagen det skulle bli bättre väder då!
Men efter ett tag bestämde vi oss för att prova.
Maken la ut alla pinnarna, vi hade full sjå att försöka klura ut hur det skulle gå till så vi hade svårt att hålla koll på lillgrabben.

Några grannar ropade till oss att grabben var hos dom och det var ok.
Efter en liten stund kika mannen fram bakom vagnen och frågade oss om vi behövde hjälp.

Puh vad skönt med hjälpsamma grannar!
Sammanlagt var vi fem personer som hjälptes åt.
Så nu står tältet så fint framför vagnen. Eftersom vi har säsongsplats åker det inte ner förrän tills semesterfarandet kommer igång, så vi får hoppas att vi kommer ihåg tills nästa gång.

2006-06-25 kl 11:30

Kanon bra tips med märkningen och att man skall vara mät, vi prövade igår att sätta upp vårat förtält, det gick väl så där kan man säga. En sak är vi lite undrande över och det är "tungorna" som hänger ned från förtältet precis vid listen. I "tungorna" finns ett stort hål och två små hål och vi undrar om någon vet i vilket hål skall krokarna sitta som finns på tältpinnarna, är det inte risk för att vagnen blir repig. Förtältet är ett från svenska tält.

2006-06-25 kl 12:55

Hej
Du undrade vad det är för "tungor" som hänger i förtältet.
Det finns stora "gummibrickor" till sv tält som man kan använda istället för att behöva borra o skruva fast beslag till tältstativets krokar. Om du inte har sådana så finns de att köpa hos närmaste husvagnsförsäljare.

Lasse..

2006-06-27 kl 12:07

Nu förstår jag vad "gummibrickorna" skulle vara till. De låg i en låda i vagnen och inte med tältet, tack för hjälpen Lasse.

2006-06-28 kl 13:45

Det är bara att ta det lugnt! Ser ni tillräckligt villsna ut får ni hjälp av goda grannar.
Vi åkte till fruns broder och övade en gång innan vi gjorde den riktiga premiären på en CC-camping. Alla våra pinnar var märkta med färgad tejp. Rött till vänster, blått till höger och grå i mitten. Det var betydligt lättare än vi trodde!
Och folk på campingen var mycket vänliga, vi fick hjälp direkt!
Tredje gången gjorde vi det helt själva, och det gick kanonbra!

2006-07-06 kl 12:06

Vi har nu kommit hem från den första resan med egen husvagn, det gick mycket bra att få upp tältet tack vare alla bra tips från er på forumet. Vi var på solvikscamping vid kungshamn, den var kanonbra, rent och mkt trevlig personal.
Nu inväntar vi nästa tripp som blir österut.

• 18 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Från Instagram
Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1237 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 516 fristående campingplatser och 274 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 447 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06

• Husvagn & Camping 2014-05

• Campingkatalogen 2014

• Husvagn & Camping 2014-04

• Husvagn & Camping 2014-03