Förtält a-mått, kan jag byta förtält trots att A-måtten inte stämmer? / av gerbera6

• 6 svar
Förtält a-mått, kan jag byta förtält trots att A-måtten inte stämmer?
2020-05-06 kl 09:03

Jag har nu en Kabe Smaragd XL KS, med a-mått 975. Har ett Isabella förtält med a-mått (Isabellas mått) 989.

Vad behöver jag göra för att kunna använda förtältet med a-mått 989?

Husvagnen står uppställd, altan finns byggd.

Går detta att lösa och i så fall hur?

2020-05-06 kl 11:28

Jag vet inte om golvet du lagt påverkar hur stort tältet ska vara. Det beror på om golvet ska vara inne i tältet, eller tältet ovanpå golvet.
Men för en vagn som står normalt på backen är tältet inte mer avvikande än att det brukar fungera.

2020-05-06 kl 12:26

Har du pallat upp vagnen till samma höjd som trallgolvet borde det det väl funka hyffsat bra, kan väl slacka lite på sidorna kan jag tänka mig.
Har du inte pallat upp vagnen till samma höjd som golvet så blir det väl än mer slackt skulle jag tro.

Tältets takdel kommer väl komma ner något längre ner på sidarna, mellanskillanden mellan tältets resp. husvagnens A-mått delat med två.

Jag har för mig om att man brukar säga att det är bättre med ett tält med ett A-mått något mindre än husvagnens A-mått än tvärtom, så lite till din nackdel i så fall.

2020-05-06 kl 14:17

Även om A-måttet passar bra kan man behöva lyfta eller sänka vagnen (palla under eller gräva), om marken är ojämn eller lutar.

2020-05-06 kl 20:31

Troligen är det nödvändigt att få upp vagnen någon decimeter över däcket för att det skall bli bra. Vi har ett antal säsongare hos oss som har varit tvungna att pallar upp riktigt mycket. I övrigt håller jag med perin när han kommer tillbaka till den "gamla sanningen. Står man med däck är det bra mycket bättre att ha ett tält som är en storlek mindre än vad tillverkaren av vagnen säger. Om man har tur att stå på en helt plan plats är det Ca 20 cm kortare A-mått än det normala. Förutsatt att man har reglat upp med 2" x 4" vilket förefaller vara ganska vanligt.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-05-10 kl 08:40

Hej och tack för alla era svar! :)

Har nu satt upp förtältet, utan att höja vagnen ytterligare, det funkade riktigt bra!

Och nu vet jag hur man svarar också! :)

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1569 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 635 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842