Frågor om vintervagn och primus / av perhar

• 29 svar
Frågor om vintervagn och primus
2021-11-22 kl 15:23

Är intresserad av Polar 560 GS 2,5 -01 som vintervagn i Norrland. Verkar funka bra för kallt klimat(?).

De jag tittar på har primus system. Innebär 1 knapp för 1000, en för 2000 att jag kan få ut 3 kw av elpatronen när båda knapparna är till? Klarar en vanligt elstolpe detta?

Redigerat: Enligt en försäljare av vagnar hade Primus max 2 kw elpatroner, aldrig 3kw. Alde var först med 3kw när deras 3000-serie introducerades. Om det stämmer kan jag sluta titta på vagnar med Primus :).
Tack på förhand!

2021-11-22 kl 15:31

Jag har bara haft Primus med gasolbrännare, inte med el, så vad du kan välja där vet jag inte. För de Alde jag haft har en haft 2 kW installerat, den andra 3 kW.

För att köra 2 kW krävs att du har ett uttag säkrat med 10 A. För 3 kW krävs 16 A, vilket också kräver kabel på 2,5 mm².

2021-11-22 kl 22:57

apersson850 skrev:
Jag har bara haft Primus med gasolbrännare, inte med el, så vad du kan välja där vet jag inte. För de Alde jag haft har en haft 2 kW installerat, den andra 3 kW.

För att köra 2 kW krävs att du har ett uttag säkrat med 10 A. För 3 kW krävs 16 A, vilket också kräver kabel på 2,5 mm².
Alltid 2,5 kvadrat kabel oavsett effekt på elpannan.

2021-11-23 kl 09:01

perhar skrev:
Är intresserad av Polar 560 GS 2,5 -01 som vintervagn i Norrland. Verkar funka bra för kallt klimat(?).

De jag tittar på har primus system. Innebär 1 knapp för 1000, en för 2000 att jag kan få ut 3 kw av elpatronen när båda knapparna är till? Klarar en vanligt elstolpe detta?

Redigerat: Enligt en försäljare av vagnar hade Primus max 2 kw elpatroner, aldrig 3kw. Alde var först med 3kw när deras 3000-serie introducerades. Om det stämmer kan jag sluta titta på vagnar med Primus :).
Tack på förhand!

Den försäljaren ska nog återgå till att sälja symaskiner för han vet nog inte vad han pratar om.

Primus Auqaflex tillverkades i två versioner en som hette AQWE 60 som har två elpatroner 1000/1000W och ingående anslutning 10A.

Samt en som heter AQWE 61 som har tre elpatroner eller 1000/2000 som blir 3000W och som krävde 16A i anslutningen.

I Polar årsmodeller från 1999 till 2002 så satt det en alde 3000 i Polar 620 1999 i övriga primus 2590.
I årsmodell 2000 så blandades det med både Auqaflex och Alde, flexen den mindre modellen i dom små vagnarna och Alde i dom större.

2001 så fortsatte blandeningen men nu med den sörre 3kW pannan av Auqaflex och i senare modeller under 2001 blev de bara Alde.

Under 2002 så infördes det Alde 3000 i alla vagnar och det var det året som Alde tog över Primusdivisionen.

Så har du möjlighet att välja så välj då en med Aldepanna om inte annat så gå upp några årsmodeller där det bara monterades Aldepannor.

2021-11-23 kl 09:47

Goldwave skrev:
Ja, i anslutningskabeln till vagnen. Jag syftade på kabeln till uttaget.
Men det kan förstås missförstås, så bra du förtydligade.

2021-11-23 kl 09:57

apersson850 skrev:
Goldwave skrev:
Ja, i anslutningskabeln till vagnen. Jag syftade på kabeln till uttaget.
Det är ju campingägarens ansvar eller i en privatpersons fall att anlita en behörig installatör.

2021-11-23 kl 12:08

Hagbard skrev:
perhar skrev:

Tack på förhand!

Den försäljaren ska nog återgå till att sälja symaskiner för han vet nog inte vad han pratar om.

Primus Auqaflex tillverkades i två versioner en som hette AQWE 60 som har två elpatroner 1000/1000W och ingående anslutning 10A.

Samt en som heter AQWE 61 som har tre elpatroner eller 1000/2000 som blir 3000W och som krävde 16A i anslutningen.

I Polar årsmodeller från 1999 till 2002 så satt det en alde 3000 i Polar 620 1999 i övriga primus 2590.
I årsmodell 2000 så blandades det med både Auqaflex och Alde, flexen den mindre modellen i dom små vagnarna och Alde i dom större.

2001 så fortsatte blandeningen men nu med den sörre 3kW pannan av Auqaflex och i senare modeller under 2001 blev de bara Alde.

Under 2002 så infördes det Alde 3000 i alla vagnar och det var det året som Alde tog över Primusdivisionen.

Så har du möjlighet att välja så välj då en med Aldepanna om inte annat så gå upp några årsmodeller där det bara monterades Aldepannor.

Tack för detaljerat och bra svar! Om jag letar Kabe, Polar, Solifer eller Cabby. Med vattenburen golvvärme. Helst från årsmodell 2001 och med Alde 3000 eller högre. Då borde jag väl ha tagit höjd för några kalla vintrar? :)

2021-11-23 kl 13:46

I samtliga dom har du bra värme för vinterboende. Möjligen att Solifer är lite sämre än de övriga... Solifer före 2008 var ett lättviktsbygge från Finland, därefter är den i princip en Polar med annan färg. Jag har själv en Solifer 520 från 2001, som vi bara använder sommarhalvåret. Men det brukar bli nån natt med enstaka minusgrader på hösten och då upplever jag att denna Solifer har mera kallras längs väggarna och ojämnare värmefördelning, trots golvvärme, än den Cabby 440 från 1986, utan golvvärme, vi hade innan. Beror nog främst på att radiatorerna sitter glesare i Solifern, men kanske även något sämre isolering? Vi är trots detta nöjda med vår Solifer, men ska man bo vintertid i vagnen kan det kanske vara nåt att tänka på.

2021-11-23 kl 22:49

Jan-E skrev:
I samtliga dom har du bra värme för vinterboende. Möjligen att Solifer är lite sämre än de övriga... Solifer före 2008 var ett lättviktsbygge från Finland, därefter är den i princip en Polar med annan färg. Jag har själv en Solifer 520 från 2001, som vi bara använder sommarhalvåret. Men det brukar bli nån natt med enstaka minusgrader på hösten och då upplever jag att denna Solifer har mera kallras längs väggarna och ojämnare värmefördelning, trots golvvärme, än den Cabby 440 från 1986, utan golvvärme, vi hade innan. Beror nog främst på att radiatorerna sitter glesare i Solifern, men kanske även något sämre isolering? Vi är trots detta nöjda med vår Solifer, men ska man bo vintertid i vagnen kan det kanske vara nåt att tänka på.

Solifern lär vara väldigt lättdragen har jag hört men jag ska ju mest stå still. Tack!

2021-11-24 kl 11:22

Låg vikt = sladdrig i konstruktionen och lågt luftmotstånd = dålig sitthöjd under taket fram.

I ett annat sammanhang än detta forum har vi jämfört hur mycket effekt som behövs för att hålla värmen i min Tabbert, jämfört med en lika stor Kabe (vid samma utetemperatur, alltså). Tabberten behöver lite mindre. Däremot är avloppet friliggande under golvet på Tabberten, så det är inte frostsäkert ett smack.

2021-11-24 kl 11:49

Fortsätter be om vägledning här. Känner mig som nybörjare väldigt vilsen i mitt köp av vintervagn för långtidsboende, en person, i Norrland. Många säljare har inte 100 koll på vilken panna och elpatron de har i vagnen men jag vill absolut ha Alde och 3 kw eftersom jag har fast plats med 32 amp tillgänglig. Har kommit ner till några alternativ om någon orkar vägledda mig :)? Tacksam för era råd kring dessa vagnar!
Kabe Briliant XL, 2001.
Cabby Cisium 56L, 2001. Vet ej panna.
Kabe Ametist XL, 2002.
Solifer S5+, 2000. Vet ej panna.
Kabe Safir XL, 1997. Vet ej panna.

2021-11-24 kl 12:21

Jag hade nog satsat på Ametist'en bland dessa 5.
Lagom storlek att dra även om du skall stå still. Safir'en är lite större men även 5 år äldre.
Allt utan att bedöma skick då det är svårt här. :-)

2021-11-24 kl 12:47

apersson850 skrev:
Låg vikt = sladdrig i konstruktionen och lågt luftmotstånd = dålig sitthöjd under taket fram.

Precis så är det. Solifer, före 2008, är lättdragna tack vare låg vikt och bra strömlinjeform, men med den låga vikten kommer en inredning som jag brukar beskriva som Hollywood kulisser. Det ser fint ut men tunt faner i dörrspeglarna som sitter med häftklamrar mot en träram gör att jag många gånger lyckats slå ur dörrspegeln ur garderobsdörren när jag råkat peta till den med armbågen om jag t.ex byter byxor. Sånt hände aldrig i vår Cabby som hade rejälare trä i dörrarna.

Ang sitthöjden fram, ja U-grupp har man ingen större glädje av i Solifer, mer än för mindre barn. Vi har däremot 2 längsgående soffor fram och som en "blombänk" under frontfönstret, så i vår vagn är det inga problem för mig, 180 lång, att sitta längst fram i soffan.

Någon vekhet i övrigt har jag inte märkt av, trots att vår vagn ändå har kort chassi som slutar direkt bakom hjulaxeln. Men med den konstruktionen bör man nog köra lite försiktigt över vägbulor och gupp... Men man bör notera att längre vagnar än vår 520 har långt chassi.

@perhar - Ang din lista på vagnar så skulle för mig Cabby vara nr1, eftersom Cabby är en välbyggd favorit hos mig. Som nr2 skulle jag välja någon Kabe med passande planlösning. Men varför har du inte med någon Polar? Från 2002, då alla garanterat har Alde värme, tycker jag även det är en jämngod konkurrent till Cabby och Kabe. Solifer sätter jag något efter dessa tre, såvida inte det viktigaste är en lättdragen husvagn med låg vikt vilket ju inte verkar vara det viktigaste här.

2021-11-24 kl 13:00

perhar skrev:
Fortsätter be om vägledning här. Känner mig som nybörjare väldigt vilsen i mitt köp av vintervagn för långtidsboende, en person, i Norrland. Många säljare har inte 100 koll på vilken panna och elpatron de har i vagnen men jag vill absolut ha Alde och 3 kw eftersom jag har fast plats med 32 amp tillgänglig. Har kommit ner till några alternativ om någon orkar vägledda mig :)? Tacksam för era råd kring dessa vagnar!
Kabe Briliant XL, 2001.
Cabby Cisium 56L, 2001. Vet ej panna.
Kabe Ametist XL, 2002.
Solifer S5+, 2000. Vet ej panna.
Kabe Safir XL, 1997. Vet ej panna.
Ametisten alla dar i veckan...

2021-11-24 kl 13:05

Beroende på hur många ni är så får man utgå från detta.

Om 1 person, så slår Brilljant XL (om två så KS) då det är en liten yta som skall värmas upp och som har radiatorvatten som golvvärme.

Om 2 personer, om man skulle vara två så skulle jag satsa på Ametisten XL KS, samma som Briljanten både panna och golvvärme.

Cabby Cisium har Elgolvärme och det är som tillval, alla har inte det monterat.
Panna är Alde 2923 utan radiatorgolvvärme.
För 1 person kan den vara bra för två är den trång (i sängen).

Solifer får man titta på irl vad som sitter där för det monterades det som fanns i lager och det kunde vara både primus 2480/90/00 samt Aquaflex någon av dom två modellerna.

Kabe Safir XL 1997 har Alde 2923 med golvvärme via radiatorerna (ej El).

Då pannorna ger ungefär lika i effekt så är en mindre vagn lämpligare för vinterbruk än en större.

Alde 2923 har maxeffekt på 5,4 kW och en systemtemperatur valbar mellan ca 35-75 grader.

Alde 3000 den första generationen har en maxeffekt på 5,2 kW, modellnummer som börjar på 92xx och har vid leverans en systemtemperatur av ca 75/80 grader. Den går att ställa ner via en axel som sänker temperaturen ca 10 grader per 1/4 varv på axeln om man vrider den till vänster.
Full systemtemperatur återfås när axeln vridits till sitt högra maxläge.

Att tänka på om man är 2 så är sängmåtten oftast ca 128 cm i dubbelsängarna på normalvagnar och runt 138 i KS (fullbredd) vagnar (typ Kabes B5).
Enkelsängar håller lite mer normala mått runt 80 cm.

2021-11-24 kl 13:15

Jan-E skrev:
apersson850 skrev:

Precis så är det. Solifer, före 2008, är lättdragna tack vare låg vikt och bra strömlinjeform, men med den låga vikten kommer en inredning som jag brukar beskriva som Hollywood kulisser. Det ser fint ut men tunt faner i dörrspeglarna som sitter med häftklamrar mot en träram gör att jag många gånger lyckats slå ur dörrspegeln ur garderobsdörren när jag råkat peta till den med armbågen om jag t.ex byter byxor. Sånt hände aldrig i vår Cabby som hade rejälare trä i dörrarna.

Ang sitthöjden fram, ja U-grupp har man ingen större glädje av i Solifer, mer än för mindre barn. Vi har däremot 2 längsgående soffor fram och som en "blombänk" under frontfönstret, så i vår vagn är det inga problem för mig, 180 lång, att sitta längst fram i soffan.

Någon vekhet i övrigt har jag inte märkt av, trots att vår vagn ändå har kort chassi som slutar direkt bakom hjulaxeln. Men med den konstruktionen bör man nog köra lite försiktigt över vägbulor och gupp... Men man bör notera att längre vagnar än vår 520 har långt chassi.

@perhar - Ang din lista på vagnar så skulle för mig Cabby vara nr1, eftersom Cabby är en välbyggd favorit hos mig. Som nr2 skulle jag välja någon Kabe med passande planlösning. Men varför har du inte med någon Polar? Från 2002, då alla garanterat har Alde värme, tycker jag även det är en jämngod konkurrent till Cabby och Kabe. Solifer sätter jag något efter dessa tre, såvida inte det viktigaste är en lättdragen husvagn med låg vikt vilket ju inte verkar vara det viktigaste här.

Har inte hittat någon Polar (letar mest på Blocket) mer än en från 2001 och där svarar inte säljaren. Vet inte heller vad det sitter för panna osv i den.

2021-11-24 kl 13:16

Jan-E skrev:

Men varför har du inte med någon Polar? Från 2002, då alla garanterat har Alde värme, tycker jag även det är en jämngod konkurrent till Cabby och Kabe. Solifer sätter jag något efter dessa tre, såvida inte det viktigaste är en lättdragen husvagn med låg vikt vilket ju inte verkar vara det viktigaste här.

Polar med värmaren under sätet i fram och avgasröret ut på sidan knappt en meter över mark.
Det skulle inte jag tycka vara så värst bra i fjällen med snöstorm och snörök när nordan driver in och man vill köra med gasolpannan, El kanske går bra men när det kryper ner mot -25 och mer kanske.
Men håller man koll på detta så kanske det inte är/blir några problem en kall natt.

2021-11-24 kl 13:24

Hagbard skrev:
Jan-E skrev:

Men varför har du inte med någon Polar? Från 2002, då alla garanterat har Alde värme, tycker jag även det är en jämngod konkurrent till Cabby och Kabe. Solifer sätter jag något efter dessa tre, såvida inte det viktigaste är en lättdragen husvagn med låg vikt vilket ju inte verkar vara det viktigaste här.

Polar med värmaren under sätet i fram och avgasröret ut på sidan knappt en meter över mark.
Det skulle inte jag tycka vara så värst bra i fjällen med snöstorm och snörök när nordan driver in och man vill köra med gasolpannan, El kanske går bra men när det kryper ner mot -25 och mer kanske.
Men håller man koll på detta så kanske det inte är/blir några problem en kall natt.

Ah, det där var fakta som jag inte kände till. Utgick bara från ditt tidigare inlägg där du skrev att fr.o.m 2002 har alla Polar Alde. Men tack för att du delar med dig av din kunskap här! Det är verkligen värdefull information vi får av dig.

2021-11-24 kl 13:28

perhar skrev:
Har inte hittat någon Polar (letar mest på Blocket) mer än en från 2001 och där svarar inte säljaren. Vet inte heller vad det sitter för panna osv i den.

2001 av Polar så är det bara 620 och större som har Alde 3000, de övriga har Auquaflex och dessa bör du nog undvika.

2021-11-24 kl 14:02

perhar skrev:
Fortsätter be om vägledning här. Känner mig som nybörjare väldigt vilsen i mitt köp av vintervagn för långtidsboende, en person, i Norrland. Många säljare har inte 100 koll på vilken panna och elpatron de har i vagnen men jag [b]vill absolut ha Alde och 3 kw eftersom jag har fast plats med 32 amp tillgänglig.

Om vi går vägen från val av panna så har du egentligen redan bestämt dig typ av vagn och då lutar det åt en Kabe Amestist.

Ametistern kom redan 1997 som ersättare för Opal och har allt det du önskar egentligen, sedan är valet vanlig XL eller XL KS, Fördelen att då väja en Ammetist från 1997 och framåt som har Aldepannan med 3000W då det finns sådana med bara 2000W också är att den ligger väldigt bra till i pris över tid (man tappar inte så många kronor om man sköter den).

Ametist 1997/98 Alde 2923 med 2000W Elpatron.

Ametist fr.o.m 1999 Alde 3000 med 3000W Elpatron.

Vattengolvvärme i alla modeller av Ametisten.

2021-11-24 kl 14:50

Jag hade tidigare en Tabbert från 2001. Den hade Alde Compact 3000, med 2 kW elvärme installerat. Nu har jag en från 2008, med Alde 3010. Den har 3 kW installerat. Men även Compact 3000 fanns alltså med 3 kW. Lurigt nog var termostaten lika på alla, så tittar man på den, kan man tro att det finns 3 kW. Men på min 3000-panna gav lägena för 3 kW och 2 kW samma resultat.

2021-11-24 kl 15:26

Hagbard skrev:
perhar skrev:
Fortsätter be om vägledning här. Känner mig som nybörjare väldigt vilsen i mitt köp av vintervagn för långtidsboende, en person, i Norrland. Många säljare har inte 100 koll på vilken panna och elpatron de har i vagnen men jag [b]vill absolut ha Alde och 3 kw eftersom jag har fast plats med 32 amp tillgänglig.

Om vi går vägen från val av panna så har du egentligen redan bestämt dig typ av vagn och då lutar det åt en Kabe Amestist.

Ametistern kom redan 1997 som ersättare för Opal och har allt det du önskar egentligen, sedan är valet vanlig XL eller XL KS, Fördelen att då väja en Ammetist från 1997 och framåt som har Aldepannan med 3000W då det finns sådana med bara 2000W också är att den ligger väldigt bra till i pris över tid (man tappar inte så många kronor om man sköter den).

Ametist 1997/98 Alde 2923 med 2000W Elpatron.

Ametist fr.o.m 1999 Alde 3000 med 3000W Elpatron.

Vattengolvvärme i alla modeller av Ametisten.

Jättebra info! Tack

2021-11-24 kl 15:32

Ametist 2002 är dyr, ofta runt 20 000 skillnad mot en Kabe Briljant XL 2001. Men det är värt det menar ni?

2021-11-24 kl 16:17

Att köpa en Kabe är alltid värt slantarna...

Men om du "bara" skall använda den ensam utan någon annan som övernattar så ligger Brilljanten kanske bättre i pris.
Från 1999 så är det Alde 3000 och 3000W Elpatron även i dessa.
Mindre yta att värma upp och räcker oftast med bara Elpatronen för att få det drägligt, har du då gratis El så kanske den ligger bättre till.

2021-11-24 kl 16:39

Nu har vi spånat om ganska mycket det som skulle tillföra något är användningsförhållandet?

Fritidsanvändning, sporadiskt lite då och då?
Arbetsuppställning där gratis el ingår?
Permanentboende?

Vid valet så kanske man inte skall låsa sig till just 3000W på Elpatron utan mer se till funktionen.

Förutom Kabe så finns även Cabby och som ligger bättre i pris kanske om man går ner i årsmodeller och tittar på dessa mellan 1990 och typ 1995 som anses vara väldigt populära samt driftsäkra och bra vintervagnar med Alde 2921/23 pannor och Elpatron på 2000W.

Själv så gillar jag dessa pannor mer då de är mer analoga än 3000/3010/3020 pannorna som har en massa elektronik som är dyrt att reparera.

29xx pannorna har egentligen bara en elektronik och det är tändtransformatorn och den kan man klara sig utan då det går att få igång pannan ändå. Men det gör det inte med de andra om någonting i elektroniken slutar att fungera.

2021-11-24 kl 16:46

Ja, jag fick byta tändmodulen i min 3000. Gick på fem minuter men kostade 1700 kronor, eller nåt sånt.

Dessutom gick fläkten trögt, så den ville inte tända. Tog några timmar att få ut den, smörja och få dit den igen. Men kostade inget mer än fritiden.

Min 3010 har fungerat än så länge utan mankemang.

2021-11-25 kl 19:06

Hagbard skrev:
Nu har vi spånat om ganska mycket det som skulle tillföra något är användningsförhållandet?

Fritidsanvändning, sporadiskt lite då och då?
Arbetsuppställning där gratis el ingår?
Permanentboende?

Vid valet så kanske man inte skall låsa sig till just 3000W på Elpatron utan mer se till funktionen.

Förutom Kabe så finns även Cabby och som ligger bättre i pris kanske om man går ner i årsmodeller och tittar på dessa mellan 1990 och typ 1995 som anses vara väldigt populära samt driftsäkra och bra vintervagnar med Alde 2921/23 pannor och Elpatron på 2000W.

Själv så gillar jag dessa pannor mer då de är mer analoga än 3000/3010/3020 pannorna som har en massa elektronik som är dyrt att reparera.

29xx pannorna har egentligen bara en elektronik och det är tändtransformatorn och den kan man klara sig utan då det går att få igång pannan ändå. Men det gör det inte med de andra om någonting i elektroniken slutar att fungera.

Permanentboende minst 1 år framåt. Billig el, minst 16 amp. Nu när jag ringat in Alde 3000 kommer du och sår tveksamhet:). Utifrån den mängd som levererats får man väl förvänta sig en del problem. Eller det är vanligt med fel på denna panna tänker du?

2021-11-25 kl 22:06

Hur vanligt det är har jag ingen aning om. Bara vad jag gjort med min egen, så länge jag hade den.

2021-11-26 kl 21:02

Det blev en Kabe Briljant -99. Tack för alla råd och tips! Ovärderligt!

• 29 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1670 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 618 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206