• 7 svar
Fricamping
2017-09-12 kl 13:02

Är det någon som har testat på fricamping och vill dela med sig av tips?

2017-09-12 kl 16:08

Ja, som stopp på vägen till målet, när det inte räckt med en kördag. Sen kan man ju säga att camping i samband med tävlingsarrangemang för det mesta är som fricamping, såtillvida att det inte finns ström. Campar jag som arrangör på en enkel tävling finns det inte vatten heller, men däremot ibland ström.

Antag att det inte går att få tag i någonting utifrån. Sen klarar du ju dig till nåt tar slut helt, maten eller vattnet eller gasen eller vad det är.

2017-09-15 kl 17:41

Fricampar jämt.. hatar campingplatser.. finns hur mycket som helst även inne i städerna.ingen som klagat hitils

2017-09-16 kl 10:34

Jag har slutat med det efter vissa incidenter. Men den dagen det blir ok att sova med ett hagelgevär under kudden kan jag tänka mig att börja igen. Förr i tiden så gjorde jag det ofta och gillade det. På senare år har upplevelser som dessa:

1. Hotfullt ungdomsgäng dyker upp och ger sig på bilen.
2. Utländska gästarbetare dyker upp och hotar oss. Vi kommer dock iväg utan våld eller skador på fordon.
3. Stopp på rastplats för att sova och sedan åka vidare. Blir omringad av utländska lastbilar, chaffisarna dricker sprit, bråkar med varandra och trakasserar oss.
4. Stopp på ställplats för att sova. En äldre man som sitter utanför sin husbil blir rasande av att se en husvagn komma in. Han kommer över till oss överförfriskad på vin och berättar vad han tycker om husvagnar och barnfamiljer.

Efter detta så väljer vi små mysiga familjecampingar istället. Där brukar alla vara trevliga oavsett ålder och fordon.
Kör man husbil är det nog lättare. Man kan lätt gå till hytten och köra iväg om det blir stökigt runt omkring, man tar inte upp så stor plats heller så folk retar sig inte lika mycket på en.
Jag har inte fricampat högre upp en typ Stockholm, men kan tänka mig att risken för otrevligheter minskar desto glesare det är mellan orterna.

2017-09-16 kl 20:13

Fricamping i formen stå på någon trevlig plats i naturen!? Och bo ett par nätter "off grid" är något vi försöker göra så ofta som möjligt. Står just nu mitt i svampskogen men övernattar bara. För egen del har vi aldrig haft oturen att utsättas för några otrevligheter men försöker aktivt att inte utsätta oss för några heller.

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2017-09-17 kl 10:49

Hittar man någon bra plats mitt i naturen går det säkert bra. Jag har dock hållt mig nära städer för att kunna cykla in till staden och ta en öl och en bit mat. Har besökt Österlen varje år och punkt 1 och 2 ovan hände samma vecka. Annars har jag klarat mig bra de 20 åren jag har campat. Det blev en väckarklocka bara. Lite som om man får inbrott. Man tänker att det händer inte, sen när det har hänt tänker man på det hela tiden och planerar efter det.

2017-09-17 kl 13:58

Av och till sedan 1981, alltid på väg någonstans och gjort en övernattning. Allt från bensinstation till centrala Paris. Vaknat bland långtradare eller ett sällskap Romer, aldrig otrevligt.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
  • 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017