Fricamping för nybörjare / av tuffejohn

• 7 svar
Fricamping för nybörjare
2020-02-10 kl 10:16

Hej! Avslutade sommaren förra året med inköp av husvagn. Vi är helt fast och planerar redan kommande säsong. Tänkte hämta ut vagnen innan mars är slut för att ställa in den i garage och fixa inför årets turer. Hittills har vi bara stått på camping och hemma hos bekanta. Jag är assugen på fricamping men känner mig lite vilsen. Var får man stå? Hur länge? Får man fricampa "med andra" fricampare? Vad behöver man för utrustning för att klara strömförbrukningen?

Jag kommer utöka batteribanken till 150 Ah som kompletteras med 50W solpanel. Det som är viktigast är ju att kylskåpet kan gå konstant (kör detta på 12V, kanske är dumt när det finns gasoldrift?) samt att det finns kräm till cirkpumpen för värmen som kan krävas även under sommartid. Man lär ju knappast dränera banken på ett dygn, men får man stå längre än så på fricamping?

Jag tänker mig ju en liten grön parkeringsficka längs en grusväg... Känns som jag sett dessa platser 100-tals gånger när jag åkt bil men nu känner jag mig blind! Finns det någon karta över naturcampingar/ställplatser?

Har googlat men tycker det är svårt att hitta något självklart. Har dock förstått att man INTE får ställa sig i terrängen med husvagn utan det måste vara någon form av väg/parkering/vändplats.

Cabby 510 Comfort -92 bakom VW Golf TSI -16
2020-02-10 kl 11:40

När det gäller kylen så drar den för mycket ström för att klara av att köras på batteridrift, kylen ska du köra på gasol. Du kan ganska lätt räkna ut hur länge batteriet kan driva kylen genom att ta effekten (vill minnas att då kylen går på 12V går den på full effekt konstant, så det blir lätträknat) delat med 12 (förspänningen. Du får då fram hur många ampere skåpet drar. Batteriet bör inte laddas ur mer än till 60%, så du har typ 60Ah att tillgå. Dividerar du då antalet Ampere som skåpet drar med 60 får du fram antalet timmar du kan driva det på batteridrift.

Rätta mig om jag har fel, någon? :)

Jag tycker också det är svårt att hitta fricampingplatser, det finns lite facebookgrupper osv, möjligen kan man hitta nåt i appen Ställplatser med.

2020-02-11 kl 06:17

numera är ställ platserna endast för husbilar som i Gävle,tyvärr. Och avgifterna börjar att bli dyrare och dyrare också

2020-02-11 kl 06:38

Det är lite synd att husbilar och husvagnar inte kan trivas tillsammans. När jag körde husbil så stannade jag om möjligt där andra stod. Husvagnar eller husbilar. Kändes tryggare att stå med likasinnade än ensam. Trevligt med gemenskapen också och att byta några ord om sina resor. Har fått reda på många pärlor på det sättet.
Det var många år sedan nu, och attityden mellan de olika fordonen verkar ha förändrats tyvärr.

Angående kylen skall du köra på gasol.
Jag har 160Ah batteri, 160w solpanel. Det klarade vi oss fint på i två veckor förra sommaren. Man får passa på att ladda allt när solen ligger på, mobiler surfplattor osv.

2020-02-12 kl 10:26

camp50 skrev:
numera är ställ platserna endast för husbilar som i Gävle,tyvärr. Och avgifterna börjar att bli dyrare och dyrare också

För att förtydliga, det går nog lite åt det hållet, att ställplatser oftare är enbart för husbilar och att husvagnar inte är tillåtna, men det finns definitivt de där husvagnar är tillåtna. I appen "Ställplatser" som jag tipsade om är dock inte bara ställplatser angivna utan även campingar, rastplatser osv. Ställplats räknar inte jag som fricamping riktigt. :) Jag är dock osäker på om det finns något utbud av fina "klassiska fricampingställen" med i appen.

2020-02-12 kl 13:04

Hej allihopa!

Tack för fina tips. Ang kylen, jag är van från båtbranschen. Där hade jag ett "vanligt" 12V-skåp och det gick ju kompressorn bara delvis på. Men som jag förstått det kallas dessa skåp absorbtionsskåp och fungerar då antagligen på ett annat vis? Min egna åsikt då, i så fall, är att jag byter nog skåp vartefter. Vet om ett från Thermoprodukter som har samma mått som skåpet i vår vagn. Kunde ha kylen igång fre-sön i båten utan att oroa mig (då var förvisso batteribanken ngt större).

Vad gäller själva fricampingen; ska absolut ladda ner appen Ställplatser! Kanske kan man få några tips längs vägen där.

Det jag är mest nojig för just nu är hur jag ska våga ställa av vagnen på min hyrda plats, när vi inte använder den... Kommer installera GSM-larm med sirén, deckare i boutrymmet och magnetkontakt mvh säkerhetsnörden. Nu blev det mer funderingar än fricamping men man är ju lite nervös som nybörjare. Det var lättare i båtlivet på nåt vis :)

2020-02-12 kl 15:57

Kör kylen på gasol, bara. Köra den på 12 V i en husvagn kan man göra under färd, om vi förutsätter att du har det kopplat så den drivs från bilen då. På så sätt behöver du inte ut och stänga av kylen om du ska in på en bensinstation.

Parkering är max 24 timmar. Om jag är på resande fot brukar jag köra in på någon liten vägrättning eller liknande. Har aldrig hänt att det stört någon, när jag bara står där så länge jag sover. De flesta andra sover också då...

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1582 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 644 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842