Hur använder jag gasolprylarna? / av Adrianne

• 5 svar
Hur använder jag gasolprylarna?
2012-08-01 kl 21:21

:) Som absolut nybörjare på husvagn vore jag tacksam för utförliga anvisningar hur jag får igång, använder och stänger av gasolprylarna.

På spisen finns utöver rattarna div mystiska hål m.m. - berätta gärna vad det rör sig om från vänster till höger:

Bild

På Electrolux-kylskåpet finns till vänster en ratt och två knappar:

Bild

Trumatic-värmaren har ett par reglage:

Bild

2012-08-02 kl 20:24

Hej och välkommen till forumet...
Du har verkligen gamla hederliga prylar och jag ska försöka vägleda dig..
Bild1.
Spisen... Du verkar ha en form av tändning till höger, men jag rekommenderar dig att istället hålla inne respektive knapp för respektive "Platta" som du vill ha varm, vrid den till max, och tänd en tändsticka... Tryck sen in plattans vred och för tändstickan emot plattan... Den plattans du tror det är, den kommer att tändas.... Håll sen vredet intryckt i typ 15 sek efter att lågan har tänts på plattan... Plattans hål du ser är för att gasolen ska komma ut genom dessa hål, och brinna i en fin låga.
Bild nummer två: Vrid upp vredet med siffror på till max. Håll inne blå knapp, och tryck sen på röd knapp tills du ser inne i kylskåpets skvallerglas att det brinner en liten fin låga... Håll inne vredet i ca 15 sek till... Släpp sen... och voila du har ett kallt kylskåp inom några timmar...
Den sista bilden är riktigt gammal.... Du bör trycka ned nummervredet och hålla det nedtryckt i ca 15 sek, hur du ska tända den vet jag inte.... men den går till kaminen som värmer boutrymmet i vagnen...

2012-08-02 kl 21:49

Milken skrev:
Hej och välkommen till forumet...
Du har verkligen gamla hederliga prylar och jag ska försöka vägleda dig..
Bild1.
Spisen... Du verkar ha en form av tändning till höger, men jag rekommenderar dig att istället hålla inne respektive knapp för respektive "Platta" som du vill ha varm, vrid den till max, och tänd en tändsticka... Tryck sen in plattans vred och för tändstickan emot plattan... Den plattans du tror det är, den kommer att tändas.... Håll sen vredet intryckt i typ 15 sek efter att lågan har tänts på plattan... Plattans hål du ser är för att gasolen ska komma ut genom dessa hål, och brinna i en fin låga.
Bild nummer två: Vrid upp vredet med siffror på till max. Håll inne blå knapp, och tryck sen på röd knapp tills du ser inne i kylskåpets skvallerglas att det brinner en liten fin låga... Håll inne vredet i ca 15 sek till... Släpp sen... och voila du har ett kallt kylskåp inom några timmar...
Den sista bilden är riktigt gammal.... Du bör trycka ned nummervredet och hålla det nedtryckt i ca 15 sek, hur du ska tända den vet jag inte.... men den går till kaminen som värmer boutrymmet i vagnen...

Tack för välkomnandet och svaren! :)

Var finner jag kylskåpets skvallerglas?

Och hur släcker jag lämpligen prylarna?

2012-08-03 kl 15:04

I nuläget har jag ännu inte försökt mig på att starta upp någon av gasolprylarna.

Kompletterar med en närmare bild av de två mystiska runda gluggarna mellan vreden på spisen, vari det skymtar något som liknar tunna rör. Vad är de gluggarna till för... och är de något att beakta vid handhavandet?

Bild

2012-08-03 kl 18:26

Ärligt talat vet jag inte vad dom glasen är för, I min första vagn, en Adria -76,a hade vi ett liknande skåp med liknande rörglas, men fördjupade mig inte i dom så mycket..:)
Skvallerglaset brukar sitta inne i kylskåpet, öppna dörren, sen i nederkant höger eller vänster ska det sitta ett skvallerglas...

• 5 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

• Husvagn & Camping 2013-06

• Husvagn & Camping 2013-05

• Husvagn & Camping 2013-04

• Husvagn & Camping 2013-03

• Husvagn & Camping 2013-02

• Husvagn & Camping 2013-01

• Husvagn & Camping 2012-12