Hur fungerar vattenpumpen? / av Mabo

• 12 svar
Hur fungerar vattenpumpen?
2017-09-21 kl 13:21

Har precis köpt vår första husvagn, en solifer artic 450. Men nu känner jag mig som en idiot för jag förstår inte hur vattenpumpen och kranarna fungerar.

På själva kranen verkar det endast vara en ventil man öppnar/stänger, men hur får man igång pumpen? Är det någon separat knapp?

2017-09-21 kl 15:38

På min gamla polar så är det en "pedal" jag får trampa på för att starta pumpen och spola vatten. På en nyare kabe jag hämtat är brytare i kranen så det fungerr som hemma. MEN, det finns en separat huvudströmbrytare för vattenpumparna så att man skall kunna slå av dem och minska risken för att det skall spolas ut vatten vid fel. Kanske är likadant i solifern.

2017-09-21 kl 17:06

På vår måste man starta pumpen i displayen så inte man råkar fylla vagnen med vatten av misstag.Skulle tro att där finns en separat brytare någonstans.Hör annars med dom som ni köpte vagnen utav.Man är inte någon idiot för att man inte lärt sig allt.Vi har haft vagn i några år och vi lär oss fortfarande nya ting.

2017-09-21 kl 18:18

Brytarna i kranarna i min vagn har gett upp, så jag fått renovera dem. Då kunde effekten bli att för att få vatten i köket fick jag öppna även kranen på toaletten...

2017-09-21 kl 22:01

Nu framgår det inte vad det är för årsmodell på vagnen men är den äldre så kan det vara en tryckpump i den och då stämmer det att kranen bara är en ventil som öppnar/stänger vattenflödet.
Det fungerar i korta drag så att pumpen bygger upp ett tryck i systemet, när man öppnar en kran och trycket sjunker under ett visst värde så startar pumpen och när trycket åter når upp till inställt värde stannar pumpen, brukar också finnas en liten trycktank i ett sådant system.
Brytaren för pumpen brukar sitta i manöverpanelen.
I ett sådant här system är det viktigt att stänga av pumpen när man inte är i vagnen, får man ett läckage så sjunker ju trycket och pumpen startar och i värsta fall trycker ut vattnet någonstans i vagnen

2017-09-21 kl 23:05

Solifer 450 som salufördes under 1983 till 1989 hade inga tryckvattenpumpar. Dessa levererades med två st 17 litersdunkar den ena under sophinken i pentryt och den andra i toan under handfatet. I dessa så levererades det dränkpumpar en i vardera dunk. I dom första årsmodellerna fans det en fotströmbrytare innan mickrobrytaren kom som satt i armaturerna.

I dessa vagnar kunde man inte få det problemet som apersson haft då det var två separata dunkar och två pumpar.

Är det inte så så har det skett en förändring under åren och då är det nog mer ett hemmabygge än en fackmannamässig installation så då är det nog svårt att gissa hur det skall fungera...

2017-09-22 kl 06:26

Jag hade en Arctic 540 89:a och det var nästan som Hagbard beskrev. Jag hade båda dunkarna under vasken på toan. Men man kom åt dem via en liten lucka bredvid toadörren. Jag hade bara en pump och brytare i kranarna. Och mina kranar kärvade likt vad apersson påpekade. Det blev byte av både kranar och pump. Pumpen köptes på biltema och kostade runt en hundring, den levde sålänge vi hade vagnen. Vi hade en huvudbrytare för 12V också. Den stängde allt i vagnen.

2017-09-22 kl 08:02

Tack för alla svar! Det var brytare i kranarna, det visade sig dock att den ena var glapp och den andra död. Så det blir till att byta hela rasket inför nästa säsong.

2017-09-22 kl 08:50

Jag pillrade isär mina kranar, plockade isär mikrobrytarna, vände ankaret (den ena sidan är ju aldrig använd) och putsade till arbetskontakten.
Sen kopplade jag om så att kranarna bara matar ett relä som sitter intill pumpen. Efter detta har det fungerat utan problem. Blir bättre fräs på pumpen också, med en matning direkt till dess relä, istället för att gå genom kranarnas klena trådar. Glöm inte frihjulsdiod på reläet, bara.

2017-09-22 kl 11:00

apersson850 skrev:
Glöm inte frihjulsdiod på reläet, bara.

Jag har svårt för det här, men va 17 är en frihjulsdiod?

2017-09-22 kl 20:24

En diod som man sätter parallellt över reläets spole, för att undvika gnistbildning över den styrande kontakten.
Det kallas så.

Vad är det du har svårt för?

2017-09-24 kl 18:08

Mabo skrev:
Tack för alla svar! Det var brytare i kranarna, det visade sig dock att den ena var glapp och den andra död. Så det blir till att byta hela rasket inför nästa säsong.

Tack för återkoppling vilket verkar bli mer och mer sällsynt. Än en gång, tack. :-)

• 12 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017