Hur hittar man vilken påskjutsbroms och bromsar man har? Adria 450 1972 / av jeja2000

• 17 svar
Hur hittar man vilken påskjutsbroms och bromsar man har? Adria 450 1972
2020-07-08 kl 08:54

Hej alla goa.

Hitta reservdelar till bilar är ju lätt. Slå in regnummer så hittar man. Men husvagnar verkar mer krångligt. Det skrivs om TSV nummer vilket jag inte lyckats hitta på min vagn :(

2020-07-08 kl 09:27

Börja med att titta i registreringsbeviset. Kan stå där.

2020-07-08 kl 10:11

Har tittat under tilläggsinformation på Transportstyrelsens sida. Där hittade jag inget.

Ska gå igenom luntan med papper jag fick med vagnen. Kanske har tur att det finns nån information som kan guida mej i rätt riktning. Det är bara det att de pappren ligger hemma.

Tänkte att nån kanske hade haft en gammal adria och kom ihåg vad det var ;)

2020-07-08 kl 11:56

jeja2000 skrev:
Hej alla goa.

Hitta reservdelar till bilar är ju lätt. Slå in regnummer så hittar man. Men husvagnar verkar mer krångligt. Det skrivs om TSV nummer vilket jag inte lyckats hitta på min vagn :(

Kan vara någonting som TSV130P men kontrollera med typskylten som skall sitta på draget där skall det stå vad som gäller eller i registreringsbeviset.

Vissa modeller av den årgången hade Elbromsar.

2020-07-08 kl 13:03

Det är inte elbromsar iallafall. Det är påskjutsbroms. Tyvärr verkar det inte stå på typskylten med identietsnumret för vagnen. Men ska leta vidare.

Tack för info iallafall.

2020-07-08 kl 14:21

På de Alko-chassin jag har/har haft har det även stått på någon chassibalk. Ibland instansat och svårt att läsa. Brukar stå på höger rambalk mellan hjul och kulskål någonstans.

2020-07-08 kl 15:10

Tack för info. Nu blir det enklare att veta var jag ska börja kolla.

2020-07-10 kl 07:19

Angående elbromsar. Hur var funktionen på dem. Har kollat noggrannare och nog sitter det en liten låda med 2 kablar som sticker ut under påskjutsbromsen.

Men själva bromsarna är ju anslutna med Wire och det är ju nån form av kontakt mellan påskjutet och wire.

Har mailat några försäljare som hävdar att det är en modell av påskjutsdämpare. Men det ser inte ut så när jag kollar på vagnen.

Om det nu är elbromsar så verkar det vara Alde-Verken som är tillverkare så väntar svar därifrån också.

Jakten fortsätter.

2020-07-10 kl 10:15

jeja2000 skrev:
Angående elbromsar. Hur var funktionen på dem. Har kollat noggrannare och nog sitter det en liten låda med 2 kablar som sticker ut under påskjutsbromsen.

Men själva bromsarna är ju anslutna med Wire och det är ju nån form av kontakt mellan påskjutet och wire.

Har mailat några försäljare som hävdar att det är en modell av påskjutsdämpare. Men det ser inte ut så när jag kollar på vagnen.

Om det nu är elbromsar så verkar det vara Alde-Verken som är tillverkare så väntar svar därifrån också.

Jakten fortsätter.

Är det Elbromsar så är wajern till för parkeringsbromsen.

Den första Elbromsen som kom togs fram av Linde International och hette LE-75 -1968- med ett extra handtag vid ratten för individuell inbromsning.

Linde International togs sedan över av Tidamaskin AB som utvecklade nästa generation som fick namnet LE-90H som senare utvecklades till Linde Electronic -1989- där allt satt i släpvagnen med känselenheten i draget.

Senare år avecklades Tidamaskin AB och blev en enskild firma med tidigare ägaren som innehavare.

En liten blänk om hur systemet det fungerade i början via Campingveteranerna...

https://www.campingveteranerna.se/download/manualer/Linde/linde.pdf

2020-07-10 kl 11:23

Raderad
//perin

2020-07-10 kl 11:26

Tack Hagbard för information.

Alltid intressant att lära sej nya grejor. Dock verkar Wiren styras av Gaffeln som sitter mot dragstången också.

Så jag funderar lite hur det har fungerat med den lilla eldosan som sitter under. Enligt info på campingveteranerna så satt det påskjutsbroms med elektronisk backspärr.

Kan den lilla eldosan ha med backspärren att göra? Det är en liten arm som går ut och verkar som om den har gått mot påskjutsbromsen. Kan det ha brutit nåt när man backat?

Mailade Alde-Verken som också tillverkat Elbromsar, men de hade ingen kvar på firman med kunskap om elbromsar.

Har även mailat Peak Dynamics som tidigare hette Peak Trailers LTD, men väntar på svar.

Är nåt nummer: PB1153BC, men det säger mej inget heller.

Jakten fortsätter :)

2020-07-10 kl 13:07

jeja2000 skrev:
Tack Hagbard för information.

Alltid intressant att lära sej nya grejor. Dock verkar Wiren styras av Gaffeln som sitter mot dragstången också.

Så jag funderar lite hur det har fungerat med den lilla eldosan som sitter under. Enligt info på campingveteranerna så satt det påskjutsbroms med elektronisk backspärr.

Kan den lilla eldosan ha med backspärren att göra? Det är en liten arm som går ut och verkar som om den har gått mot påskjutsbromsen. Kan det ha brutit nåt när man backat?

Mailade Alde-Verken som också tillverkat Elbromsar, men de hade ingen kvar på firman med kunskap om elbromsar.

Har även mailat Peak Dynamics som tidigare hette Peak Trailers LTD, men väntar på svar.

Är nåt nummer: PB1153BC, men det säger mej inget heller.

Jakten fortsätter :)

Kanske någon modifierat från el till vanligt påskjut då PB1153BC är en påskjutsanordning.

Men för att konstatera om du har Alde eller Linde så skiljer de sig ganska markant. Alde elbroms har en stor kåpa på draget med en stötdämpare och en kraftig fjäder under. Linde har ingenting sådant, däremot på Electronic så sitter det en liten kåpa på draget.

Har du Alde så bör TSV numret vara TSV159P.
Har du däremot Linde så kan TSV numret vara TSV193P.

En lite skiss på TSV193P:

http://www.smvklassiker.se/userfiles/downloads/SMV%20Husvagn-Linde%20Maskiner%20bromsar.pdf

Glömde, de som senast hadde prylar till Linde var Transport Trading.

https://transport-trading.se/

2020-07-10 kl 13:40

Då kan det vara nån som modifierat eller liknande. För det står PB1153BC på den grejen som fäster i påskjutsdämparen.

Men har försökt att googla för att hitta nån info om just PB1153BC.

Den enda eldosa som sitter på min sitter under påskjutsbromsen och är kanske 8 cm gånger 8 cm.

Bifogar en bild på påskjutsbromsen. På höger sidan där står numret PB1153BC
Bild

2020-07-10 kl 14:24

jeja2000 skrev:
Då kan det vara nån som modifierat eller liknande. För det står PB1153BC på den grejen som fäster i påskjutsdämparen.

Men har försökt att googla för att hitta nån info om just PB1153BC.

Den enda eldosa som sitter på min sitter under påskjutsbromsen och är kanske 8 cm gånger 8 cm.

Bifogar en bild på påskjutsbromsen. På höger sidan där står numret PB1153BC
Bild

Ser ut som ett gjutet drag från peak trailers ltd stockport i England med deras art nummer.

Du kan söka på det företagets hemsida om du hittar detta eller motsvarande.

https://www.peakdynamics.co.uk/news/news-article.aspx?nid=14d11c71-4fe3-4919-bae5-15b5c9c8b476

2020-07-10 kl 15:44

Det har ju funnits påskjutsbromsar med manuell backspärr. Då fick man gå ut och lägga i en spärr på draget innan man skulle backa, för att inte bromsen skulle spärra när det gick baklänges.

Har det funnits mekaniska påskjutsbromsar där denna bromsfrånkoppling skedde elektrisk? I så fall kunde det ju vara en sådan konstruktion. Koppla blockeringsmekanismen till backljuset, så blir det automatiskt.

2020-07-10 kl 21:53

Funderat lite på det där med två ledningar, elbromsarna behöver bara två ledningar en plus och en minus.

Sen är frågan "vad" finns det i den där burken som är 8 cm lång?

Ett reglerbart motstånd eller en solenoid?

Är det ett reglerbart motstånd så är det till elbromsar.

Är det en solenoid så är det till en elektrisk backspärr.

Frågan är då, då det förbjöds fr o m 1971 att ha manuell backspär där man fick gå ut och vippa undan en liten spärr för att kunna backa eller att ha en anordning som vid hopkoppling av bil och släp inte var till hundra procent funktionsdugligt och där hamnade de elektriska backspärrarna. Mest då det förekom olika kopplingar via den 7 poliga kontakten. En del använde den ledning med ständig ström och monterade en kontakt i bilen för till och frånslag. Dett fungerade på den bilen men inte på andra som inte visste hur denna koppling var gjord. Det riktiga är då att som apersson850 säger, koppla den till bromsljuset så fungerar det.
Men det var för många som åkte omkring med inga bromsar alls, så denna konstruktion togs över av den som numera finns med en släppning av bromsbanden i trumman där de återgår till normal verksamhet så fort vagnen rullar framåt.

2020-07-11 kl 09:11

Det verkar vara nån form av brytare/switch i lådan på 8cm då det klickar då man rör armen som går ut på baksidan.

Gick igenom pappren på vagnen nu då jag är hemma och där står det TSV 130 P på registreringsbeviset från 1972. Det med elbroms verkar vara nån form av Tillval på just 450 medan det på 500 verkar vara standard.

Så nu återstår att hitta påskjutsdämpare så jag kan in och besiktiga vagnen. Så man kan ut och semestra nån gång :)

Men just TSV 130 P säger mej inget om vilken påskjut och vilka bromsar det är heller. Men det närmar sej väl en lösning iallafall.

Kollar man denna länken så anger de ju påskjutsbroms med elektroniskbackspärr. Skulle kunna vara nåt sånt med den lilla dosan på undersidan.

https://www.campingveteranerna.se/download/manualer/Adria/Adria%20450%201972.pdf

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842