Hur vet jag vilka som är vintervagnar? / av Anonym 499762809

• 17 svar
Hur vet jag vilka som är vintervagnar?
2014-03-21 kl 17:42

Hej alla hjälpsamma husvagnsexperter!
Jag är total nybörjare på detta område, och skulle behöva lite hjälp.
Jag vill köpa en husvagn, budget max 120 000 kr (gärna billigare), som jag vill ha som mobilt kontor och boende när jag är iväg och jobbar i Sverige.
Den ska rymma 1-2 vuxna och man ska inte behöva bädda om varje kväll utan det ska finnas sittplats även om sängen är obäddad. Min bil får dra max 1300 kg totalt.
Sedan har jag förstått att det finns sommar- och vintervagnar. Men hur ser man tex på Blocket vilket som är vilket?
Och: tipsa gärna om ni själva har en husvagn som fyller dessa krav, vilket märke och modellbeteckning. Så jag kan börja söka lite bättre på Blocket/handlare.
Tusen tack på förhand!
Hälsar
Anna

2014-03-21 kl 18:42

Kabe
Polar
Solifer
Cabby

Och nu kommer jag säkert att få en del som skriver andra märken och visste allt går, det går att tälta mitt i vintern också om man vill.

2014-03-21 kl 18:46

Hej Ola
Tack för snabb svar!
Förstår jag det rätt att ALLA modeller från dessa märken alltså är vintervagnar?
Eller ska det stå nån särskild beteckning efter?

2014-03-21 kl 19:21

Alla svensktillverkade vagnar är utmärkta vintervagnar, Kabe, Cabby,Polar, även Solifer räknas dit som Invandrad finne skäms den inte för sig på vintern, att där sedan blir protester mot det som nämndes här ovan, det skall man inte fästa sig vid det är nog bara sagt på skoj, jag tror inte en som kampat några år på vintern menar allvar med det påståendet, men även vintervagnar bör man gå över noga när det gäller fukt och allmänt skick,

hoppas du ittar något som du blir nöjd med.

2014-03-21 kl 21:20

Sök på Blocket på ovan nämnda fabrikat och lägg till "långbädd" eller "dubbelbädd" beroende på om de som sover i vagnen skall ha varsin säng eller dela.
Skulle tro att max storlek på vagn är med modell beteckning 550 om du skall klara 1300kg.

Opel Insignia Country Tourer 4x4 210hk 2018
Cabby 650+ F3 1700kg 2008
Billeberga / Skåne
http://manssonslatadagar.blogspot.se/
2014-03-22 kl 09:22

Jag skulle vilja varna lite för vissa modeller av Kabe när det gäller denna budget.

Nu kan inte jag exakt vilka år men Kabe hade nåt samarbete med nån Brittisk tillverkare & det finns alltså Kabevagnar som heter Crystal & dom kan man nog inte förvänta sig lika mycket av som från
Komet (passar nog inte in om man vill slippa bädda upp & ner)
Briljant
Smaragd
Ametist
Safir
Onyx
Diamant
sist alla Royalmodeller men en Royal vete tusan om Du hittar för under 100K.

2014-03-22 kl 12:07

Det är hur suveränt som helst med Alde vattenburet värme, särskilt när man har golvvärmen också i samma system.

Tyst o fint kan knäppa lite i elementen bara!

2014-03-22 kl 16:00

Du har rätt crister det var en engelsk vagn som hette colchester eller något liknande, som dom tog inn för att få en billigare vagn, det var väl inget fel på vagnen men kunderna ville inte ha den så det blev ingen Hit felet dom gorde var att den fick Kabes namn och färger kunderna ville inte ha den, såtill slut sålde dom bolaget till Adria vad där sen blev av det är där nog ingen som vet,

2014-03-22 kl 17:33

Tack för bra tips om fabrikat och modeller.
Nån som vet ungefär hur max gammal en vagn av dessa märken kan vara, dvs from vilket tillverkningsår (ca) är isoleringen "tillräcklig". Eller är det så att även äldre vagnar har vinteregenskaper som står sig än idag?

2014-03-22 kl 18:16

Jeg hadde en Solifer fra 1984. Den hadde jeg det utmerket i selv om temperaturen var -30 grader. Den hadde ikke varme i gulvet. Det er kommet senere og er komforthøjning.

2014-03-22 kl 18:27

s7: Perfekt, tack för svar.
Kollar just nu på en Hobby 440 SFE de Luxe på Blocket... någon här som har vintererfarenhet med en sådan?

2014-03-22 kl 21:49

Sävsjö hade bra vagnar från -88 års modell vad jag vet. (kan funnits vagnar tidigare också som var bra) men viktigaste är att de är fuktfria.

2014-03-23 kl 08:43

Alltså detta är inget som går att svara på på ett enkelt sätt. Vintervagn? Vad vill Du ha för bekvämligheter?
ALLA vagnar går att använda på vintern. det går åt olika mycket energi att värma upp dom. Dom nordiska vagnarna brukar vara mer anpassade till vintern med invändiga avloppsrör & invändig avloppstank. annan typ av isolering så att elvärmen orkar hålla varmt vid några extra minusgrader! Står man till så att man har tillgång till 230V EL så spelar det ju ingen roll vilken typ av golvvärme en vagn har! (egentligen klarar man sig utan golvvärme!! En fråga om bekvämlighet) men fricampar man & måste förlita sig på vagnens gasolvärme så är vattenburen golvvärme ett måste om man vill ha varma golv.
Nordiska vagnar har ofta lite mindre fönster just för att stänga ute kyla (och värme faktiskt! en bra isolerad vagn stänger ju ute solens strålar på sommaren) men hindrar ju då utsikten samtidigt. eller ljusinsläppet om man nu vill se det så!!

Ja jag skulle kunna mala på i många rader till & som Du märker finns massor av frågor som kan ge för eller nackdelar beroende på vad man vill ha ut av sin vagn. Det finns inget enkelt svar på om den eller den är den bästa vagnen.
Men redan i början på 80-talet (kanske 70 t.o.m) så började iaf Kabe, Polar & Cabby marknadsföra sig som vintervagnar.

2014-03-23 kl 11:14

Pysselina skrev:
s7: Perfekt, tack för svar.
Kollar just nu på en Hobby 440 SFE de Luxe på Blocket... någon här som har vintererfarenhet med en sådan?

Vilket värmesystem har den? Eftersom du vet att du skall använda den på vintern så bör du satsa på vattenburet.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-03-23 kl 18:31

Alla vagnar som har vattenburen eller elektrisk golvvärme o Aldepanna klarar vinter camping galant.Truma värme funkar åsså men kanske inte lika bra i -30 men funkar gör det.

2014-03-26 kl 08:54

Det pratas bara om vattenburet och Aldevärme. Men det är inte hela sanningen.
Ventilationen är minst lika viktig om man tänker använda vagnen en hel del under vintern.
Hade för ett antal år sedan en Adria med Alde och golvvärme och värme fanns det så det räckte till och blev över.
Problemet vara att det inte var någon ventilation och bakväggar i skåpen.
Alla kläder blev kalla ock fuktiga.
Precis som krister-j skriver så går det att vintercampa i allt.
Det är bara frågan hur bekvämt man vill ha det.
Ska du använda vagnen mycket vintertid skulle i alla fall jag rekommendera dig att välja ett alternativ med ventilerade skåp och sofflådor.
Detta finner du i skandinaviska vagnar. Adria från 2004 har också den lösningen på sina Scandinavian Edition vagnar. Även Knaus har det på vissa modeller.
Hobby däremot har skåpen direkt mot yttervägg utan ventilation.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2021-01-19 kl 14:43

Gammal tråd, men i den Tabbert från 2008, som jag har nu, finns det värmeslitsar (60 mm) bakom soffryggarna och likaså bakom skåpen (ca 10 mm).

Alde 3010 värme med elektrisk golvvärme. Dubbelisolerat tak.
Avloppet under vagnen, så det lär inte fungera i många minusgrader, utan då får man nog lossa rören och släppa det rakt ner där det kommer ut. Hinken får stå längre in under vagnen.

• 17 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206