Hur vet jag vilka som är vintervagnar? / av Anonym 499762809

• 17 svar
Hur vet jag vilka som är vintervagnar?
2014-03-21 kl 17:42

Hej alla hjälpsamma husvagnsexperter!
Jag är total nybörjare på detta område, och skulle behöva lite hjälp.
Jag vill köpa en husvagn, budget max 120 000 kr (gärna billigare), som jag vill ha som mobilt kontor och boende när jag är iväg och jobbar i Sverige.
Den ska rymma 1-2 vuxna och man ska inte behöva bädda om varje kväll utan det ska finnas sittplats även om sängen är obäddad. Min bil får dra max 1300 kg totalt.
Sedan har jag förstått att det finns sommar- och vintervagnar. Men hur ser man tex på Blocket vilket som är vilket?
Och: tipsa gärna om ni själva har en husvagn som fyller dessa krav, vilket märke och modellbeteckning. Så jag kan börja söka lite bättre på Blocket/handlare.
Tusen tack på förhand!
Hälsar
Anna

2014-03-21 kl 18:42

Kabe
Polar
Solifer
Cabby

Och nu kommer jag säkert att få en del som skriver andra märken och visste allt går, det går att tälta mitt i vintern också om man vill.

2014-03-21 kl 18:46

Hej Ola
Tack för snabb svar!
Förstår jag det rätt att ALLA modeller från dessa märken alltså är vintervagnar?
Eller ska det stå nån särskild beteckning efter?

2014-03-21 kl 19:21

Alla svensktillverkade vagnar är utmärkta vintervagnar, Kabe, Cabby,Polar, även Solifer räknas dit som Invandrad finne skäms den inte för sig på vintern, att där sedan blir protester mot det som nämndes här ovan, det skall man inte fästa sig vid det är nog bara sagt på skoj, jag tror inte en som kampat några år på vintern menar allvar med det påståendet, men även vintervagnar bör man gå över noga när det gäller fukt och allmänt skick,

hoppas du ittar något som du blir nöjd med.

2014-03-21 kl 21:20

Sök på Blocket på ovan nämnda fabrikat och lägg till "långbädd" eller "dubbelbädd" beroende på om de som sover i vagnen skall ha varsin säng eller dela.
Skulle tro att max storlek på vagn är med modell beteckning 550 om du skall klara 1300kg.