Inget vatten från varmvattenberedaren! / av jmalmstrom

• 14 svar
Inget vatten från varmvattenberedaren!
2021-09-19 kl 20:56

Jag erkänner, jag är nybörjare...
Jag har nu fyllt vattentanken på husvagnen för första gången. När jag spolar kallvatten så kom det vatten efter en liten stund (efter att systemet var luftat). Funkar hur bra som helst.
Men det kommer inget vatten när jag försöker lufta varmvattnet. Pumpen går (samma pump som kallvatten). Tömning/säkerhetsventilen till varmvattenberedaren stod rakt upp när jag började fylla på vatten men nu är den stängd. Jag har prövat att avlufta och det har pyst ut luft, och ibland har det pyst ut lite vatten. Men det kommer inte något vatten i kranen, och inte någon annanstans heller vad jag kunnat se. Nivån sjunker inte i vattentanken. Pannan är en Alde 3000.

Vad har jag missat???

2021-09-20 kl 11:57

Jag hade tidigare en Polar 2006 med samma panna. Där satt en backventil i kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Den backventilen fastnade några gånger i stängt läge, främst efter att systemet stått tomt en tid. Blev exakt de symptom du beskriver. Tog loss och rengjorde den, hjälpte ett tag, men bytte den senare mot en annan typ av backventil.

2021-09-20 kl 12:02

Avlufta? Var avluftar du?
Normalt sett finns det inget att avlufta. Varmvattenberedaren ska ha en luftkudde i sig, för att hantera volymändringar när temperaturen ändrar sig. Men vatten ska det komma från den ändå.

Har du stängt båda avtappningskranarna? Jag har i alla fall inte haft någon Alde Compact som inte haft två kranar.

Det normala, när väl pumpen tar vatten och det kommer kallvatten från kranen, är att det tar en stund att fylla beredaren (åtta liter), men sen ska det komma ur varmvattenkranen också.