Inget vatten från varmvattenberedaren! / av jmalmstrom

• 14 svar
Inget vatten från varmvattenberedaren!
2021-09-19 kl 20:56

Jag erkänner, jag är nybörjare...
Jag har nu fyllt vattentanken på husvagnen för första gången. När jag spolar kallvatten så kom det vatten efter en liten stund (efter att systemet var luftat). Funkar hur bra som helst.
Men det kommer inget vatten när jag försöker lufta varmvattnet. Pumpen går (samma pump som kallvatten). Tömning/säkerhetsventilen till varmvattenberedaren stod rakt upp när jag började fylla på vatten men nu är den stängd. Jag har prövat att avlufta och det har pyst ut luft, och ibland har det pyst ut lite vatten. Men det kommer inte något vatten i kranen, och inte någon annanstans heller vad jag kunnat se. Nivån sjunker inte i vattentanken. Pannan är en Alde 3000.

Vad har jag missat???

2021-09-20 kl 11:57

Jag hade tidigare en Polar 2006 med samma panna. Där satt en backventil i kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Den backventilen fastnade några gånger i stängt läge, främst efter att systemet stått tomt en tid. Blev exakt de symptom du beskriver. Tog loss och rengjorde den, hjälpte ett tag, men bytte den senare mot en annan typ av backventil.

2021-09-20 kl 12:02

Avlufta? Var avluftar du?
Normalt sett finns det inget att avlufta. Varmvattenberedaren ska ha en luftkudde i sig, för att hantera volymändringar när temperaturen ändrar sig. Men vatten ska det komma från den ändå.

Har du stängt båda avtappningskranarna? Jag har i alla fall inte haft någon Alde Compact som inte haft två kranar.

Det normala, när väl pumpen tar vatten och det kommer kallvatten från kranen, är att det tar en stund att fylla beredaren (åtta liter), men sen ska det komma ur varmvattenkranen också.
Det kan inträffa, om det stått vatten i slangarna en längre tid, att något gror så du får "sjögräs" i slangen. Detta brukar då spolas fram och täta till silen i kranen. Du kan ju prova att demontera den och se om det är så enkelt att det är stopp i kranen.

Tillägg: Hjälper inte det är backventilen ovan ett bra tips. Även om jag aldrig hade något problem med den under de sju år jag hade Compact 3000.

2021-09-20 kl 15:14

Tack för bra svar, men behöver fråga lite mer...

apersson850 skrev:
Avlufta? Var avluftar du?
Normalt sett finns det inget att avlufta. Varmvattenberedaren ska ha en luftkudde i sig, för att hantera volymändringar när temperaturen ändrar sig. Men vatten ska det komma från den ändå.

Jag menar spola vatten tills det kommer en stadig ström vatten.

apersson850 skrev:

Har du stängt båda avtappningskranarna? Jag har i alla fall inte haft någon Alde Compact som inte haft två kranar.

Intressant! Vad jag vet är det bara en avtappningskran från varmvattenberederaren, den som också är säkerhetsventil på inkommande vatten. Var sitter den andra om det finns en till? Jag har inte sett att det kommer ut vatten under husvagnen när jag kör pumpen.

apersson850 skrev:

Det normala, när väl pumpen tar vatten och det kommer kallvatten från kranen, är att det tar en stund att fylla beredaren (åtta liter), men sen ska det komma ur varmvattenkranen också.

Ungefär hur länge? Jag har kört pumpen i drygt 10 minuter utan att det kommer vatten. Vattennivån minskar inte tanken medans jag kör pumpen (om jag inte öppnar kallvattnet)
apersson850 skrev:

Det kan inträffa, om det stått vatten i slangarna en längre tid, att något gror så du får "sjögräs" i slangen. Detta brukar då spolas fram och täta till silen i kranen. Du kan ju prova att demontera den och se om det är så enkelt att det är stopp i kranen.

Tillägg: Hjälper inte det är backventilen ovan ett bra tips. Även om jag aldrig hade något problem med den under de sju år jag hade Compact 3000.

Jag har inte sett till något sjögräs men ska kolla det! Hoppas du har tid att svara på mina funderingar.

/Johan

2021-09-20 kl 15:16

gertolof skrev:
Jag hade tidigare en Polar 2006 med samma panna. Där satt en backventil i kallvattenledningen in till varmvattenberedaren. Den backventilen fastnade några gånger i stängt läge, främst efter att systemet stått tomt en tid. Blev exakt de symptom du beskriver. Tog loss och rengjorde den, hjälpte ett tag, men bytte den senare mot en annan typ av backventil.

Det sitter en ventil på vattenledningen precis som du skriver. Jag ska ta och motionera och rengöra den.

Tack för bra svar!

/Johan

2021-09-20 kl 22:07

Jag har i alla fall två avtappningsventiler i golvet vid sidan om pannan. Både på den Compact 3010 jag har nu och på den 3000 jag hade tidigare.

Det tar någon minut att fylla beredaren.

Men backventilen låter ju som en kandidat att inspektera i nästa steg.
Sjögräset ser du inte förrän du tar av silen på en kran. Har du tur kommer det ut då, om det nu är det som är problemet.

2021-09-21 kl 07:12

apersson850 skrev:
Jag har i alla fall två avtappningsventiler i golvet vid sidan om pannan. Både på den Compact 3010 jag har nu och på den 3000 jag hade tidigare.

På vår 3010 finns bara den gula avtappningsventilen. Blev lite fundersam och kollade manualen på Alde och där nämner man ingen annat en den gula.

Lite märkligt att du har två och det inte omnämns i manualen. En husvagnstillverkar "feature" kanske? :-)

2021-09-21 kl 13:37

apersson850 skrev:

Det tar någon minut att fylla beredaren.

Men backventilen låter ju som en kandidat att inspektera i nästa steg.
Sjögräset ser du inte förrän du tar av silen på en kran. Har du tur kommer det ut då, om det nu är det som är problemet.

Tack!
Jag kan bara hitta en avtappningsventil, den gula säkerhetsventilen på golvet. Jag tog loss slangen in till den ventilen (från färskvattenstanken) och när pumpen går kommer det inte ut något vatten. Är det normalt?

Slangen går till en detalj som ser ut som en T-koppling på färskvatten slangen. Sitter det en backventil där?
(Här skulle det passa bra med en bild, men jag förstår inte hur jag inkluderar en bild...)

2021-09-21 kl 15:06

Det går inte. Du får lägga bilder någon annanstans, typ Forumbilder, Google foto eller liknande, och länka dit.

Kanske det där med antalet avtappningsventiler har att göra med husvagnsfabrikatet, då? Båda vagnarna med Alde Compact har varit Tabbert.

I vilken landsända bor du? Sånt här är ofta enklare att reda ut i verkligheten...

2021-09-21 kl 16:51

Västerås. Så du campar också nära orienteringstävlingar!

2021-09-21 kl 19:43

Mmm, ska till Linköping i helgen, men det är ju fortfarande en bra bit från Västerås.

Jo, orienteringstävlingar var den huvudsakliga anledningen till att första husvagnen införskaffades 1980.

2021-09-21 kl 22:27

Vilket sammanträffande! Jag, äldsta dottern och husvagnen ska också till Linköping i helgen (cykeltävling).

2021-09-22 kl 12:28

gertolof skrev:

Bytte backventil och problemet är löst! Tack å bock till all hjälp!

2021-09-23 kl 11:26

Kul att vara till hjälp.

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206