Kontroll av vikt - poliskontroll? / av stregnil

• 12 svar
Kontroll av vikt - poliskontroll?
2020-06-14 kl 23:52

Hej, för mig som inte har husvagn ännu... hur ofta har det hänt att ni blivit kontrollerade gällande vikt på ekipaget. Alltså blivit inkallade till "flygande besiktning" av polisen på ett av de ställen som har våg?

Jag har inte tänkt att överskrida några regler, är bara nyfiken...

2020-06-15 kl 06:26

Tre gånger under de 20 åren som jag har kört med husvagn.
2018 på väg mot Öland innan bron. Polisen hade portabel våg. Samma sak på väg hem.
2019 E6:an vid Helsingborg, Vågstation.

Jag är noga med lastvikterna så det var inga problem.
Jag har alltid haft relativt stora dragbilar också vilket antagligen har hjälpt en del.
Kommer man med en bil i storlek som en Golf och släpandes på en stor 2 axlad Kabe så får nog blåbären upp ögonen fortare.

2020-06-15 kl 06:57

Än så länge ingen gång under de 8 år jag kört med husvagn. Det hände heller aldrig när jag var yngre och var ute med mina föräldrar, men det är ju så pass många år sen att det har ingen betydelse idag..haha

2020-06-15 kl 17:34

Aldrig någonsin. Har campat med husvagn nu i exakt 40 år.
Däremot har jag vägt själv vid något tillfälle, och det var nog bra att jag gjorde det själv...

2020-06-15 kl 20:33

En gång på över 30 år, och då hade vi exakt vad vi fick väga. Men vid den kontrollen så hade vi redan bestämt oss för att väga upp husvagnen då det nu fanns möjlighet igen.

2020-06-15 kl 22:57

Vi har åkt husvagn i 15 år och sedan 13 år tillbaka husbil. Under alla resor har vi aldrig sett en poliskontroll där fordon vägts. Vi har blivit stoppade av polisen en gång och då ville de bara se körkortet.

LAEN
2020-06-16 kl 10:03

Första husvagnen köp 1964, blivit många mil efter det. Aldrig blivit stoppad eller vägt med husvagn efter.

2020-06-16 kl 12:25

Kört med husvagn i 26 år. Blivit stoppad och vägd en gång (2006), kostade 1600 kr. Var mobil våg utanför Borås.

2020-06-16 kl 12:29

Överhuvudtaget vägs det inte speciellt mycket längs vägarna nuförtiden. På 60-talet vägde polisens mobila vågenheter timmerbilar stup i kvarten, eftersom det var väldigt svårt att avgöra hur mycket timret du lastade på en lastbil egentligen vägde. När kranvågarna infördes försvann vägandet längs vägarna, för nu visste timmerbilschaufförerna precis vad de lastade. Det fanns inga överlass kvar att fånga.

I samband med att vågpatrullerna ändå var ute kunde de förstås väga annat också. Men husvagnarna på den tiden var små, och inte släpade folk med sig elverk och liknande heller. Så det var sällan sånt skedde.

Numera ser man ju knappt en polis på vägen alls, såvida de inte är på väg till nåt ställe där vapen avfyrats.

2020-06-17 kl 06:32

Det är nog väldigt ovanligt att man råkar ut för kontroll. Kan inte minnas att det hände när jag var ung och åkte med föräldrarna heller.
Om jag inte minns fel så var det lite liv i media 2018 om överlastade campingfordon så polisen fick väl ta ett ryck då :)

Angående vågen i Helsingborg så ser jag rätt ofta att de vinkar in fordon där. Jag kör förbi ett par gånger om dagen oftast. Men det känns som den används lite i utbildningssyfte. Och jag har inte hört om någon campare som har fått böter där.

2020-06-17 kl 11:20

Frågan är hur dessa vågar underhålls numer? Åkte förbi en två dar i rad, i samband med service av vagnen och tänkte passa på att väga den. Ena dagen visade vågen -180kg tom och andra dagen +980kg! Om den ändras så mycket på ett dygn, hur ska man då kunna lita på värdet den visar? Även om man lägger till resp drar ifrån tomvärdet känns det inte som man kan lita på vad man har för vikt på sin husvagn. Hoppas verkligen att polisen inte bötfäller någon efter en sådan våg utan att justera den först.

2020-06-18 kl 06:23

Förhoppningsvis kalibrerar de vågen först, men det kostar väl pengar. Så istället kanske de kör omvänd bevisbörda. Att du skall bevisa att vågen visade fel vid just det tillfället.
Men det verkar ovanligt att husvagnar/husbilar åker på böter. Desto vanligare med folk som lastar grus/brädor/sprit osv på små släp.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206