Köra med husvagn på snäv och kuperad skogsväg / av MartinOl

• 15 svar
Köra med husvagn på snäv och kuperad skogsväg
2019-08-16 kl 16:06

Hej!
Första inlägget, totalt grön, har aldrig kört husvagn, knappt varit inne i en ens.

Men, nu till saken.

Jag är spekulant på ett fritidshus som saknar både el och vatten. Utedass finns, men det är ingen komposttoalett utan bara ett hål i en bräda och så hamnar avföringen "våningen under" och hämtas från en lucka bak på utedasset.

Tomten är på över 3000 kvm så jag har en idé om att köpa och ställa en husvagn där, åtminstone första åren, att ha både som toalett och lite annat.

Jag tar gärna emot tips när det gäller det jag skrivit ovan, men min första fundering är följande:

Kommer jag klara av att dra husvagnen ca 250 meter på en mycket snäv, slingrig och dessutom kuperad skogsväg (är egentligen mer som en bredare stig). Där är både stenigt och hårt men även poröst och löst. Vägen sluttar ibland kraftigt och ekipaget ska uppför korta, intensiva branter. Nästan off-road, helt enkelt.
Hur mycket klarar kopplingen mellan dragkrok och husvagnens draganordning?

Klarar man av att knuffa en husvagn längs en sådan väg om det behövs?
Jag tänker också att man kan koppla loss vagnen från kroken och använda spännband att dra med om påfrestningen blir för stor på kopplingen.

Vad säger ni med rutin?

2019-08-16 kl 17:43

Dragkroken på bilen är det minsta problemet.

Men om inte bredden finns tar det i karosseriet på vagnen. Då blir det katastrof, för det är ömtåligt.
Lågt hängande grenar kan förstöra lite av varje på taket.
Om det är mycket kuperat kan vagnen ta i undertill. Husvagnar har flera meter överhäng i båda riktningarna, och tåler inte mycket lutning i längsled innan det skrapar i.
Om bilen inte är mer eller mindre terränggående kommer den aldrig att få dit vagnen.
Knuffa för hand är jobbigt nog på en fotobollsplan. För att inte tala om över knutor och hålor.

Om vi antar att vagnen överhuvudtaget får plats längs den tänkta färdvägen, skulle jag monterat kulan på Volvo Krabaten och dragit med den. Den har bra framkomlighet och kan gå sakta med bra dragkraft. Men då ska man förstås ha tillgång till en sån, eller nåt liknande.

Krabat

Här var hyfsat med plats i sidled, men en liten tuva under bilens bakhjul, samtidigt som det kom en liten håla under husvagnens axel, gjorde att jag inte kom så långt in (backande) som jag hade tänkt. Husvagnens bakände tog i marken. Det räcker ofta med en kant på någon dryg decimeter, så tar det stopp.

2019-08-16 kl 21:56

https://www.google.se/maps/place/S%C3%96BYN+7,+464+93+Mellerud/@58.6103283,12.4848417,3a,75y,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5_Y3-v1uGxU3-E1cX8qC0A!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4644dc0d384ededb:0xa596c6fefcf23054!8m2!3d58.6116731!4d12.4875845

Följer man länken ovan kan man se hur vägen ser ut alldeles i början av skogspartiet. Bredden är ungefär samma hela vägen fram. Det blir mer kritiskt när det går upp och ner blandat med några skarpa svängar.
Jag har bara kört på vägen en gång hittills och det känns riktigt klurigt att kunna få med sig husvagnen igenom. Nu har jag ju ingen husvagn än, så jag har inget att utgå ifrån när det gäller total längd på ekipaget.
Kanske om jag satsar på en mindre husvagn i så fall.

2019-08-16 kl 22:17

Ja, ska du ha igenom en husvagn där, och den ska se likadan ut när du kommer fram, så får sågen uppenbarligen fram rätt ordentligt. Äger du skogen längs vägen? Om inte är det ju inte helt otänkbart att markägaren kan låta dig göra hans väg mer framkomlig.
Husvagnar är byggda för att vara så lätta som möjligt, så de tåler inte grenar och sånt i någon större utsträckning.

När du kommer ut på en sådan väg är en husvagn mycket bredare än en vanlig bil.

Jag ska till Göteborg på söndag. Blir nästan sugen på att åka en bit till och kolla på stället... :-)
Är det diken och sånt på andra sidan? Annars kanske du kan få lov att köra över åkern, när det inte stör jordbruket.

2019-08-17 kl 00:23

Skogen och vägen tillhör inte fastigheten jag är intresserad av, men det finns servitut kopplat till fastigheten för användning av vägen.
Nästa gång jag är i krokarna ska jag själv försöka rota i det här. Talar man med markägaren kanske man får nya uppslag. Jag vet att det är staket som avgränsar från åkrarna runtom mot "mitt" ställe.

Från Göteborg är det ytterligare 1,5 timme längs E45, men allt är ju relativt. Dalsland kan mycket väl vara värt en omväg

2019-08-17 kl 00:25

Tack för svaren så långt. Det blir onekligen en intressant utmaning att baxa in bohag vid inflyttning till detta ställe

2019-08-17 kl 15:12

Om det är utedasset som är problemet så finns det ju lösa porti-potti att köpa, eller Cinderella förbränningstoalett om man vill "lyxa till det". Men utedass har ju sin charm och funkar ju det med. Även en husvagnstoalett ska ju tömmas någonstans. Jag skulle inte ge mig på att köra upp en husvagn på den vägen, ens dragen av en traktor eller 4-hjuling.

2019-08-17 kl 19:04

Jag har inget alls emot utedass. Utedasset på denna tomten är dock väldigt "basic". Därför planerar jag för att renovera och installera någon form av komposttoalett, om jag köper fastigheten.
Min tanke med husvagnen var dels en första åtgärd, eftersom jag vet att en bra komposttoalett kan kosta en del pengar.
Jag ser husvagnar på blocket för ca 15 000 som kan fungera som både toalett och till och med dusch. Så jag blev sugen på att ha en husvagn uppställd för att höja standarden så att säga. Det är också extra sovplats, mm.
Dock, verkar det falla på dålig framkomlighet

2019-08-18 kl 09:29

Nu har du ju inte köpt stället än, såvitt jag förstår. Så det går ju att ställa kompletterande frågor innan du "trillar dit", så att säga.

I och med att fastigheten har ett servitut på tillfartsvägen kan man hävda inte bara att man får använda den för tillfart till fastigheten, utan även att man måste få hålla den i skick så den går att använda. Köper man en sådan fastighet, med ett sånt hus på, känns det högst rimligt att man vill kunna dra in släp, eller köra in med liten lastbil, för att kunna få dit möbler. Är vägen då så igenvuxen att det inte går att komma fram behöver den röjas.

Hade jag varit i dina kläder hade jag tagit rätt på markägaren och diskuterat saken. Hur ser han på det? Det kan ju vara allt mellan att du får lov att röja vad som behövs, bara han slipper bry sig, till att han röjer det som behövs, bara du inte rör något i hans skog. Är det något sånt som gäller kan du ju gå vidare.

Sätter han sig mot allting ska du tänka ett par gånger till innan du slår till. Om ett träd trillar över vägen i framtiden, vad gör du då, i så fall? Promenerar?

2019-08-18 kl 18:29

Har du servitut på körväg så har du rätt att hålla den i farbart skick. I de fall som jag känner till så handlar det om att kunna ta in en timmerbil för att kunna avverka skog på fastigheten... Borde vara samma sak om det är en tomt, du borde ha rätt att röja ur rätt bra. Håller dock med föregående talare om att en dialog med markägaren i ett tidigt skede alltid är bra...

2019-08-18 kl 19:07

Grenarna på några granar strax före vägbommen, och några små längre in behöver sågas/klippas så vagnen kommer förbi. Sen är ett annat problem nedfarten från klipphällen strax före stugan. Lite beroende på hur lång vagnen blir, och hur låg den är baktill, finns risk att den släpar i där. Skulle jag kört in hade jag haft lite plank, som kan läggas under hjulen, redo för den passagen. Skrapar det i är det i berget, så det är inte så förlåtande.
Jag skulle dessutom inte kört in med någon sämre dragbil än min egen Volvo XC70. Det vill ju till att placera sig rätt i de olika passagerna på vägen in. Börjar det då slira vet man aldrig riktigt var man hamnar.

För övrigt går det bra att ta in en husvagn där. Timmerbil blir dock rätt klurigt. Rekommenderar skotare istället! ☺

2019-08-18 kl 21:55

apersson850 skrev:
Grenarna på några granar strax före vägbommen, och några små längre in behöver sågas/klippas så vagnen kommer förbi. Sen är ett annat problem nedfarten från klipphällen strax före stugan. Lite beroende på hur lång vagnen blir, och hur låg den är baktill, finns risk att den släpar i där. Skulle jag kört in hade jag haft lite plank, som kan läggas under hjulen, redo för den passagen. Skrapar det i är det i berget, så det är inte så förlåtande.
Jag skulle dessutom inte kört in med någon sämre dragbil än min egen Volvo XC70. Det vill ju till att placera sig rätt i de olika passagerna på vägen in. Börjar det då slira vet man aldrig riktigt var man hamnar.

För övrigt går det bra att ta in en husvagn där. Timmerbil blir dock rätt klurigt. Rekommenderar skotare istället! ☺

Älskar att du faktiskt varit på platsen och kollat. Dedikerat

2019-08-19 kl 00:27

Jag körde ju ändå där förbi.

Men då har du inköpslistan klar nu:
Trappstege, så du når att kapa grenar.
Såg och sekatör.
Plank, tre meter långa, något halvdussin, så du har något att broa under husvagnshjulet med, när du ska nedför klippsluttningen.
Bil med fyrhjulsdrift, typ Volvo XC70 eller liknande.
Ett par medhjälpare, som kan vara med och hålla koll på hörnor, träd och hålor.
Meddela markägaren att du behöver röja lite.

Sen kan du ta in en vagn. Eller jag köra in med min, om du vill ha besök.

Ska man köra in och ut med vagn lite mer regelbundet får man dra in en kärra grus och skyffla i det värsta hålet, efter klipphällen, istället för att hålla på med plank.

2019-08-19 kl 06:11

Det där får bli punkt för denna tråden, tycker jag. Vi har landat i att det faktiskt går att knö sig in med husvagn där och det känns positivt. Tack apersson850 för din input, verkligen.

2019-08-19 kl 15:10

Du får höra av dig när/om det blir dags, så kommer hela forumet att samlas för att hjälpa dig in.

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842