2019-08-08 kl 15:01
|
|
Fullpackad inklusive två cyklar på dragstången ställde jag stödhjulet på badrumsvågen. 116 kg visade den. Jag klarar inte 100kg i marklyft men klarade att lyfta vagnen utan problem. |
2019-08-08 kl 16:51
|
|
Stödhjulet sitter längre in än kulskålen. Hävarmen blir annorlunda. |
2019-08-08 kl 21:03
|
|
frågan är ju vad som står på typskylten på draget vad som är max belastning i kultryck eller vad som står i instrumentet till fordonet. |
|
2019-08-08 kl 22:40
|
|
Det står i bruksanvisningen till bilen, inte i registreringsbeviset. |
2019-08-08 kl 22:45
|
|
Vad menar du med i instrumentet? Kultryck är 70-75 om jag inte minns helt fel. Jag har ikväll kopplat vagnen och kört ca 25 mil. Visuellt ser det inte tokigt ut, dvs att bakänden på bilen trycks ned rejält. Jag har inte heller under körning märkt av något. Snarare tvärtom, mer stabilt. |
2019-08-08 kl 22:52
|
|
Ingen nivåreglering, vad jag vet ![]() |
|
2019-08-08 kl 23:01
|
|
Det är ingen direkt konst att räkna ut vad kultrycket blir. Men man måste veta avståndet från hjulaxeln till stödhjulet, och till kulskålen. |
2019-08-08 kl 23:37
|
|
Jag vet inte avståndet nu på rak arm. Däremot tror jag att dragstången är ganska lång jmf. med många andra vagnar. Jag har satt på ett cykelhållarfäste på dragstången, och med cyklar på kan jag utan problem öppna både koffert och baklucka. Vad det säger om kultrycket har jag ingen aning om men det torde vara positivt om avståndet från hjulaxeln är längre. |
2019-08-09 kl 16:09
|
|
Den metoden använder jag och finner den enklast. |
2019-08-09 kl 18:34
|
|
Man kan skriva mycket här men det som bestämmer max vikt på dragkulan för en V60 2010-2018 som är i standardutförande och har en max statisk vikt åsatt på kulan som i detta fall är max 80 kg. |
2019-08-09 kl 22:00
|
|
Du tittar nog på fel krok, för fullt så dumma är de inte på Volvo. För min bil står det 90 kg max kultryck i bruksanvisningen, och på kroken står det max statisk last 90 kg. |
2019-08-10 kl 08:44
|
|
Har du ett AL-KO chassi så har AL-KO tagit fram en lathund för uträkning för deras stödhjulsindikering. http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/premiumstodhjulsutrakning.pdf Men många gånger så har man rätt vagn men fel dragbil, sällan det är åt andra hållet, rätt dragbil och fel vagn. Observera att det "alltid" är dragfordonets tekniska begränsningar som avgör "vad" man kan hänga på där bak. T ex max dragvikt samt max statisk vikt på dragkulan. |
2019-08-10 kl 08:56
|
|
Det finns många "om" i ditt resonemang och ifall: - det är monterat direkt på fabrik med speciella önskemål från beställaren då håller ditt resonemang. - det är beställt från fabrik utan speciella önskemål då håller inte ditt resonemang för då blir det ett vanligt standardmontage. - det är monterat hos återförsäljare utan kundspecifikation så håller inte ditt resonemang. - det skulle vara monterat av fordonsägaren så håller absolut inte heller ditt resonemang. I mitt resonemang så utgick jag ifrån en vanlig standard utrustad Volvo V60 där draget är ett vanligt standarddrag och monterat på fabrik av Volvo utan några som helst tilläggsbeställningar som i regel alla V60 utrustas när dom sedan hamnar hos en återförsäljare. |
2019-08-10 kl 09:58
|
|
Utan att veta vilken vagn Du har och med tanke på allt Du lastar i den så skulle det förvåna mej om Du inte kör med en rejäl överlast också... Det kan bli väldigt dyrt. |
2019-08-10 kl 10:04
|
|
Det finns ett ännu större OM i ditt resonemang, ett som gör att det faller platt till marken. |
2019-08-10 kl 14:35
|
|
He he, nu är vi där igen... Du vill påstå att återförsäljaren beställer hårdare fjädrar eller nivåmat...? Ganska otroligt skulle jag påstå. Beställer jag en bil från Volvo via en återförsäjare så får jag det som i första hand är standard. I andra hand kan jag beställa ett fordon som uppfyller mina specifikationer och då tillverkas den efter det hos Volvo, kan inte tänka mig annat. 1 - varför skulle ÅF sätta på förstärkta fjädrar - mig veterligen så har det aldrig hänt om inte kund beställt detta. 2 - att fordonet är utrustat med Nivåmat innebär att den tillverkats så på fabriken och inget annat, mest då för att de tekniska specifikationerna skall uppfyllas. 3- att sedan utrusta fordonet med förstärkta bärarmar tillhör nog den tekniska specifikationen när man beställer ett fordon med förhöjd dragvikt. Men att ett fordon från ÅF utrustas med förstärkta fjädrar har jag aldrig varit med om, dessa får man i regel alltid montera i efterhand så linjen mellan dragfordon och släp är rak och inte böjer ner mellan fordonen för då blir det fel. Och de fordon som man kan höja dragvikten på (utöver det som räknas som standard) innebär då att man använder de av tillverkaren föreskrivna detaljer så den uppfyller de kriterier som skall ingå i ett helfordonsgodkännande. Och sist att Volvo traditionellt haft som tillval när det gäller Nivåreglering får stå för dig, mig veterligen så utrustades de flesta Cross Country med Nivåreglering utan att kunden behövde säga ett smack. Ja det var lite men mer kommer nog... ![]() |
2019-08-10 kl 16:52
|
|
Min V70, som jag beställde ny, hade som standard förstärkt lastfjädring. Det var inget jag beställde. Tydligen kombimodellerna som hade (har?) detta. S60, som jag hade innan och S80 har det inte. Antar att Volvo valt att göra så eftersom en kombi oftare går med tung last. |
2019-08-10 kl 17:17
|
|
Skulle mer tro att den är utrustad för företag i första hand och privatkund i andra hand, då nästan 90% av försäljningen går till företagskunder. Kanske inte gick att sälja till föratagskunder? |
2019-08-10 kl 17:31
|
|
Oj, jag visste inte att Volvo enbart monterat dragen hos ÅF, det förklarar ju hur de kunde vara klart sist med att erbjuda infällbar krok! Måste ju finnas en uppenbar risk med detta förfarande då kunskapsnivån och kundservicenivån skiljer mellan olika ÅF, kan nog vara blandat med förstärkta fjädrar och vanliga fjädrar på bilarna ute på marknaden då... |
2019-08-10 kl 17:44
|
|
För att förtydliga mitt inlägg, den förstärkta lastfjädringen på V70 är original och fabriksmonterad. Draget däremot monterades hos ÅF. Jag har däremot ingen koll på hur det är med dagens olika modeller. Har t.ex alla kombimodeller fortfarande lastfjädring som standard? Hur är det med SUV-modellerna? |
2019-08-10 kl 18:58
|
|
Men dagens Volvo är ju med semiautomatisk krok som fälls ut med fast installerad knapp. Känns konstigt om en återförsäljare skulle montera ner bilen och göra nya installationer? Stämmer verkligen det du skriver? |
2019-08-10 kl 19:20
|
|
Oscar, om du menar mitt inlägg så talar jag om V70, som ju numera är nedlagd. Hur det är med dagens olika modeller har jag, som jag skrev, ingen koll på. Men har dom idag semiautomatisk krok som fälls ut med knapp så är den förmodligen fabriksmonterad. Nåt annat låter inte troligt. |
2019-08-10 kl 19:24
|
|
Aha okej V70, då förstår jag |
2019-08-10 kl 21:01
|
|
Jag har 330 kg lastvikt. Vad är det som är så speciellt med min packning som gör att det är överlast? |
2019-08-10 kl 22:16
|
|
Eller jag skulle kanske skrivit i imperfekt, för detta gällde exempelvis XC70, som inte tillverkas längre. Så fungerar det. Det är alltså inte återförsäljaren som sätter dit andra fjädrar, det är fabriken som anpassar fjädringen till om det finns Nivomat eller ej. Ja, fast det var ett bra tag sedan man kunde öka dragvikten på en Volvo över det normala. Då vet du inte mycket om detta. Min XC70 har nivåreglering, för jag beställde det. Hustruns har det inte, för den är köpt begagnad, och förste ägaren beställde det inte. Nivåreglering har alltid varit ett tillval, förutom i samband med vissa speciella utföranden och kampanjer. Det har funnits sportpaket, med sänkt fjädring, där Nivomat ingått, exempelvis. Men då är paketet ett tillval, så standard har det inte varit. Säkert. Om Volvo vet jag dock en hel del, av olika anledningar. Dessutom skulle den här tråden handla om vikten på kulan, så vi ska kanske återgå till det? Genom åren har allt mer hos Volvo hamnat direkt i fabriken, på grund av allt mer ökande integration mellan olika system. När jag köpte min senaste nya Volvo, 2011, monterades exempelvis fortfarande backkameran hos återförsäljaren. Det innebar att ett stort antal detaljer i den nya bilen skulle tas bort igen, håltagning, kabeldragning etc. ske och sen skulle allt monteras igen. Sånt vore förstås vettigare att göra redan i fabriken. Så sker också idag. Jag har inte kollat hur det ligger till med de motoriserade dragkrokarna, men med all sannolikhet monteras de på fabrik. |
2019-08-11 kl 08:06
|
|
Ja, det känns fint att Volvo nu med senaste modellerna äntligen kommit ikapp resten av bilvärlden och gjort det möjligt att beställa ett drag som fälls undan ordentligt från fabrik! |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.