Kultryck 116kg / av MrM

• 26 svar
Kultryck 116kg
2019-08-08 kl 15:01

Fullpackad inklusive två cyklar på dragstången ställde jag stödhjulet på badrumsvågen. 116 kg visade den. Jag klarar inte 100kg i marklyft men klarade att lyfta vagnen utan problem.

Är det något som inte stämmer? Hur tre sig ekipaget med den vikten? Har en v60 som dragbil.

2019-08-08 kl 16:51

Stödhjulet sitter längre in än kulskålen. Hävarmen blir annorlunda.

Har din bil nivåreglering? Det gör stor skillnad på hur känslig den är för kultryck i överkant på skalan.

2019-08-08 kl 21:03

MrM skrev:
Fullpackad inklusive två cyklar på dragstången ställde jag stödhjulet på badrumsvågen. 116 kg visade den. Jag klarar inte 100kg i marklyft men klarade att lyfta vagnen utan problem.

Är det något som inte stämmer? Hur tre sig ekipaget med den vikten? Har en v60 som dragbil.

frågan är ju vad som står på typskylten på draget vad som är max belastning i kultryck eller vad som står i instrumentet till fordonet.

2019-08-08 kl 22:40

Det står i bruksanvisningen till bilen, inte i registreringsbeviset.

2019-08-08 kl 22:45

Vad menar du med i instrumentet? Kultryck är 70-75 om jag inte minns helt fel. Jag har ikväll kopplat vagnen och kört ca 25 mil. Visuellt ser det inte tokigt ut, dvs att bakänden på bilen trycks ned rejält. Jag har inte heller under körning märkt av något. Snarare tvärtom, mer stabilt.

Jag är däremot nyfiken på vad kultrycket är. Finns det ingen matematiker som kan räkna ut viktminskningen från avståndet stödhjul till kulhandsken? :)

2019-08-08 kl 22:52

apersson850 skrev:
Stödhjulet sitter längre in än kulskålen. Hävarmen blir annorlunda.

Har din bil nivåreglering? Det gör stor skillnad på hur känslig den är för kultryck i överkant på skalan.

Ingen nivåreglering, vad jag vet :) däremot kan jag säga att packningen inte är något stordåd. Förtält, pinnar, lättviktsbord, stolar, en liten grill, pressening, matta, lite kläder, en platta öl, husgerådå, en bänkspis, två cyklar. Det mesta ligger i framkant

2019-08-08 kl 23:01

Det är ingen direkt konst att räkna ut vad kultrycket blir. Men man måste veta avståndet från hjulaxeln till stödhjulet, och till kulskålen.

Eller så väger du genom att ställa en lagom lång ribba på högkant i kulskålen, och så ner på vågen i andra änden.

Specificerat kultryck för V60 ligger på 75-90 kg, beroende på vilken version och årsmodell det är.

Rimligtvis hade du vetat om du har nivåreglering, även om du kanske köpt bilen begagnad. Sitter det Nivomat dämpare i bilen brukar de skilja ut sig genom att ha gummibälg utanpå kolvstången. Så är det i alla fall på min XC70.

2019-08-08 kl 23:37

apersson850 skrev:
Det är ingen direkt konst att räkna ut vad kultrycket blir. Men man måste veta avståndet från hjulaxeln till stödhjulet, och till kulskålen.

Eller så väger du genom att ställa en lagom lång ribba på högkant i kulskålen, och så ner på vågen i andra änden.

Specificerat kultryck för V60 ligger på 75-90 kg, beroende på vilken version och årsmodell det är.

Rimligtvis hade du vetat om du har nivåreglering, även om du kanske köpt bilen begagnad. Sitter det Nivomat dämpare i bilen brukar de skilja ut sig genom att ha gummibälg utanpå kolvstången. Så är det i alla fall på min XC70.

Jag vet inte avståndet nu på rak arm. Däremot tror jag att dragstången är ganska lång jmf. med många andra vagnar. Jag har satt på ett cykelhållarfäste på dragstången, och med cyklar på kan jag utan problem öppna både koffert och baklucka. Vad det säger om kultrycket har jag ingen aning om men det torde vara positivt om avståndet från hjulaxeln är längre.

2019-08-09 kl 16:09

apersson850 skrev:

Den metoden använder jag och finner den enklast.

2019-08-09 kl 18:34

Man kan skriva mycket här men det som bestämmer max vikt på dragkulan för en V60 2010-2018 som är i standardutförande och har en max statisk vikt åsatt på kulan som i detta fall är max 80 kg.

Dessa dragkrokar har genomgått tester enligt ECE R55 och testmetod Carlos som Volvo låter utföra på alla dragkrokar för att de skall uppfylla komponentreglementena för helbilsgodkända produkter.

Att sedan en del Volvo har nivåreglering innebär att dessa bilar som oftast är fyrhjulsdrivna och får dra lite mer och belasta kulan lite mer men har en benägenhet att då sjunka lite mer. Och detta förhindrar godkännandereglerna då det finns en minsta nedsjunkningsregel som sätter stopp för det, därför nivåreglering som ser till så kulans läge i belastat tillstånd håller sig inom gällande nivå från marken.

Men det är ju alltid så att det är förarens ansvar att ta reda på vad som gäller och ingen annans.

Det bästa i sådana här lägen är nog att kontakta Transportstyrelsen som är hvudansvarig för vad som gäller.

2019-08-09 kl 22:00

Du tittar nog på fel krok, för fullt så dumma är de inte på Volvo. För min bil står det 90 kg max kultryck i bruksanvisningen, och på kroken står det max statisk last 90 kg.

En krok på 80 kg kan ju räcka för vissa V60, men det finns alltså en handfull versioner som går till 90 kg.

På Volvo har nivåreglering traditionellt varit tillval på nästan alla modeller. Så det är upp till beställaren att avgöra vad han vill ha. Men för att hålla höjden har bilarna ofta hårdare fjädrar om de levereras utan nivåreglering. Så är det med min modell. Både fjädrar och bärarmar var olika, beroende på om bilen levererades med eller utan Nivomat.

Men Volvo räknar med stor detaljrikedom upp vad kultrycket får vara för olika versioner av samma bil i bruksanvisningen, så Transportstyrelsen behöver man inte vända sig till i det fallet.

2019-08-10 kl 08:44

MrM skrev:
Vad menar du med i instrumentet? Kultryck är 70-75 om jag inte minns helt fel. Jag har ikväll kopplat vagnen och kört ca 25 mil. Visuellt ser det inte tokigt ut, dvs att bakänden på bilen trycks ned rejält. Jag har inte heller under körning märkt av något. Snarare tvärtom, mer stabilt.

Jag är däremot nyfiken på vad kultrycket är. Finns det ingen matematiker som kan räkna ut viktminskningen från avståndet stödhjul till kulhandsken? :)

Har du ett AL-KO chassi så har AL-KO tagit fram en lathund för uträkning för deras stödhjulsindikering.

http://www.al-ko.se/download/download-Sweden/premiumstodhjulsutrakning.pdf

Men många gånger så har man rätt vagn men fel dragbil, sällan det är åt andra hållet, rätt dragbil och fel vagn.

Observera att det "alltid" är dragfordonets tekniska begränsningar som avgör "vad" man kan hänga på där bak. T ex max dragvikt samt max statisk vikt på dragkulan.

2019-08-10 kl 08:56

apersson850 skrev:
Du tittar nog på fel krok, för fullt så dumma är de inte på Volvo. För min bil står det 90 kg max kultryck i bruksanvisningen, och på kroken står det max statisk last 90 kg.

En krok på 80 kg kan ju räcka för vissa V60, men det finns alltså en handfull versioner som går till 90 kg.

På Volvo har nivåreglering traditionellt varit tillval på nästan alla modeller. Så det är upp till beställaren att avgöra vad han vill ha. Men för att hålla höjden har bilarna ofta hårdare fjädrar om de levereras utan nivåreglering. Så är det med min modell. Både fjädrar och bärarmar var olika, beroende på om bilen levererades med eller utan Nivomat.

Men Volvo räknar med stor detaljrikedom upp vad kultrycket får vara för olika versioner av samma bil i bruksanvisningen, så Transportstyrelsen behöver man inte vända sig till i det fallet.

Det finns många "om" i ditt resonemang och ifall:

- det är monterat direkt på fabrik med speciella önskemål från beställaren då håller ditt resonemang.

- det är beställt från fabrik utan speciella önskemål då håller inte ditt resonemang för då blir det ett vanligt standardmontage.

- det är monterat hos återförsäljare utan kundspecifikation så håller inte ditt resonemang.

- det skulle vara monterat av fordonsägaren så håller absolut inte heller ditt resonemang.

I mitt resonemang så utgick jag ifrån en vanlig standard utrustad Volvo V60 där draget är ett vanligt standarddrag och monterat på fabrik av Volvo utan några som helst tilläggsbeställningar som i regel alla V60 utrustas när dom sedan hamnar hos en återförsäljare.

2019-08-10 kl 09:58

Utan att veta vilken vagn Du har och med tanke på allt Du lastar i den så skulle det förvåna mej om Du inte kör med en rejäl överlast också... Det kan bli väldigt dyrt.

2019-08-10 kl 10:04

Det finns ett ännu större OM i ditt resonemang, ett som gör att det faller platt till marken.

Volvo monterar inte dragkrokar från fabrik alls. De monteras hos återförsäljaren. Då sätter de dit den krok som passar bilen. Som i mitt fall, där kroken är specificerad till samma data som gäller för bilens dragförmåga i övrigt.

De förutsättningar som du anger finns alltså inte. Dragen monteras inte förrän bilen hamnat hos återförsäljaren. Volvo tillhör också de som utrustar det 13-poliga eluttaget med alla funktioner som finns specificerade i standarden från början, utan att några tilläggsbeställningar behöver göras där heller.

Det enda du behöver beställa till en sådan här bil är om du vill ha ett fast eller delbart drag. Men för de här modellerna är kapaciteten densamma.

2019-08-10 kl 14:35

apersson850 skrev:

He he, nu är vi där igen...

Du vill påstå att återförsäljaren beställer hårdare fjädrar eller nivåmat...?

Ganska otroligt skulle jag påstå.

Beställer jag en bil från Volvo via en återförsäjare så får jag det som i första hand är standard. I andra hand kan jag beställa ett fordon som uppfyller mina specifikationer och då tillverkas den efter det hos Volvo, kan inte tänka mig annat.

1 - varför skulle ÅF sätta på förstärkta fjädrar - mig veterligen så har det aldrig hänt om inte kund beställt detta.

2 - att fordonet är utrustat med Nivåmat innebär att den tillverkats så på fabriken och inget annat, mest då för att de tekniska specifikationerna skall uppfyllas.

3- att sedan utrusta fordonet med förstärkta bärarmar tillhör nog den tekniska specifikationen när man beställer ett fordon med förhöjd dragvikt.

Men att ett fordon från ÅF utrustas med förstärkta fjädrar har jag aldrig varit med om, dessa får man i regel alltid montera i efterhand så linjen mellan dragfordon och släp är rak och inte böjer ner mellan fordonen för då blir det fel.

Och de fordon som man kan höja dragvikten på (utöver det som räknas som standard) innebär då att man använder de av tillverkaren föreskrivna detaljer så den uppfyller de kriterier som skall ingå i ett helfordonsgodkännande.

Och sist att Volvo traditionellt haft som tillval när det gäller Nivåreglering får stå för dig, mig veterligen så utrustades de flesta Cross Country med Nivåreglering utan att kunden behövde säga ett smack.

Ja det var lite men mer kommer nog... :-)

2019-08-10 kl 16:52

Min V70, som jag beställde ny, hade som standard förstärkt lastfjädring. Det var inget jag beställde. Tydligen kombimodellerna som hade (har?) detta. S60, som jag hade innan och S80 har det inte. Antar att Volvo valt att göra så eftersom en kombi oftare går med tung last.

2019-08-10 kl 17:17

Jan-E skrev:
Min V70, som jag beställde ny, hade som standard förstärkt lastfjädring. Det var inget jag beställde. Tydligen kombimodellerna som hade (har?) detta. S60, som jag hade innan och S80 har det inte. Antar att Volvo valt att göra så eftersom en kombi oftare går med tung last.

Skulle mer tro att den är utrustad för företag i första hand och privatkund i andra hand, då nästan 90% av försäljningen går till företagskunder.

Kanske inte gick att sälja till föratagskunder?

2019-08-10 kl 17:31

Oj, jag visste inte att Volvo enbart monterat dragen hos ÅF, det förklarar ju hur de kunde vara klart sist med att erbjuda infällbar krok! Måste ju finnas en uppenbar risk med detta förfarande då kunskapsnivån och kundservicenivån skiljer mellan olika ÅF, kan nog vara blandat med förstärkta fjädrar och vanliga fjädrar på bilarna ute på marknaden då...
På volvos nya modeller så byggs väl ändå bilen med draget från början i fabriken om man beställer en ny bil med drag? Eller monteras fortfarande dragkrok hos ÅF?

2019-08-10 kl 17:44

För att förtydliga mitt inlägg, den förstärkta lastfjädringen på V70 är original och fabriksmonterad. Draget däremot monterades hos ÅF. Jag har däremot ingen koll på hur det är med dagens olika modeller. Har t.ex alla kombimodeller fortfarande lastfjädring som standard? Hur är det med SUV-modellerna?

Hagbard, vet inte hur du menar med "kanske inte gick att sälja till företagskunder?" Menar du att dom inte accepterade en kombi utan förstärkt lastfjädring? Möjligt det är så, men oavsett om bilen köptes av företag eller privatperson så fick man förstärkt lastfjädring från fabrik som standard.

2019-08-10 kl 18:58

Men dagens Volvo är ju med semiautomatisk krok som fälls ut med fast installerad knapp. Känns konstigt om en återförsäljare skulle montera ner bilen och göra nya installationer? Stämmer verkligen det du skriver?

2019-08-10 kl 19:20

Oscar, om du menar mitt inlägg så talar jag om V70, som ju numera är nedlagd. Hur det är med dagens olika modeller har jag, som jag skrev, ingen koll på. Men har dom idag semiautomatisk krok som fälls ut med knapp så är den förmodligen fabriksmonterad. Nåt annat låter inte troligt.

2019-08-10 kl 19:24

Aha okej V70, då förstår jag

2019-08-10 kl 21:01

Goldwave skrev:
Utan att veta vilken vagn Du har och med tanke på allt Du lastar i den så skulle det förvåna mej om Du inte kör med en rejäl överlast också... Det kan bli väldigt dyrt.

Jag har 330 kg lastvikt. Vad är det som är så speciellt med min packning som gör att det är överlast?

2019-08-10 kl 22:16

Hagbard skrev:
He he, nu är vi där igen...

Du vill påstå att återförsäljaren beställer hårdare fjädrar eller nivåmat...?
Återförsäljaren beställer Nivomat, om kunden vill ha det. Nivomat monteras på fabrik. Tillsammas med Nivomat monteras mjukare fjädrar och en annan typ av bärarm. Om man inte beställer Nivomat, får man hårdare fjädrar, som alltså inte är hårdare än normalt, utan helt enkelt är de normala fjädrarna.

Eller jag skulle kanske skrivit i imperfekt, för detta gällde exempelvis XC70, som inte tillverkas längre.
Citat:
Beställer jag en bil från Volvo via en återförsäjare så får jag det som i första hand är standard. I andra hand kan jag beställa ett fordon som uppfyller mina specifikationer och då tillverkas den efter det hos Volvo, kan inte tänka mig annat.
Så fungerar det.
Citat:
1 - varför skulle ÅF sätta på förstärkta fjädrar - mig veterligen så har det aldrig hänt om inte kund beställt detta.

2 - att fordonet är utrustat med Nivåmat innebär att den tillverkats så på fabriken och inget annat, mest då för att de tekniska specifikationerna skall uppfyllas.

3- att sedan utrusta fordonet med förstärkta bärarmar tillhör nog den tekniska specifikationen när man beställer ett fordon med förhöjd dragvikt.

Men att ett fordon från ÅF utrustas med förstärkta fjädrar har jag aldrig varit med om, dessa får man i regel alltid montera i efterhand så linjen mellan dragfordon och släp är rak och inte böjer ner mellan fordonen för då blir det fel.
Det är alltså inte återförsäljaren som sätter dit andra fjädrar, det är fabriken som anpassar fjädringen till om det finns Nivomat eller ej.
Citat:
Och de fordon som man kan höja dragvikten på (utöver det som räknas som standard) innebär då att man använder de av tillverkaren föreskrivna detaljer så den uppfyller de kriterier som skall ingå i ett helfordonsgodkännande.
Ja, fast det var ett bra tag sedan man kunde öka dragvikten på en Volvo över det normala.
Citat:
Och sist att Volvo traditionellt haft som tillval när det gäller Nivåreglering får stå för dig, mig veterligen så utrustades de flesta Cross Country med Nivåreglering utan att kunden behövde säga ett smack.
Då vet du inte mycket om detta. Min XC70 har nivåreglering, för jag beställde det. Hustruns har det inte, för den är köpt begagnad, och förste ägaren beställde det inte. Nivåreglering har alltid varit ett tillval, förutom i samband med vissa speciella utföranden och kampanjer. Det har funnits sportpaket, med sänkt fjädring, där Nivomat ingått, exempelvis. Men då är paketet ett tillval, så standard har det inte varit.
Citat:

Ja det var lite men mer kommer nog... :-)
Säkert. Om Volvo vet jag dock en hel del, av olika anledningar. Dessutom skulle den här tråden handla om vikten på kulan, så vi ska kanske återgå till det?

Genom åren har allt mer hos Volvo hamnat direkt i fabriken, på grund av allt mer ökande integration mellan olika system. När jag köpte min senaste nya Volvo, 2011, monterades exempelvis fortfarande backkameran hos återförsäljaren. Det innebar att ett stort antal detaljer i den nya bilen skulle tas bort igen, håltagning, kabeldragning etc. ske och sen skulle allt monteras igen. Sånt vore förstås vettigare att göra redan i fabriken. Så sker också idag.
Jag har inte kollat hur det ligger till med de motoriserade dragkrokarna, men med all sannolikhet monteras de på fabrik.

2019-08-11 kl 08:06

Ja, det känns fint att Volvo nu med senaste modellerna äntligen kommit ikapp resten av bilvärlden och gjort det möjligt att beställa ett drag som fälls undan ordentligt från fabrik!

När det gäller kulvikt som ju tråden handlar om så står det i min instruktionsbok i husvagnen att den ska lastas så att kultrycket är 80 kg och bilens Max kultryck är 90, så jag brukar se till att ligga däremellan, då går ekipaget som tåget :-)
Jag kör även en hel del med båt på trailer, och har aldrig kollat kultryck med våg tidigare på den. Hjulen sitter ju långt bak på en trailer, och efter att ha kört med husvagnen så tyckte jag att den kändes väldigt framtung och plockade fram vågen... Tom gav trailern kultryck på 90 kg, och med båten lastad 147!!! Inte bra, så jag flyttade båten bakåt nästan 2 dm och har nu ett tryck på ca 90 kg. Går lika stabilt som tidigare, men är förmodligen mer skonsamt för både bil och trailer :-)

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842